EPA kognitiivisena tehosteena

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Useissa tutkimuksissa on osoitettu omega-3 rasvahappoihin kuuluvan EPA:n tehostavan muistia ja oppimiskykyä sekä myös vaikuttavan masennustiloihin hillitsevästi. Etyyliesteröinti tehostaa EPA:n vaikutuksia.
EPA:n anto ruoan lisänä koe-eläimille on todettu lisäävän BDNF:n (tässä kontekstissa aivoperäinen hermokasvutekijä eli aivoperäinen neurotrofinen tekijä) signalointia joka puolestaan parantaa välittäjäaineiden toimintaa jota kautta taas neurogeneesi tehostuu.

Olen kuullut väitteitä, että DHA saattaa jopa estää BDNF:n signalointia ja siten E-EPA+E-DHA lisäravinteiden käyttö olisi jossain määrin itseään kumoavaa joten sen sijaan pelkällä E-EPA:lla olisi parempi "teho" kognitiivisena ravinteena.
Mainittakoon, että olen jäävännyt Tohtori Tolosen tässä asiassa koska hänellä on oma lehmä ojassa eli Biovitan E-EPA tuote ja siten valikoituja viitteitä tutkimustuloksiin DHA:n vaikutteista.

Haluaisin kuulla aihealuetta tuntevilta kommentteja ko. väitteeseen.

Kommentit (9)

Vierailija

eipä ole tuohon antaa lausuntoa, mutta lisää kysymyksiä.
e-epa on se paremmin tunnettu juttu, mutta mikäs tämmöinen kuin DPA??

pitelin nimittäin alkukesästä käsissäni tämmöistä putelia jossa oli epa,dha,dpa samassa valmisteessa.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Tolosen (eikä pelkästään hänen) mukaan keho osaa valmistaa EPA:sta muita kehon tarvitsemia rasvahappoja. En siis tiedä, mihin noita muita tarvitaan, jos saa sitä EPA:aa safkasta tarpeeksi. Lisäravinteethan ovat aina lisäravinteita, eli niitä kantsii ottaa lähinnä silloin, kun jonkin tärkeän mömmön saanti on miinuksen puolella.

Itse koin, että kalaöljykapselit ovat paras lisäravinne mitä olen nauttinut. Keskittymiskyky, pienet neuroosit ja pakkoajatukset ovat paljon helpommin hallittavissa (vaikken mikään keissi olekaan). Samoin ajattelu yleensä, muisti ja pinna ovat parantuneet.

Suosittelen siis ihan kaikille, kun kovaa tieteellistä dataakin tulvii koko ajan joka tuutista. Käytännössä paras tapa lienee sen lohen/taimenen syöminen, sitten vasta muut kalat ja kapselit. Itse joudun välttämään ruotoja kiinnikeriskin takia, joten käytän pääasiassa kapseleita.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Neonomide
Käytännössä paras tapa lienee sen lohen/taimenen syöminen, sitten vasta muut kalat ja kapselit.

Makrillissa on tietääkseni vielä enemmän omega-3:a kuin lohessa ja itse syönkin makrillisäilykkeitä tämän tästä.

"Atlantic mackerel is also very high in omega 3, containing nearly twice as much per unit weight as does salmon. Unlike King mackerel and Spanish mackerel, Northern Atlantic mackerel are very low in mercury, and can be eaten at least twice a week according to EPA guidelines." -Wiki

Lisäksi, Suomessa myytävä lohi on kasvatettua ja rasvakoostumukseltaan paljon huonompaa kuin kalliimpi villilohi. En tiedä kasvatetaanko makrilliakin vai onko säilykemakrilli villikalaa.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Jep, kalaöljy omistaa. Iho, nivelet, ja aivot tykkäävät. Eikös jokin aika sitten ollut tiedeuutinen, jonka mukaan Homo sapiens mahdollisesti kehitti upeat aivonsa juuri Afrikan joenvarsilla fisuja syödessään? Kalansyöntikö meistä teki näin älykkäitä? (miksi sitten kalat ovat niin dorkia?)

Ding Ding
Makrillissa on tietääkseni vielä enemmän omega-3:a kuin lohessa ja itse syönkin makrillisäilykkeitä tämän tästä.

Hvyiä makrillireseptejä tiedossa?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Delfiinit ainakin ovat älykkäitä. [edit: ai niin, eiväthän ne edes olekaan kaloja]

Minä syön tomaattimakrillia leivän päällä sipulin kanssa.

Vierailija

Dign Ding kirjoitti:

Minä syön tomaattimakrillia leivän päällä sipulin kanssa.

Sinulla on siis iso leipä, jonka päällä sinä ja ystäväsi sipuli mahdutte istumaan. Sen vielä ymmärrän, että sinä syöt tomaattimakrillia, mutta että sipulikin syö ?

Vierailija
Ding Ding
Delfiinit ainakin ovat älykkäitä.

Ja nyt Etelä-Afrikkalainen "laatikkotutkimus" lyttää tuonkin seikan

Uusimmat

Suosituimmat