Ylipainoisia aliravittuja enemmän?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällainen uutinen oli ja minulle se tuli hienoisena yllätyksenä.

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/id40695.html

En itse ole enää ylipainoinen ja asia johtuu siitä etten omista autoa. Kuljen niin työmatkani kuin muutkin asioimiseni jalan -useimmiten ellei keli ole aivan mahdoton- joten päivässä tulee edes jonkin verran liikuntaa.

Olen siinä mielessä hyvässä tilanteessa että niin työpaikkani kuin tarvitsemani palvelut löytyvät melko läheltä. Ei lapsia joita kuskata päivähoitoon ja/tai harrastuksiin. Autosta luopuminen ei siis tuottanut minulle ongelmia.

Silloin kun omistin auton ajoin kilometrin matkan kioskille ostamaan tupakkaa ja täyttämään lottokupongin.

Nykyään mietin jo sitä että mitä minun kannattaa oikein ostaa kaupasta koska joudun kantamaan sen painon hartioillani, se ei enää kuljekaan mukavasti auton takapenkillä.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija
Balthasar
Tällainen uutinen oli ja minulle se tuli hienoisena yllätyksenä.

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/id40695.html

En itse ole enää ylipainoinen ja asia johtuu siitä etten omista autoa. Kuljen niin työmatkani kuin muutkin asioimiseni jalan -useimmiten ellei keli ole aivan mahdoton- joten päivässä tulee edes jonkin verran liikuntaa.

Olen siinä mielessä hyvässä tilanteessa että niin työpaikkani kuin tarvitsemani palvelut löytyvät melko läheltä. Ei lapsia joita kuskata päivähoitoon ja/tai harrastuksiin. Autosta luopuminen ei siis tuottanut minulle ongelmia.

Silloin kun omistin auton ajoin kilometrin matkan kioskille ostamaan tupakkaa ja täyttämään lottokupongin.

Nykyään mietin jo sitä että mitä minun kannattaa oikein ostaa kaupasta koska joudun kantamaan sen painon hartioillani, se ei enää kuljekaan mukavasti auton takapenkillä.

Ja koko liikalihavuuden alkusyy on liikunnan puute, ei niinkään ruokavalio. Jos liikkuu riittävästi niin voi syödä melkein mitä vaan eikä liho.

Jos hissit menis kaikkialta maailmassa epäkuntoon niin kansanterveys paranis samassa suhteessa.

Vierailija

Ei voi kun ihannoida entisajan posteljooneja jotka fillarilla jako Hesaria ja kiikutti ne kerrostalojen ylimpiinkin postiluukkuihin.

Varmasti yks kovakuntosimmista ammattikunnista. Mitenkähän nykyään.

Vierailija

Ns. "oikean työn" tekeminen vähenee koko ajan mutta ihmiset syövät koko ajan enemmän. Ennenhän, siis säätyajalla, papisto ja aateliset olivat mahdollisesti lihavia ja rahvas laihaa. Porvaritkin saattoivat olla mahakkaita jos olivat rikkaita. Talonpoikaisväestöllä ja muulla rahvaalla ei ollut oikein varaa ruokaan (heikko globalisaatio) ja tehtiin kuluttavaa työtä. Usein jopa kuoltiin nälkään pula-aikoina.

Nykyisin ruoka on aika terveellistä, ei se lihota juurikaan. Enemmän lihottavat virvokkeet ja naksut ja raksut joita syödään ruuan päälle. Lisäksi liikunnan vähyys niin konsepti on valmis. Herkkuja syödään kun mainostus on kovaa ja tietysti ihminen on mukavuudenhaluinen, hakee itselleen nautintoa eri asioista. Söin muuten eilen sikahyvää omenapiirakkajäätelöä. Hyvää mutta lihottavaa.

Monet laihduttajat alkavat vasta nyt tajuta että kalorien määrä vaikuttaa painoon. Jos energiatasapaino on miinuksella, laihtuu ja päinvastoin. Ihan yksinkertainen juttu.

Itse uutiseen, periaatteessa on huolestuttavaa että ylipainoisia on enemmän kuin aliravittuja mutta onhan ylipaino vähän parempi asia kuin aliravitsemus.

Vierailija
Maukka Perusjatka
Ei voi kun ihannoida entisajan posteljooneja jotka fillarilla jako Hesaria ja kiikutti ne kerrostalojen ylimpiinkin postiluukkuihin.

Entisajan?

Kyllä ne täällä Lahdessa ainakin pyörällä tai jalan postia ja lehtiä jakelee. Poikkeuksena maaseutu.

Vai asunko minä tuppukylässä?

Vierailija
elba
Maukka Perusjatka

Entisajan?

Kyllä ne täällä Lahdessa ainakin pyörällä tai jalan postia ja lehtiä jakelee. Poikkeuksena maaseutu.

Jos noin on niin ootko nähny lihavaa posteljoonia?

Aika monet jakajista jakelee autolla tai mopolla nykyään.

Vierailija
Maukka Perusjatka
elba
Maukka Perusjatka

Entisajan?

Jos noin on niin ootko nähny lihavaa posteljoonia?

Aika monet jakajista jakelee autolla tai mopolla nykyään.

Useimmat piirit käsittääkseni jaetaan yhä jalan/pyörällä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Normaalipainonen oon, niitä on kanssa monta miljardia.

Kävelen joskus yli 10 km matkoja kun aina ei jaksa mennä linja-autolla. En omista omaa autoa.

Keskustaan on yleensä tuo yli 10 km niin kävelen tai mene polkupyörällä joskus

1tunti 30 minuuttia menee kävellessä. Linja-autolla menee 30 minuuttia

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Asimov
Ns. "oikean työn" tekeminen vähenee koko ajan mutta ihmiset syövät koko ajan enemmän. Ennenhän, siis säätyajalla, papisto ja aateliset olivat mahdollisesti lihavia ja rahvas laihaa. Porvaritkin saattoivat olla mahakkaita jos olivat rikkaita. Talonpoikaisväestöllä ja muulla rahvaalla ei ollut oikein varaa ruokaan (heikko globalisaatio) ja tehtiin kuluttavaa työtä. Usein jopa kuoltiin nälkään pula-aikoina.

Nykyisin ruoka on aika terveellistä, ei se lihota juurikaan. Enemmän lihottavat virvokkeet ja naksut ja raksut joita syödään ruuan päälle. Lisäksi liikunnan vähyys niin konsepti on valmis. Herkkuja syödään kun mainostus on kovaa ja tietysti ihminen on mukavuudenhaluinen, hakee itselleen nautintoa eri asioista. Söin muuten eilen sikahyvää omenapiirakkajäätelöä. Hyvää mutta lihottavaa.

Monet laihduttajat alkavat vasta nyt tajuta että kalorien määrä vaikuttaa painoon. Jos energiatasapaino on miinuksella, laihtuu ja päinvastoin. Ihan yksinkertainen juttu.

Itse uutiseen, periaatteessa on huolestuttavaa että ylipainoisia on enemmän kuin aliravittuja mutta onhan ylipaino vähän parempi asia kuin aliravitsemus.

Sanoisin että ylipaino ja alipaino on yhtä paha. alipainoinen ei juurikaan rasita yhteiskuntaa. Mutta ylipainoinen rasittaa paljon enempi terveyskuluissa.

Jos alipaioinen kuolee niin tulee halvemmaksi kun ylipainoinen joka sairastaa pitkään ja hitaasti erinlaisia tauteja.

Sitten toinen juttu. yleensä einekset ja muut halvat valmisruoat ovat rasvaisia ja niiden lisääntynyt käyttö näkyy myös lihavuutetan. Ennen kun joka kerta keitettiin vihannekset ja perunat ja soosit. Niin ihmiset söivät vähempi koska kokoajan ei ollut aikaa valmistaa ruokaa. Nykyään ei mene kun ruuan vamistamiseen parhaimillaan alle 10 minuuttia. ja sen syöt 5 minuuttissa. Päiväsaikaan hetii syödä usemmankin kerran jos on nälkä.

En tiedä onko mitään tutkimusta millon ja mitä ja montako kertaa ihmiset syövät nykyään. Olisi kiva lukea sellanen.

Vierailija

Tässä vähän tietoa syömishäiriöistä:

http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedot ... enDocument

Painoindeksistä saa heti monta tulosta kun googlaa hakusanalla "painoindeksi" ja alkaa katsella. Taulukkohan on minun ymmärtääkseni vain suuntaa antava. Esimerkiksi eräs työkaverini oli tämän mukaan sairaalloisen lihava mutta hän on harrastanut kehonrakennusta vuosia ja lihasmassaa on sitten kertynyt suhteessa pituuteen aika runsaasti.

Itse vain olen hyvilläni omasta saavutuksestani. On tässä pari vuotta tullut tapeltuakin ruokahalua vastaan.

Lopullinen voitto tämä ei ole. Taistelu jatkuu. Kyljykset vaanivat minua kulman takana, rasvaiset makkarat väijyvät Balthasaria lihatiskin hämärissä nurkissa, jopa lihapiirakka parilla nakilla ynnä höystöillä saattaa
kytätä torin kioskissa.

Mutta minä taistelen niin maalla, merellä kuin ilmassakin.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Painoindeksi taitaa olla jo mennyttä päivää, kun ajatellaan puhtaasti tieteellistä terveysperspektiiviä ylipainon osalta. Omenalihavuus on se, mitä tulisi välttää, jos haluaa välttää metabolista oireyhtymää, kakkostyypin diabetesta, ym.

Miehillä suositus vyötärön enimmäisympärysmitaksi on 80cm ja naisilla 90cm. Riskiä selvästi nostavaa aiheuttaa jo kymmenen sentin ylitys.

Omenalihavuuden haitallisuus perustuu siis siihen, että vatsaontelon alueella sijaitseva rasva vaikuttaa paljon haitallisemmin elimistöön kuin reisiin pakkautunut.

Kuten Balthasar tuossa mainitsi esimerkissään, lihaksikkaat päätyvät painoindeksin ylempään päähän, vaikka heillä ei olisikaan paljoa rasvaa.

tiäremiäs
Sitten toinen juttu. yleensä einekset ja muut halvat valmisruoat ovat rasvaisia ja niiden lisääntynyt käyttö näkyy myös lihavuutetan. Ennen kun joka kerta keitettiin vihannekset ja perunat ja soosit. Niin ihmiset söivät vähempi koska kokoajan ei ollut aikaa valmistaa ruokaa. Nykyään ei mene kun ruuan vamistamiseen parhaimillaan alle 10 minuuttia. ja sen syöt 5 minuuttissa. Päiväsaikaan hetii syödä usemmankin kerran jos on nälkä.

Kyllä. Lisäisin myös kasvaneet annoskoot ja nykyihmisen tiukemman mutta "vähempi-rutiinisen" päivärytmin, mikä pakottaa pikapika-ateriointiin, suurempiin annoksiin kerralla ja iltasyömiseen.

Sitten on tietenkin se piiloenergia, mitä tulee välipaloista, napostelusta ja tietenkin alkoholista, joka on täyttä hukkaenergiaa. [Piilo]suola taas turvottaa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Kiitos Asimoville korjauksesta, sattui paha lapsus. Tuo Hyvä Terveys -lehden (jota kustantaa Suomen Lääkäriliitto) suositus on vanha riskiraja ja nykyinen suositeltava yläraja, mutta riskin minimoimiseksi käsittääkseni jo kansainvälisesti suositellaan M=90/N=80cm. Nyt puhun siis high risk (90/100cm) ja recommended (80-90cm) -rajoista, joita on tutkittu ja määritelty kansainvälisesti. Esimerkiksi jenkeissä riskirajoja on jo määritelty hieman erilaisiksi eri etnisyyksien mukaan.

http://en.sanofi-aventis.com/Images/200 ... 4-7879.pdf

Voisi muuten kuvitella, että intialaisilla, joilla on todettu altistavia geenejä, riskiraja voisi olla vielä pienempi. Tässäpä tsekkaamisen arvoinen asia....

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Balthasar
Taulukkohan on minun ymmärtääkseni vain suuntaa antava.

Nimenomaan. Olen lähes kaksimetrinen ja tämän mukaan olisin alipainoinen vasta alle 78kg painoisena. Hoikimmillaan painoin 92kg ja ehkä olisin voinut laihduttaa turvallisesti vielä muutaman kilon, mutta tuota taulukkoa orjallisesti seuraamalla olisin varmasti alkanut muistuttaa auschwitzin uhria.

Eivät nuo taulukot todellakaan mitään ehdottomia totuuksia ole.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

In a study of white men and women published in the American Journal of Clinical Nutrition, Zhu et al. correlated 4 well-known obesity risk factors for cardiovascular disease (CVD) with both WC and BMI. The subjects' known CVD risk factors were more closely related to their WCs than their BMIs. The authors suggested specific WC "cutoff limits" indicative of the need for intervention to prevent increased CVD risk.

The 9,019 study participants were provided from the National Health and Nutrition Examination, which assessed the non- institutionalized US population from 1988 to 1994. They included 4,388 men with an average age of 44 years and 4631 women with an average age 47 years. Their average BMI was 26, within the overweight category. The average WC was 96.4 cm for the men and 88.2 cm for the women.

Each subject was assessed for the presence of 4 CVD risk factors: low HDL (high-density lipoprotein) cholesterol; high LDL (low- density lipoprotein) cholesterol; high blood pressure, and high glucose. Overall, 48.5 percent of the men and 50.2 percent of the women had 1 or more of the CVD risk factors.

Waist Circumferance was found to correlate better than BMI with the majority of the risk factors examined. The authors identified WC "cutoffs" of 90 cm (35 inches) for men and 83 cm (33 inches) for women as the point at which patients should be advised to avoid future weight gain to minimize CVD risk.

http://health.allrefer.com/news/index.php?ID=724

Tuossa oli paras linkki tähän hätään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat