Seuraa 
Viestejä13176

Minkä maalaisia ritarit ja muut sotilaat olivat jotka yrittivät vallata Jerusalemia vuonna 1188.

Ja menikö ne sinne kävellen vai laivalla.?

Johtiko niitä joku kenraali vai kuinigas tai kirkonmies?

Oliko muslimien puolella länsimaalaisia palkkasotureita?

En ole katsonut sitä uutta elokuvaa, enkä uskon että on todenperäinen raina.

Sivut

Kommentit (30)

Kaipa se oli taas näitä kansanvaelluksia, jossa Euroopan sotahullut, juopot ja tylsistyneet aateliset pääsivät ryöstelemään ja raiskaamaan (ikään, rotuun ja sukupuoleen katsomatta) herran nimeen.
Ristiretket eivät ole erikoisalaani. Lähinnä hävettää, että sellaisiakin on joskus tehty.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Herra Hippi
Kaipa se oli taas näitä kansanvaelluksia, jossa Euroopan sotahullut, juopot ja tylsistyneet aateliset pääsivät ryöstelemään ja raiskaamaan (ikään, rotuun ja sukupuoleen katsomatta) herran nimeen.
Ristiretket eivät ole erikoisalaani. Lähinnä hävettää, että sellaisiakin on joskus tehty.

Syy oli kai sellanen Jerusalem oli ollu 90 vuotta kristityillä ja jotkut muslimit valtasivat sen takaisin, sitten sen aikainen paavi lähetti joukkoja vapauttamaan kaupunkia uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei tule kantaa ns. - kollektiivistä - häpeää.

Ristiretket eivät ole vieläkään loppuneet ... esim. lähetyssaarnaajat tekevät niitä yhä ... vaikkakaan eivät (useinkaan) fyysisellä tasolla, mutta henkisellä sitäkin enemmän. Eli on ns. henkistä väkivaltaa se, että mennään jonnekin "takapajulaan pelottelemaan ihmisiä helvetillä".

Kolmannelle ristiretkelle lähdettiin 1189 kolmen valtionpäämiehen johdolla. Englantilaisia joukkoja johti Rikhard Leijonamieli, ranskalaisia Filip II ja saksalaisia Fredrik Barbarossa. Rikhard ja Filip lähtivät kohti Jerusalemia meriteitse ja Fredrik maitse. Fredrik ei koskaan päässyt perille Jerusalemiin, koska hän muistaakseni hukkui johonki jokeen matkalla. Sen jälkeen hänen joukkonsa hajosivat. Retkelle lähdettiin, koska Saladin oli joukkoineen valloittanut Jerusalemin. Kertookos tämä uusi elokuva juuri tästä ristiretkestä ?

Elokuva "Kingdom of heaven" kertoo siitä edellisestä taistelusta, jossa Saladin valloitti Jerusalemin. Kävin katsomassa. Ehkä olisi pitänyt odottaa kun se tulee videolle, kun noiden taistelukohtausten katsominen on yhä kovin vaikeaa ilman kaukosäädintä...
Ihan hyvä elokuva. Ei mitään kevyttä tavaraa. Historiallisuudesta en osaa paljon sanoa.
Ristiretket yleensä surettaa ja hävettää. Kaikkea sitä on tullut Nasaretilaisen nimissä tehtyä, mutta tehdäänpä sitä nykyäänkin...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204

Kyseessä kolmas ristiretki.
Tuossa aikas hyvän tuntuinen sivu, jos vain kieli taipuu.

• 1187, Jul 4: Saladin wins the Battle of Hattin. A force of Frankish nobles, Templars, and Hospitallers is destroyed. Saladin follows up the battle with a massacre of over 100 - other sources: 200 - Templars and Hospitallers, and takes (2 Oct) Jerusalem and most of the Latin Kingdom of Jerusalem, which ceases to exist.
• Oct 17: the aged Pope Urban III, about to excommunicate the Emperor Frederik I 'Barbarossa', dies from the shock of the news about Hattin on his way to Venice.
• Oct 29: His successor Pope Gregory VIII (in office for no more than twon months) calls the Third Crusade in a bull, the Crusading encyclical Audita tremendi.
• The first ruler to respond is William II of Sicily, who sends a fleet of 50 galleys to the East and plays an important part in the relief of Tripoli.
• Dec: Germany: The first to take the cross did so at an imperial diet at Strasbourg.
• The Hospitallers and Templars establish themselves on the island of Cyprus. The Templars develop a naval force.
• Early winter: William, Archbishop of Tyre, brings confirmation of the sad news about the Battle of Hattin (Tiberias). He arrives in Marseilles aboard a galley painted black and with black sails denoting grief. He secures the English King's son, Richard Cœur de Lion (the Lionheart), then Count of Poitou, as his chief supporter
• 1188: The preaching of the Third Crusade north of the Alps is done with great diplomatic skill by the Archbishop Joscius of Tyre and Cardinal Legate Henry of Albano, a Cistercian. They are able to arrange a settlement between England and France.
• Jan 21 (at Gisors in Normandy): Richard is almost the first to sign himself with the Cross; Philippe II Augustus follows him on the spot. Their example is quickly followed by fast numbers of feudal seigneurs and the commonalty all over Western Europe.
• Jan: Imposition of the Saladin Tithe (a general tax of ten percent on all income and movable property) in England.
• Mar 27: Third Crusade (1188-92) begins when The Holy Roman Emperor, Frederick I (called Barbarossa, than 70 years of age) takes the cross at the diet of Mainz known as the 'curia Jesu Christi'. It is his second Crusade as he had taken part in the Second Crusade 40 years before.
• William the Lion of Scotland receives a papal bull promising the independence of the Scottish church from the English ones.

http://www.allcrusades.com/CHRONOLOGICA ... -1188.html

Täällä suomeksi, mutta niukemmin:
http://www.tkukoulu.fi/~helitt/kolmas.htm

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Jos aihe kiinnostaa kannattaa lukea kirja:

Regine Pernoud RISTIRETKET
silminnäkijäin ja aikalaisten kuvaamina

Elokuvan ajattelin käydä katsomassa. Tietääkseni elokuvassa esiintyvät henkilöt olivat oikeasti olemassa, se taas mitä he tekivät aikoinaan ja mitä tekevät tässä filmissä onkin sitten eri asia.

Samum anker
Balthasar
Tietääkseni elokuvassa esiintyvät henkilöt olivat oikeasti olemassa

Totta puhuen moni heistä on vieläkin olemassa.

Keu keu keu miten olikin hassun hauskaa. No joo. Voihan tuon noinkin ymmärtää.

Hemmetti. Nyt alkoi naurattamaan jo oikeasti tuo kirjoitukseni.

Prkl.

salai
Seuraa 
Viestejä8205

Balthasar tuo mieleen Taata Sillanpään, joka kuulemani mukaan vanhoilla päivillään omaa tekstiään lukiessaan totesi (en muista sanatarkasti):
"Olenpa minä hyvin tuon kirjoittanut!"

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Harhainen on sekin luulo, että ristiretkeläiset olisivat menneet Palestiinaan juutalaisia vapauttamaan. Päinvastoin. Ensimmäinen ristiretki vuonna 1095 nostatti juutalaisvainoja jo ristiretkiarmeijoiden nostoseuduilla. Liikkeelle lähdettäessä suunnistusintresseissä ei ollut ensimmäiseksi Jerusalem, vaan 15 000 miehen armeija liikkui Reinin laaksossa, Lothringenissa, Baijerissa ja Böömissä ristiin rastiin aiheutten tuhoa juutalaisyhteisöille. Ristiretkien erityispiirre oli juutalaisten pakkokännyttäminen, joskin katolisen kirkon kanonisen oikeuden asiantuntijat ja teologit kielsivät sen. Kun Jerusalem valloitettiin vuonna 1099, ”pyhiinvaeltajat” toimittivat ensi töikseen Palestiinan ennestäänkin harvan juutalaisväestön keskuudessa verilöylyn nimittäen itseään ”Jumalan vihan ja koston toimeenpanijoiksi”. Niin synagoogiensa kuin moskeijoidensa suojiin paenneet tummahipiäiset poltettiin eläviltä. Kolmen seuraavan ristiretken aikana sama juutalaisiin kohdistunut oheiskampanja toistui, kuitenkin sillä erolla että paavit saivat pidettyä armeijansa paremmin kontrollissa.

Suht pian myöhemmin Musta surma pyyhkäisi vuonna 1348 Euroopan yli ja vei mennessään kolmasosan sen väestöstä. Kulkutautiakin nopeammin sanotaan kuitenkin kulkeneen keskiajalle tyypillisen joukkohysterian mystiikkaan tottuneissa mielissä. Henkinen tartunta oli juutalaisille ruttoa pahempi, sillä vitsauksen syylliset löytyivät heistä. Kansa oli kuullut tarpeeksi huhuja verta tihkuvista öyläteistä ja happamattomaan pääsiäisleipään leivotuista sylilapsista, että kaivojen myrkyttäminen tuntui varsin todennäköiseltä vaihtoehdolta. Flagellantit eli itsensäruoskijat kulkivat maasta toiseen kertomassa uutista juutalaisista. Musta surma oli kauhun aikaa. Rutto surmasi miljoonia, mutta se turmeli myös eloonjääneet siveellisesti eläimellisiin vaistoihin. Paavi julkaisi useammankin bullan, jossa kiistettiin juutalaisten syyllisyys ruttoon, mutta nämä vetoomukset kaikuivat kuuroille korville. Tässä jaksossa juutalaisista ei juuri kukaan hyväksynyt tarjousta antaa kastaa itsensä henkensä pelastamiseksi. Esimerkiksi Baaselissa Sveitsissä kaupungin kaikki 4000 juutalaista koottiin Reinin saareen ja poltettiin niine hyvineen. Varmuuden välttämiseksi kaupungin raati antoi lisäksi määräyksen, ettei kukaan juutalainen saanut astua jalallaan kaupunkiin 200 vuoteen. Eero Kuparisen typerryttävän teoksen Aleksandriasta Auschwitziin. Antisemitismin pitkä historia -mukaan Strasbourgissa tiedetään surmatun 2000 ja Mainzissa 6000 juutalaista. Olipa kyseessä mikä tahansa nopeasti etenevä epidemia, olivat juutalaiset tulilinjalla. Tautien kuviteltiin sikiävän ghetoissa. Hyvästä syystä on Israelin tunnusmerkkinä ilmiliekeissä palava orjantappurapensas, jota tuli ei kuitenkaan kuluta loppuun.

”Petetty veli on vaikeampi voittaa kuin vahva kaupunki, ja riidat ovat kuin linnan salvat.” (Snl 18:19.) Joissakin historian jaksoissa inkvisitio on miettinyt yksityiskohtia juutalaisten ”vapauttamiseksi”. Piinapenkki ei kuitenkaan sovellu kovin hyvin ymmärryksen kyöräämiseen. Tänä päivänäkään Israelista ei helposti löydä ikkunaristikoita, joissa ripat menisivät ristiin. Siinä missä Länsimaissa yhteenlaskun symbolina on risti, kirjoitetaan se Israelissa taskulaskimeen toisin.

Valoin vannotettu ja pakkokäännytetty juutalainen voi oikeutetusti hymähtää evankelisille kristityille, sillä linnoitettu kaupunki ei avaudu ilman kestävää piiritystä. Kaikki nimelliset kristityt eivät kuitenkaan ole olleet, eivät ole, eivätkä koskaan tule olemaankaan aitoja, uudestisyntyneitä kristittyjä.

Israelin uskontunnustuksen eli Sheman ensimmäinen sana on ”kuule” (5 Moos 6:4). Toivoisin hartaasti kristityn ja juutalaisen kuulevan toisiaan. Sapatin oli tarkoitus auttaa ihmistä lepäämään, mutta myös muistuttaa luomisviikosta. Toivoisinkin luomisapologetiikasta löytyvän ensimmäisen yhteisen sävelen juutalaisten ja evankelisten kristittyjen välille.

Lusiferaalisessa maailmassa sikakirkon voi ymmärtää vanhan väärentäjän kokemuksella: kukaan ei väärennä ruskeita kirjekuoria ja tulitikkuja. Ei savua ilman tulta. Mikäli olet saanut käteesi synteettisen kiven, tiedät aidonkin piilevän jossakin. Valonkantajan ja kointähden virkaan on aina kaksi hakijaa.

Sananlaskut 8 on juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon yhteinen pohja. Kun juutalaiset tutkijat pääsevät yli lusiferaalisen kirkon perinnöstä, ottavat he naturalistismin, agnostismin ja molekyylistä mieheen -evolutionismin tilalle Joh 1 & 21 logos-eetoksen varsin ripeään tahtiin.

Puulaakisarjasta pääsyä odotellen,
Pauli.Ojala@gmail.com

pjojala
Kun Jerusalem valloitettiin vuonna 1099, ”pyhiinvaeltajat” toimittivat ensi töikseen Palestiinan ennestäänkin harvan juutalaisväestön keskuudessa verilöylyn nimittäen itseään ”Jumalan vihan ja koston toimeenpanijoiksi”. Niin synagoogiensa kuin moskeijoidensa suojiin paenneet tummahipiäiset poltettiin eläviltä.

No menipä siinä "Jumalantyössä" myös lähes kaikki Jerusalemin kristitytkin (kopteja ja muita alkukristittyjä oli alueella runsaasti).

Kiitos kommentista, KGP. Osaatko sanoa, paljonko kristittyjä siellä tuolloin oli? Käsittääkseni koptikirkko sijaitsi lähinnä Etiopiassa kuitenkin. Se on miltei armenialaisen seurakunnan ikäinen.

Pauli Ojala

Nojoo tai epyktissä (ne koptit), Armeenialaisia-, Syyrialaisia- ja muita alkukirkkojen edustajia oli mittavasti alueella (lukua en osaa sanoa, osaakohan kukaan (joku arvio on ollut n. 50% väestöstä) mutta, vuonna 451 jerusalemin patrialkan alaisuudessa oli 49 piispaa) mutta, kun historia on voittajien niin ilmoitettiinhan juutalaisistakin: "joitakin paloi synagoogiinsa" (arviolta 70 000 juutalaista ja muslimia kuoli ja loput karkoitettiin).

No tulipas tuosta melkosekava esitys mutta, koittakaa kestää.

"Ihan hyvä elokuva."

Kirjoitin elokuvasta toisaalle myöhään illalla, herkässä mielentilassa (= 3 litraa popkornia mahassa) :

"Ridley Scott kyllä osaa ohjata äksöniä, ne rokkas"

Ja *****. Jos äksönin ohjaaminen on välähdyksenomaisia kuvia, heiluvaa kameraa sekä hitonmoista epäselvyyttä mitä tapahtuu, missä ja miten niin morjens, ei oo mulle. Suuret taistelut taas oli pilattu liian nopeilla leikkauksialla. Oli olevinaan mahtavat armeijat, mutta kun kuvat kestää niin vähän aikaa ei ehdi tajuta sitä. Tuntu että siellä tappelee jokunen sata ihmistä eikä 200 000+ ihmistä. Sitäpaitti kaikki mitä tappeluissa oli on nähty jo sata kertaa ennenkin - ja kun ei siihen mätkimiseen mitään oikeaa näkökulmaakaan tuntunut olevan, kuhan vaan pantiin menemään kun "tarina" sitä vaatii, niin eihän se tietenkään miltään tuntunutkaan. Ihan sama kuka kuoli ja miten. Skeidaa.

"Kuulemma ton kelan piti olla alkuperäisen, ohjaajan näkemyksen mukaan 3 tuntinen, mutta siitä saksittiin tunti kuitenkin pois."

Oisivat voineet saksia vielä yhden tunnin veke. Alku oli aivan turhaa Jerusalemiin asti, sillä millään mitä alussa tapahtui ei ollut mitään merkitystä juonen tai hahmonkehityksen kannalta. Vaimon hautaamiset, piispan tappaminen, haaksirikko jne ihan turhia. Rakkaustarina oli siihen sitten ilmeisesti pakko ollut tunkea että saadaan joku kohderyhmä tyytyväiseksi, mutta mitään sisältöä siinä ei ollut ja vastasi kehitykseltään ehkä 12 -vuotiaan pojan käsitystä rakkaudesta.

Kunpa joskus vielä näkisi historiallisen elokuvan joka ei sorru pateettisuuteen ja katoa tyhjien kuningasprinsessasuurherttua -hahmojen mukana elokuvataivaan hautausmaalle. [..]Kingdom of Heavenin arvio (asteikolla 1-5) = 1. Tai oikeestaan nolla koska ei siinä ollu mitään sisältöä eikä ideaa. Teknisestikin se oli perustasoa ja äänet oli ehkä jopa liian keskinkertaiset eli ei pisteitä niistä. Eikä se ollu ees niin paska että se olis hyvä. No yksi bonus tulee siitä, että tässä elokuvassa hyvä-paha jaottelu ei ollut tylsistyttävän rasistinen vaan pelkästään uskonnollispoliittinen. [...]Mä odotan, että nää blockbuster -epookit kohta häipyy kun kansa ei enää jaksa kattoa tollasta tyhjänpäivästä lätinää. Tai mistä minä tiedän mitä siellä ameriikoissa asiasta tuumataan mutta silti!

Niin kai tässä perusajatus on ahistusta siitä kuin uusista elokuvista saa niitä elokuvia kissojen kanssa ettiä mitä jaksaa vielä 20-v kuluttua kattoa. Kai se on tää kertakäyttökulttuuri mikä vituttaa, varsinkin kulttuurista puhuttaessa. Ja ihmisten aliarvioiminen. Semmosta.

---
Sori OT

Kyllä Kingdom of Heaven oli mielestäni ihan katsottava raina mutta ei mikään elämää suurempi leffa. Tietyssä mielessä Eurooppaan sijoittunut alkutarina oli turha tai sitä olisi voinut tiivistää, mutta olihan Jouko Aholan sisukas taistelu kaunista katseltavaa. Scotin leffoissa Eurooppa on synkeä paikka, missä aurinko ei pahemmin paista.
Hollywood tyylinen hyvä-paha akselin puuttuminen on kyllä plussaa, mutta olisi muslimienkin keskuuteen voitu laittaa fanaattisiakin aineksia. Lisäksi saraseenien voitto temppeliritareista olisi voitu näyttää yksityiskohtaisemmin ja jättää muut mättäykset vähemmälle. Aika heppoisesti myös nämä piiritystornit näyttivät kaatuvan ja katapulttien teho muistutti kranaattikeskitystä.
Massataistelut ovat kieltämättä vähän sekavia ja yllättävän suppeasti kuvattu joukkojen suuruuteen nähden. Epäilen hiukan näitä lukuja. 200 000 miehen suuruisen armeijan huolto ei nykyaikana ole kovin helppo juttu, 1000v. sitten puhumattakaan.
Minä en kyllä huomannut, että elokuvasta olisi mitään ideaa tai sanomaa puuttunut, kuin mitä elokuvista yleensä.
Kyllä historian spektaakkeli elokuvat ovat tervetulleina vaikka floppejakin tulee. Enemmän niissä kuitenkin on potenssia, kuin nykypäivään sijoitetuissa gansteri-leffoissa.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204

Tuohon huoltopuoleen...
Muistaisin, että muinoin kun lähdettiin sotimaan, niin sotajoukkojen perässä kulki huoltojoukot nimeltä vaimo ja kakarat. Varakkaammilla elikkäs niillä päällikköportaan ukkeleilla oli varaa juoksuttaa muita omilla asioillaan ja niitten eukot ootti (jos ootti) kotona. (Joku syy sille siveysvyön keksimisellekin pitää olla.)

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat