Mikä on paras nettiselain?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itse käytän Operaa mutta harkitsen vakavasti Firefoxiin siirtymistä.

Kertokaapas, hyvät ihmiset, eri selainten hyvät ja huonot puolet.

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Käytän Safaria. Se on kevyempi kuin aikaisemmin käyttämäni Firefox jota mainostettiin alussa kevytversioksi Moziillasta. Oli ehkä mutta nyt on aika Brontosaurus. Ihan pätevä ja nopea selain, on tabsit ja näyttää Wordin dokumentit ja PDF:t.

Vierailija

Operaa.
Tämän välilehtisysteemi on hyvä. Ainoa mikä jurppii on tuo "Yli sata sanaa", joka sillointällöin ilmestyy viestiä lähetettäessä.
Versio on tuorein.

Vierailija

Nyt selailen IE:llä, on nopein, kevein ja toimii varmasti. Mozilla Firefox löytyy lisäksi, koska siihen saa niin ihanasti asennettua lisäpalikoita.

salai
Seuraa 
Viestejä7265
Liittynyt17.3.2005

Bon Echo (Firefox 2 beta) ollut käytössä jo pitkään, myös Miinakenttä (eli tuleva Firefox 3) on aivan toimiva jo. Oikoluku toimii kummassakin, enkä tule enää ilman sitä toimeen.

Kaikkia selaimia tulee tietysti testattua ja Opera on nopein, mutta en ole lukuisista yrityksistä huolimatta saanut oikein minkäänlaista otetta siihen. Ehkä liikaa "käänteistä norjalaista logiikkaa".

PS. Tuo avatar vieressä on ollut Firefoxin kehitysversioiden tunnus viime vuoden keväästä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Firefoxia olen käyttänyt jo muutaman vuoden. Niin Windowsissa kuin Linuxissakin. Firefox on sopivan minimalistinen, mutta tarvittaessa erittäin laajennettava ja monipuolinen selain.

Operaakin on tullut joskus kokeiltua, mutta se jäi vähemmälle käytölle joitain vuosia sitten, itse en vain jostain syystä päässyt siihen sisään. Ehkä pitäisi antaa Operallekin uusi tilaisuus, kun se uusi versio on saatavilla myös Ubuntullekin.

Vierailija

Mitä kaikkia selaimia muuten on? Valistakaa tietämätöntä =)

en tiedä muuta kuin nuo kolme mitkä on tossa äänestyksessä ja lisäksi olen kuullut jostain Kazehakasesta mikä on vissiin vain Linuxille (?). Ja Asimov mainitsi jo jonkun Safarin... bitcometissa on myös jonkinlainen selain, mutta jos ei lasketa sellaisia mukaan ollenkaan vaan ainoastaan sellaiset ohjelmat mitkä on tarkoitettu vartavasten selaimiksi niin paljonkos niitä tulee mieleen?

EDIT: Niin ja Netscape tietysti myös

Vierailija
Tollukka
Käytän Operaa. Hiirieleet ovat mahtava ominaisuus. En ymmärrä, miten tulin ennen toimeen ilman niitä

Totta, itseasiassa ne olivat yksi syy, mikä minut silloin aikoinaan houkutteli Operaa kokeilemaan, ja silloin ne olivat kokonaan uusi juttu. Toinen syy olivat nämä välilehdet. Käteviä kyllä ovat molemmat ominaisuudet.

Myös Firefoxille löytyy nuo hiirielehtimiset, pluginina tottakai.

Vierailija

Itse siirryin firefox:n käyttöön juuri nopeuden ja välilehtien takia.
Operaa kokeilin joskus alussa mutta nyt en edes muista mitä mieltä olin siitä.

Olen vielä tyytyväinen firefoxiin.
Mutta jos on jotain muita mielenkiintoisia selaimia niin voisihan sitä kokeilla.

Vierailija
tietää
Operaa.
Tämän välilehtisysteemi on hyvä. Ainoa mikä jurppii on tuo "Yli sata sanaa", joka sillointällöin ilmestyy viestiä lähetettäessä.
Versio on tuorein.

Operahan täälläkin pyörii. On koneessa tietenkin muitakin selaimia, mutta itse pidäneniten juuri Operasta.

Tuo on jo tunnettu bugi, ja korjauksen pitäisi olla tuloillaan. Välttämisohjeet löytyvät:

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=8544

Vierailija

Opera ja aika tarkkaan kahdesta syystä: Välilehdet eivät sulkeudu kun selaimen sulkee, eli siis selain lataa kaikki avoinna olleet välilehdet kun se käynnistetään uudelleen. Haittapuolena käynnistyy kohtuu hitaasti sillä minulla on harvoin alle kahtakymmentä välilehteä auki. Toinen ylittämätön ominaisuus mikä varmaan muissakin selaimissa on, mutta en ole vain jaksanut etsiä tarpeeksi: kunnollinen Zoomi. + ja - merkeillä pääsee verkkosivua zoomaamaan lähemmäs tai kauemmas miten mieli tekee. Erinomainen ominaisuus lehtiä luettaessa kun mainoksetkin ovat yleensä sivupalkeissa, puhumattakaan kuvia katsellessa. Hiirieleitä voisi sitten varmaan vielä koittaa jos ne niin mahtavia ovat.

Salasanat muistava Taikasauva on siitä pikkaisen huono että se paitsi täyttää kentät, myös antaa signaalin siirtyä eteenpäin. Kuulostaa aluksi mukavalta ja aikaasäästävältä ominaisuudelta mutta kokeilkaas jotain nettihuutokauppoja mihin luonnollisesti ilmestyy edellinen hintakin. Muutenkin kaipaan Firefoxin plug-ineja mutta löytyyhän sekin selain koneelta.

Explorer on ihan liian vaatimaton ominaisuuksiltaa ja ihan liian turvaton. Se on jopa niin turvaton että olen päätynyt aika yllättävään ratkaisuun: Käytän sitä ainoastaan nettipankissa. Olen virittänyt sopivan tiukan asetukset että juuri oma pankki menee läpi mutta mahdollisimman vähän mitään muuta.

Vierailija

Firefox on hyvä, operan välilehdet toimivat jotenkin nurinkurisesti verrattuna firefoxiin, operassa toisaalta sai kätevästi avattua sivun uudelleen jos sen sulki vahingossa, firefoxin paras ominaisuus on mielestäni juuri tuo välilehdillä surffailu. IE:tä ei ole yhtään ikävä.

Vierailija

Opera rules. Siitä kun karsii turhat palkit yms pois, se on loistava. Skaalaa kaikki nettisivut nätisti kuvineen päivineen esim 110% kokoiseksi jos haluaa. OperaMini pyörii kännykässäni. Nykyisinhän Opera on täysin ilmainen ja ilman mitään mainoksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat