Seuraa 
Viestejä45973

Tässä mietin, että minkälaisia opinahjoja ihmiset olette käyneet. Tuli mieleeni kun työllistymisestäkin tuossa udeltiin. Gallup voisi vähän kartoittaa, millaista joukkoa koulutustasoltaan täällä Tiede-palstalla pyörii

Sivut

Kommentit (28)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tuppu L
Käykö sellainen paikka jossa on "tällä hetkellä" opiskelemassa?

Juu, no tietysti jos ei ole vielä kirjoittanut yo:ksi tai vastaavasti saanut opintotason tutkintoa jostain, niin kaipa se "alempi" eli peruskoulu pitäisi sitten laittaa... Vaihtoehtoja kun ei enempää sopinut laittaa kuin AMK:n ja yo:n opintoja parhaillaan tekeville.

GradStudent
Tässä mietin, että minkälaisia opinahjoja ihmiset olette käyneet. Tuli mieleeni kun työllistymisestäkin tuossa udeltiin. Gallup voisi vähän kartoittaa, millaista joukkoa koulutustasoltaan täällä Tiede-palstalla pyörii

Miksi haluat tietää ihmisten koulutustasosta? Aina kun ihminen kertoo jotain omasta tilanteestaan asettuu hän tiettyyn positioon josta häntä tullaan arvioimaan. Tämä valittu subjektipositio rupeaa muokkaamaan myös henkilöä itseään, kirjoittaja kokee esiiintyvänsä yleisölle jolle hän on antanut tietyn kuvan. Tämä kuva vaikuttaa hänen kirjoituksiinsa ja myös yleisö tarkastelee kirjoittajan tekstejä tästä subjektipositiosta käsin. Nettifoorumit ovat siitä mainioita paikkoja että ihmisillä ei ole toisista keskustelijoista ennakkoon tietoja, tietysti vaikka kuinka yrittäisi olla vain anonyymi ja objektiivinen tekstien tuottaja vääjäämättä luo itselleen position. Ideaalisessa tilanteessa tämä positio on kuitenkin personifikoitunut ainoastaan kirjoittajan esittämien argumenttien perusteella. Millään muulla ei ole väliä kuin näillä esitetyillä argumenteilla. Itse en halua tietää ihmisten koulutustasosta koska se väistämättä jollain tasolla hämärtäisi tekstien analysointia vaikka tiedostankin asian. Aivomme ovat adaptoituneet havaitsemaan hierarkioita ja sosiaalisia statuksia, normaalisti tähän vaikuttavat muutkin asiat kuin pelkästään kirjoitettu teksti. Ruumiinkieli ja käyttäytyminen auttavat meitä tulkitsemaan henkilöiden aseman, se mitä kerromme itsestämme vaikuttaa kuitenkin myös merkittävästi suhtautumiseemme. Tietysti olen itsekin avoimesti kertonut tällä foorumilla olevani opiskelija, mutta jos kertoisin olevani vaikka fysiikan tai biologian sellainen sillä olisi vaikutusta asioihin.

Echi

Miksi haluat tietää ihmisten koulutustasosta? Aina kun ihminen kertoo jotain omasta tilanteestaan asettuu hän tiettyyn positioon josta häntä tullaan arvioimaan.

Kyseessähän on anonyymi kysely. Kyllä koulutus on itselleni mielenkiintoinen, arvostettavakin asia. Foorumillahan myös korostetaan tieteellisyyttä. Eihän asiaa tarvitse liiaksi paljastaa, ellei tahdo itse. Aika paljon hajontaa näkyy olevan BTW...

PS. Taitaa olla Vampire Hunter D:stä tuo avatar? Ihan siisti. Täällä toinen japanilaisen kulttuurin ystävä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

En äänestä, kun wanhan systeemin (Neuvostoliiton aikaiselle) insinöörille ei ole oikeaa lokeroa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Olkoon tämä mieluummin asioiden kuin ihmisten mittely-areena.
Kuka-on-kuka-asiat voi jättää muualle arkielämäänsä. Anonymius on tälläisen foorumin tavoiteltu etu. Se suo vapauksia sanoa enemmän mitä muutoin sanoisi.
Kaikki eivät mahdu äänestysvaihtoehtoihin.

Niin, selvästikin kysyjä edustaa näitä untuvikkoja kuin on luetellut vastausvaihtoehtoina vain näitä nykyisiä kouluasteita.

Palstalla kirjoittelee siis myös vanhempaa sukupolvea ja etenkin siellä koulutusasteikon alapäässä tilanne oli melko erilainen vain noin kolme vuosikymmentä sitten. Niin, ja puhumattakaan heistä jotka ovat suorittaneet kaiken tai osan tutkinnoistaan itäisessä tai eteläisessä naapurissamme joku pari kymmentä vuotta sitten - niin siellä asteikko oli aivan eri näköinen, myöskin siellä yläpäässä!

GradStudent
Kyllä koulutus on itselleni mielenkiintoinen, arvostettavakin asia. Foorumillahan myös korostetaan tieteellisyyttä

Luitko lainkaan viestini? Puin siinä juuri sitä ongelmaa miten ihmisten henkilökohtainen status vaikuttaa ihmisten arvostukseen & tekstien tulkintaan. Oma koulutus ja foorumilla esitetyt tieteelliset argumentit ovat asia erikseen. Se että tällä foorumilla korostetaan tieteellisyyttä ei liity mitenkään koulutukseesi. Jos olet tutkija todennäköisesti et löydä mitään sellaista omaan alaasi liittyväa tietoa jota et aiemmin jo tietäisi. Ihmiset kirjoittavat tänne enemmän tai vähemmän huvikseen. Sitä vähemmän omalla statuksellasi on merkitystä. Mielenkiintoisia keskusteluja täällä toki käydään sitä en kiistä, itse koen rikkaudeksi sen että voin keskustella sellaisten ihmisten kanssa joita en muuten tapaisi arkielämässäni.

GradStudent

PS. Taitaa olla Vampire Hunter D:stä tuo avatar? Ihan siisti. Täällä toinen japanilaisen kulttuurin ystävä.

Pisteet sinulle. Odotin milloin joku tunnistaa avatarini. Aiempi avatarini oli Alucard Hellsingistä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Snaut
Niin, selvästikin kysyjä edustaa näitä untuvikkoja kuin on luetellut vastausvaihtoehtoina vain näitä nykyisiä kouluasteita.

Palstalla kirjoittelee siis myös vanhempaa sukupolvea ja etenkin siellä koulutusasteikon alapäässä tilanne oli melko erilainen vain noin kolme vuosikymmentä sitten. Niin, ja puhumattakaan heistä jotka ovat suorittaneet kaiken tai osan tutkinnoistaan itäisessä tai eteläisessä naapurissamme joku pari kymmentä vuotta sitten - niin siellä asteikko oli aivan eri näköinen, myöskin siellä yläpäässä!

Olen käynyt pitkän linjan kotomaassa, mutta koulutuksen vaatimukset olivat vielä sotakorvausaikojen mukaiset eli tehoa (määrää ja laatua) piti löytyä. Ei löydy nykysysteemistä oikeaa lokeroa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Tällä hetkellä opiskelen lukiossa toista vuotta. Tarkoitus on lukion jälkeen jatkaa yliopistossa tai mahdollisesti TKK:ssa, kunhan käyn armeijan välissä.

Olen ensin opiskellut leipuriksi ja sitten tarjoilijaksi.

Sen jälkeen minut koulutettiin sotilaskokiksi.

Tämän jälkeen opiskelin merkonomiksi, niin että painopiste oli urheilun puolella. Urheilumerkonomi? Onkohan se niin? En muista enää.

Savor

;):)

Niin, olen sitä mieltä että tällaisella palstalla koulutukseen liittyvät asiat tulisi unohtaa.

Minä en ole opiskellut vaikkapa historiaa juuri ollenkaan mutta se on aina kiinnostanut. Olen siis lukenut aika monia hyllymetrejä historiaa käsitteleviä teoksia lävitse. Kuitenkin yleensä huomaan keskusteluissa että minua tietävämmät sanovat asiat minua ennemmin ja paremmin.

Luen mielenkiinnolla myös palstamme... no vaikkapa tähtitieteeseen, evoluutioon, kosmologiaan jne liittyviä säikeitä.

Ei niihin minulla ole yleensä mitään sanottavaa; ei yksinkertaisesti riitä aivorasiassa kapasiteetti vaikka kuinka tutkisin näitä ns. kansantajuisia teoksia koska kosmologiassakin matematiikka on keskeisellä sijalla.

No kuitenkin.

Antakaa meidän vähän tyhmempienkin osallistua, tai edes seurata näitä.
Omassa työpaikassani sanon AINA uusille työntekijöille seuraavaa:

"Sinä et VOI esittää minulle tyhmää kysymystä."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat