Urheilujuomien haitallisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuntosalin ohjaaja kertoi minulle urheilujuomien olevan epäterveellisiä, varsinkin sydämelle. Eli minulla oli seuraavanlainen harjoitusohjelma:
Nostelin painoja, treenasin vatsalihaksia (kaikki tämä kesti 60 min) ja sitten lähdin pyöräilemään 60 km. Tämän jälkeen juoksin 3 kilometriä 12 kg:n painoliivin kanssa.

En olisi jaksanut juosta ilman urheilujuomaa ja pidän fanaattisesti urheilusta (johtunee endorfiinistä?), joten päätin ottaa pullollisen ED:iä. Join siis 2dl tätä juomaa ja läksin juoksemaan. Tuntui kuin sydän olisi revennyt kahtia ja nenä revennyt veritukoksesta. Uskon tämän myös johtuvan liiallisesta harjoittelusta.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tämä on aihe josta parantunut ei ole huolisssaan, vaikka se häntä (omien sanojensa mukaan urheilijana) koskeekin. Miksikö? No siksi, koska kukaan lääkäri ei ole hänelle määrännyt. Siis parantunut ei voi syyttää ketään lääkäriä, ja asia ei olekaan huolestuttava...

Vierailija
parantunut
rane, mä en juo urheilujuomia...

En minäkään.

Et ole kuitenkaan huolestunut muidenkaan kohdalta, koska edelleenkään niihin juomiin ei tarvita reseptiä. Ja jos niitä olisi myynnissä eräässä paikassa, suosittelisit niitä.

Vierailija

Taidat sekoittaa nyt pahasti piristävät energiajuomat ja urheilujuomat. Piristävät juomat, kuten battery sisältävät elimistöä kiihdyttäviä aineita, kuten kofeiinia, eivätkä varmasti ole hyväksi urheillessa. Urheilujuomat taasen sisältävät nääntyneen elimistön huutamia sokereita ja suoloja, kuten magnesiumia.

ED:in sisältö:

Vaikuttavat aineet:
Kofeiini 320 mg/l
tauriini 4000 mg/l
guarana 90 mg/l
niasiini 8 mg/100 ml
B5-vitamiini 2 mg/100 ml
B6-vitamiini 1,8 mg/ 100 ml
B2-vitamiini 0,56 mg/ 100 ml
B12-vitamiini 2,0 mikrog / 100 ml

"Does Gatorade contain caffeine? Why not?

Gatorade does not contain caffeine for two important reasons: 1) caffeine is a drug, not a nutrient, and 2) caffeine is a diuretic, increasing urine production and adding to dehydration. That's one reason why rehydration is much better with Gatorade than with caffeinated colas."

Järkyttävä esimerkki siitä, miten energiajuomat ja urheilujuomat sotketaan toisiinsa

http://www.easyshopping.fi/?sc=2704&slc=2615&sa=3651

Vierailija
uralrane
parantunut
rane, mä en juo urheilujuomia...

En minäkään.

Et ole kuitenkaan huolestunut muidenkaan kohdalta, koska edelleenkään niihin juomiin ei tarvita reseptiä. Ja jos niitä olisi myynnissä eräässä paikassa, suosittelisit niitä.

Voi rane, en mä kaikkeen kerkee. Yks asia kerrallaan.. nyt se on tuo amalgaami. Laitoin ketjuun just paljon tutkimuksia kuinka hammaslääkärit ja -hoitohenkilökunta on tutkitusti kärsinyt elohopeamyrkytyksistä...

Vierailija

Eli Jokerilla on mennyt nyt urheilujuomat ja ns. energiajuomat sekaisin. Oikeat urheilujuomat eivät kai kofeiinia sisällä, koska se ei olisi urheilusuorituksen aikana tai jälkeen kovin sydänystävällistä tai muutenkaan tarpeellista.

Ps. Hassuinta mitä olen nähnyt ovat kaupoissa myytävät "Light-energiajuomat". Eli niistä on poistettu ne ainoat oikeasti energiaa sisältävät aineet, eli sokerit.

Vierailija

Niissäkin on kuitenkin suoloja palautumiseen. Muutoin olen sitä mieltä, että suomalaisia vedetään höplästä taas noissakin. Italiassa gatoradea myytiin litran pulloissa hintaan 1,5€. Suomessa 0,5l pullo maksaa 2,5€. Siksi sekoitan omat juomani hartsport jauheesta. Urheilujuoma ei muuten sisällä ikinä hiilihappoa.

Vierailija

Unohtakaa jo ne suolat. Jokaisen ihmisen kehosta löytyy suolaa, ja suoloja vaikka kuinka paljon. Jos suorituksen pituus alkaa lähentelemään puolta päivää elikkäs 12h, niin sitten pitää miettiä asiaa uudestaan, mutta yleensä vähänkin pidemmissä suorituksissa joutuu/kannattaa laittaa suuhun jotain kiinteääkin, ja siitä saa tarvitsemansa suolat.
Kannattaa myös unohtaa EDit sun muut. Piristävät urheillessa is bäd.

HH on nesteen imeytymisessä 1. sijalla. Ja siitä saa samalla jerkkua jatkaa suoritusta.
Halpa ja toimiva setti on käydä esim. sittarista kilon säkki maltodekstriiniä urkkijuomaosastolta ja heittää sitä 20-50g litraan riippuen käyttötarkoituksesta. Jos joku sanoo että maissin syöminen on vaarallista niin omapahan on asiansa.

Vierailija
Pohjoinen Zen
Eli Jokerilla on mennyt nyt urheilujuomat ja ns. energiajuomat sekaisin. Oikeat urheilujuomat eivät kai kofeiinia sisällä, koska se ei olisi urheilusuorituksen aikana tai jälkeen kovin sydänystävällistä tai muutenkaan tarpeellista.

Tai sitten meikäläinen provosoi tahallaan tätä keskustelua eteenpäin. Muuten nuo herajauheet vaikuttavat lupaavilta, mutta onko kellään niistä kenttäkokemusta?

Vierailija
Joker
Mites muuten tuo Feenix? Vaikuttaa maukkaalta ja piristää oloa?
Yhden pullollisen olen Feenixiä juonut, ja sain siitä helvetinmoisen päänsäryn. Ei ollut mikään normaali jomotus, vaan sellainen vihlonta, jota on vaikea kuvailla kun en ole ennen sellaista kokenut. Tuli niin huono olo. että pelkäsin jo että henki lähtee.

Kahvia olen juonut joskus armeija-aikana reilustikin, mutta sen kofeiinista ei ole koskaan tullut nuppi kipeäksi. Tuossa Feenixissä pitää olla jotain muuta "vaikuttavaa" ainetta.

Ja sitten sivukysymyksenä, että onko alkoholikin diureettista kuten kofeiini? Olutta juodessa tulee aina niin kova kusihätä, että krapula-aamuna voi helposti juoda litrankin vettä, ilman että tulee mitään ulos.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat