Hirveä esiintymispelko

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aina kun joudun pitämään esim. koulussa jonkun esityksen puheeni muuttuu mössöksi ja rupean vapisemaan ja tärisemään, tämä on erittäin haittaavaa ja rasittavaa sekä saatan itseni myös naurunalaiseksi. Olen tullut myös siihen tulokseen että tämän vuoksi minulla on niin vähän kavereitakin.
Joissain tilanteissa, esimerkiksi jos joudun yht'äkkiä pitämään jonkun pienimuotoisen esitelmän tai puheen johon en ole ollenkaan varautunut tai harjoitellut niin esiintymispelkoa juurikaan ei ole.

Olen kuullut joistan reseptilääkkeistä, mutta en haluaisi käyttää moisia. Onko ainoa vaihtoehto mennä vain esiintymään peloista huolimatta ja voittaa pelko?

Olen lukiossa ja siellä joutuu toisinaan pitämään esityksiä.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Sinuna hakeutuisin jollekin puheviestinnän kurssille, jos mahdollista. Kokemuksesta voin sanoa, että asiantuntevan ohjaajan avulla niistä on paljonkin apua. Aiheesta löytyy myös jonkin verran hyvää kirjallisuutta. Voin laittaa jotain kirjavinkkiä, jos saan nimiä päähäni. Juuri nyt on pää täynnä tyhjää.

Mutta valmistelemattomuus ei kuitenkaan mielestäni ole oikea ratkaisu. Esitelmä ei tule varmasti menemään sitten asian puolesta niin hyvin, jos ei se ole hyvin valmisteltu.

Omalla kohdallani oikean asenteen löytäminen auttoi paljon jännittämiseen (en tosin ole koskaan ollut erityisen paha jännittäjä). Kun osaa laittaa tilanteen oikeisiin mittasuhteisiin, niin se jo helpottaa. Vaikka sillä hetkellä ei muuta osaa ajatellakaan, niin kyseessähän ei ole mikään kovin merkittävä asia ihmiselämässä. Itselläni tuo asenne jo pelkästään on auttanut jonkin verran.

Vierailija
Egazim
Onko ainoa vaihtoehto mennä vain esiintymään peloista huolimatta ja voittaa pelko?

Nopein tapa on esiintyy, vaikk vaan lyhimmän kaavan mukaa ja huomata, ett kyll se sujuu. Alota helpoill, suunnittele juttu selkeeks ja lyhyeks, keskitä ajatuksess itte asiaan niin kyll se toimii. Ja se auttaa, jos teet mielikuvaharjotuksii enne esiintymist silleen, ett homma menee putkee. Ei negatiiviisii kuviot vaan pelkästään positiivisii.

Sillain sitä tottuu noihi juttuihi.

Vierailija

Et ole yksin.

Eräässä tutkimuksessa noin kymmenen vuotta sitten kartoitettiin ihmisten pelkoja. Lähdettä ei ole enää antaa, mutta tutkimustulos syöpyi suoraan aivoihini.

Kaikista vastanneista miehistä, jotka olivat ihan tavallisia suomalaisia, suurini osa vastasi pelkäävänsä julkista esiintymistä eniten. Siis jopa enemmän kuin pysyvää vammautumista. Enemmän kuin läheisen menettämistä. Enemmän, kuin kuolemaa!

Olet siis täysin normaali. Kaikki pelkäävät julkista esiintymistä, mutta kyllä sen kpelon voi oppia selättämään.

Perhoset vatsassa tai ramppikuume itse asiassa parantaa suoritusta, elimistö on skarpissa tilassa ja minimoi möhläykset. Lohduttaudu tällä ajatuksella.

Harjoitus tekee mestarin, mutta kirjastosta löytyy paljon kirjoja, joista voit opetella erilaisia selviämiskikkoja. Lääkkeitä en missään nimessä suosittele.

Jos äidinkielenopettajasi on mukava, voit hakeutua erityisesti suullisen esitystaidon tunneille. Voit myös kahden kesken kertoa tästä esiintymiskammostasi äikänopelle, he ovat yleensä huippuhyviä valmentajia näissä hommissa.

sata vuotta sitten olin lukiolaisena samassa tilanteessa ja hitto sitä riemua, kun huomasin päässeeni kammoni herraksi! Tsemppiä ja oppimisen iloa tälläkin alueella toivotta ex-ujo.

Vierailija

Vinkkinä, mitä paremmin osaat esittettvän asiasi, sitä vähemmän jännität ja homma sujuu oikein mukavasti.
Jos minun pitäisi yhtäkkiä menne taululle johtamaan Clebsch-Gordanit, niin paskantaisin varmaan alleni

Vierailija

Mikäli kyseessä on todellinen kammo tai paniikki, suosittelen juttelemista asiasta lääkärin kanssa. Asiaa voidaan helpottaa huomattavasti esim. tunti-pari ennen esiintymistä otettavalla beta-salpaajalla, joka hidastaa sydämen sykettä ja estää siten myös oravanpyörää, jossa stressihormoneja erittyy enemmän, kun syke nousee.

Kun muutaman esiintymisen on "taklannut" ja huomaa selviävänsä hengissä, voi lääkkeen jättää pois ja vaikka pitää sitä varalta mukana "backuppina". Jo tieto siitä, että on helpotus, auttaa.

Myös mielikuvaharjoitukset auttavat. Anna hartoittesi painua käsiesi painosta... pidä ylipitkiä taukoja puheessa, koska tauot tuntuvat itsestäsi kymmenen kertaa pidemmältä, kuin yleisöstä....mieti välillä, minkälaiset kuviot esim. opettajalla on boksereissaan puvunhousujen alla (törkeät kukkakuviot kuitenkin)...

Et todellakaan ole yksin. Olin itsekin lukioaikana lähes sairaalloinen jännittäjä - suurelta osin todella inhottavien opettajien takia. Jokainen jännittää, mutta jos menee todelliseen kipsiin ja alat välttämään esiintymisiä esim. tekeytymällä sairaaksi, suosittelen rehellistä juttelemista asiasta terveysalan ihmisten kanssa.

Ajattele kävellessäsi areenalle, että "minäpäs kerron noille hieman tästä jutusta".

Ei tarvi hävetä sitä, jos käsi tärisee, anna täristä. Sano se vaikka ääneen yleisölle: "Hitto, ku tuo käsi väpättää, mutta yritetään nyt kuitenkin jatkaa...". Yleisön joukossa on ainakin puolet samanlaisia jännittäjiä ja sanomalla ääneen ongelmasi, helpotat heidänkin oloaan. Takaan, että pisteesi kohoavat avoimuudesta. Joka tapauksessa ne eivät ainakaan laske.

Tsemppiä!

asdf
Seuraa 
Viestejä11064
Liittynyt16.3.2005

Minä, niinkuin kai melkein kaikki muutkin, olen kärsinyt samasta kammosta. En kärsi enää ja voin yhtyä Mummoon sanomalla "hitto sitä riemua, kun huomasin päässeeni kammoni herraksi!"

Uskalsin ensimmäisen kerran esiintyä täysin vapaasti ja jännittämättä, kun olin tajunnut, että moni ihminen ei siihen pysty. Ajattelin, että vaikka tekisin minkä tahansa mokan, selviän joka tapauksessa tilanteesta voittajana, koska olen uskaltanut tehdä jotain, mitä moni muu ei uskalla. Ts, nostan itseni hetkeksi jalustalle ajattelemalla, että nyt teen jotain, mikä jäisi monelta tekemättä ja nämä kaikki kuulijani katsovat minua ylöspäin jo pelkästään sen takia, että esiinnyn. Sillä ei ole väliä miten esiinnyn.

Tottakai tuollainen ajattelu on jonkinlaista narsismia ja oman egon pönkittämistä, mutta väliäkö sillä, koska esiintymishetkellä verrattain suuri ego on vain hyödyksi. [size=75:z8ef2slv](Verrattain suurella tarkoitan jotain Raimo Helmisen anteeksipyytelevää habitusta suurempaa, mutta Andy McCoyn "meidänkheikallonolluniinkuenemmänihmishiikunpresiidentilinnashh"-tyyliä pienempää. Jarisarasvuoilu on jo niin paljon liian suurta, ettei siitä mahdu kirjoittamaan.)[/size:z8ef2slv] Kun on olemuksensa herra, rentoutuu ja samalla pystyy panostamaan pelkän esiintymisen lisäksi siihen, miten esiintyy.

Valitettavasti tämä ei oikein toimi lukiossa, jossa kaikki joutuvat esiintymään. Silloin ei ole kovin paljon hyötyä ajatuksesta, että nyt teen jotain, johon muut eivät pysty, koska muut tekevän saman hetken päästä perässä.

Itseäni lukiossa esiintymisessä auttoi ajatus, että jos mokaan, mokaan luokkakavereideni seurassa ja sitäpaitsi mokailevat muutkin. Ei huonosta esiintymisestä tarvitse ottaa paineita, kaikki esiintyvät joskus huonosti.

Toinen kohtalaisen hyvä keino eiintymispelon taltuttamiseen on mielestäni esityksen kertakaikkinen ja kaikkikertainen läpeensä ulkoa opetteleminen. Tätä voi tietysti käyttää vain silloin, kun esitykseen on käytettävissä aikaa tarpeeksi. Kun harjoittelee puheensa, esitelmänsä, tms. kyllästymiseensä saakka alusta loppuun, se ei oikein voi mennä pieleen.

Huono puoli tässä on se, että jos esiintymistä on toistanut päässään kirjaimellisesti kyllästymiseen asti, voi esiintyminenkin vaikuuttaa vähän kyllästyneeltä. Tämä ei välttämättä ole huippuvinkki, mutta toimii siinä mielessä, että itsevarma asiansa osaava kyllästynyt esiintyjä on uskottavampi kuin epävarma jännityksestä tärisevä hupelo.

Vierailija

Arvelisin (vaikka en ole lääkäri) että sinulla on ns. "paniikkihäiriö".
Jos se yhtään lohduttaa, tuo oire on monilla muillakin. Mene aluksi Googleen ja etsi itse määritelmiä tuolla hakusanalla; ehkä sieltä löydät yhteneväisyyksiä omille tuntemuksillesi. Jos se ei auta, käy lääkärissä, mutta muista: Apua löytyy varmasti, ihan kevyellä lääkityksellä!

Seuraavassa yksi googlettamalla saatu paniikkihäiriön määritelmä:

"Ahdistuneisuus kuuluu elämään. Oikealla varovaisuudella tai huolestuneisuudella vältämme huonot ratkaisut, varomattomuuden seuraukset tai jopa terveyden vaarantamisen. Myös kyky paniikkireaktioon on yleensä hyödyllinen, niin ihmisillä kuin eläimilläkin. Toimintakykyä haittaavasta tai lamaavasta ahdistuneisuudesta voi kehittyä ongelma, joka hoitamattomana johtaa työkyvyttömyyteen, riippuvuusongelmiin ja masennukseen; pahimmassa tapauksessa itsemurhaan. Tällaisista pitkäaikaisista ja pahenemaan taipuvaisista ahdistuneisuutta kutsutaan nykyisessä sairausluokituksessa ahdistuneisuushäiriöksi. Yksi poikkeavan ahdistuneisuuden muoto on paniikkihäiriö."

Vierailija

Harjoitusesiintyminen on hyvä juttu. Jos mahdollista, pidä esitelmä jollekin kuulijalle, äidille , isälle, lojaalille kaverille joka osaa psyykata ja kannustaa.

Pari käytännön vinkkiä: puhu huomattavasti hitaamin kuin tavallisesti. hidasta tarkoituksella puhettasi.

Perustelut:
- saat hengitettyä välillä
- lyhytkin teksti täyttää vaaditun ajan, joten ehdit puhua vain ne rautaiset osaamasi faktat
- hidas puherytmi luo vakuuttavan ja itsevarman illuusion

Käy aamulla suihkussa ja pukeudu mieleisiin ja mukaviin vaatteisiin.

Jos käytät jotain aparaattia, varmistaudu ennen esitystä, että ne toimivat ja että joku muu hoitaa raaan tekniikan. Sinä olet asiantuntija ja pahan tekniikan yläpuolella.

Muutama syvä hengenveto enne aloitusta ja paino tasaisesti molemmille jaloille vähentää tärinää.

Vierailija

Tarkkailija: EI OO PANIIKKIHÄIRIÖ!

Alldeles normaalikriittisyyttä. Huippunäyttelijätkin potevat ramppikuumetta. Se on ihan selätettävissä oleva homma. asdfn psyykkausvinkit olivat hyviä.

Muuten, kyllä kuulijatkin voisivat opetella tukemaan esiintyjää. Tämä on jenkkikouluissa paljon hienommin hoidossa kuin meillä.

Vierailija

Hyvä valmistelu on kaiken a ja b.

Jos sinun täytyy pitää esitelmä, minkä saat tehdä etukäteen tehnyt, on paras tapa esittää sitä äidille, tyttöystävälle niin kauan, että koko esitys iskostuu aivojen takalohkoon ja se tulee suusta jo rutiininomaisesti.

Tämän jälkeen esitys on paljon helpompi pitää.

Toinen keino, mikä helpottaa ennen esitystä on käydä seisoskelemassa paikassa, missä pidät esityksen.

Menet esim välitunnilla luokan eteen / korokkeelle ja otat niinsanotusti paikan haltuun.

No toivottavasti näistä on jotain apua.

Vierailija

Miksi kaikkien on pakko esiintyä? Tuotakaan " tautia" ei olisi, jos ne
jotka tykkäävät esiintyisivät ja sitä tahtomattomat saisivat tehdä tausta-
työn. Elämässä pärjää mainiosti ilman julkisia esiintymisiäkin. Taas yksi
asia jolla yhteiskunta kiusaa jäseniään. Kyllä niitäkin jotka esiintyä halua-
vat riittää yllin kyllin. Teatterikouluun ja media-aloille hakee tuhansittain
ihmisiä vuosittain. Ja muutama kymmen otetaan sisälle.

Vierailija

Kiitos kaikille vastanneista!
Kirjoittamistanne kokemuksistanne ja neuvoistanne tulee olemaan hyötyä ja voin ottaa niistä mallia tulevissa esitystilanteissa.

Joskus jopa rupean jännittämään kaupan myyjän kanssa asioidessa ja puheeni tempo nousee 20 yksikköä normaalista, mutta koitan selviytyä jotenkin koulun esitelmistä.

Vierailija
väläys
Miksi kaikkien on pakko esiintyä? Tuotakaan " tautia" ei olisi, jos ne
jotka tykkäävät esiintyisivät ja sitä tahtomattomat saisivat tehdä tausta-
työn. Elämässä pärjää mainiosti ilman julkisia esiintymisiäkin. Taas yksi
asia jolla yhteiskunta kiusaa jäseniään. Kyllä niitäkin jotka esiintyä halua-
vat riittää yllin kyllin. Teatterikouluun ja media-aloille hakee tuhansittain
ihmisiä vuosittain. Ja muutama kymmen otetaan sisälle.

Näin se vain on,
minunkaan äidinkielen opettaja ei osaa tiedostaa opiskelijan jännittenyisyyttä ja pelkoa koska itse ei pelkää ja todennäköisesti pitää esiintymistä vain rohkaisevana kokemuksena.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat