koulujen kastetilaisuuksien pedagoginen perusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisin kysellyt täällä lähinnä pedagogeilta ja pedagogisilta vaikuttajilta, mikä mahtaa olla koulujen kastetilaisuuksien kasvatustieteellinen perusta? Eikö nimenomaan kastetilaisuudet ole oppilaiden indoktrinaatiota kouluinstituution salliessa "kunnioita aina isompaa" -perinteen jatkuvuuden 2000-luvun suomalaisessa koulussa? Indoktrinoiva opetus määritellään eettisesti kyseenalaiseksi vaikuttamiseksi tai piilovaikuttamiseksi oppilaan ajatteluun joko opettajan tai koulutusinstituution toimesta. Indoktrinaatio on asenteiden, käsitysten, uskomusten tai teorioiden ujuttamista ohi oppilaan vapaan ja tietoisen harkinnan.

Toiseksi, suositut oppilaat ottavat varmasti kastetilaisuudet huumorilla, mutta entä se luokkansa hiljaisin oppilas? Hän kun usein joutuu kastetilaisuudessa muiden huomaamien heikkouksiensa seurauksena vielä kovempaan myllytykseen kastetilaisuuden jälkeen.

Hakusanat: kastetilaisuus, pedagogia, kasvatustiede, alistaminen, SM-leikit, koululaitos, Suomi, yläaste, 7. luokkalaiset, lukio

Kirjallisuutta: Mikko Salmela 1998 Korvaako indoktrinaatio opetuksen?Filosofinen aikakauslehti niin&näin 4. http://www.netn.fi/498/netn_498_opfil2.html

Kommentit (1)

Vierailija

En tiennytkään, että kouluissa on nykyään opetukseen kuuluvia kastetilaisuuksia. Kuulostaa omituiselta. Miksi ei myös opetuksellisia kännäystapahtumia, opetuksellinen bordellikäynti, ja opetuksellinen ruumishuonevierailu?

Uusimmat

Suosituimmat