Biobensiini

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka paljon vanhoihin autoihin voi laittaa %:na ruotsissa myytävää biobensiiniä? Sekun on paljon halvempaa ja ympäristöystävällisempää.

Onko totta että jos auto syö 100km matkalla 5l normaalia bensaa niin biobensaa se syö paljon enemmän? Esim 7l/100km?

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Pitäisi kysyä auton valmistajan edustajan mielipidettä siitä mitä autossa suositellaan käytettäväksi (takuuehdot).
Kulutukseen vaikuttaa polttoaineen lämpöarvo ( bensa 43,5 ja etanoli 19,5 MJ/kg)Tiheys on samaa luokaa 0,75 ja 0,8 kg/L.

Vierailija
Jumalruoska
Kuinka paljon vanhoihin autoihin voi laittaa %:na ruotsissa myytävää biobensiiniä? Sekun on paljon halvempaa ja ympäristöystävällisempää.

Tuo biobensan "halpuus" on keinotekoisesti tehty Ruotsissa. Sitä tuetaan voimakkaasti. Jos se olisi samalla viivalla, kuin normaali bensa, niin eipä kauppa kävisi läheskään samalla tavalla kuin nyt. Toisaalta biobensan tukeminen näin alkuvaiheessa ei välttämättä ole mikään huono asia, koska se todellakin on ympäristöystävälisempää kuin perinteinen bensa.

Vierailija
tapani
Toisaalta biobensan tukeminen näin alkuvaiheessa ei välttämättä ole mikään huono asia, koska se todellakin on ympäristöystävälisempää kuin perinteinen bensa.
Onko todellakin? Tuottaako viljelty etanoli todellakin enenmmän energiaa, kuin mitä sen tuottamiseen käytetyistä fossiilisista on saatu?

Vierailija
Jumalruoska
Kuinka paljon vanhoihin autoihin voi laittaa %:na ruotsissa myytävää biobensiiniä? Sekun on paljon halvempaa ja ympäristöystävällisempää.

Voi laittaa tankin täyteen eli 100 %.
Etanolia voi laittaa bensan sekaan n. 10 % ilman muutoksia.

Vierailija
ilesoft
tapani
Toisaalta biobensan tukeminen näin alkuvaiheessa ei välttämättä ole mikään huono asia, koska se todellakin on ympäristöystävälisempää kuin perinteinen bensa.
Onko todellakin? Tuottaako viljelty etanoli todellakin enenmmän energiaa, kuin mitä sen tuottamiseen käytetyistä fossiilisista on saatu?

Ei sen tuottamiseen tarvitse käyttää fossiilisia. Onhan niitä muitakin energialähteitä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Etanolissa on parempi hyötysuhde kun bensiinissä. Etanolia vie moottori vähemmän kun bensiiniä. Paremminkin 5 l 100km etanolia ja 7l bensiiniä 100km

No ei varmasti ole - saman tehon tuottamiseen etanolia tarvitaan noin kaksinkertainen määrä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Etanolissa on parempi hyötysuhde kun bensiinissä. Etanolia vie moottori vähemmän kun bensiiniä. Paremminkin 5 l 100km etanolia ja 7l bensiiniä 100km

Bensiinin lämpöarvo, eli poltettaessa syntyvä energia massayksikköä kohti, on noin kaksinkertainen etanoliin verrattuna. Siksi saman energiamäärän tuottamiseen pitää polttaa liki kaksinkertainen etanolimäärä. Etanolin ja bensan tiheydet ovat aika lähellä toisiaan.

Hyötysuhde taas on aivan eri asia. Se kertoo paljonko kone tekee työtä kun se saa jonkin määrän energiaa. Se on pikemminkin moottorin ominaisuus kuin polttoaineen. Sikäli kun bensaa ja etanolia poltetaan ottomoottoreissa, hyötysuhteissa ei ole merkittävää eroa.

Vierailija
tapani

Tuo biobensan "halpuus" on keinotekoisesti tehty Ruotsissa. Sitä tuetaan voimakkaasti. Jos se olisi samalla viivalla, kuin normaali bensa, niin eipä kauppa kävisi läheskään samalla tavalla kuin nyt. Toisaalta biobensan tukeminen näin alkuvaiheessa ei välttämättä ole mikään huono asia, koska se todellakin on ympäristöystävälisempää kuin perinteinen bensa.

2006 raportin mukaan

http://www.fas.usda.gov/gainfiles/200604/146187357.pdf#search=%22biofuel...

"Sweden’s rising ethanol consumption is based on imports. More than 80% of total Swedish ethanol consumption is sourced in Brazil"

Ja siellähän multikansalliset yhtiöt repivät tuon sokeriruon hinnan alas työntekijöiden vereslihasta jopa väkivallan ja terrorin kanssa jotta mm. ruotsalaiset voivat sitä halvalla ostaa. Puhumattakaan siitä ekologisesta vaikutuksesta mikä siellä uhkaa kun sademetsää kaadetaan näiden viljelysten alta pois. Joka ainut päivä.

Eli se että Ruotsalainen ekoauto tupruttaa puhtaampaa tuotetta ei vielä ole pelastus kun sen tuottamiseksi saadaan muualla vielä suuremmat tuhot aikaan. Vasta "eettisesti" puhtaan etanolin käyttö olisi sallittavaa. Tällöin voitaisiin laskea sen tuottamisen kulunut päästö vs. puhtaus.

Älkää kuitenkaan ymmärtäkö minua väärin, olen kuitenkin puhtaamman maailman
puolelle.

Vierailija
Volitans
tiäremiäs
Etanolissa on parempi hyötysuhde kun bensiinissä. Etanolia vie moottori vähemmän kun bensiiniä. Paremminkin 5 l 100km etanolia ja 7l bensiiniä 100km



No ei varmasti ole - saman tehon tuottamiseen etanolia tarvitaan noin kaksinkertainen määrä.

Etanolin valmistuksen raaka-aineet (biomassa) ovat puhdasta aurinkoenergiaa. Niiden viljely, talteenotto ja etanoliksi jalostus kuluttavat kyllä energiaa, mutta vähemmän kuin öljyn etsintä, poraaminen, kuljetus, jalostus ja jakelu.

Vierailija

Bioraaka-aineita kannattaa käyttää tuotantopaikan lähellä. Eli etanoli Brasiliassa, sen valmistuspaikalla. Sen käyttön mielekkyys vähenee sitä enemmän mitä kauemmas se kuljetetaan (kauemmaksi ei juuri saisi vietyä).
Etanolin käyttöominaisuudet kylmässä on muita polttoaineita huonompi. Ajoneuvot energiankuluttajana on muutoinkin pienehkö ryhmä.

Vierailija
Volitans
Tietääkös kukaan minkälaisen viljelysalan, vaikkapa Ruotsin kokoinen valtio tarvitsisi, jos meinaisi kokonaan öljystä luopua?

En tiedä Ruotsin lukuja, mutta pariin aikasempaan täällä käytyyn ihan vastaavaan jorinaan kaivoin joitakin lukuja. Siis jos autobensiini korvattaisiin täysin kotimaisella "peltometanolilla", niin sen viljelysalaksi tarvittaisiin noin 1,4 miljoonaa peltohehtaaria. Nykyinen Suomen yhteenlaskettu peltoviljelysala on 1,2 miljoonaa hehtaaria. Eli edes maan kaikki nykyiset pellot eivät riittäisi tarpeellisen etanoli/metanoli määrän tuottamiseen.

Laskelma perustuu siihen, että Suomessa alkoholia saadaan peltohehtaarilta noin 2000 litraa. Öljyä (biodieseliä) saadankin sitten vain noin puolet, eli hehtaarilta 1000 litraa.

Vierailija

Etanolin/Metanolin tuottaminen on öljyä epäedullisempaa se vaatiman tislauksen vuoksi. Brasilijalaisen valmistajan mukaan (siellä) tuotettaessa energiaa 1,4* alkoholina.
Bio-öljyntuotanto on varmasti edullisempaa, koska tarvitaan vähemmän prosessointia (puristus ja esteröinti). Samalla sivutuotteena tulee hyvää rehua.
Öljy käy myös ravinnosi Etanolia paremmin.

Vierailija

Jotta lopullinen totuus hinnasta ei unohtuisi:

Verollinen hinta 1,159 €

Polttoainevero 0.5385 €
Lisävero 0.0423 €
Huoltovarmuusmaksu 0.0068 €
Arvonlisävero 0.209 €
Vero yhteensä 0.797 €
Veroton hinta 0.362 €

Veroa hinnasta 68.732 %

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat