Elatusmaksut otettava poliittiseen keskusteluun

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aina puhutaan suureen ääneen yksinhuoltajien olojen helpottamisesta.
Pienituloisista lapsiperheistä puhumattakaan.

On myös toinen osapuoli - elatusvelvolliset. Olen yksi heistä.

Lasten asuessa yleensä äidin luona, on myös etävanhemman otettava lapset huomioon asumisessa, ruokamenoissa, auton valinnassa yms. Yksiö sopisi eronneelle miehelle hyvin, mutta lapsille on pakko olla tilaa, vaikka he käyvätkin harvemmin, kuin "pääkodissa".

Ainoa verohelpotus etävanhemmalle on 100€/lapsi/vuosi verovähennys.

Ei ole olemassa mitään virallista kaavaa elatusmaksujen määräämisessä. Se on täysin mielivaltaista lastenvalvojan tyranniaa. Yleensä erotilanteessa on niin pihalla, ettei tajua pitää kunnolla puoliaan.

Itse maksan nettotuloistani ~23% tulonsiirtona elatusmaksua. Lapsilisät menevät äidille. Matkakustannukset tapaamisista kuuluvat lastenvalvojan mielestä tapaajalle, eli etävanhemmalle. Elatusmaksu on maksettava myös loma-aikoina vaikka lapset olisivat koko kuukauden minulla. Kiinteiden, todella karsittujen menojen jälkeen käteen jää itselleni ruokaan ja vaatteisiin yms perustarpeisiin ~10€/päivä. Siitä pitää jakaa sitten myös lapsille tavattaessa ja maksaa matkat.

Moisilla lukemilla ei pankista saisi lainaa, mutta ei KELA:stakaan saa sentin hyrrää, koska bruttotulot ovat "riittävät". Olen laskenut, että oma elintasoni ei taloudellisesti heikkenisi, jos lopettaisin työnteon, iskisin hanskat naulaan ja eläisin yhteiskunnan siivellä.

Miksi en niin tee: siksi, että lasten elintaso laskisi myös, koska lakisääteinen elatusmaksu, jonka kaupungit maksavat, on ~120€/kk/lapsi. Itse maksan tuplat nettotuloistani.

Jotain on siis perin pohjin vialla. Elatusmaksu ei alene edes silloin, jos lähivanhempi solmii uuden suhteen ja perheen talous paranee. Suoranaista elatusvelvollisen syrjäyttämistä, sanoisin.

Ainoa epätoivoinen keino asian jälkikäteen oikaisemiseksi olisi oikeusprosessi, jonka lopputuloksesta ei ole mitään takuita. Toisaalta sellainen ei ole käynyt mielessäkään, koska tahdon lasteni parasta.

Yksikään poliitikko ei ole nostanut aihetta esille - luultavasti peläten "pyhä-äitiys" -liikkeen hyökkäystä ja sovinistileimaa.

Mieluummin maksaisin hieman vähemmän elatusmaksua, matkakulut jaettaisiin tasan ja voisin tarjota lapsille isänä muutakin, kuin aikaa.

Kommentit (5)

Vierailija

Täsmennänpä, että "lasten oikeus molempiin vanhempiinsa" on lastenvalvojien listalla myös. Sielläpä tosin vallitsee outo ilmapiiri, jossa mies poljetaan hiljaiseksi uhkailuilla yms.

Jostain ihmeen syystä lastenvalvojiksi ajautuu yleensä vain naisia, joilla on jotain kaunaa kaikkia eronneita miehiä kohtaan. Lie kutsumusammatti

Vierailija

Epärealistista vähentää yksinhuoltajien määrää. Uusperheitä on paljon. Puhutaan yksinhuoltajien ongelmista, joita varmasti on. Siitä puhutaan siksi, että moni ei maksa elatusmaksujaan ja jättää taakan yhteiskunnalle. Moni kuitenkin maksaa.

Yhteishuoltajuus ei paranna etävanhemman asemaa maksumiehenä eron sattuessa.

Lapsen etu erotapauksissa kokonaisuudessa etusijalle. Miksei lapsilisiä voisi jakaa ja taloudellista taakkaa tasata?

Kaikille tasapuoliset Excel-taulukot käyttöö myös maksuja ja kuluja määritellessä. Ei pitäisi olla mahdotonta.

Vierailija

Saako siitä elatusmaksuja, josd adoptoin oman kanadanmajvan . Muuten joudun kohta myymään vaimon Helkaman, että saa rahaa majavan ruokkimiseen.

Uusimmat

Suosituimmat