Seuraa 
Viestejä45973

Tässä ei ole mitään uutta mutta pannaas tänne "uutinen" ja jonkin sortin luontaislääketieteellinen katselmus kalaöljyistä.

Kalan rasvassa on runsaasti omega-3-rasvahappoja, joilla uskotaan olevan oma roolinsa aivojen kehityksessä ja huollossa. Monityydyttymättömiä omega-3-rasvahappoja ovat mm. alfalinoleenihappo, dokosaheksaeenihappo (DHA) ja eikosapentaeenihappo (EPA). Niistä DHA ja EPA ovat pitkäketjuisia. Australialaisessa tieteellisessä konferenssissa on esitelty kaksi tutkimusta kalaöljyn terveellisyydestä. Eteläafrikkalaiset tutkijat ovat havainneet, että kun peruskouluikäiset lapset saivat kalaöljyä osana ruokavaliota, heidän oppimisensa ja muistinsa tehostuivat. Tutkimukseen osallistui yli 350 lasta, jotka olivat 6 - 9-vuotiaita. Lapset arvottiin syömään leipäviipaleita, joiden päällä oli 25 grammaa kalaöljytahnaa, joka maistui kanalta, currylta tai tomaatilta tai tavallisia voileipiä.

Kalaöljytahnaa saaneet lapset selvisivät muistikokeessa paremmin kuin muut. Kalaöljyä saaneet lapset olivat myös harvemmin poissa koulusta. Näytti myös siltä, että kalaöljyn sisältämillä pitkäketjuisilla omega-3-rasvahapoilla on oma roolinsa sanallisessa oppimisessa, muistin toiminnassa ja kokeellisten oppiaineiden omaksumisessa. Toisaalta näytti siltä, että ne parantavat myös yleistä vastustuskykyä.

Toisen, Thaimaassa tehdyn tutkimuksen mukaan kalaöljyä saaneet peruskouluikäiset lapset sairastivat vähemmän kuin muut ja heidän sairautensa olivat lievempiä kuin muilla. Omega-3-rasvahappojen roolista elimistön puolustusjärjestelmän toiminnassa onkin saatu yhä enemmän tietoa. Australialaisen Andrew Sinclairin mukaan pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja tulisi saada ainakin 400 milligrammaa päivässä. Monet suomalaisetkaan eivät saa niitä ravinnosta riittävästi, mutta kalaöljykapseleista niitä saa helposti riittävästi. Tietysti lohesta ja kirjolohesta niitä saisi kaikkein luonnonmukaisimmassa muodossa.

Lähde: (Ninemsn (Australia) 31.7.2006) , Tohtori.fi Uutiset:
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=2227257

Sivut

Kommentit (36)

Kalaöljyn laatu on tutkitusti edullista. Kalaruuat ovat ehdottomasti parhaasta päästä. Sillä ei voi olla kuin myönteisiä vaikutuksia, verraten muuhun eläinperäiseen proteiiniin ja rasvoihin.
Paljon mainostettu "Välimerellinen ruokavalio" sisältää runsaasti kalaa ja äyriäisiä.
Jostain syystä kalaruuat alkavat yleensä kiinnostamaan vasta keski-iässä. Tottumuskin ratkaisee, joten lapsia voi totuttaa siihen. Kouluruokailu on eräs hyvä keino.

Pelkän kalaöljyn nauttimista en kannata, jos kalasta käytetään muut osat esim. eläinrehuksi. Mitenkähän asia on?

tietää
Kalaöljyn laatu on tutkitusti edullista. Kalaruuat ovat ehdottomasti parhaasta päästä. Sillä ei voi olla kuin myönteisiä vaikutuksia, verraten muuhun eläinperäiseen proteiiniin ja rasvoihin.
Paljon mainostettu "Välimerellinen ruokavalio" sisältää runsaasti kalaa ja äyriäisiä.
Jostain syystä kalaruuat alkavat yleensä kiinnostamaan vasta keski-iässä. Tottumuskin ratkaisee, joten lapsia voi totuttaa siihen. Kouluruokailu on eräs hyvä keino.

Pelkän kalaöljyn nauttimista en kannata, jos kalasta käytetään muut osat esim. eläinrehuksi. Mitenkähän asia on?

Juuri näin.
Mikä perkele siinä on kun nykyään pitää vetää kaikki hyvä kama purkista ja pillereinä. Samantien voitais rupee tekeen, kanaöljy, kalkkunaöljy, sikaöljy, nautaöljy ja lammasöljy kapseleita. Oppikaa nyt hyvät ihmiset syömään kunnon ruokaa niin ei tartte vetää pillereitä, joiden valmistusprosessi on toisinaan kyseenalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031

Vanhoina hyvinä aikoinahan ihminen sai kalasta ja riistasta juuri sopivasti omega-3-rasvoja eikä liikaa omega-6-rasvoja. Nykyinen ruokavaliomme on aiheuttanut 3-omegojen puutostilan ja muita vinoumia jotka näkyvät sairauksina ja huonona olona.

Näin tiede ja edistys rohkaisee meitä palaamaan takaisin juurillemme ja kohentaa elämämme laatua sen sijaan että vain pidentää sitä.

Lohta ei kannata ahmia joka päivä, koska se on viljeltyä ja dioksiinipitoista. Korkealuokkaiset kalaöljykapselit ovat hyvä vaihtoehto.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Kyrsa
entäs jos on allerginen kalalle

Olen allerginen kalalle ja silti syönyt kalaöljykapseleita jo usean vuoden ajan saamatta allergiaoireita.

Kalaöljykapselien nauttimisen aloittamisen jälkeen olen päässyt oikeastaan täysin eroon minua lapsuusiästä asti vaivanneesta atooppisesta ihottumasta.

Plasebovaikutusta kenties, mutta pääasia ettei syyhytä enää.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
luonnonystävä
Kalaöljykapselien nauttimisen aloittamisen jälkeen olen päässyt oikeastaan täysin eroon minua lapsuusiästä asti vaivanneesta atooppisesta ihottumasta.

Plasebovaikutusta kenties, mutta pääasia ettei syyhytä enää.


Minulle kävi samoin: kymmenen vuotta vasemmassa kädessä ajoittain esiintynyt ihottuma katosi nopeasti eikä ole palannut. En edes tiennyt että kalaöljy parantaa ihottuman, joten plasebovaikutusta se ei ollut, korkeintaan sattumaa. Samalla myös iho muutenkin ja hiusten kunto parani silminnähtävästi.

Echi
Saako Suomessa myytävästä purkitetusta tonnikalasta miten paljon Omega-3 rasvahappoja? Itse en juuri muuta kalaruokaa syö.

Jos vedät purkin tai pari viikossa niin ei ongelmaa. Mielummin tunaa kun kapseleita.

Maukka Perusjatka
Echi
Saako Suomessa myytävästä purkitetusta tonnikalasta miten paljon Omega-3 rasvahappoja? Itse en juuri muuta kalaruokaa syö.



Jos vedät purkin tai pari viikossa niin ei ongelmaa. Mielummin tunaa kun kapseleita.

Vastaan itse kysymykseeni nopealla nettihaulla:

105 grammaa annos

makrillia 1,8 g omega-3:a
järvitaimen 1,6
silli, 1,5
sardiini 1,4
tuore tonnikala 1,3
lohi 1,1
taimen 0,5
turska 0,3
purkkitonnikala 0,2
meriantura 0,1

Eli purkkitonnikala ei riitä takaamaan omega-3 rasvahappojen saantia.

Echi
Saako Suomessa myytävästä purkitetusta tonnikalasta miten paljon Omega-3 rasvahappoja? Itse en juuri muuta kalaruokaa syö.

Tonnarissa on vain 0,6 % rasvaa, joten ei siitä saa mainittavasti. Sitä saa Auringonkukka-öljyssä, jota tosin on aika paljon (9 %).Öljyssä maku on selvästi parempi.
Taulukon mukaan määrä eri lajeilla vaihtelee 0,6-19 %. Silli ja Lohi ovat rasvaisimmat kalat. Sardiinissa on 12 %. Silakassa 5%.

Echi
Maukka Perusjatka
Echi
Saako Suomessa myytävästä purkitetusta tonnikalasta miten paljon Omega-3 rasvahappoja? Itse en juuri muuta kalaruokaa syö.



Jos vedät purkin tai pari viikossa niin ei ongelmaa. Mielummin tunaa kun kapseleita.

Vastaan itse kysymykseeni nopealla nettihaulla:

105 grammaa annos

makrillia 1,8 g omega-3:a
järvitaimen 1,6
silli, 1,5
sardiini 1,4
tuore tonnikala 1,3
lohi 1,1
taimen 0,5
turska 0,3
purkkitonnikala 0,2
meriantura 0,1

(Lähde: Sears, Omega Zone)

Eli purkkitonnikala ei riitä takaamaan omega-3 rasvahappojen saantia.

Yllättävää. Olikos tuna vedessä vai öljyssä?

Maukka Perusjatka

Yllättävää. Olikos tuna vedessä vai öljyssä?

Ilmeisesti vedessä. Asiasta on olemassa varmaan parempiakin lähteitä mutta pikaisen vertailun perusteella purkkitonnikalan omega-3 pitoisuudet pyörivät 0,4 - 0,2 tuntumassa. Aurinkokukkaöljy johon tonnikala pakataan ei sisällä omega-3 rasvahappoja, sen sijaan se kyllä sisältää runsaasti omega 6-rasvahappoa Tärkeitä EPA ja DHA rasvahappoja saadaan vain rasvaisesta kalasta. Purkkitonnikala sisältää muuten jonkin verran elohopeaa, jos syö yhtä paljon kuin minä nyt kesän aikana, (5-6 purkkia viikossa) niin pitoisuudet saattavat olla vaarallisia.

Tässä hieman lisätietoja:

http://www.tohtori.fi/?page=0950042&id=2494095

Ensi maanantain Prisma: YLE1

19:05 Prisma: Totuus Omega 3:sta

Kalasta saatavan Omega 3 -öljyn väitetään parantavan lasten älykkyyttä, kohottavan mielialaa ja estävän murhia. Mutta mihin väitteet perustuvat? BBC testaa Omega 3 -öljyn kaksoissokkotestillä. Stereo.

Eräs naapurin tutun tuttava perhe paransi kalaöljyllä seksielämäänsä. Nyt Pertti ja Jussi ovat todella innoissaan toisistaan makuuhuoneessa ja jopa keittiön pöydällä.

Echi
Maukka Perusjatka

Yllättävää. Olikos tuna vedessä vai öljyssä?

Ilmeisesti vedessä. Asiasta on olemassa varmaan parempiakin lähteitä mutta pikaisen vertailun perusteella purkkitonnikalan omega-3 pitoisuudet pyörivät 0,4 - 0,2 tuntumassa. Aurinkokukkaöljy johon tonnikala pakataan ei sisällä omega-3 rasvahappoja, sen sijaan se kyllä sisältää runsaasti omega 6-rasvahappoa Tärkeitä EPA ja DHA rasvahappoja saadaan vain rasvaisesta kalasta. Purkkitonnikala sisältää muuten jonkin verran elohopeaa, jos syö yhtä paljon kuin minä nyt kesän aikana, (5-6 purkkia viikossa) niin pitoisuudet saattavat olla vaarallisia.

Tässä hieman lisätietoja:

http://www.tohtori.fi/?page=0950042&id=2494095

Ton antamasi linkin perusteella osa Omega 3 öljyistä tulee kuitenkin kasvisöljyistä. En ihan hätkähtäisi jos yleensä syöt tuoretta kalaa edes kerran viikossa.

Itse käytän kasvisöljyjä ja syön Shushia japanilaisessa about kerta viikossa ja joskus tunaa purkista kotona. Tukka (kaikki päässä ja vahva), iho ja kynnet on elastisessa kondiksessa ja ihottumia ei ole.

Käytän tosin paljon rypsi-, oliivi- ja muitakin öljyjä salaateissa ja ruuan valmistuksessa.

______________________________________________________

Monityydyttymättömät rasvahapot (Polyunsaturated Fatty Acid, PUFA)

Monityydyttymättömien rasvahappojen hiiliketjussa on vähintään kaksi kaksoissidosta. Mitä enemmän kaksoissidoksia rasvahapossa on, sen pehmeämpää rasva on olomuodoltaan. Monityydyttymättömiä rasvahappoja ovat:
omega-3 eli n-3
omega-6 eli n-6

Niitä saa:
rasvaisesta kalasta (makrilli, sardiini, anjovis, lohi ja silli),
kasviöljyistä (auringonkukka-, maissi-, soija-, rypsi-, pellava-, vehnänalkio- ja seesamöljy) sekä
margariineista.

Omega-3-rasvahapot

Omega-3-rasvahapot ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita tuottavat vain tietyt meriplanktonit, joita kalat syövät sekä jotkin kasvit (esim. pellavan- ja rypsinsiemenet). Omega-3-rasvahappoihin kuuluvat:
Dokosaheksaeenihappo, DHA (docosahexaenoic acid), C22:6n-3
Eikosapentaeenihappo, EPA (eicosapentaenoic acid), C20:5n-3
Alfalinoleenihappo, ALA (alphalinolenic acid), C18:3n-3

Näistä elimistölle erityisen tärkeitä ovat EPA ja DHA, joita saa vain rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä.

Muita omega-3-rasvahappoja - kuten ALA - saa kasviöljyistä (erityisesti rypsi-, soija- ja pellavansiemenöljystä) ja niistä valmistetuista kasvirasvalevitteistä. Nämä eivät sisällä EPA:a eivätkä DHA:ta.

LUONNONYSTÄVÄ :

Kalaöljykapselien nauttimisen aloittamisen jälkeen olen päässyt oikeastaan täysin eroon minua lapsuusiästä asti vaivanneesta atooppisesta ihottumasta.
Plasebovaikutusta kenties, mutta pääasia ettei syyhytä enää.



Atopian tai muutoin kuivan/allergisen ihon elpymiseen on selviä tuloksia saatu niin kalaöljystä, helokista tai oliiviöljystä, kuin mistä tahansa ”kehoa sisäisesti voitelevasta”.

TIETÄÄ:

Jostain syystä kalaruuat alkavat yleensä kiinnostamaan vasta keski-iässä. Tottumuskin ratkaisee, joten lapsia voi totuttaa siihen. Kouluruokailu on eräs hyvä keino.

Koulujen kalamuonat oli ainakin ennen tarha/ala-asteikäisille lähinnä puikkomuonaa. Muistuu myös mieleen monia pikkuisia, joilla kalakammo juuri ruotojen takia. Isompana kun oppii ne itse poistamaan, niin ei tule ikäviä yllätyksiä. Tällöin tottuu makuakin arvostamaan ja eri variaatioita ruoan suhteen kokeilemaan.

Eikös purkitettu tonnikala sisällä myös aika laajan skaalan eri metalleja ja muutoinkin tonnikalan syöminen on väärin, jos ajatellaan kauniita delfiinejämme joista vielä jonkinmoinen populaatio merissämme uiskentelee. Tosin kalastajastahan se on kiinni..
Entäpä jos ajatellaan metallijätettä, tai sen jämän jämää..

[offtopic mahankurninta]
Ei sen puoleen, itsekkin sorrun tonnikalan purkkimuotoon. Siitä saa namia kun kumoaa vedet veks, poimii silmät yms purkkiin joutuneet roskat pois ja jäljelle jäänyt lihamuoto kulhoon. Sitten reilusti sitruunapippuria, soijaa ja sitruunasta puristettu mehu. Njam! Sellaisenaan tai juustotarjottimen kera. tai miten nyt kukakin tykkää.

Koostumusta voi käyttää myös pekonin sijaan, täyttämällä tuoret herkkusienet ko. mössöllä ja päälle paksu pursautus tuorejuustoa tahi vastaavaa - eikun grilliin!
[/offtopic]

Tästä ajatus taas kimposikin kala-liha väliseen vertailuun tarpeellisten öljyjen kehoon saattamiseksi. Kuka valistunut avartaisi minua tämän tiedon suhteen?

Entäpä juustojen sisältämä rasva?
Onko siinä maidon ominaisuuksien lisäksi muuta terveellistä, vai kartuttaako juustosyöppö vain kilojaan?

MD
www.fineli.fi linkki on hyvä. Sieltä voi etsiä eri ruoka-aineiden koostumuksen.

Ainakin punaleimaisessa juustossa Omega-3 ja Omega-6 suhteet ovat pielessä.
Samaten naudanlihassa.
Optimaalinen lienee Omega-3 / Omega-6 2:1.

http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=juusto&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=642&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=714&lang=fi

Väitän, että nykytiedossa on aukkoja. Maailman tappiin on todistettu sitä sun tätä, eikä ravinnon yhteisvaikutuksia ole riitävästi tutkittu. Otetaan pilleri sitä ja pilleri tätä. Siitä vedetään johtopäätöksiä, mutta jos tabuja vedetäänkin toisissa olosuhteissa ja toisenlaisella ravintopainolla?

Omega 6 rasvoja väheksytään, mutta liikuntaa harrastavalle ihmiselle ne ovat todellakin tarpeellisia. Käsittääkseini vaikuttavat testosteronin tuotantoon ym. Turha niitä on vältellä. Ottaa perseeseen vaan liikettä ja antaa palaa niin kaikki rasvakin palaa.

Näistä rasvoista hypettäminen on menny ihan pilviin, joka sekottaa juntin pään.

MD
Ensi maanantain Prisma: YLE1

19:05 Prisma: Totuus Omega 3:sta

Kalasta saatavan Omega 3 -öljyn väitetään parantavan lasten älykkyyttä, kohottavan mielialaa ja estävän murhia. Mutta mihin väitteet perustuvat? BBC testaa Omega 3 -öljyn kaksoissokkotestillä. Stereo.

Niin tuossa aloituksen uutisessahan todetaan ihan ensimmäisessä lauseessa että "uskotaan" olevan vaikutusta. Onhan näitä väittämiä tutkittu jonkin verran ja positiivisia terveysvaikutuksia ei ole voitu kliinisesti todistaa. Mutta uskon silti että kala yleensä on terveellistä. Kapseliöljyistä on löydetty jonkin verran elohopeaa.

Eikö näistä ravinnon terveysmyyteistä tehty hiljattain ihan kotimainen väitöskin?

linkkejä öljyartikkeleihin aiheeseen liittyen:
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/ ... 66331.2Fv1
http://www.timesonline.co.uk/article/0, ... 78,00.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4838086.stm

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat