Kalaöljy voi parantaa lasten koulumenestystä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä ei ole mitään uutta mutta pannaas tänne "uutinen" ja jonkin sortin luontaislääketieteellinen katselmus kalaöljyistä.

Kalan rasvassa on runsaasti omega-3-rasvahappoja, joilla uskotaan olevan oma roolinsa aivojen kehityksessä ja huollossa. Monityydyttymättömiä omega-3-rasvahappoja ovat mm. alfalinoleenihappo, dokosaheksaeenihappo (DHA) ja eikosapentaeenihappo (EPA). Niistä DHA ja EPA ovat pitkäketjuisia. Australialaisessa tieteellisessä konferenssissa on esitelty kaksi tutkimusta kalaöljyn terveellisyydestä. Eteläafrikkalaiset tutkijat ovat havainneet, että kun peruskouluikäiset lapset saivat kalaöljyä osana ruokavaliota, heidän oppimisensa ja muistinsa tehostuivat. Tutkimukseen osallistui yli 350 lasta, jotka olivat 6 - 9-vuotiaita. Lapset arvottiin syömään leipäviipaleita, joiden päällä oli 25 grammaa kalaöljytahnaa, joka maistui kanalta, currylta tai tomaatilta tai tavallisia voileipiä.

Kalaöljytahnaa saaneet lapset selvisivät muistikokeessa paremmin kuin muut. Kalaöljyä saaneet lapset olivat myös harvemmin poissa koulusta. Näytti myös siltä, että kalaöljyn sisältämillä pitkäketjuisilla omega-3-rasvahapoilla on oma roolinsa sanallisessa oppimisessa, muistin toiminnassa ja kokeellisten oppiaineiden omaksumisessa. Toisaalta näytti siltä, että ne parantavat myös yleistä vastustuskykyä.

Toisen, Thaimaassa tehdyn tutkimuksen mukaan kalaöljyä saaneet peruskouluikäiset lapset sairastivat vähemmän kuin muut ja heidän sairautensa olivat lievempiä kuin muilla. Omega-3-rasvahappojen roolista elimistön puolustusjärjestelmän toiminnassa onkin saatu yhä enemmän tietoa. Australialaisen Andrew Sinclairin mukaan pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja tulisi saada ainakin 400 milligrammaa päivässä. Monet suomalaisetkaan eivät saa niitä ravinnosta riittävästi, mutta kalaöljykapseleista niitä saa helposti riittävästi. Tietysti lohesta ja kirjolohesta niitä saisi kaikkein luonnonmukaisimmassa muodossa.

Lähde: (Ninemsn (Australia) 31.7.2006) , Tohtori.fi Uutiset:
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=2227257

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Kalaöljyn laatu on tutkitusti edullista. Kalaruuat ovat ehdottomasti parhaasta päästä. Sillä ei voi olla kuin myönteisiä vaikutuksia, verraten muuhun eläinperäiseen proteiiniin ja rasvoihin.
Paljon mainostettu "Välimerellinen ruokavalio" sisältää runsaasti kalaa ja äyriäisiä.
Jostain syystä kalaruuat alkavat yleensä kiinnostamaan vasta keski-iässä. Tottumuskin ratkaisee, joten lapsia voi totuttaa siihen. Kouluruokailu on eräs hyvä keino.

Pelkän kalaöljyn nauttimista en kannata, jos kalasta käytetään muut osat esim. eläinrehuksi. Mitenkähän asia on?

Vierailija
tietää
Kalaöljyn laatu on tutkitusti edullista. Kalaruuat ovat ehdottomasti parhaasta päästä. Sillä ei voi olla kuin myönteisiä vaikutuksia, verraten muuhun eläinperäiseen proteiiniin ja rasvoihin.
Paljon mainostettu "Välimerellinen ruokavalio" sisältää runsaasti kalaa ja äyriäisiä.
Jostain syystä kalaruuat alkavat yleensä kiinnostamaan vasta keski-iässä. Tottumuskin ratkaisee, joten lapsia voi totuttaa siihen. Kouluruokailu on eräs hyvä keino.

Pelkän kalaöljyn nauttimista en kannata, jos kalasta käytetään muut osat esim. eläinrehuksi. Mitenkähän asia on?

Juuri näin.
Mikä perkele siinä on kun nykyään pitää vetää kaikki hyvä kama purkista ja pillereinä. Samantien voitais rupee tekeen, kanaöljy, kalkkunaöljy, sikaöljy, nautaöljy ja lammasöljy kapseleita. Oppikaa nyt hyvät ihmiset syömään kunnon ruokaa niin ei tartte vetää pillereitä, joiden valmistusprosessi on toisinaan kyseenalainen.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Vanhoina hyvinä aikoinahan ihminen sai kalasta ja riistasta juuri sopivasti omega-3-rasvoja eikä liikaa omega-6-rasvoja. Nykyinen ruokavaliomme on aiheuttanut 3-omegojen puutostilan ja muita vinoumia jotka näkyvät sairauksina ja huonona olona.

Näin tiede ja edistys rohkaisee meitä palaamaan takaisin juurillemme ja kohentaa elämämme laatua sen sijaan että vain pidentää sitä.

Lohta ei kannata ahmia joka päivä, koska se on viljeltyä ja dioksiinipitoista. Korkealuokkaiset kalaöljykapselit ovat hyvä vaihtoehto.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Kyrsa
entäs jos on allerginen kalalle

Kala-allergikot ovat yleensä tietääkseni allergisia kalan proteiinille, joita ei kalaöljyvalmisteissa pitäisi olla. Ainakaan kaikissa.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Liittynyt18.3.2005
Kyrsa
entäs jos on allerginen kalalle

Olen allerginen kalalle ja silti syönyt kalaöljykapseleita jo usean vuoden ajan saamatta allergiaoireita.

Kalaöljykapselien nauttimisen aloittamisen jälkeen olen päässyt oikeastaan täysin eroon minua lapsuusiästä asti vaivanneesta atooppisesta ihottumasta.

Plasebovaikutusta kenties, mutta pääasia ettei syyhytä enää.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
luonnonystävä
Kalaöljykapselien nauttimisen aloittamisen jälkeen olen päässyt oikeastaan täysin eroon minua lapsuusiästä asti vaivanneesta atooppisesta ihottumasta.

Plasebovaikutusta kenties, mutta pääasia ettei syyhytä enää.

Minulle kävi samoin: kymmenen vuotta vasemmassa kädessä ajoittain esiintynyt ihottuma katosi nopeasti eikä ole palannut. En edes tiennyt että kalaöljy parantaa ihottuman, joten plasebovaikutusta se ei ollut, korkeintaan sattumaa. Samalla myös iho muutenkin ja hiusten kunto parani silminnähtävästi.

Vierailija

Saako Suomessa myytävästä purkitetusta tonnikalasta miten paljon Omega-3 rasvahappoja? Itse en juuri muuta kalaruokaa syö.

Vierailija
Echi
Saako Suomessa myytävästä purkitetusta tonnikalasta miten paljon Omega-3 rasvahappoja? Itse en juuri muuta kalaruokaa syö.

Jos vedät purkin tai pari viikossa niin ei ongelmaa. Mielummin tunaa kun kapseleita.

Vierailija
Maukka Perusjatka
Echi

Jos vedät purkin tai pari viikossa niin ei ongelmaa. Mielummin tunaa kun kapseleita.

Vastaan itse kysymykseeni nopealla nettihaulla:

105 grammaa annos

makrillia 1,8 g omega-3:a
järvitaimen 1,6
silli, 1,5
sardiini 1,4
tuore tonnikala 1,3
lohi 1,1
taimen 0,5
turska 0,3
purkkitonnikala 0,2
meriantura 0,1

Eli purkkitonnikala ei riitä takaamaan omega-3 rasvahappojen saantia.

Vierailija
Echi

Tonnarissa on vain 0,6 % rasvaa, joten ei siitä saa mainittavasti. Sitä saa Auringonkukka-öljyssä, jota tosin on aika paljon (9 %).Öljyssä maku on selvästi parempi.
Taulukon mukaan määrä eri lajeilla vaihtelee 0,6-19 %. Silli ja Lohi ovat rasvaisimmat kalat. Sardiinissa on 12 %. Silakassa 5%.

Vierailija
Echi
Maukka Perusjatka
Echi

Vastaan itse kysymykseeni nopealla nettihaulla:

105 grammaa annos

makrillia 1,8 g omega-3:a
järvitaimen 1,6
silli, 1,5
sardiini 1,4
tuore tonnikala 1,3
lohi 1,1
taimen 0,5
turska 0,3
purkkitonnikala 0,2
meriantura 0,1

(Lähde: Sears, Omega Zone)

Eli purkkitonnikala ei riitä takaamaan omega-3 rasvahappojen saantia.

Yllättävää. Olikos tuna vedessä vai öljyssä?

Vierailija
Maukka Perusjatka

Yllättävää. Olikos tuna vedessä vai öljyssä?

Ilmeisesti vedessä. Asiasta on olemassa varmaan parempiakin lähteitä mutta pikaisen vertailun perusteella purkkitonnikalan omega-3 pitoisuudet pyörivät 0,4 - 0,2 tuntumassa. Aurinkokukkaöljy johon tonnikala pakataan ei sisällä omega-3 rasvahappoja, sen sijaan se kyllä sisältää runsaasti omega 6-rasvahappoa Tärkeitä EPA ja DHA rasvahappoja saadaan vain rasvaisesta kalasta. Purkkitonnikala sisältää muuten jonkin verran elohopeaa, jos syö yhtä paljon kuin minä nyt kesän aikana, (5-6 purkkia viikossa) niin pitoisuudet saattavat olla vaarallisia.

Tässä hieman lisätietoja:

http://www.tohtori.fi/?page=0950042&id=2494095

Vierailija

Ensi maanantain Prisma: YLE1

19:05 Prisma: Totuus Omega 3:sta

Kalasta saatavan Omega 3 -öljyn väitetään parantavan lasten älykkyyttä, kohottavan mielialaa ja estävän murhia. Mutta mihin väitteet perustuvat? BBC testaa Omega 3 -öljyn kaksoissokkotestillä. Stereo.

Vierailija

Eräs naapurin tutun tuttava perhe paransi kalaöljyllä seksielämäänsä. Nyt Pertti ja Jussi ovat todella innoissaan toisistaan makuuhuoneessa ja jopa keittiön pöydällä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat