lukion fysiikka itseopiskeluna

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tietäiskö joku kirjasarjan joka olisi hyvä lukion fysiikan itseopiskeluun?
Minulla on pari osaa Lehdon fysiikka-sarjasta, mutta ne ei näytä hirveen hyvältä itseopiskelumateriaalilta.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Ei mulla ole.
No, täytyy vaan ryykätä kirjastoon ja katsoa itse joku mahd. yksinkertanen sarja.
Mutta jos joku tietäis jonkun sarjan tai kertauskirjan tai jtn. niin olis kiva tietää, onhan tää tiedepalsta. Toisaalta jos kaikki on käynyt lukionsa joskus vuonna nakki, niin ei sitten mitään.

Vierailija

Miksi lukion fysiikka?
Jos haluaa oppia fysiikkaa, eivät ne tunnu parhailta kirjoilta siihen. Kirjastossa onnistu vertailla eri kirjoja.
Sattumoisin lainasin hyvältä vaikuttavan sarjan:
Kari Suvanto, Kari Laajalehto: Tekniikan fysiikka 1/2 ISBN 951-37-4426-4

Vierailija

Oletko hyvä matematiikassa? Pystytkö opiskelemaan sitä itsenäisesti integrointiin asti? Ostin kirjan Young & Freedman: University Physics with Modern Physics ja se on todella hyvä ja selkeä. Siinä on lukion asiat vähän laajemmin.

Vierailija

Tarvisin lukion fysiikkaa ens vuonna pääsykokeissa ja matikasta en hirveästi muista enää.
Kiitos noista kirjasuosituksista, löysin jo muutaman kirjastosta.

Vierailija

Ei matematiikkaa kannata opiskella, käytä aikasi mieluummin hyödyllisesti lukemalla majavia käsittelevää kirjallisuutta

Vierailija
Mizar
Tarvisin lukion fysiikkaa ens vuonna pääsykokeissa ja matikasta en hirveästi muista enää.
Kiitos noista kirjasuosituksista, löysin jo muutaman kirjastosta.

Jos todella tarvitset LUKION fysiikkaa pääsykokeessa, etkä paljon muista matematiikasta, niin sinulla on helkkarin kiire palautella matematiikkaa mieleen. Eikä pelkästään palauttaa, vaan oppia vähän lukiotasoista matematiikkaa. Jos aika on kortilla, niin keskity aluksi suureytälöiden ratkaisemiseen.

Vierailija

Periaatteessahan lukion fysiikassa ei tarvitse kummoisia matematiikan taitoja (sähkömagnetismia lukuun ottamatta).
Derivoinnin ymmärtämisestä on jotain hyötyä ja toisen asteen yhtälöön törmää harvoin. Integroimiseen en ole törmännyt kertaakaan.

Pääsykokeissa taitaa kysymykset olla pelkästään laskuja? Nykyäänhän lukio fysiikka painottuu entistä enemmän asioiden ymmärtämiseen ja selittämiseen.

Itse olen fysiikat opiskellut Tammi sarjasta. Kirjakaupoissa taitaa nykyään olla lähinnä noita uuden opintosuunnitelman kirjoja.

Itse panostaisin nopeaan uudelleen oppimiseen seuraavalla tavalla:
Mekaniikka (helppo omaksua ja ymmärtää)
Lämpäoppi
Aaltoliike
Moderni fysiikka
Sähkö ja sähkömagnetismi

Vaihtovirtaan ei minusta kannata edes tikulla koskea jos ajan kanssa on ongelmia. Muutenkin sähköoppi tuntuu aika suurelta osin matemaattiselta konstruktiolta lukiotasolta. Ts. Lasketaan kaavoilla, mutta ei oikeastaan ymmärretä mitä lasketaan.

Vierailija
Sarmal
Pääsykokeissa taitaa kysymykset olla pelkästään laskuja? Nykyäänhän lukio fysiikka painottuu entistä enemmän asioiden ymmärtämiseen ja selittämiseen.

Harvoissa kursseissa noin, useimmissa opetellaan jokin asia välttävästi ja sijoitetaan lukuja kaavoihin, joskus joskaan ei kovin usein saattaa vastaan tulla myös luovaa, soveltavaa laskemista.

Vaihtovirtaan ei minusta kannata edes tikulla koskea jos ajan kanssa on ongelmia. Muutenkin sähköoppi tuntuu aika suurelta osin matemaattiselta konstruktiolta lukiotasolta. Ts. Lasketaan kaavoilla, mutta ei oikeastaan ymmärretä mitä lasketaan.

Minullapa oli tuo keväällä ja rehellisesti sanoen jäi kyllä kuvailemasi mukaiselle tasolle ymmärrys. Laskuja ei ollut hirvittävissä määrin ja nekin jotka olivat jäivät käymättä läpi kunnolla. Esimerkiksi virtapiirilaskut, vaikka helpoimmillaan läpihuutojuttuja, jäivät totaalisen tietämättömyyden verhon taa. Opetus ei vastannut lainkaan kirjan vaatimaa tasoa ja koekin oli mikstuura asioita, joita ei opeteltu kunnolla ja materiaalia yläasteelta. "Missä arkipäivän ilmiöissä tapahtuu varausten siirtymistä?", mitä helvettiä?

Vierailija
Sarmal

Jos näin on päässyt käymään, niin silloin ei ole opiskellut asiaa riittävän hyvin. Mikään fysiikan osa-alue ei saa olla vain kaavojen pyörittelyä tietämättä mitä laskee.

Vierailija
Paisa
Opetus ei vastannut lainkaan kirjan vaatimaa tasoa ja koekin oli mikstuura asioita, joita ei opeteltu kunnolla ja materiaalia yläasteelta.

Todennäköisesti opettajasi ei itsekään ollut sisäistänyt sähkömagneettisia ilmiöitä riittävän hyvin, jos näin on päässyt käymään.

Paisa
"Missä arkipäivän ilmiöissä tapahtuu varausten siirtymistä?", mitä helvettiä?

Kaikessa, missä voit kuvitella sähköä käytettävän hyväksi! Ihan kaikessa! Tai jos tarkoitit varausten jakautumista (sähköinen influenssi), niin kampaa vaikka hiuksiasi, niin kyllä kampa ja hiukset saavat sähköiset varaukset.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Kale
Sarmal

Jos näin on päässyt käymään, niin silloin ei ole opiskellut asiaa riittävän hyvin. Mikään fysiikan osa-alue ei saa olla vain kaavojen pyörittelyä tietämättä mitä laskee.

Lukiotasolla on se ongelma, ettei integraali ja differentiaalilaskentaa haluta tuoda fysiikkaan. Silloin fysiikka rajoittuu väkisinkin äärimmäisen yksinkertaisiin erikoistapauksiin, ja koko hommasta jää väkinäinen kuva. Kunnollinen ymmärtäminen vaatisi joka tapauksessa huomattavasti enemmän resursseja kuin lukiossa on varaa käyttää. Kyllä nämä asiat pitää opetella pariin kolmeen kertaan täydentäen osaamista välillä. Lukiotasolla pitäisi vain muistaa tähdentää, että tämä on alkeistapausten pinnallista käsittelyä eikä antaa opiskelijoille kuvaa liiallisesta osaamisesta.

Yleensä syy opiskelijan ymmärryksen puutteeseen millään tasolla ei suinkaan ole liiassa kaavojen pyörittelyssä, vaan liian vähäisessä. Fysiikkaa ei opi opetusta kuntelemalla tai kirjaa lukemalla, vaan nimenomaan laskuja laskemalla. Aikansa kun tuskan hiki otsalla vääntää, kyllä sitä sitten tajuaa mitä on tekemässä. Tuota ahaa-elämystä ei saa muuten kuin laskemalla.

Itsekin suosittelen pinnallisten ja usein epäselvien lukiokirjojen sijaan noita amerikkalaisia korkeakoulujen peruskurssijärkäleitä. Niissä käydään asiat sen verran suomalaista lukiokurssia syvällisemmin, että homman perusteet voi ymmärtää eikä se välttämättä jää pelkäksi väkinäiseksi kaavakokoelmaksi, mutta mihinkään tappotahtiin ei niissä kuitenkaan mennä. Haittana sitten on vieras kieli ja esitietovaatimukset matematiikassa. Integraali- ja differentiaalilaskun perusteet pitää osata.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Neutroni

Yleensä syy opiskelijan ymmärryksen puutteeseen millään tasolla ei suinkaan ole liiassa kaavojen pyörittelyssä, vaan liian vähäisessä. Fysiikkaa ei opi opetusta kuntelemalla tai kirjaa lukemalla, vaan nimenomaan laskuja laskemalla. Aikansa kun tuskan hiki otsalla vääntää, kyllä sitä sitten tajuaa mitä on tekemässä. Tuota ahaa-elämystä ei saa muuten kuin laskemalla.

Olen osittain samaa mieltä. Kyllä asian hahmottaminen mielikuvien kautta auttaa ymmärtämään myös tuota matemaattista käsittelyä ja ennenkaikkiea antaa kyvyn luoda itse matemaattisia yhtälöitä, mikäli niitä ei ole asiaan liittyen valmiina olemassa.

Tärkeitä käsitteitä ovat erilaiset verrannollisuudet ja niitä hyväksikäyttäen suureyhtälöiden muodostaminen / hahmottaminen.

Itse pärjäsin opinnoissani hyvin, kun opiskelin perusasiat kunnolla. Tarvittaessa kykenin hahmottamisen kautta / päättelemällä luomaan tarvittavat yhtälöt. Sattuipa kerran niinkin, että termodynamiikan tehtävästä olin saanut nolla pistettä. Kun esitin ratkaisumallini opettajalle, sain täydet pisteet. Olin yhdistellyt eri menetelmiä fysiikasta / kemiasta ja termodynamiikasta, joka nopeutti tehtävää suuresti ( lyhyehkön laskelma johdosta opettaja kuvitteli minun kopioineen oikean vastauksen ).

Suuruusluokkien hahmottamista runsas laskeminen helpottaa huomattavasti.

Vierailija
Kale
Sarmal

’’

Tottakai vikaa on myös omassa opiskeluun panostamisessa. Pointtini oli se, että sähkämagnetismissa tulee eteen sellaisia asioita, että niiden omaksuminen a) on huomattavasti haastavampa kuin muut aiheet b) vaativat matemaattisia taitoja mitä muut asiat eivät vaadi. (induktiolait ilman derivoimisen osaamista on melkoisen haastavaa)

Paisa
Sarmal

Harvoissa kursseissa noin, useimmissa opetellaan jokin asia välttävästi ja sijoitetaan lukuja kaavoihin, joskus joskaan ei kovin usein saattaa vastaan tulla myös luovaa, soveltavaa laskemista.

Puhutko nyt uudistuneesta opetussuunnitelmasta? Esimerkiksi fysiikka ainerealihan painottuu entistä enemmän juuri esseevastauksiin verrattuna aikaisempaan.

Varmasti painotukset ovat myös kirjasarja kohtaisia. Esimerkiksi kahden eri kirjasarjan ensimmäinen kurssi. Toisessa on 116 (kirjayhtymä) ja toisessa 27 (WSOY) laskutehtävää. Sähkömagnetismi tilanne tasoittuu vähän 155-117

Mielestäni on täysin oikea suunta, että fysiikan ensimmäinen kurssi (kaikille pakollinen) painottuu juuri fysiikan asioiden pintaraapaisuun sen sijaan, että lasketaan koko kurssi.

David
Kyllä asian hahmottaminen mielikuvien kautta auttaa ymmärtämään myös tuota matemaattista käsittelyä ja ennenkaikkiea antaa kyvyn luoda itse matemaattisia yhtälöitä, mikäli niitä ei ole asiaan liittyen valmiina olemassa.

Enpä kanssasi voisi enempää olla samaa mieltä tuosta asiasta. (Lukio tason fysiikka siis itsellä takana). Fysiikassa on minulle mielekkäämpää ensin ymmärtää mielikuvien kautta asiat ja sen jälkeen vasta tulee matemaattinen ratkaisu. Lukio fysiikkahan tosin on sitä tasoa, että pelkällä laskujen osaamisella ja ulkoa opettelemalla saavuttaa kiitettäviä tuloksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat