Seuraa 
Viestejä45973

Miten lahjakas lapsi voi erottua koulujärjestelmässä onko tähän mitään testejä

Sivut

Kommentit (21)

Doctor
Miten lahjakas lapsi voi erottua koulujärjestelmässä onko tähän mitään testejä

Moskovassa on kouluja erityisen lahjakkaille oppilaille. Yleensä heidät valitaan joukosta testien avulla. Suomessa kaiketi samantapainen menetelmä.

Hän kait on monissa asioissa "parempi kuin muut". (Kyllä lehtorien huoneessa ainakin tiedetään ja keskustellaan!)

Mutta poikkeukselliseen lahjakkuuteen saattaa liittyä ikäviäkin piirteitä; syrjintää, yksinäisyyttä jne., joten on varmaan kaikkien osapuolten kannalta parasta, ettei alleviivaten etsitä muita lahjakkaampia yksilöitä koululaisten joukosta.

Muuten, aiheeseen liittyen: Muistan tutkimuksen 80-luvulta (valitettavasti en muista lähdettä), jonka mukaan kuuden laudaturin ylioppilaat eivät myöhemmässä työelämässä erotu mitenkään laajemmasta taustayhteisöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minun mielestäni lapsen kannattaisi antaa itsensä osoittaa kiinnostuksensa suuntautuminen, eikä alistaa testeihin.
Lahjakkuus ja omaehtoinen suuntautuminen ovat paras keino hyöhyntää lahjakkuutta.
Itseopiskelua mahdollisimman varhaisesta vaiheesta, voisi olla hyvä medoti.

Tarkkailija

Muuten, aiheeseen liittyen: Muistan tutkimuksen 80-luvulta (valitettavasti en muista lähdettä), jonka mukaan kuuden laudaturin ylioppilaat eivät myöhemmässä työelämässä erotu mitenkään laajemmasta taustayhteisöstä.

Top 15% ei vielä ole "poikkeuksellista lahjakkuutta". Sellainen käy kyllä ilmi ilman testejäkin.

Professori Kari Uusikylä on tutkinut ja kirjoittanut paljon lahjakkaista lapsista

.Lahjakkaan lapsen kasvattaminen on sekä opettajille että vanhemmille tavallista vaahtivampaa. Lapsen lahjakkuus (musiikillinen, urheilullinen, akateeminen tms.) näkyy jo varhain ja sokaisee helposti aikuisten silmät. Lapsi aletaan nähdä vain erityslahjansa kautta ja hänen tasapainoinen kokonaiskehityksensä häiriintyy.

Myös lapsella itsellään voi olla suuria vaikeuksia ikätoveriensa tms. kanssa.

Alla linkki erittäin hyvään Uusikylän kolumniin. Kuukelilla ja kirjastosta löytyy lisää.
http://www.yleradio1.fi/yhteiskunta/kol ... 1780.shtml

Muutenkin fiksu ja selkeäsanainen mies, *huokaa palvovasti*

EI ole mitään lahjakkuutta on vain omat oppimistapansa löytäneitä, ahkeria ja hyvän kasvatuspohjan saaneita. Ei ihminen ole mitenkään poikkeavan lahjakas jostain taikaiskusta johtuen. Lahjakkuus puheet ainoastaan vievät ihmisiltä tahdon yrittää ja hyväksymään eriarvoisuuden. Esimerkiksi Japanissa ei ole tämmöistä paskapuhetta lahjakkuudesta, no siellä on paremmat tulokset muutenkin. Olen huomannut että ihmiset ovat laiskoja!!!!!! Niin laiskoja että jos joku ei suju, niin ei sitä tarvikkaan osata.

Lahjakkuus vaatii tuottaakseen jotain, pakkomielteistä tiettyyn tekemiseen keskittymistä. Niin kovaa ettei lähipiiri ymmärrä sitä, vaan usein häiritsee ja painostaa luopumaan siitä.
Mitä vaativamman tavoitteen lahjakkuus ottaa, sitä suurempi mahdollisuus on tulla väärinymmärretyksi ja häirityksi.

tietää
Mitä vaativamman tavoitteen lahjakkuus ottaa, sitä suurempi mahdollisuus on tulla väärinymmärretyksi ja häirityksi.

Jep. Luokan mouhot eivät voi sietää sitä että joku ymmärtää luonnostaan tai opiskelemalla enemmän kuin he, joten sellaiset pitää pelotella takaisin keskinkertaisuuden harmaalle alueelle.

katalakala
EI ole mitään lahjakkuutta on vain omat oppimistapansa löytäneitä, ahkeria ja hyvän kasvatuspohjan saaneita.

Tämä on täyttä pöppöä.

Luuletko tosiaan, etteivät ihmisten aivot kehittyisi erilaisiksi kaikkien muiden ominaisuuksien tapaan? Perimä lienee tuntematon käsite.

Kuule herra amerikka, tiedän, evoluutio on täysin totta, Jumalaa ei ole. Asia on vain niin, että sitä korostetaan aivan liikaa. On totta, että jotku oppivat nopeammin ja paremmin. Kaikki kuitenkin voivat oppia ja tulla "lahjakkaiksi" haluamallaan, rakastamallaan alueella. TIetysti aivan huipulla perimän merkitys on suurempi. Ei tule kuitenkaan korostaa mitään lahjakkuutta.

katalakala
Kuule herra amerikka, tiedän, evoluutio on täysin totta, Jumalaa ei ole. Asia on vain niin, että sitä korostetaan aivan liikaa. On totta, että jotku oppivat nopeammin ja paremmin. Kaikki kuitenkin voivat oppia ja tulla "lahjakkaiksi" haluamallaan, rakastamallaan alueella. TIetysti aivan huipulla perimän merkitys on suurempi. Ei tule kuitenkaan korostaa mitään lahjakkuutta.

Olen erimieltä. Esimerkiksi lukiossa, jolloin tehdään suhteellisen ratkaiseva valinta pitkän ja lyhyen matematiikan välillä, ja niin ollen myös muiden matemaattisten aineiden kohdalla, kaikki eivät selviytyisi pitkästä matematiikasta vaikka pitäisivät siitä aineena. Muistaakseni siihen tarvitsee vähintään 115 äo:n Mensan käyttämällä hajonnalla.

Pitkästä matikasta selviää, kun seuraa opetusta tunneilla ja tekee kotitehtävät. Tiedän monta tyhmää jätkää, jotka ovat hommasta selvinneet kunnialla.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031

Ihmisten välillä on yllättävän suuria eroja matemattisen lahjakkuuden suhteen. Suomen lukioiden pitkä matikka nyt ei taida kuitenkaan niin vaikeaa olla etteikö normaaliälyinen ahkeruudellakin läpi selviytyisi tai lahjakas tekemättä mitään.

Olen itse vielä nulikka ja olen huomannut kuinka laiskoja ihmiset osaavat olla lukiossa. MIelestäni on kyllä aika ristiriitaista se, että ihminen joka pitää aineesta ei tee sen eteen mitään. Ainakin lukion pitkästä matikasta pärjää jos osaa kotona osaisi avata kirjan. JOitakin ei taida äitikulta patistaa lukemaan. Osa lukioikäisistä on vielä niin lapsia. Kun joku asia ei aukene niin ei sitä sitten varmaan tarvitse, joskus asiaan on vain pistettävä aikaa.

Ding Ding
Ihmisten välillä on yllättävän suuria eroja matemattisen lahjakkuuden suhteen. Suomen lukioiden pitkä matikka nyt ei taida kuitenkaan niin vaikeaa olla etteikö normaaliälyinen ahkeruudellakin läpi selviytyisi tai lahjakas tekemättä mitään.

Käsittääkseni Suomessa on hyvinkin kovatasoinen ja pitkälle menevä matematiikan opetus. Monien maiden "lukioissa" ei opiskella laajemmassakaan matikassa ollenkaan esim. differentiaali- ja integraalilaskentaa.

USA:ssa on korkeatasoinen yliopistokoulutus, mutta esim. standardoidun SAT-kokeen matematiikkaosuus ei uskoakseni ole Suomen lukioiden tasoa.

Katalakalan kommentti oli hyvä ja sisältää varmaankin oikean "diagnoosin".

Oma lapseni oli vaihto-oppilaana 90-luvulla USA:ssa ja hän kertoi sieltä palattuaan, että sikäläiset yliopisto-opiskelijat eivät juuri prosenttilaskua vaikemapaa matematiikkaa osaakaan!

Koomisinta kaikissa lahjakkuuskeskusteluissa on matematiikasta puhuminen ja kaiken lahjakkuuden yhdistäminen matematiikkaan. Monesti matemaattinen erityislahjakkuus vaikuttaa olevan pois sosiaalisista taidoista, jotka on ehto menestymiseen aikuisiällä. Taitaa olla moni teekkarikin asperger. Yleensä kohtuu älykäs pärjää matematiikassa hyvin. Ja moni perusnuijakin pärjää matematiikassa laskemalla ja laskemalla.

Matematiikan ylenmääräinen arvostus Suomessa on todella kummallista. Ei ihme ettei taiteita pahemmin arvosteta.

Matematiikan taso on Suomessa korkea, joten eiköhän ala olla aika seuloa musikaalisia ja muita taiteellisesti lahjakkaita tekemään viihdettä --> nykyajan ja tulevaisuude tuottavin teollisuudenala.

Insinöörejä on jo maailma täynnä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat