DVD Moviemakerilla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei! Vaivaan taas teitä näillä Moviemaker ongelmillani.

Juttu on niin, että pitäisi saada toimimaan Moviemakerilla tehty esitys DVD soittimessa.

Esitys pitää sisällään jpg kuvia ja Windows- media äänitiedostoja.

Esitys olisi tarkoitus heijastaa videotykillä seinälle, joten olisi yksinkertaisempaa toistaa se DVD-soitimella, kuin läppärin kautta.

Kommentit (11)

Vierailija

Siihen, että esitys näytetään parille sadalle ihmiselle suurella valkokankaalla ja tietokoneella toistettaessa joutuu selailemaan valikoiden kautta ja klikkailemaan tiedostoa auki, joka automaattisesti näkyy valkokankaalla, eikä tämä ole toivottavaa.

Lisäksi kuullemma äänenlaatu on parempi, kun sitä ei tarvitse ottaa läppärin kautta, vaan suoraan DVD:ltä.

Vierailija

Siis video on nyt sinulla valmiina WMV-muodossa, haluat muuntaa sen DVD:lle sopivaan MPEG-2-muotoon ja sitten taas toistaa tietokoneella?

DVD:ksi ei kannata kääntää, ellet ole toistamassa sitä DVD-soittimessa.

Kuvan- tai äänenlaatu ei siitä yhtään parane, vaikka kääntäisitkin DVD-mutoon. Tosiasiassa ne huononevat, sillä MPEG-muunnoksessa ne pakataan uudelleen.

Cinema Craft Encoderista saa kokeiluversion ladattua valmistajan sivulta. Sivulla lukee että kokeiluversiossa on vesileima ja multipass-ominaisuus estetty, mutta minä en ainakaan huomannut estoja. Ilmeisesti laittaneet 1000€:n ohjelman vahingossa vapaasti ladattavaksi

CCE:llä voi siis kääntää AVI-muotoisen videon MPEG-2-muotoon. Ohjelma on pelkkä pakkaaja, eli video pitää olla oikean kokoinen, jotta sen voi pakata. PAL-versio siis 720x576 pikseliä ja 25 kuvaa sekunnissa. AVI-tiedostojen muokkaukseen, suurennukseen ja piennennykseen oiva ohjelma on ilmainen VirtualDub.

Vierailija

Jaa, vaatii kolmannen osapuolen dvd:n luonti-ohjelman, kuten Neron. Ja tietysti kirjoittavan dvd-aseman ja tyhjän dvd-aihion. Nero7 näyttäisi pystyvän kotikäyttäjän tarpeisiin, mutta on maksullinen.

Itse olen tehnyt dvd:ni ProjectX:llä ja authoroinut sitten Dvdauthorguilla ja tarvittaessa pakannut DVDShrinkillä. Vaatii hieman perehtymistä aiheeseen. Vaikka olen ikäni tietokoneiden kanssa pelannut, aihealue oli niin uusi, että vei aikaa, ennenkuin tekstitykset, kuvasuhteet, äänet yms. sai kohdalleen.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Itse tekisin tuon homman KISS-periaatteella.
Jos se suinkin mahtuu CD tai DVD -levylle, niin polttaisin sen sinne tiedostona (datalevy) ja sitten esitettäessä tyrkkäisin sen läppärin kiinni siihen heittimeen ja romppu koneeseen. Tuplaklikkiä sitten tiedoston päällä ja mediaplayer hoitaa kyllä sitten loput. (Jos sitä ei sieltä kiintolevyltä osaa etsiä.)

Tällä tavoin säästää monta tuntia säätö- ja väsäysaikaa ja hermoja, ellei sitten ole jotain pakottavaa tarvetta tehdä siitä tämän monimutkaisempaa. Äkkinäisempi olisi tosin saattanut tehdä tuosta materiaalista sen esityksen vaikka powerpointilla, jos siinä on vain jpg-kuvia ja ääniä.

Edit: musiikkia -> ääniä.
Edit: typo

X

Vierailija
Devil

Äkkinäisempi olisi tosin saattanut tehdä tuosta materiaalista sen esityksen vaikka powerpointilla, jos siinä on vain jpg-kuvia ja musiikkia.

Esityksessä ei siis ole musiikkia, vaan selostus ja erilaisia äänitehosteita, totesimme siis Moviemakerin paremmaksi ohjelmaksi, sen takia, koska sillä on helpompi liittää kuva ja ääni yhteen.

Vierailija
NaCl
Siihen, että esitys näytetään parille sadalle ihmiselle suurella valkokankaalla ja tietokoneella toistettaessa joutuu selailemaan valikoiden kautta ja klikkailemaan tiedostoa auki, joka automaattisesti näkyy valkokankaalla, eikä tämä ole toivottavaa.

Siis no jos tämä on se suurin kynnyskysymys niin laittaa leffan valmiiksi käyntiin ja pausea kehiin heti kättelyssä. Läppäri kiinni heittimeen ja yhdellä pausen klikkauksella (tai paremminkin pätkä käyntiin näppäinkomennolla ilman hiirellä huitomisia).

Suuri yleisö ei tällöin näkisi kansioissa härväilyä kun se tehdään etukäteen "offlinessa"..

Uusimmat

Suosituimmat