Mathematica-sovellus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tietääköhän kukaan, milloin tulee Mathematicasta uutta versiota? Koska matematiikkafontin kirjoittaminen Wordilla on tuskaa eikä Latex oikein suju, niin olen muutaman kuukauden harjoitellut Mathematican käyttöä raporttien kirjoittamiseen. Mutta kun tämä riivatun ohjelma katuu useammin kuin juoppo perjantai-iltana. Muuten kirjoittaminen on nopeata ja ulkoasu siisti, mutta esim. kuvan liittäminen kaataa koneen ikävän suurella todennäköisyydellä

Kommentit (6)

pöhl
Seuraa 
Viestejä875
Liittynyt19.3.2005

Kannattaa kuitenkin opetella LaTeX. Minä opin sen parissa tunnissa. Jälki on parempaa kuin muilla työkaluilla ja kun tehittää tarpeeksi ja muistaa yleisimmät käskyt, sujuu artikkelien kirjoittaminen kuin tanssi. Taitaapa olla vielä aika paljon halvempikin kuin Mathematica.

Vierailija

Ei Mathematican pitäisi sen kummemmin kaatuilla. Tosin en ole sillä raportteja kirjoittanut. Siis oikeinko se kaataa koko koneen?

Jos LaTeX tuottaa vaikeuksia, niin kannattaisi varmaan kokeilla Lyxiä. Sillä voi hissuksiin opetella latexinkin komentoja näppäimistöltä, mutta alkuun varmaan valikot auttavat.

Vierailija

Latexin opetteluun suosittelen kuitenkin WinEdt editoria. Siinä on mukavasti merkkejä ja toimintoja Windows-tyylisesti painonappeina ja valikkoina. 30 päivän jälkeen se rupeaa kyllä herjaamaan lisenssin ostamisesta aina välillä mutta voi sitä silti käyttää tai toisena vaihtoehtona on silloin vaihtaa MikTexiin. Silloin on kuitenkin päässyt jo itse Tex ympäristön kanssa niin sujuiksi että komentojen oppiminen on helppoa. Jos molempia koittaa opetella samaan aikaan on vain riskinä ennenaikainen turhautuminen.

WinEdt on siis ladattavissa niin yllättävästä osoitteesta että jätän sen selvittämisen halukkaiden omaksi huoleksi. Lisäksi täytyy asentaa varsinainen Tex ympäristö ja muuta sälää mutta niihin löytyy kyllä samoilta sivuilta hyvät ohjeet ja linkit.

Vierailija

Henkilökohtaisesti olen mieltynyt Windows-puolella ilmaiseen LaTeX-editoriin nimeltä TeXnicCenter. Ja todellakin, jos odotat tulevaisuudessakin joutuvasi tuottamaan kaavoja sisältävää tekstiä säännöllisesti, LaTeX ja kumppanit ovat korvaamaton apu. Lisäksi jälki on tyypillisesti paljon parempaa kuin Wordillä.

Mathematicasta minulla ei ole kokemusta, mutta sen käyttäminen kaavojen ladontaan kuulostaa hieman kuin ruuvaisi ruuveja kengällä.

Vierailija
Zalama
Henkilökohtaisesti olen mieltynyt Windows-puolella ilmaiseen LaTeX-editoriin nimeltä TeXnicCenter. Ja todellakin, jos odotat tulevaisuudessakin joutuvasi tuottamaan kaavoja sisältävää tekstiä säännöllisesti, LaTeX ja kumppanit ovat korvaamaton apu. Lisäksi jälki on tyypillisesti paljon parempaa kuin Wordillä.

Mathematicasta minulla ei ole kokemusta, mutta sen käyttäminen kaavojen ladontaan kuulostaa hieman kuin ruuvaisi ruuveja kengällä.

Olen samaa mieltä, että aluksi kannattaa käyttää jotakin juuri tuon TeXnicCenterin kaltaista ohjelmaa. Pidemmän päälle hiirellä kliksuttelu on kuitenkin hidasta, joten kukin käyttäköön mieleistään tekstieditoria. Toiminta sujuvoituu, kun tärkeimmät toiminnot saa toteutettua eri näppäinkomennoilla. Varmaankin tuossa TeXnicCenterissäkin on näppäriä komentoja, kuten myös Auctex:ssakin.

Huomasin juuri, että AUCTeX:iin saa näköjään nykyään preview-latex -mokkulan, mielenkiintoista... http://www.gnu.org/software/auctex/preview-latex.html
Eli niinkuin WYSIWYG ainakin kaavojen osalta. Pitääkin testailla tuota jossain välissä.

Uusimmat

Suosituimmat