Alkoholi ja Juhani Seppänen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Radiossa sattui korviini Juhani Seppäsen haastattelu, jossa hän oli pysähtynyt miettimään omaa alkoholin käyttöä. Kuuntelin juttua mielenkiinnolla ja ko. herra onkin kirjoittanut aiheesta kirjan. Lisäksi mies puhui mielestäni hyvin. Ei paasannut eikä syyllistänyt.

Juttua kuunnellessa pysähdyin miettimään omaa käyttöäni. En ole varmaan koskaan ollut umpikännissä, mutta kyllä viikonloppujen ja lomien jälkeen tyhjiä viini- tai olutpulloja kiitettävästi löytyy.

Pysähdyin, ja pakko myöntää; Vähentää täytyy...

Onko joku tutustunut ko. kirjaan ja osaatteko kertoa jotain tästä Juhani Seppäsestä.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Tutuhkon oloinen kirjailijanimi. Noita parannusta tekeviä julkkuja on maailma väärällään. Väsyvät tietyssä vaiheessa rällästämään ja vetävät siitäkin liksaa. Kaikkien pitäisi yrittää samaa.

Vierailija
tiäremiäs
Onko tämä juhani joku näyttelijä?

Ei Seppänen mikään varsinainen julkkis ole, vaan työterveyslääkäri. Rohkeutta hänellä ainakin on, vastaavanlaiset alkoholisminsa "tunnustukset" eivät ihan jokaiselta onnistuisi.

Vierailija

Työterveyslääkäri on Juhani Seppänen, Kyseenalaistaa aika hauskalla tavalla nykyaikaisen työelämän älyttönyyksiä.

Kirjansa "Hullu työtä tekee", en ole lukenut mutta on kirjastossa tilauksessa.

Vierailija

Mielestäni hän on lääkäri. Mutta minulle aivan tuntematon suuruus. En hänen vaikuttimiaan tiedä, mutta pidin hänen tyylistään esittää asia.

Noita maailmanparantajia kun ei tosiaan aina jaksa kuunella, mutta tuon radiossa tulleen haastattelun kuuntelin mielelläni.

Vierailija

Mitä helvettiä?

Sillon ko ryypätään niin ryypättään, ei sitä kukaan laske montako pulloo on juotu tai montako vosuu o ollu kämpillä, elämä on elämää, sitä et voi säästää vaan se on elettävä nyt.

Vierailija

Seppänen on työterveyslääkäri niin kuin minäkin.
En ole lukenut kirjaa, mutta olen nähnyt useita haastatteluja.

Monet asiat ovat tuttuja eli sosiaalinen paine juomiseen. Kun minä opiskeluaikana hankin ensimmäisen autoni, menin usein autolla tilaisuuksiin, joissa alkoholia sai juoda niin paljon kuin sielu sieti. Nyt ohjeet ovat tiukemmat.

Olen saanut usein painostusta kollegoilta, kun olen mennyt autolla koulutustilaisuuksiin ja illallisella en ota tippaakaan alkoholia. Tilanne oli sama jo opiskeluaikanani.

En välitä, vaikka minua on kehoitettu jättämään auto kotiin, jotta voin juoda viiniä ruoan kanssa, koska se ei ole minulle tarpeellista. Mieluummin olen ilman viiniä ja ajan autolla kotiin.

Aion ostaa Seppäsen kirjan ja mielenkiinnolla luen hänen kokemuksensa vuoden ajalta, jolloin hän ei nauttinut alkoholia ollenkaan.

Nyky-yhteiskunnassa on todella vaikea olla juomatta. Sosiaalinen painostus on edelleenkin valtava. Jos on raitis joukossa, koen, että se mielletään uhkaksi. Kontrolloin toisten, hieman viinissä olevien käyttäymistä.
Sitä minä en ainakaan tee.
Oikeastaan peräänkuulutan ihmisen oikeutta juoda tai olla juomatta, omasta lähtökohdastaan riippuen.

Vierailija
MD
Nyky-yhteiskunnassa on todella vaikea olla juomatta. Sosiaalinen painostus on edelleenkin valtava. Jos on raitis joukossa, koen, että se mielletään uhkaksi. Kontrolloin toisten, hieman viinissä olevien käyttäymistä.
Sitä minä en ainakaan tee.
Oikeastaan peräänkuulutan ihmisen oikeutta juoda tai olla juomatta, omasta lähtökohdastaan riippuen.

Oletko työterveyslääkärinä huomannut muita viime aikoina lisääntyneitä "syitä" juomiselle sosiaalisen paineen lisäksi? Esimerkiksi henkiset paineet työelämän kiristymisen takia?

Tarkoitan sellaista jokailtaista mutta kuitenkin vielä joten kuten hallinnassa olevaa juomista, jossa ikäänkuin nollataan "taas yksi päivä helvetissä", jotta jaksettaisiin kohti seuraavaa.

Vierailija
kuolevainen

Oletko työterveyslääkärinä huomannut muita viime aikoina lisääntyneitä "syitä" juomiselle sosiaalisen paineen lisäksi? Esimerkiksi henkiset paineet työelämän kiristymisen takia?

Tarkoitan sellaista jokailtaista mutta kuitenkin vielä joten kuten hallinnassa olevaa juomista, jossa ikäänkuin nollataan "taas yksi päivä helvetissä", jotta jaksettaisiin kohti seuraavaa.

Kylllä toki, paljonkin. Alkoholi on monelle "nollaus" työelämän paineille, huono sellainen. Moni myös käyttää alkoholia "unilääkkenä", joka sekin on erittäin huono ratkaisu.

Alkoholi heikentää unenlaatua, johtaa masennukseen, sitten kierre onkin valmis. Masennusta hoidetaan alkoholilla ja pahennetaan tilannetta.

Vierailija

MD, kuinka paha ongelma mielestäsi on? Ja joudutko kirjoittamaan näille henkilöille masennuslääkityksen alkoholin korvikkeeksi? Jos näin, niin kuinka suuri osa ei siitä huolimatta enää "jaksa"?

Vierailija
kuolevainen
MD, kuinka paha ongelma mielestäsi on? Ja joudutko kirjoittamaan näille henkilöille masennuslääkityksen alkoholin korvikkeeksi? Jos näin, niin kuinka suuri osa ei siitä huolimatta enää "jaksa"?

Kyllä ongelma on paha. Tietenkin asiasta keskustellaan ja etsitään vaihtoehtoja, mm. hoitoonohjausta. Yrityksille on luotu yhtenäiset ohjeet hoitoonohjauksesta.

Mielialalääkkeitä kirjoitan paljon, eikä tietenkään pelkästään alkoholin korvikkeeksi, vaan mielialaongelmista kärsiville yleensäkin, vaikka alkoholi ei olisi kuvioissa mukana.

Nykyiset mielialalääkkeet ovat turvallisia myös alkoholiongelmaisille. Suurin osa jaksaa ja haluaa jaksaa, mikä on tärkeää. Prosentteja en osaa kertoa.

Meillä yksi työterveyslääkäri on erikoistunut terapioihin ja vaikeammat tapaukset ohjautuvat hänelle. Psykiatrin ja psykologin konsultaatiot ovat tietenkin myös käytettävissä, mutta moni pelkää leimautumista. On helpompi hakeutua työterveyslääkärille, joka on asiaan saanut erikoiskoulutuksen. Hoidothan ovat yleensä pitkiä. Ainoa minkä voin sanoa, että ko. lääkärille jonot ovat pitkät eli ongelmatiikka on laaja.

Vierailija

Alkoholi tulee monen elämään, voisiko sanoa, hiipimällä. Ei oteta kaatokännejä mutta muutama kalja kipataan kun sitä on saatavilla niin helposti.

Tässä tuo Seppäsen haastattelu pysäytti minutkin. Joskus kannattaa laskea ne tyhjät pullot mitä nurkista löytyy...

Vierailija
barbarossa
Alkoholi tulee monen elämään, voisiko sanoa, hiipimällä. Ei oteta kaatokännejä mutta muutama kalja kipataan kun sitä on saatavilla niin helposti.

Tässä tuo Seppäsen haastattelu pysäytti minutkin. Joskus kannattaa laskea ne tyhjät pullot mitä nurkista löytyy...

Mitä Seppänen muuten sanoi siinä haastattelussa oman alkoholinkäyttönsä syyksi? Hakiko hän sitä itsestään vai ulkopuoleltaan?

Sellainen kuvailemani töiden jälkeinen "nollaaminen" saattaa olla vain oire, eli tauti on silloin jossain muualla. Ongelman yleisyys kielii yhteiskunnallisesta taudista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat