Mopoilun ikärajaksi 18 vuotta

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Olenpa tässä koko kesän seurannut ikään kuin aitiopaikalta mopoterroria. Aitiopaikka on tietenkin mikä tahansa asuinlähiö Suomessa. Kakarat kaasuttelevat viritetyillä menopeleillään huomattavaa ylinopeutta pitkin taloille johtavia teitä, ja tietenkin myös alueilla joihin niillä ei olisi lainkaan asiaa. Kypäräpakko ei aina ole mikään pakko, kännissä ajellaan ja kavereita kyyditään. Välillä törmäillään ja ajetaan sivullisia sairaalakuntoon.

Naapurissamme asuu ihminen, joka muutti edellisestä asuinpaikastaan, koska mopoterrori äityi niin pahaksi, ettei muuta ollut tehtävissä. Poliisi ja nuorisoviranomaiset yrittivät, asukkaiden kokouksia järjestettiin, mutta poismuutto oli kuitenkin ainoa mikä häiriöön tehosi. Paitsi että mopot tulivat tietenkin perässä.

Miksi mopoiluun vaadittava ikäraja on niin alhainen? 15 vuotias lapsi on juuri siinä iässä, jossa lihaskunnon kerääminen olisi kaikkein tärkeintä. Mopon selässä ne inttiin kelpaamattomat ihrasäkit juuri kasvavat. Kaikkien todisteiden mukaan suuri osa noista pojista on liian lapsellista ainesta noudattaakseen liikennesääntöjä ja käsittämään, että jatkuva turha pöristely ihmisten ikkunoiden alla on paitsi häiritsevää myös vaarallista. Mopot liikkuvat liikenteen joukossa kuten kaikki muutkin moottoriajoneuvot, taajamissa ne ajavat samaa vauhtia, ja niiden aiheuttamat onnettomuudet ovat tismalleen yhtä pahoja kuin moottoripyörienkin (taajamavauhdissa siis).

On turha väittää, että mopoilu kasvattaa lapsia liikennekulttuuriin. Korkeintaan se opettaa heille, miten liikenteessä ei tarvitse noudattaa sääntöjä, ja miten oman perseen liikkeelle saamiseksi tarvitaan aina moottori ja bensaa.

Ainoa asia, joka näihin ongelmiin oikeasti tepsisi olisi mopoilun ikärajan nostaminen kahdeksaantoista. Silloin moposta tulisi liikuntaväline sellaisille, jotka sitä ihan oikeasti tarvitsevat, ja pelkkä rällääminen jäisi varmasti vähemmälle. Uskomatonta, että yhteiskunta sallii moisen leikin lapsille ympäristön (luonto & ihmiset) kustannuksella.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (98)

Vierailija

Olen samaa mieltä tuosta mopoterrorista.
Toisaalta kukaan 18v ei luultavasti haluaisi 45kmh körötellä...

Ratkaisu ongelmaan: Sido paksua siimaa puusta puuhun ja sitten odotat kameran sekä 6-pack:in kanssa

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Camocar
Olen samaa mieltä tuosta mopoterrorista.
Toisaalta kukaan 18v ei luultavasti haluaisi 45kmh körötellä...

Nimenomaan. Ja niillä jotka haluaisivat (vanhukset, invalidit) olisi siihen ihan oikea syy.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Mopoterrori on vallannut lapsuden kotikyläni viimeisen muutaman vuoden aikana. Olihan silloinkin mopoilijoita, kun itse olin yläasteella, mutta ei silloin kaahailtu varsinkin kesäisin läpi öiden. Minusta tuntuu oudolta heittää moraalisaarnaa vastuuttomista ja huonosti käyttäytyvistä nuorista (tai siis lähinnä teineistä) kun itsekin olen vielä nuori.

Mopokortin ikärajan puolesta puhuu myös se, miten monet nuoret yrittävät mopokorttia vilauttamalla ostaa tupakkaa ja alkoholia. Mopokorttihan on aivan samannäköinen kuin normaali ajokorttikin, jolloin kassoja voi hämätä vilauttamalla korttia vain nopeasti. Tietysti jos kassalla on syytä epäillä alaikäisyyttä, pitää se kortti aina kaivaa kunnolla esiin sieltä lompakosta. Tällainen tapaus kävi juuri ystävän pikkusiskolle, joka kuitenkin vaati nähdä kortin kunnolla.

Mopoiluun ei pitäisi edes olla alaikäisellä tarvetta. Jos koulumatkaa on yli 5 kilometriä (tämä pätee siis siellä missä minä asun), kunta kustantaa koulukuljetuksen taksilla tai bussilla. Jos taas matkaa on vähemmän, on se ihan helposti käveltävissä tai hyvällä ilmassa fillaroitavissa. Tämä siis tietenkin siellä, missä ei ole niin hyvää joukkoliikennettä kuin Helsingin seudulla, joss bussilla pääsee melkein jokaiselta kotiovelta eikä se parin korttelin kävelykään ketään tapa.

Kiitos hyvästä aloituksesta, Aweb

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Mopoilun nykyistä ikärajaa varmaan puolustetaan syrjäkulmilla asuvien kersojen tarpeella, kun välimatkat ovat pitkiä ja kavereiden luokse yms. olisi päästävä. Pakkohan tuo tarve tavallaan on myöntää oikeaksikin.

Silti vielä kymmenenkään kilometrin ajaminen polkupyörällä ei terveelle ihmiselle ole mikään rasitus. Lisäksi, jos ihmiset muuttavat kauas taajamista, vanhempien velvollisuus on huolehtia jälkikasvunsa sosiaalisista tarpeista kuskaamalla heitä esim. autolla. Ei muutamien yksittäistapausten liikkumisen hankaluudet voi olla riittävä perustelu sille, että koko maa saa kärsiä väärinkäytöksistä. 15 vuotiaat tapaavat ikäisiään koulussa, jonne valtio kustantaa heidän matkansa, mikäli matka on riittävän pitkä, kuten Ceanna tuossa totesi. Alle 15 vuotias joutuu joka tapauksessa keksimään muille matkoilleen jonkin muun kyydin kuin mopon, joten miksi tuon käytännön pitäisi lakata 15 vuotiaana; täysi-ikäisyyden raja on kuitenkin 18, ja vasta silloin vanhempien virallinen vastuu ja velvollisuudet katkeavat.

15 vuoden ikärajalla valtio tukee kehitystä, jossa vanhempien ote ehkäpä kaikkein eniten ympäristön vaikutuksille alttiissä iässä olevaan nuoreen heikentyy, ja joka jengiintymisen tai porukoitumisen vuoksi ajaa mukuloita rötöstelyyn ja piittaamattomuuteen. Nuo mopokortilla tehdyt kaljanostoyritykset oli kuitenkin vain yksi esimerkki monien muiden joukossa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Ainoa asia, joka näihin ongelmiin oikeasti tepsisi olisi mopoilun ikärajan nostaminen kahdeksaantoista.
Mikaan pakollinen mopokoulu ei siis ole mielestasi vaihtoehto?

Minakin joudun kestamaan mopoilla rallaamista, mutta rallailjoina ovat ihan aikuisikaiset virolaiset.

Ihmettelen mista repaisit tuon 18-vuoden ikarajan. Onko mielestasi sitten parempi etta reikapaiset aloittavat rallayksen kevareilla?

Mina ehdottaisin pakollista mopokoulua, joka sisaltaisi esim. 10h teoriaa, kirjallisen- ja ajokokeen. Jos vanhemmilla on varaa ostaa parin tonnin skootteri junnulle riparilahjaksi, on heilla varaa myos kustantaa junnulle parinsadan euron mopokoulu. Skoottereihin ja mopoihin voisi mielestani asentaa myos paremman vaimentimen ja heittaa sen variaattroin kuristimen helvettiin. Huipputeho sailyisi siina muutamassa ponivoimassa, mutta sivullisten ei tarvitsisi kuunella sita helvetillista metelia.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Aweb
Ainoa asia, joka näihin ongelmiin oikeasti tepsisi olisi mopoilun ikärajan nostaminen kahdeksaantoista.
Mikaan pakollinen mopokoulu ei siis ole mielestasi vaihtoehto?

Minakin joudun kestamaan mopoilla rallaamista, mutta rallailjoina ovat ihan aikuisikaiset virolaiset.

Ihmettelen mista repaisit tuon 18-vuoden ikarajan. Onko mielestasi sitten parempi etta reikapaiset aloittavat rallayksen kevareilla?

Uskon, että pätevä mopokoulu parantaisi tilannetta. Uskon myös, että ehdottamasi paremmat vaimentimet yms. parantaisivat tilannetta lisää. Myös selkeämmät liikennemerkit, joissa kerrotaan missä saa mopoilla ja missä ei auttaisivat asiaa myös. Lisäksi poliisi voisi harrastaa nollatoleranssia, mikäli mopoilijat syyllistyvät rikkomuksiin; mopo vain pois kakaralta, joka ei osaa sitä käyttää.

Enkä kyllä usko, että aikuiset virolaismiehet pärtsäilevät pyörillään samalla tavalla kuin lapset. Meillä tuo mopoliikenne on ainakin seisoskelupaikasta A korttelin päähän seisoskelupaikkaan B, ja välillä kaupalle ostamaan karkkia ja limsaa. Aikuiset nyt tuskin jaksavat koko päivää tuollaiseen käyttää.

Mopoterrorin pääsyy on se, ettei nuorilla, kuten ei kenelläkään, ole niin hirveästi todellisia menoja. Siksi suurin osa mopoajeluista ovat täysin tarpeettomia. Ja koska nuoren reviiri on kuitenkin vielä varsin rajattu ja koskee yleensä parin korttelin sädettä siitä missä he asuvat, kohdistuu tuo päristely jatkuvasti pienelle ja samalle alueelle, ja on kaiken lisäksi jatkuvaa, koska se pääasiassa on leikkiä ja lapset leikkivät. Sitä tosiasiaa ei mopokoulu muuta miksikään. Enkä tarkoita sitä, että nuoren reviiri olisi välttämättä aikuisten rajaama, kyllä he itse rajoittavat liikkumistaan niille alueille jossa kaverit asuvat, ja jossa tutut leikkipaikat sijaitsevat.

Kevytmoottoripyörän ajamiseen oikeuttavan ikärajan minä nostaisin tietenkin 18 myös.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Mina ehdottaisin pakollista mopokoulua, joka sisaltaisi esim. 10h teoriaa, kirjallisen- ja ajokokeen. Jos vanhemmilla on varaa ostaa parin tonnin skootteri junnulle riparilahjaksi, on heilla varaa myos kustantaa junnulle parinsadan euron mopokoulu.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Mopoilu kuuluu nuoruusikään, mutta liikenne- ja käyttäytymissäännöt tulisi tuntea ennen tielle lähtöä.

Nykyinen 15v on muuten ihan hyvä ikä.

Vierailija

Ikkunan alla rälläämisestä:
Skootterille harvoin on kaupunkipihoissa omaa paikkaansa, ne vaan pitää ajaa puollaittomasti pyöräparkkiin kun autopaikkoja ei ole jakaa joka jannulle.

Muutenkin skootterin yleistyessä perheen kakkoskulkineeksi. Kauppojen eteen voisi ihan hyvin määritellä motoparkin. Voisihan tuollaisen skootterin laittaa autopaikallekkin, mutta miksi ihmeessä tuhlata arvokasta tilaa noin pienelle kulkineelle.

"Mopokortti 16 vuotiaalle ja kevarikortti 18 vuotiaalle" -vaatijoille: Onko miten tieteellistä tutkimusta tehty nuoremman kuskin riskeistä, laskeeko loukkaantumisriski merkittävästi noiden parin teinivuoden aikana?

Muille inisijöille: Muuttakaa maalle jos kaupungin äänet häiritsee. Tai esittäkää jotain motoparkkia joka nurkalle jottei tarvita mitään puolilaittomuuksia.

Nuorten kunnosta huolehtiminen on ainut hyvä syy ikärajan nostoon.

Vierailija

Tätä suomalaisten normireaktiota kaikkiin ongelmiin en sitten osaa ymmärtää: kaikkien pienien häiriöiden johdosta tarvittaisiin aina joku uusi kielto tai pakko valtiovallalta. Ihan kun sen pahemman nuorison lähiympäristön häiriköinti nyt olisi jostain mopoista kiinni. Me isot nilviäiset näytetään valtateillä niille sen verran huonoa esimerkkiä, ettei paljon auta jeesustella kun pienemmät nilviäiset tekee perässä sitä samaa.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005
SShadow

Muutenkin skootterin yleistyessä perheen kakkoskulkineeksi. Kauppojen eteen voisi ihan hyvin määritellä motoparkin. Voisihan tuollaisen skootterin laittaa autopaikallekkin, mutta miksi ihmeessä tuhlata arvokasta tilaa noin pienelle kulkineelle.

Samaa mieltä.

Muuten myös sitä mieltä, että mopoja koskeva lainsäädäntö on aikansa elänyttä: esim. 50cc mopoihin ja skoottereihin suom. maahantuojat tai myyjät lisäilevät nopeutta rajoittavia laitteita. Tämä vain siksi että Suomessa mopo saa kulkea vain 45km/h. Aivan samaa kulkupeliä voidaan myydä ulkomailla ilman rajoittimia ja vauhti voi olla laitteella 50-70 km/h. Jos sitten rajoittimen poistat, olet tehtyt rikkeen. Tämä on aivan peestä.

Miksi ei voitaisi tehdä lakia sellaiseksi että rajoitin tulee olla käytössä kaikilla alle 18 vuotiailla "mopokortillisilla". Yli 18 vuotiaat, kunnon ajoluvilla varustetut saisivat laillisesti ajaa laitteella sitä nopeutta millä valmistaja tarkoitti / mitä liikennerajoitukset sallivat. 45:n rajoituslätkä tarvittaessa mopon perään näkyville. Vanha hyvä ratkaisu.

Kyllä on sekä autoilijan että mopoilijan turvallisuuden kannalta parempi se, että mopolla voisi kulkea kuudenkympin alueilla kuuttakymppiä. Rajoittimien aiheuttamat turhat ohittelutilanteet jäisivät pois kun mopo ei olisi aina jäämässä auton "yliajamaksi".

EDIT: Ja awebille vielä se näkökulma, että on kummallista myös se kuinka rajoittuneen mopomääritelmän takia tuhlataan luonnonvaroja siihen, että 15v mopoilijan täytyy ostaa 17-vuotiaana kevari ja 18-vuotiaana moottoripyörä. Siis 3 teollisesti tuotettua laitetta per motoristin historiikki, vaikka yhdellä värkilläkin pitkälle pärjättäisiin. Tämä vaini teknisten rajoittimien, lainsäädännön vanhentuneisuuden ja yhden rekisteröintipaperin vuoksi. Tosiasia kai on se, että nyky mopot / skodet on aina vain turvallisempia ja ekologisempia (hiljainen 4t moottori, syö 95E bensaa 2l per 100km, ei haise ei savuta). Rungot nykyään järjestään vahvoja rakenteita, josta johtuen muutettiin jo lakeja siitä kuinka mopoilla saa kyyditä...

Gravity sucks.

Vierailija

Minä aloitin mopoiluni maalla jo 14 vuotiaana. Oli hienoa päästä kavereilla käymään, jotka asuivat 15-20 km päässä.

Maalla ei mopokortilla juuri ole virkaa, mutta vilkkaissa isoissa kaupungeissa tilanne voi olla toinen.

Minua ei pärinä häiritse, mutta vaaratilanteet joskus hirvittävät. Aika monta läheltäpititilannetta on sattunut silmiini. Letka mopoilijoita kaartaa punaisia päin ja jalankulkijat sätkivät paniikissa suojatiellä.

Mutta sehän on niin, että yksikin häirikkömopoilija sadasta riittää "töölönmummojen" silmissä leimaamaan kaikki 100 häiriköiksi.

Vierailija
Leuka
Minä aloitin mopoiluni maalla jo 14 vuotiaana. Oli hienoa päästä kavereilla käymään, jotka asuivat 15-20 km päässä.

Maalla ei mopokortilla juuri ole virkaa, mutta vilkkaissa isoissa kaupungeissa tilanne voi olla toinen.

Minua ei pärinä häiritse, mutta vaaratilanteet joskus hirvittävät. Aika monta läheltäpititilannetta on sattunut silmiini. Letka mopoilijoita kaartaa punaisia päin ja jalankulkijat sätkivät paniikissa suojatiellä.

Mutta sehän on niin, että yksikin häirikkömopoilija sadasta riittää "töölönmummojen" silmissä leimaamaan kaikki 100 häiriköiksi.

Samaa mieltä. Omasta mielestäni ei mopoilun ikärajan nostaminen 18 ikävuoteen ole järkevää. 18-vuotiaana ne reikäpäät hommaisi sitten kerralla moottoripyörän. Siitäkös se ilo sitten irtoaisi.

Lapsena se 15 vuoden ikärajakin tuntui korkealta. Minun moporallailuni sijoittuivat sinne 11-14 ikävuoden tienoille. Tietenkään liikenteeseen ei sen ikäisenä ollut asiaa. Ostin halvan ja vanhan Tunturi SuperSportin, ja ajelin sen maaseudulla loppuun. Siellä saattoi metsäteillä ja pellonreunoilla huristella tarpeekseen, mahdollisimman vähän muita häiritsemättä.

Sitten kun 15 vuotta täytin, ei mopot enää edes kiinnostaneet. Lapsellisilta vaikutti jo muiden mopoleikit alimittaisilla Monkeylla ja Suzukeilla. Ajelinkin sitten mieluummin polkupyörällä. Tuli paljon halvemmaksikin. Uuteen mopoon säästetyillä rahoilla ostin tietokoneen.

Ei kaikki mopoilijat tosiaankaan ole häiriköitä, kyllä se on ihan henkilöstä kiinni. Nämä mopohäiriköt ovat usein niitä tapauksia, joista luemme myöhemmin lehdistä, kun sitten ajokortin saatuaan 18-vuotiaana ovat päsäyttäneet autolla männikköön.

Jos vain on mahdollisuuksia, niin suosittelen tosiaan suuntaamaan sen mopon kanssa vaikka hiekkakuopan reunalle. Ei tarvitse sitten siellä liikenteen seassa harjoitella sitä ajamista. Maastoajoon sellaiset mopot muutenkin soveltuvat paremmin, kuin kaupungissa mellastamiseen.

Maaseudulla, tai missä vain on pitkät välimatkat, skootteri tai mopo on mielestäni ihan perusteltua hommata nuorelle, mutta kaupungeissa se on ihan turha vekotin.

Vierailija

Minä en ymmärrä miksi viritetystä moposta saa helposti isommat sakot kuin juovuksissa ajaessa? Onko rattijuoppo jalankulkijoille vähemmän haitallinen kuin 15 vuotias viritetyllä mopolla ajava henkilö? Usein myös käy niin että vanhemmat maksavat ne viritetysä moposta tulevat satojen eurojen laskut.

Mitenkäs on tämä koulussa tapahtuva luvaton poliisien toimesta tapahtuva mopojen maksiminopeuden kokeilemisen laita? Eihän poliisit saa parkkipaikalta ottaa henkilöautoakaan ja kokeilla kuinka Ferrari kulkee? Tietääkeni poliisi ei saa lain mukaan edes puhaltaessa pistää kättänsä auton sisäpuolelle? Eikös poliisi silloin sorru rikokseen, kun ajaa mopolla yli 45 km/h ilman vilkkuja?

Vierailija

Asukasyhdistys, taloyhtiö tms. pitämään kirjaa häirikön ajamisesta ja tietyn rajan ylittyessä vanhemmille ultimaattumia ja noottia asiasta. Taloyhtiöiden järjestyssäännöt voivat mahdollistaa vaikkapa häädön jos häiriöitä on liikaa.
Katumelua varten voisi kehittää laitteen, joka mittaisi melun laatua ja ajoittumista. Saisi mittaustietoa päätösten pohjaksi.

Vierailija
tietää
Asukasyhdistys, taloyhtiö tms. pitämään kirjaa häirikön ajamisesta ja tietyn rajan ylittyessä vanhemmille ultimaattumia ja noottia asiasta. Taloyhtiöiden järjestyssäännöt voivat mahdollistaa vaikkapa häädön jos häiriöitä on liikaa.
Katumelua varten voisi kehittää laitteen, joka mittaisi melun laatua ja ajoittumista. Saisi mittaustietoa päätösten pohjaksi.

Tietääkseni mopot saa pitää lainkin mukaan aika kovaa melua ja en usko että mopoilla on yöllä sen kummempaa ajokieltoa taikka mitään ajomäärärajoitusta.

Tietysti taloyhtiö voi antaa perustellun häädön asukkaallensa, mutta mitäs jos sattuukin asumaan jossain 10km päässä?

Minusta kuulostaa hupaiselta luokitella mopoilija häiriköksi, hieman sama kuin luokittelisi junankuljettajan häiriköksi. "Nehän ajaa jatkuvasti toiseten talojen ohi, minua rasittaa sellainen joten ne on häiriköitä!"

käsittääkseni te perstelette tuota mopoiän nostamista sillä että nuoret ei tarvi moottorillista kulkuneuvoa. Eikös voitaisi tehdä niin että henkilöautokortin saisi vasta sitten kun mene töihin ja siksi aikaa kun autoa tarvitsee, eli yliopistoopiskelijat voisi saada sen kortin vasta siinä 30 vuoden paikkeilla? Poikkeuksena tietysti se että jos töihin pääsee vaihtoehtoisella kulkuneuvolla, niin silloin ei saisi lupaa henkilöautoon. Saastutus vähenisi ja kansan terveys kasvaisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat