Pakkoruotsin järjettömyys graafisesti!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taloudellisesta näkökulmasta: http://kiusankappale.cafe150.com/kp_g4_Net532x778.html

Puhujien määrän näkökulmasta:

http://kiusankappale.cafe150.com/kp_g5_Net532x449.html

Suomen ruotsinkielinen väestö kartalla:

http://kiusankappale.cafe150.com/kp_g6_Net532x627.html

95% väestöstä joutuu opiskelemaan 5% vähemmistön kieltä.

Sivut

Kommentit (127)

Vierailija
raccoon
Taloudellisesta näkökulmasta: http://kiusankappale.cafe150.com/kp_g4_Net532x778.html

No, ajatellaan asiaa historian kannalta.

Suomi ei(ainakaan minun mielestäni)ole oikeastaan koskaan historiansa aikana ollut varsinaisesti "itsenäinen" Suomea alunperin "sivistämään" saapuneet Ruotsalaiset olivat merirosvoja. Sana "Viikinki" taitaa tulla germaanisesta sanasta "vik" joka tarkoittaa mitä ilmeisemmin lahtea tai poukamaa, jossa nämä MERIROSVOT varsinkin Norjassa vaanivat pahaa-aavistamattomia uhrejaan.

Suomen siis valtasivat MERIROSVOT, ensin vuosisatojen ajan pahoin ryösteltyään ja hävitettyään Suomen rannikkoita. Nämä MERIROSVOT muuten vielä väittivät olevansa "Kristittyjä"(edustavansa siis ehdottoman rakkauden uskontoa)Anna mun kaikki kestää

Lyhyesti sanoen;rauhanomaisen, pääosin metsästyksestä ja kalastuksesta elävän Suomen valtasivat "rakkauden" uskontoa edustavat merirosvot, jotka myöhemmin liittyivät yhteen yhden ROSVOKUNINKAAN alaiseksi. Nämä ROSVOT sitten käytännössä 1600-luvulle mennessä oli ryövänneet ja tuhonneet melkein koko Itämeren alueen käytännössä putipuhtaaksi

Myöhemmin eräs rosvokuningas nimeltä Kaarle XII yritti valloittaa Venäjän. Hän kuvitteli(siis ihan oikeasti)todella olevansa uudesti syntynyt Aleksanteri Suuri. Yritys kuitenkin epäonnistui, kun Venäläiset(henkin tosin MERIROSVOJEN jälkeläisiä)mielummin polttivat maansa kuin jättivät ne vihollisen haltuun, joten Ruotsin suuri MERIROSVOKUNINGAS ei käytännössä ikinä päässyt idän merirosvojen suureen pääkaupunkiin Moskovaan.

Tämän jälkeen pohjolan suuren MERIROSVOKUNINKAAN valta alkoi pikkuhiljaa heiketä, kunnes hänen oli lopulta pakko luopua itäisen "Suomi" nimisen provinssinsa hallinasta vuonna 1812.

Tämän jälkeen Suomen hallitsivat Venäläiset maa ja merirosvot, jotka kuitenkin myönsivät Suomelle laajan autonomian. Tämä "autonomia" käytännössä kuitenkin merkitsi sitä, että Suomea nyt yhä hallitsivat ns "Suomen Ruotsalaiset" siis alkuperäisten merirosvojen jälkeläiset. Siisti nimi muuten tuo "Suomen Ruotsalainen" Siis Ruotsalainen joka asuu Suomessa, siitähän tuossa tosiasiassa on kyse!

No kumminkin, idän suuri meri ja maa rosvokuningas hävisi taistelussa lännen germaaneja vastaan, jolloin Suomi käytännössä itsenäistyi tämän seurauksena 1900-luvun alussa. Siitä lähtien Suomi on ollut "itsenäinen" mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että maan sekä poliittista että taloudellista elämää johtaa pieni joukko merirosvojen jälkeläisiä sekä ns "wanna be merirosvoja" Moni Suomalainen näet tosiasiassa häpeää omaa syntyperäänsä, ja halusi olla "Länsimaalainen" eli kuulua suuren merirosvojen klaaniin. Siksi he niin toivovat että heistäkin tulisi jo "länsimaalaisia" eli käytännössä merirosvoja

Vierailija
Toinen tuleminen
raccoon

No, ajatellaan asiaa historian kannalta.

Suomi ei(ainakaan minun mielestäni)ole oikeastaan koskaan historiansa aikana ollut varsinaisesti "itsenäinen" Suomea alunperin "sivistämään" saapuneet Ruotsalaiset olivat merirosvoja. Sana "Viikinki" taitaa tulla germaanisesta sanasta "vik" joka tarkoittaa mitä ilmeisemmin lahtea tai poukamaa, jossa nämä MERIROSVOT varsinkin Norjassa vaanivat pahaa-aavistamattomia uhrejaan.

Suomen siis valtasivat MERIROSVOT, ensin vuosisatojen ajan pahoin ryösteltyään ja hävitettyään Suomen rannikkoita. Nämä MERIROSVOT muuten vielä väittivät olevansa "Kristittyjä"(edustavansa siis ehdottoman rakkauden uskontoa)Anna mun kaikki kestää

Lyhyesti sanoen;rauhanomaisen, pääosin metsästyksestä ja kalastuksesta elävän Suomen valtasivat "rakkauden" uskontoa edustavat merirosvot, jotka myöhemmin liittyivät yhteen yhden ROSVOKUNINKAAN alaiseksi. Nämä ROSVOT sitten käytännössä 1600-luvulle mennessä oli ryövänneet ja tuhonneet melkein koko Itämeren alueen käytännössä putipuhtaaksi

Myöhemmin eräs rosvokuningas nimeltä Kaarle XII yritti valloittaa Venäjän. Hän kuvitteli(siis ihan oikeasti)todella olevansa uudesti syntynyt Aleksanteri Suuri. Yritys kuitenkin epäonnistui, kun Venäläiset(henkin tosin MERIROSVOJEN jälkeläisiä)mielummin polttivat maansa kuin jättivät ne vihollisen haltuun, joten Ruotsin suuri MERIROSVOKUNINGAS ei käytännössä ikinä päässyt idän merirosvojen suureen pääkaupunkiin Moskovaan.

Tämän jälkeen pohjolan suuren MERIROSVOKUNINKAAN valta alkoi pikkuhiljaa heiketä, kunnes hänen oli lopulta pakko luopua itäisen "Suomi" nimisen provinssinsa hallinasta vuonna 1812.

Tämän jälkeen Suomen hallitsivat Venäläiset maa ja merirosvot, jotka kuitenkin myönsivät Suomelle laajan autonomian. Tämä "autonomia" käytännössä kuitenkin merkitsi sitä, että Suomea nyt yhä hallitsivat ns "Suomen Ruotsalaiset" siis alkuperäisten merirosvojen jälkeläiset. Siisti nimi muuten tuo "Suomen Ruotsalainen" Siis Ruotsalainen joka asuu Suomessa, siitähän tuossa tosiasiassa on kyse!

No kumminkin, idän suuri meri ja maa rosvokuningas hävisi taistelussa lännen germaaneja vastaan, jolloin Suomi käytännössä itsenäistyi tämän seurauksena 1900-luvun alussa. Siitä lähtien Suomi on ollut "itsenäinen" mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että maan sekä poliittista että taloudellista elämää johtaa pieni joukko merirosvojen jälkeläisiä sekä ns "wanna be merirosvoja" Moni Suomalainen näet tosiasiassa häpeää omaa syntyperäänsä, ja halusi olla "Länsimaalainen" eli kuulua suuren merirosvojen klaaniin. Siksi he niin toivovat että heistäkin tulisi jo "länsimaalaisia" eli käytännössä merirosvoja

Aloita ennemmin omat threadit näille. Ne ovat varmaan omasta mielestäsi tosi hauskoja. Saat sitten itse nauraa niille. Heh heh.

Vierailija

Hyvää grafiikkaa.
Tuo kielipakko on historiallinen jäänne ajalta jolloin "länteen" kuuluminen osoitettiin liittona ruotsiin.
Tuo kyöhnääminen on hirttänyt vain päälle vaikka pääasialliset vaikutukset tulevat jo muualta, eikä edes kulttuurisuhdeiden vuoksi tarvittaisi "miltei samaa" kieltä.
Vahva vaikuttaja on tietysti ruotsinkielisten valtaama asema valtionhallinnossa, jossa he voivat tuota valtaansa väärinkäyttää.
Kansanedustuslaitos vain vääristymiä korjaamaan, jos joltain siltarummuiltaan joutavat.

Vierailija
raccoon

Alkaa olla aika koluttu aihe kyllä jo. Onhan se totta että ruotsinkielinen vähemmistö taitaa jopa koko ajan vielä pienentyä. Olisi kuitenkin tuossa taloudellisen näkökulman suhteen hyvä tietää paljonko kauppaa suomella tällä hetkellä on eri maiden kanssa. Sekin varmasti vaikuttaa siihen kuinka hyödyllistä on osata vierasta kieltä. Ei se oikein mun mielestä oo hyvä mittari laittaa tonne bruttokansantuotteita ja miettiä mitä kieltä kannattais osata. Pisimmät kauppaperinteet suomella on varmaan Ruotsin ja Venäjän kanssa. Sitä kannatan kyllä, että itä-suomessa saisivat vaihtaa ruotsin venäjään. Siellä siitä olisi taatusti enemmän hyötyä.

Suomen kymmenen tärkeintä vientimaata vuonna 2004

Milj. e
Osuus %
Muutos %

Ruotsi
5350
11,0
+17

Saksa
5225
10,7
-5

Venäjä
4352
8,9
+25

Iso-Britannia
3451
7,1
-8

Yhdysvallat
3122
6,4
-17

Alankomaat
2489
5,1
+15

Kiina
1962
4,0
+53

Ranska
1728
3,5
-0

Italia
1462
3,0
-21

Norja
1480
3,0
+32

10 tärkeintä
30 621
62,7
+4,8

Suomen koko vienti
48 790
100,0
+5,6

Lähde: Tullihallitus

Taulukko vahvistaa käsityksiäni siitä, että tärkeimmät vieraat kielet suomessa tulisivat olla Ruotsi, Venäjä ja Saksa. Siinähän opettelette espanjaa, mutta älkää väittäkö että se maan parhaaksi olisi.

edit: niin ja englanti tottakai

Vierailija
babun
Alkaa olla aika koluttu aihe kyllä jo. Onhan se totta että ruotsinkielinen vähemmistö taitaa jopa koko ajan vielä pienentyä. Olisi kuitenkin tuossa taloudellisen näkökulman suhteen hyvä tietää paljonko kauppaa suomella tällä hetkellä on eri maiden kanssa. Sekin varmasti vaikuttaa siihen kuinka hyödyllistä on osata vierasta kieltä.

Muuten hyvä yritys, mutta koulussa opetettavalla suomenruotsilla ei tee mitään Ruotsissa. Jos kieli on kauppapoliittisesti tärkeä, tulisi opettaa oikeaa ruotsia. Nythän ruotsalaisten kanssa puhutaan enkkua.

Itse olen tarvinnut ruotsia YO-kirjoitusten jälkeen kaksi kertaa. Se on 1 / krt per 10 v. Voi kysyä onko mieltä opiskella montaa vuotta per lause?

Vierailija
acedia
babun
Alkaa olla aika koluttu aihe kyllä jo. Onhan se totta että ruotsinkielinen vähemmistö taitaa jopa koko ajan vielä pienentyä. Olisi kuitenkin tuossa taloudellisen näkökulman suhteen hyvä tietää paljonko kauppaa suomella tällä hetkellä on eri maiden kanssa. Sekin varmasti vaikuttaa siihen kuinka hyödyllistä on osata vierasta kieltä.

Muuten hyvä yritys, mutta koulussa opetettavalla suomenruotsilla ei tee mitään Ruotsissa. Jos kieli on kauppapoliittisesti tärkeä, tulisi opettaa oikeaa ruotsia. Nythän ruotsalaisten kanssa puhutaan enkkua.

Itse olen tarvinnut ruotsia YO-kirjoitusten jälkeen kaksi kertaa. Se on 1 / krt per 10 v. Voi kysyä onko mieltä opiskella montaa vuotta per lause?

Harmi ettei sinulla ole ollut ruotsista hyötyä. Itselläni ruotsista on ollut hyötyä jokaisessa tähänastisessa työpaikassani, jossa olen joutunut palvelemaan ruotsinkielisiä asiakkaita. Mielenkiintoista, että sanot että suomenruotsilla ei tee mitään ruotsissa. Kummasti ne kaikki riikinruotsalaiset tutut ovat ruotsiani ymmärtäneet. Se pieni sanastoero mikä on olemassa on häviävän pieni, käytännössä vain lausumisessa on ero. Eli sama kun sanoisi että brittienglantia puhuvalla ihmisellä ei ole hyötyä englannistaan yhdysvalloissa. Niin, puhutaan englantia ruotsalaisten kanssa siksi, että suomalaiset eivät uskalla/osaa puhua ruotsia. Jostain syystä suomalaiset eivät osaa koin hyin puhua ruotsia, vaikka sitä opetetaan kouluissa. Uskon että se liittyy tuohon asenteeseen, ruotsin kieltä halveksutaan monin paikoin, ja monin paikoin opettajat itse ovat erittäin huonoja ruotsin puhujia (erityisesti lausumisen suhteen). Ruotsin kurssilla ei oikeastaan saa edes yrittää. Sitten kun koulut on käyty niin siitä ruotsista ei tosiaan ole hyötyä, ellei koulussa ole yrittänyt sitä oppia.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Kielet: ruotsi, saksa, venäjä.. turha noita on opiskella kun englannilla pärjää joka paikassa, siellä missä ei pärjää, niin tuskinpa hirveästi menettääkään ja siellä missä englantia ei osata, on varmaan kehonkielikin hyvin yleistä, niin että sillä pärjää.. ilmeet, eleet, käsimerkit yleensä..

Löytyykö Maasta vielä sellaisia "sivistysmaita", joissa englantia ei osattaisi? Siis tarkoitan kaupankäynnin ja tässä kohtaa nimenomaan viennin/tuonnin saralla. Kyllä se on englanti mikä riittää, minun puolestani saisi olla pakkoenglanti 1. luokasta lähtien.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija
anklebone
Kielet: ruotsi, saksa, venäjä.. turha noita on opiskella kun englannilla pärjää joka paikassa, siellä missä ei pärjää, niin tuskinpa hirveästi menettääkään ja siellä missä englantia ei osata, on varmaan kehonkielikin hyvin yleistä, niin että sillä pärjää.. ilmeet, eleet, käsimerkit yleensä..

Löytyykö Maasta vielä sellaisia "sivistysmaita", joissa englantia ei osattaisi? Siis tarkoitan kaupankäynnin ja tässä kohtaa nimenomaan viennin/tuonnin saralla. Kyllä se on englanti mikä riittää, minun puolestani saisi olla pakkoenglanti 1. luokasta lähtien.

Hyvä pointti.

Niin no ruotsissa varmaan ainakin puhutaan englantia melko hyvin. Mutta en tiedä miten venäjän kanssa on, vähän epäilisin että siellä se koulujärjestelmä ei ehkä oo ihan yhtä hiottu. Saksassa varmaan pärjää melko hyvin englannilla myös.

edit: Toisaalta, jos sitä alkuperäiskieltä osaa niin kyllä se kommunikointi sitten on kuitenkin sulavampaa (olettaen että sitä osaa todella hyvin). Mutta sama sitten englannin kanssa, sekin voi olla sujuvaa, jos kummatkin osapuolet todella osaavat sitä todella hyvin. Mutta jos vieraan kielen taidot ovat vain melko hyvät, tulee varmaan englannin kielellä yhtä hyvin toimeen.

Varmasti kuitenkin melko harvakseltaan puhutaan vierasta kieltä yhtä hyvin kuin omaa. Kyllä siinä aina pieni muuri tulee eteen, varmasti myös kaupankäynnissä.

Vierailija

Mielestäni ruotsin kielen taitoni on sen takia vain tyydyttävä, koska en tarvitse juuri missään ruotsia. Kaikki materiaali on saatavilla jos ei suomeksi niin englanniksi. Lisäksi esimerkiksi pienenä kun pelaili tietokonepelejä, niin kaikki asiat olivat englanniksi - ei ruotsiksi. Jos halusi sitten ostaa jonkin pelikirjan, joka oli vain vieraalla kielellä, niin se kieli oli pääsääntöisesti englanti. Siten englantia on tullut opittua ja käytettyä. Ja koska englantia on tullut käytettyä, niin sitä on mieluummin opetellutkin. Ja koska englannissa siis on vahvempi osaaminen, niin mieluummin sitä sitten käyttää kuin ruotsia. Esim. jos ulkomainen aineisto olisi englanniksi, mutta myös ruotsiksi, niin valitsisin englanninkielisen, koska osaan paremmin englantia. Kyllähän ruotsin kieltäkin kansallisella tasolla tarvitaan ja henkilötasolla saatetaan tarvita. Mutta missä määrin, on toinen asia. Ja muitakin kauppakieliä on kuten jo mainitut venäjä ja saksa. Suomessakin alkaa olla venäjänkielisiä niin paljon, että olisi hyvä jos joku osaisi palvella myös venäläisiä turisteja ja muitakin.

Vierailija
anklebone
Löytyykö Maasta vielä sellaisia "sivistysmaita", joissa englantia ei osattaisi?

Joo löytyy, Ranska. Tai ehkä osataan, mutta sitä ei puhuta.

Siis tarkoitan kaupankäynnin ja tässä kohtaa nimenomaan viennin/tuonnin saralla.

Ei ole kokemusta viennistä/tuonnista, mutta voi olla sama juttu.

Vierailija
anklebone

Liikekontakteissa, etenkin ns. korkean tason, on aivan ensiarvoisen tärkeätä osata isäntien kieli. Tällöin hommat lähtevät ylensä paljon paremmin ja nopeammin luistamaan ja saat kauppakumppanisi luottamuksen. Tämä koskee niin Saksaa ja Ranskaa kuin Venäjää ja Kiinaakin. Miksi luulet, että esim. Nokia panostaa valtavasti kiinankielen taitoiseen länsimaiseen myyntihenkilöstöön? Kyse ei siis ole siitä, osaako kauppakumppanisi englantia, van kauppakumppanisi kunnioittamisesta puhumalla hänen omaa kieltään.

Itseelläni äidinkieli on ruotsi ja hyvästä ruotsinkielen taidosta on kyllä ollut valtava hyötä muita germaanisia kieliä opiskellessa.

Vierailija
babun
Harmi ettei sinulla ole ollut ruotsista hyötyä. Itselläni ruotsista on ollut hyötyä jokaisessa tähänastisessa työpaikassani, jossa olen joutunut palvelemaan ruotsinkielisiä asiakkaita. Mielenkiintoista, että sanot että suomenruotsilla ei tee mitään ruotsissa. Kummasti ne kaikki riikinruotsalaiset tutut ovat ruotsiani ymmärtäneet.

Missä on vain ruotsia osaavia asiakkaita? Ekbergilläkö olet töissä vai Ahvenanmaalla?

Miten r-ruotsalaiset voisivat ymmärtää minua, enhän minäkään ymmärrä heidän puheesta juuri mitään kouluruotsillani, vaikka kirjoitinkin siitä vahvan M:n. Jos katson SVT:n uutisia, on ihan sama katsoisinko serbian televisiota. Skåneako ne puhuu. Chhjutton ogso.

Ei, puhun aina enkkua ruotsalaisten liikekumppanien kanssa, samalta viivalta lähdetään.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Dredex
Mielestäni ruotsin kielen taitoni on sen takia vain tyydyttävä, koska en tarvitse juuri missään ruotsia. Kaikki materiaali on saatavilla jos ei suomeksi niin englanniksi.

Itse kirjoitin ruotsin 5 vuotta sitten ylioppilaskirjoituksissa ja läpi se silloin meni ja jotakin mielestäni silloin siitä tajusin ja hieman jopa puhuinkin sitä, mutta nyt en ole sitä todellakaan tarvinnut enkä enää sitä osaa KÄYTÄNNÖSSÄ yhtään.

Kerran tuossa 2003, vain 2 vuotta kirjoitusten jälkeen, erehdyin Ruotsissa leirintäalueella ensiksi puhumaan ruotsia respassa, mutta totesin, että tämähän on aivan mahdotonta. Mahdottomuus tietysti johtui siitä, että en ymmärtänyt hölkäsen pöläystä ikäiseni ruotsalaisen naisen puheesta.. kysyin, että olisiko parempi jos puhuttaisiin englantia ja kas kummaa.. heti alkoi asiat hoitua ja saavutettiin molemminpuolinen ymmärrys.

Nyt olen ruotsinkielen kuopannut lopullisesti.

En ole missään maassa, jossa olen matkustellut, tarvinnut paikallista kieltä, ainoastaan kohteliaisuudesta tervehtinyt kyseisellä kielellä.

Olen matkustanut: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Luxembourgissa ja Ranskassa. Ja kaikissa noissa maissa aika "ympäriinsä"..

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija
pekka
anklebone
Löytyykö Maasta vielä sellaisia "sivistysmaita", joissa englantia ei osattaisi?

Joo löytyy, Ranska. Tai ehkä osataan, mutta sitä ei puhuta.

Minulla on aina ollut sama "tieto". Osaako kukaan varmistaa, että pitääkö tämä vielä nykyään paikkansa kuinkakin hyvin?

Vierailija
acedia
babun
Harmi ettei sinulla ole ollut ruotsista hyötyä. Itselläni ruotsista on ollut hyötyä jokaisessa tähänastisessa työpaikassani, jossa olen joutunut palvelemaan ruotsinkielisiä asiakkaita. Mielenkiintoista, että sanot että suomenruotsilla ei tee mitään ruotsissa. Kummasti ne kaikki riikinruotsalaiset tutut ovat ruotsiani ymmärtäneet.

Missä on vain ruotsia osaavia asiakkaita? Ekbergilläkö olet töissä vai Ahvenanmaalla?

Miten r-ruotsalaiset voisivat ymmärtää minua, enhän minäkään ymmärrä heidän puheesta juuri mitään kouluruotsillani, vaikka kirjoitinkin siitä vahvan M:n. Jos katson SVT:n uutisia, on ihan sama katsoisinko serbian televisiota. Skåneako ne puhuu. Chhjutton ogso.

Ei, puhun aina enkkua ruotsalaisten liikekumppanien kanssa, samalta viivalta lähdetään.

Sanoinko palelevani VAIN ruostinkielisiä asiakkaita? Minä ymmärrän myös aivan hyvin riikinruotsia, kuten aikaisemmin jo sanoin, sehän on about samanlainen ero kuin jenkkienglannin ja brittienglannin välillä. Toisaalta toinen vanhemmistani on ruotsinkielinen (suomenruotsalainen kuitenkin) äidinkieleltään, joten siitä minulla on varmaan hieman etua. Kuitenkin minulla on tuttuja jotka osaavat hyvin kommunikoida riikinruotsalaisten kanssa, jotka ovat vain oppineet koulussa ruotsia. Se on kummasti siitä asenteesta kiinni.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat