Kertooko kännykkämerkki tai -malli omistajastaan?

Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

Aikaisemmasta Kaamea kapula aiheesta juontuen ...... vaihteeksi "epätieteellinen"/leikkimielinen aihe ja aloitus. Yksinkertanen kysymys, millainen kännykkä kullakin on? Aiheen alustukseksi voi kertoa verrannon "silmät ovat sielun peili". Samoin pukeutuminen saattaa kertoa sisällä olevasta ihmisestä jotain, kuten auto tai sen puuttuminen.

Kännykkä on miltei jokaisella suomalaisella, ja Suomessa asuvalla, yli 8-10vuotiaasta, aina miltei 100:n vuoden ikään saakka

Kännyköitä on tullut markkinoille viimeisen noin 10 vuoden aikana varmaankin 1.000 eri tyyppiä, osa ihmisistä vaihtee kaameaa kapulaansa kerran vuodessa, koska haluaa olla trendikäs, osalle "kelpaa" sama kapula 5 vuotta, kunnes se rikkoutuu korjauskelvottomaksi.

Kapula tulee muodostumaan osalle ihmisistä status- ja myös "näyttövälineeksi", onhan mm. Nokialla Vertu-mallisto, jossa hinnat alkavat tuolta noin 2.000-3.000 eurosta eteenpäin, kalleimpien ollessa jopa 100.000 euroa, kun taas halpis osastolla pyörii joitain mm. Motoroloita hintaan 39 euroa...

Kuinka merkittävä status- /käyttöväline känny on, ei siitä ole vielä tutkimusta, kuten on autoista, pukeutumisesta, kelloista ja esim. kenkien käytöstä. Itseasiassa voisi esittää kysymyssarjan:

Mikä kännykkä, kello, onko auto /mikä merkki // tai ei ole ollenkaan ja millaisiin kenkiin yleensä on kukin "ihastunut"

Kertooko tämä mitään käyttäjästään, en tiedä, mutta yhdistelmäkysymyksenä ja vastauksista niihin, voisi yrittää tehdä jotain johtopäätöksiä täysin epätieteellisesti ja leikkimielellä. Aina ei tarvitse "työntää" tänne palstalle raskasta ajatuksenkulkua, paatosta ja mielipidefilosofiaa

Tämä aloitus ei ole tarkoitushakuinen, ainoastaan kysely, josta jokainen voi vetää itselleen omia "mieleisiään johtopäätöksiä" , jos vastauksia tulee merkittävä määrä. Tosin tämän palstan lukijat eivät muodosta tyypillistä läpileikkausta Suomen kansasta ja suurimmillaan tämän palstan kyselyiden vastausmäärä on ollut reilut sata, joka sekin on hiukan pieni määrä yritettäessä vetää johtopäätöksiä.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

varmaan kyllä jonkin verran kertoo omistajasta. mä en ainakaan pahemmin kaipaa näitä uusia hienoja ominaisuuksia. ehkä sitten kun ne vielä tuosta vähän kehittyvät ja tulevat kukkarolle halvemmiksi. 3310 kelpaisi mainiosti, mutta koska soittelin aina taskusta, päätin hankkia läppäkännykän, joten 2652 löytyy nyt taskusta.

Vierailija

Kirjoitin jutun aiheesta kännykät trendiasusteena ja fashion statementina Taloussanomien infosivuille tässä viime kevään.

Sieltä voi lukea mielipiteeni aiheesta

Vierailija

Osittain varmasti kertoo paljonkin, tosin ääritapauksissa ehkä. Minulla tämä gigaisella kortilla. Ja ostin pitkältikin tuon soittimen takia; toisto on loistava ja vastaavasta mp3-soittimesta olisi saanut jo siitäkin maksaa riittävästi. SE W800i

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Mulla on myös tuo Nokian kolmekolmekymppi teinipuhelin, mitä silloin halvalla sai. Ylpeänä käyttäisin vielä vanhaa kaksirivinäyttöistä, mutta meni niin löysäksi, ettei enää kortti pysynyt kunnolla paikallaan. Akutkin alkoivat olla niin vaikeasti löydettävissä, että lopulta ostin uuden puhelimen. Puhelimella puhutaan ja joskus lähetetään tekstiviesti. Samaa puhelinta meinaan käyttää, kunnes se menee rikki, tai akkuja ei saa enää mistään. Vanhassa isossa kapulassa oli muutama toiminto paremmin toteutettu, varsinkin tekstiviestipuolella, mutta oli siinä puutteensakin. Ei esimerkiksi tallentanut vastattuja puheluita, vaikka vastaamattomat tallensi yms. Yhä edelleen kirjoitan kaikki tekstiviestit pelkillä isoilla kirjaimilla, koska vanha puhelin teki myös niin. Eihän se ole vastaanottajan asia tietää, mitä mallia satun käyttämään.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Mulla on Nokian 9300i. Vieläkin "raahaisin" Nokian 9210-kapulaa, ellei siinä olisi sisuskalut menneet ajan myötä sellaiseen kuntoon, että korjaaminen ei ollut mahdollista...

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

Unohdin laittaa omani alustuksen kirjoituksessa, mutta viimeiset viisi vuotta olen käyttänyt Nokian 9210 Communicatoria (huom! ei edes i-malli). Alussa se oli täynnä bugeja ja tökki jatkuvasti, softaa vaihdettiin kolme kertaa ja hikeennys oli lähellä...

Viimeisen päivityksen jälkeen nykymittapuun mukaan "halko" on toiminut harvinaisen hyvin, vaikka se on tippunut betonille, wessan lattialle kapakassa, miltei kaljatuoppiin, parhaimmillaan kuoret levinneet ja akku singahtanut tiehensä, mutta "käynnistyksen" jälkeen taas pelitellyt... huom! akku on alkuperäinen ja kestää puhua edelleen n. 2-3h ja valmiusaika n. 2-4 vrk!

Nyt sisälle pyrkineen pölyn ja muun mutaroinan vuoksi näpyttimet hiukan takeltelee..., vaihdan vasta sitten, kun henkäisee viimeisen tekstarin ...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo mulla on kaamea kapula, ei siittä näe kellonaikaakhan muutenku
isonnusklasilla . Silmiklasit häätyy panna päähän jos meinaa jollekki soittaa,tai
se häätyy nuistaa ulkoa numerot ,niin että väärti on 1, 2, 3 ja 4 nykkö painaa se mennee vishin väärtille.
Onko niitä semmosija kapuloita että niistä nummeroitaki näkis iliman silimiklaseja ? Ja joissa ne näpyttimet olis sen verran harvemmassa , että
ykköstökö painaa niin ei painus ne hekevetin neloset ja kakkoset siinä sivussa ? Semmosen kunnon kapulan mieki ostasin.
Sais se sitä kokoaki olla , ainaki sen verran että ei niin helevetin heleposti katoais. Aina pittää akalle sanoa , no soitappa mulle , että kuulee missä päin se piru nyt alakaa helisemhän.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

nopea galluppi tuttaviin tuotti yllättävän tuloksen; moni oli hankkinut hienon 3G puhelimen mittavilla ominaisuuksilla, joita ei ollut edellisessä mallissa nimeksikään...ositettu kauppahinta velaksi oli selvä vaikute näihin hankintoihin, tuo 17-49 euroa tuntuu kuussa niin vähältä...

Ilkka Luoma

Vierailija

Johtopäätös: Sulla on tyhmiä tuttavia?

Mitä tekee kolmegee-puhelimella, kun niihin ei saa vielä mitään järkevää sisältöä? Minulla on 5v vanha 8210, johon olen hankkinut uuden akun ja näyttörungon. Jos haluan ottaa kuvia, käytän digikameraa, jos haluan pelata tai surffata netissä, käytän tietokonetta. Jos haluan puhua puhelimessa, käytän kännykkää.

Tuo kytkykauppa on huono diili, sillä operaattorit ottavat varmasti puhelimen hinnan takaisin kuukausimaksuissa. Turha laskeskella että jotain tulisi oikeasti säästettyäkin. Verkkokaupasta saa samat puhelimet reilusti halvemmalla, kuin operaattoreiden listahinnat ovat, ne saa maksamalla omaksi heti ja takuukin pelaa paremmin.

Jos kännykkälaskut ovat päläpäläpuheluista 50e kuussa, kannattaisi siirtyä käyttämään vaikka Skypeä.

EDIT: Pullahiiri: sun 3310 on kaamean kokoinen kapula. Linkitä pienempi kuva, jos on pakko linkittää suoraan. Sivun layout menee pieleen.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
ilesoft
Johtopäätös: Sulla on tyhmiä tuttavia?

Mitä tekee kolmegee-puhelimella, kun niihin ei saa vielä mitään järkevää sisältöä? Minulla on 5v vanha 8210, johon olen hankkinut uuden akun ja näyttörungon. Jos haluan ottaa kuvia, käytän digikameraa, jos haluan pelata tai surffata netissä, käytän tietokonetta. Jos haluan puhua puhelimessa, käytän kännykkää.

Tuo kytkykauppa on huono diili, sillä operaattorit ottavat varmasti puhelimen hinnan takaisin kuukausimaksuissa. Turha laskeskella että jotain tulisi oikeasti säästettyäkin. Verkkokaupasta saa samat puhelimet reilusti halvemmalla, kuin operaattoreiden listahinnat ovat, ne saa maksamalla omaksi heti ja takuukin pelaa paremmin.

Jos kännykkälaskut ovat päläpäläpuheluista 50e kuussa, kannattaisi siirtyä käyttämään vaikka Skypeä.

EDIT: Pullahiiri: sun 3310 on kaamean kokoinen kapula. Linkitä pienempi kuva, jos on pakko linkittää suoraan. Sivun layout menee pieleen.

...................

Nou, nou, en tunne tyhmiä "tuttaviani", kaikki tuntemani ovat esimerkillisen normaaleja keskiarvo suomalaisia laajalla skaalalla

Ilkka Luoma

Vierailija

Re/Ilkka Luoma:
<<”Kännykkä on miltei jokaisella suomalaisella, ja Suomessa asuvalla, yli 8-10vuotiaasta, aina miltei 100:n vuoden ikään saakka ”>>

Otetaanpa esimerkki eräästä ”kolmannen maailman” kolmihenkisestä perheestä, jonka suomalaisuusaste etnisesti ja kielellisesti on noin 33.3 %.

Aloitettiin ja opeteltiin peräti meksikolaisvalmisteisella 2280-nokialalaisella. Sitten alkoi ”ei-suomalaisella” rintamalla kapulat vaihtua tiuhaan muodin mukana aina käsilaukun tai korvakorujen tyyliin sopivaksi ja luonnollisesti Erickssoniin ja useimmiten Motorolaan.

Vihdoin lukemattomien ja turhauttavien korjaamokäyntien jälkeen perheellä – syystä tai toisesta (ilman painostusta) – on jälleen kaikilla tuo niin luotettava maailmankuulu nokialaiskänny. Ylläpidolle huomautan ystävällisesti, että tämä ei ole kiellettyä mainostamista, sillä meksikolaisvalmisteisia nokialaisia ei juuri ole Suomen markkinoilla.

Tuossahan tuo vuosikausia palvellut GPRS:n sama ja alkuperäinen 2280/Nokia roikkuu katosta kuminauhan varassa purskauttaen kommentteja CPU:sta leppoisiin pasaatituuliin nopeudella 230.4 kbps: ”Aja hiljaa isi nyt vaan!”

Itse tyydyn puheluiden suorittamisessa pelkästään Helsingin Telefoonifabrikissa toukokuussa 1941 valmistettuun Erickssonin puukuoriseen puhelimeen. Tosin olen siihen rakentanut valintalevyn, koska oli alkujaan sota-aikainen LB-puhelin.

Asiaan: <<” Kertooko kännykkämerkki tai -malli omistajastaan?”>>
Jopa Suomen ulkopuolella luotettavuus asetetaan ensi sijalle. Ei nykypäivän kiireisillä ihmisillä ole AIKAA viedä alati kapulaansa korjautettavaksi. Seuraus: Liki kaikilla roikkuu nokialainen...täälläkin!

Vierailija

Luotettavuus ja Nokia - eivät sovi yhteen.

Itse jouduin viemään 3200:ni 3 kertaa takuun huoltoon. Kun hajosi neljännen kerran, ei takuu ollut enää voimassa, ja ostin tilalle 6230i:n. Vikaa tuli 5 päivän jälkeen. Onneksi sai vielä vaihdettua uuteen samanlaiseen, nimittäin 3 viikkoa kestävät takuuhuollot eivät ole mukavia :/..
Ja tapanani ei ole sitten paiskoa kännykkää tai muutenkaa pahoinpidellä sitä... mutta jos sataa, kun olen ulkona, ja kännykkä on taskussa ja housut kastuvat - niin kyllä totta vie oletan kännykkäni selviävän siitä (yksi hajoaminen johtui tuosta). Ehkä mulla on vaan käyny huono säkä puhelimien suhteen (tosin nyt tuo 6230i on kestänyt jo HUIKEAT puolivuotta ilman takuukorjausta, valoisalta näyttää). Tosin softabugeja riittää niitäkin. Kerran kalenterimerkinnät yksinkertaisesti hävisi (ei, kukaan ei poistanut niitä) ja jäi eräs tapaaminen väliin. Joskus viestit kopioituivat useammaksi kappaleeksi ja kansiot täyttyi... buletoothyhteydestä nyt puhumattakaan

Ja sitten vähän yleisemmin. Aika, jolloin kännykkä oli "pelkkä soitto- ja tekstiviestiväline" on mielestäni ohi. Ainakin itselleni kännykkä on aika pitkälti henkilökohtainen apuväline, jolla on muitakin äärimmäisen tärkeitä toimintoja kuin puhelut ja tekstarit, esim
-kalenteri
-herätyskello
-mp3-soitin
-muistio
-laskin ja yksikkömuunnin
-kamera (kuinka usein kanniskelet digikameraa joka paikkaan, minne menet)
-wappi (voi tarkistaa mm. säätilan => hyödyllinen harrastuksessani)
Eli kun itse valitsin uuden puhelimen, katsoin ennenkaikkea ominaisuuksia (ihannekännykkää en löytäny, koska siinä saisi olla vielä fikkari ja kompassi). Ja hintaa katsoin. Ulkonäkö tuli vasta näiden jälkeen (ja lähinnä siinäkin pieni koko, että menee hyvin taskuun).

Tuo kaikkihan on tietty makuasia... ostaahan toiset hienoja ja toiset rumia autojakin erilaisin perustein. Jotkut tykkää ominaisuuksista (mm. iso tavaratila, pieni kulutus), toiset ulkonäöstä näiden kustannkusella.

Itse ostin kännykän itselleni, en muiden ihailtavaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat