Itsestään liikkuva vene

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näköjään ei ole pojilla vastaväitteitä TOE-osastolla, vois suunnitella ajankuluksi veneen, mikä ottaa energian aallokosta.
Jos laittaa pari soutuvenettä peräkkäin, jotka on yhdistetty toisiinsa nivelen avulla, riittääkö aallokon energia akkujen lataamiseen?
Varmaan joku vauhtipyörä tarvitaan ja lisää ideoita.

Kommentit (14)

Vierailija

Aaltojen koko vaihtelee niin paljon ja satunnaisesti, ettei tehokasta mallia voi toteuttaa. Jonkinlaisen kiertyvän aaltovoimalan mallin olen nähnyt jossain.

Vierailija
tietää
Aaltojen koko vaihtelee niin paljon ja satunnaisesti, ettei tehokasta mallia voi toteuttaa. Jonkinlaisen kiertyvän aaltovoimalan mallin olen nähnyt jossain.

Aallokko vaihtelee, ei ole tarkoitus ladata akkuja illalla, silloin kaikki ovat ravintolassa selvittämässä että mistä saa piirakkaa.
Päivällä on riittävästi aaltoja?

Vierailija

Aallokolla voi kyllä ladata akkuja, mutta veneen ajettavuus varmaan kärsii aika pahasti. Sitä paitsi aallot ottavat energiansa tuulesta. Olisi helpompaa ladata akkuja suoraan tuulesta ja tuulen avulla liikkuva vene on aika vanha keksintö.

Vierailija

Miksi pitäisi ladata aina akkuja ? Yhtä hyvin airojen hankaimiin voisi laittaa pitkät airot veneestä katsoen taaksepäin. Airojen takapäitä kannattelisi laituriponttooni. Tuon ponttoonin alapuolella veden alla olisi yksi suuri kumiräpylä, joka olisi siis yhdistetty varrella ponttooniin. Aina kun tuo räpylä liikkuisi ylös ja alas, se työntäisi venettä eteenpäin kuten delfiinin pyrstö.

Vierailija
Ertsu
Miksi pitäisi ladata aina akkuja ? Yhtä hyvin airojen hankaimiin voisi laittaa pitkät airot veneestä katsoen taaksepäin. Airojen takapäitä kannattelisi laituriponttooni. Tuon ponttoonin alapuolella veden alla olisi yksi suuri kumiräpylä, joka olisi siis yhdistetty varrella ponttooniin. Aina kun tuo räpylä liikkuisi ylös ja alas, se työntäisi venettä eteenpäin kuten delfiinin pyrstö.

Tuon tapaisia konstruktioita muutkin ovat ideoineet, kuten tämä:

http://pesn.com/2005/09/21/9600154_Kneider_Wave_Energy/

Vierailija

Spedehän teki itse veneen joka kulki myös vastatuuleen. Siinä taisi olla jonkin sortin tuulimylly joka sitten oli yhditetty potkuriin.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Köppä
Aallokolla voi kyllä ladata akkuja, mutta veneen ajettavuus varmaan kärsii aika pahasti. Sitä paitsi aallot ottavat energiansa tuulesta. Olisi helpompaa ladata akkuja suoraan tuulesta ja tuulen avulla liikkuva vene on aika vanha keksintö.

*plop* Veit jalat suustani, Köppä. Minä meinasin ehdottaa semmoista härpäkettä minkä päässä olisi iso kangaspala kiinnitettynä, mieluimmin niin että sitä voi säätää tuulen suunnan mukaan...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen

*plop* Veit jalat suustani, Köppä. Minä meinasin ehdottaa semmoista härpäkettä minkä päässä olisi iso kangaspala kiinnitettynä, mieluimmin niin että sitä voi säätää tuulen suunnan mukaan...

Tossa olisi oikeasti tuotekehittelyn paikka. Jos siihen veneen kannelle panis vaikka jonkun pitkän seipään pystyyn ja siihen poikkiseipään ja siihen ripustaisi sen kankaan. Keulaan voisi laittaa toisen kankaan vaikka siihen tukinaruun, millä se seiväs pysyy pystyssä. Toisaalta tollanen viritys tarttis jonkun painon veneen pohjaan ettei se menisi nurin eikä lähtisi liikkumaan sivuttain. Ja perään olisi hyvä kiinnittää veden alle joku levy mitä kääntelemällä venettä voisi ohjata. Sitä levyä voisi kääntää joko ratilla tai sitten jollain ihme poikkipuulla.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Aatos

Tossa olisi oikeasti tuotekehittelyn paikka. Jos siihen veneen kannelle panis vaikka jonkun pitkän seipään pystyyn ja siihen poikkiseipään ja siihen ripustaisi sen kankaan. Keulaan voisi laittaa toisen kankaan vaikka siihen tukinaruun, millä se seiväs pysyy pystyssä. Toisaalta tollanen viritys tarttis jonkun painon veneen pohjaan ettei se menisi nurin eikä lähtisi liikkumaan sivuttain. Ja perään olisi hyvä kiinnittää veden alle joku levy mitä kääntelemällä venettä voisi ohjata. Sitä levyä voisi kääntää joko ratilla tai sitten jollain ihme poikkipuulla.

Oikeesti, WAU.

Okei, nyt nukkumaan, ihan oikeesti, ennen kuin tulee vielä villimpää tekstiä. Jo tätä editoin rankalla kädellä... onneksi ennen lähetä-napin painamista.

Vierailija
Pikku Gen

Oikeesti, WAU.
...

Anteeksi, ei mun ollut tarkoitus piruilla kenellekään. Ajatus "itsestään liikkuvasta veneestä" oli vaan jotenkin hauska, tässä mielentilassa.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Aatos
Pikku Gen

Oikeesti, WAU.
...

Anteeksi, ei mun ollut tarkoitus piruilla kenellekään. Ajatus "itsestään kulkevasta veneestä" oli vaan jotenkin hauska, tässä mielentilassa.

Minun näppäryys ei enää riittänyt tarpeeksi hyvään "Oi, olen tyhmä teini joka kuuntelee ihailevana kuinka fiksumpi keksii jotain hienoa" -imitaatioon tässä vaiheessa hereilläolosykliä... Ymmärsin vitsin täydellisesti, kolahti heti. Minulla sama juttu.

Vierailija

Jos nyt tosissaan haluaa veneensä tuottavan sähköä, niin voihan siihen tehdä heiluri-toimisen generaattorin veneen sisäpuolelle ja vaikkapa vesipainolla. Se on silti satunnaista tuo aallokko.
Aallon käyttö tyriytyy siihen että aallon voimakkuus voi vaihdella valtavasti ja sama laite ei voi toimia eri kokoisissa aalloissa.

Vierailija

Taitaa olla viksumpaa varustaa paatti ihan purjein, niin siitä saa sellaisen "Itsestään liikkuvan veneen". Mutta, vakavasti ottaen aaltoenergian sijaan voisi käyttää aurinkoenergiaa suoraankin kennojen avulla, jotka lataavat akkua ja/tai suoraan käyttävät sähkömoottoria.

Näin kerran Saimaalla sellaisen pitkän kanootin tapaisen hyvin kevytrakenteisen veneen jossa oli suuret etu- ja takatäkit ja ne täynnänsä aurinkokennoja. Kyselin paatin omistajalta hieman toimintaperiaatetta ja hän kertoi, että kennot laataavat akustoa josta virta syötetään sähkömoottorille. Hän kertoi paatin pilviselläkin säällä liikkuvan hitaasti ihan kennojen voimalla ja aurinkoisella säällä ja/tai akkuja käyttämällä vene saavuttaa yli 10 solmun nopeuden. Vehkeessä oli lisäksi vetolaitteena impelleri, eli se kulki keveytensä ja muotonsa johdosta miltei "aamukasteessa".

Uusimmat

Suosituimmat