Kotikissan vaikutukset luonnonvaraisiin eläimiin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä aihe mikä mietityttää. Suomi24:n keskustelufoorumilla käy aika kiihkeenä keskustelu kissoista. Kissaahan ei saisi missään olosuhteissa muka pitää vapaana. Aikamme siinä väittelimme laeista ja järjenkäytöstä jne kun joku vetosi johonkin ruottalaiseen tutkimukseen minkä mukaan ruotsissa kotikissat tappavat 7 miljoonaa lintua ja tod. näk suomessa luku on samanlainen.Ihmetyttää siis todellakin voiko kotikissa mukamas olla joku ekokatastrofin aiheuttaja suomessa. En ole ainakaan koskaan kuullut että alueilla missä on kissoja vapaana olisi lintukannat tai hiiri kannat romahtaneet. Ja kuinka paljon muut luonnonvaraiset eläimet tappavat lintuja.Luulempa että kotikissan osuus lintujen tappamisessa on jotain prosentin luokkaa. Voin olla kyllä väärässäkin. onko kenelläkään tietoa asiasta tai mitään sivustoa tiedossa missä asiasta sais puolueetonta tietoa.

Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Kiistämättä kissat tappavat melkoisen määrän pikkueläimiä luonnossa. Tietysti on aika epätodennäköistä että ne meidän oloissa aiheuttaisivat jonkun lajin sukupuuton. Mutta ei se aivan mahdotontakaan ole. Esim. jos sattuisi paljon kissoja alueelle missä tavataan erittäin uhanalaista tammihiirtä. Oman kokemukseni mukaan kissan taipumus leikkiä saaliillaan voi myös johtaa aika ikäviin tapauksiin. Ennen väliintuloani kissamme viilteli pieniltä vasta pesästä lähteneiltä päästäisen poikasilta mahat auki ja jätti ne sitten vielä elävinä jälkeensä. Lopetin ne tietysti, mutta ei ollut mukavaa seurattavaa. Aloimme rajoittaa Kissan vapaana liikkumista ulkona tapauksen jälkeen. Asiasta on näköjään käyty kissafoorumilla keskustelua ainakin pari vuotta sitten. Näyttivät kohtalaisen asiallisilta puheenvuoroilta
http://forum.incat.fi/cgi-bin/yabb/YaBB ... 1093650283

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minä olen aina tappanu kaikki vapaana juoksentelevat kissat. Kissa ei kuulu suomen luontoon.

Heitin kesällä kivellä kissaa ja osun päähän. Hautasin sen sitten että ei ruvennu haisemaan.

Kaupunkissa vapaana juoksentelevat kissat on saanu olla rauhassa.

Vierailija

Kotikissa on hyötyeläin taajaman ulkopuolella, uskokaa tai älkää.

Maatilallisilla perheenjäsenilläni on kissoja, koska niiden avulla rotta - ja jyrsijäongelma pysyy hallinnassa ilman torjunta-aineita. Harvinaiset jyrsijät ja niiden suojelu, niinpä niin, kyllä rotanmyrkky nekin tappaa. Jos kissalla on tarpeeksi tekemistä maatilan perusrotissa, sen reviiri tuskin uhkaa harvinaisia metsäjyrsijöitä.

Kaupungin tiiviisti asutuissa omakotitalotaajamissa kissat tuskin ovat uhka millekään harvinaiselle luonnolle, paitsi naapurisovulle, lasten hiekkalaatikoille ja kukkaistutuksille. Kyse on lähinnä sosiaalisesta haitasta. Nythän uusi laki määrää, ettei kissoja tai koiria saa pitää irti taajama-alueella.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kissojen merkitystä lintujen tappajina liioitellaan hyvin paljon. Jos toimittaisiin oikein loogisella tavalla, tapettaisiin ensin oravat sitten vasta kissaeläimet. Kissa pystyy kiipeämään puuhun, mutta kymmenen vuoden kokemuksella kissoista voin kertoa, että maalaiskissatkin kiipesivät
pelosta/ajattelemattomuuttaan ja tarvitsivat suostuttelua/tikapuut uskaltautuakseen alas.

En myöskään ymmärrä ihmisten loputonta söpöilevää pikkulintupakkomiellettä. Jotkut varpuset ovat pain in the ass tunkiessaan joka paikkaan paskomaan varastoja. Hmm, kissat saavat loppujen lopuksi kiinni sairaat ja heikot yksilöt, nekin tuurilla. Mistä löytyisi hyvä lintukissa, tiedän ostajia ?! Pari vuotta sitten kyttäsin ikkunasta, kun kollilla oli pienehkö hiiri hampaissaan, ja kaksi harakkaa huijasivat siltä saaliin. Harakka lähestyi kissaa hitaasti, kissa yritti hyökätä harakan kimppuun, jätti edellisen saaliin maahan ja samaan aikaan passissa ollut toinen harakka vei pikkuhiiren, kumpikin lintu selvisi hengissä.

Puhe kissojen oletetusta julmuudesta on myös hiukan halpaa. Mikä eläin ei leiki saalillaan, mikä koira ei ole valmis retuuttamaan reviirilleen uskaltautunutta toista koiraa/ihmistä, mikä orava ei aggressiivisesti mussuta linnunmunia. Eläimet eivät noudata ihmisten moraalisäännöstöä.
Leikkiminen on eläimille osa selviytymisstrategiaa, ja helppohan sitä on vakuumipakkauksissa lihansa ostavien henkisten mummojen moralisoida. Ja eiköhän metsäluonnon kauhistus ole ihmisen toiminta, nykyinen metsätalous...Miettikää kuinka paljon villiintyneitä kissoja on vaellellut Suomen luonnossa satoja vuosia 1980-luvulle asti, jolloin nykyinen lemmikkibuumi alkoi ja kissojakin alettiin hoitaa lääkärillä asti. Suomen luonnon tuho muka johtuu kissoista, vaikka on ilmiselvää että yhtälö ei toimi. Missä ovat 1800-luvun havainnot metsiä terrorisoivista kissalaumoista, haloo! Ennen kissojen annettiin lisääntyä holtittomammin, niitä pidettiin ulkovajoissa, ne olivat villimpiä kuin lellityt nykyversiot. Olivatko metsät hiljaisia pikkulinnun tsirpitykseltä? Minä huolehtisin ennemmin luonnollisten elinympäristöjen katoamisesta kuin jostain perkeleen kissoista.

En kiellä, etteikö toisten elukat voi ottaa päähän. Tosin voisihan sitä olla sen verran rehellinen, että sanoo asian niin kuin se on - eli "en pidä kissoista ja haluan ottaa niitä hengiltä koska ne ärsyttävät minua".
Lain mukaan irtokissaa ei saa tappaa edes taajaman ulkopuolella, se pitää toimittaa kunnan eläinsäilöön tai mihin nyt ikinä ne ohjataankaan paikkakunnittain. Hmm. Laki ei salli kissantappoa, vaikka kolli röhnöttäisi etupihallasi, olit kaupungissa tai korvessa. Omistaja voi soittaa "säilötyn" lemmikkinsä perään, kunhan muistaa, että eläimet lopetetaan/luovutetaan eteenpäin tietyn ajan kuluessa, joten kiirusta kannattaa pitää.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Entisen tallikissan omistajana voin sanoa että kissa ei todellakaan kaipaa vapautta. Kissapoloni vietti kuusi ensimmäistä elinvuottaan tallilla, teki pennut vuodessa kahdet parhaassa, ja sen korvat ovat reunoista paleltuneet melkein puoleen entisestään. Nykyään kun lämpötila laskee alle kuuden asteen, kissa ei suostu pistämään pientä vaaleanpunaista nenäänsäkään ulos. Se pääsee ulkoilemaan parvekkeelle, joka on verkotettu kissaturvalliseksi, mutta ennen verkkoa se tuskin uskaltautui parvekkeelle koska kaiteenraoista olisi voinut joutua ulos.

Ulkona ilman valjaita (kaupunkioloissa) kulkeva kissa ei minusta ole "vapaa", se on heitteillä. Kissa ei selviydy Suomen luonnossa ilman ihmistä kovinkaan kauan. Tuurilla talven pari, kesällä se tekee pennut joista tulee puolivillejä hylkiöitä jollei niitä saada tarpeeksi aikaisin ihmisen hoiviin niin että ne kesyyntyvät.

Tältä kohtalolta pelastin kissani puolitoista vuotta sitten, ja päivääkään en ole katunut. Minulla on mielipiteitä kissan"omistajia" kohtaan, mutta toisaalta ei kissa niin hyvä tappokone ole kuin esimerkiksi minkki. (Ja minkkien"vapauttajia" kohtaan minulla on myös mielipiteitä. )

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
tiäremiäs
Minä olen aina tappanu kaikki vapaana juoksentelevat kissat. Kissa ei kuulu suomen luontoon.

Ei kuulu ihminenkään. Ihmisetkin kannattaisi kivittää, voisi aloittaa sinusta kissantappaja.

Vierailija
Pikku Gen
Entisen tallikissan omistajana voin sanoa että kissa ei todellakaan kaipaa vapautta. Kissapoloni vietti kuusi ensimmäistä elinvuottaan tallilla, teki pennut vuodessa kahdet parhaassa, ja sen korvat ovat reunoista paleltuneet melkein puoleen entisestään. Nykyään kun lämpötila laskee alle kuuden asteen, kissa ei suostu pistämään pientä vaaleanpunaista nenäänsäkään ulos. Se pääsee ulkoilemaan parvekkeelle, joka on verkotettu kissaturvalliseksi, mutta ennen verkkoa se tuskin uskaltautui parvekkeelle koska kaiteenraoista olisi voinut joutua ulos.

Ulkona ilman valjaita (kaupunkioloissa) kulkeva kissa ei minusta ole "vapaa", se on heitteillä. Kissa ei selviydy Suomen luonnossa ilman ihmistä kovinkaan kauan. Tuurilla talven pari, kesällä se tekee pennut joista tulee puolivillejä hylkiöitä jollei niitä saada tarpeeksi aikaisin ihmisen hoiviin niin että ne kesyyntyvät.

Tältä kohtalolta pelastin kissani puolitoista vuotta sitten, ja päivääkään en ole katunut. Minulla on mielipiteitä kissan"omistajia" kohtaan, mutta toisaalta ei kissa niin hyvä tappokone ole kuin esimerkiksi minkki. (Ja minkkien"vapauttajia" kohtaan minulla on myös mielipiteitä. )

Olet varmaan osin oikeassa. Kun kissa pääsee navettaympyröistä taloon niin se tottuu urbaanimpaan elämäntapaan hyvin nopeasti. Itsellä on kokemusta samankaltaisesta tilanteesta, mutta madotusten ym. avulla eläin sai ulkoilla ja jatkaa hiirimetsällä. Ei siksi, että olisimme pakottaneet sitä ulos, vaan siksi koska kissa tunsi pihapiirin, ei ollut pelokas ja olisi ollut pikemminkin eläinrääkkäystä lukita se sisätiloihin. Joo, ilman lämmintä majapaikkaa ne eivät selviä. Kaupunkiin en edes ottaisi kissaa, koska pelkät sisäkissat ovat, kröhm, arkoja rääpäleitä ilman luonnetta. Tosin narttukissat sopeutuvat pieneen tilaan paremmin kuin (edes leikatut) kollit, joten suosittelen niitä sisälemmikeiksi. Yök, narttukissat on kyllä kanssa sellasia kyhjöttäjiä.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Aina ja kaikki! Oletko pystynyt pitämään lukua tappamistasi kissoista? Kivelläkö tapaat tappaa?

Vierailija
tiäremiäs

Heitin kesällä kivellä kissaa ja osun päähän. Hautasin sen sitten että ei ruvennu haisemaan.

Olet syyllistynyt eläinsuojelurikokseen, mikäli tuo on totta. Kissa nauttii uuden lain mukaan samanlaista suojaa kuin koirakin. Suomen lain mukaan ainoastaan villiintyneen kissan saa tappaa, ja sekin pitää ensin loukuttaa ja varmistaa, että kyseessä on villiintynyt kissa. Kisan saa lopetaa vain päähän ampumalla tai eläinlääkärin toimesta. Teen sinusta rikosilmoituksen . Henkilöllisyytesi on helppo selvittää.

Ja huom! Kissat tappavat vain pienen murto-osan siitä, mitä liikenne tappaa pikkueläimiä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Kusipää.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kyllä vapaana juoksenteleva kissa voi tehdä karmeaa jälkeä alueen linnustossa, etenkin pesimäaikaan. Tosin kissasta on tässä suhteessa hyötyäkin, koska se verottaa myös oravia, jotka ovat pesivien lintujen riesana.

En pidä pahana, jos joku asiallisella tavalla lopettaa esim. metsiin villiintyneitä kissoja. Tappaminen täytyy tällaisessa tapauksessa hoitaa niin, ettei eläimelle aiheudu tarpeettomia kärsimyksiä. Ihminen, joka paiskoo eläimiä kivillä ts. on mielestäni täydellisesti vailla ihmisarvoa. Minkäänlaista myötätuntoa ei tällainen ihminen saa minulta osakseen, ja esim. tiäremiehen viimeisetkin osakkeet romahtivat silmissäni ja katosivat savuna ilmaan. Koskaan enää en tuon mänttipään viesteihin vastaa.

Jos kissanomistaja haluaa pitää eläintään ulkona, hänen täytyisi huolehtia siitä ettei eläimen reviiri ulotu alueille, jossa on paljon luonnon eläimiä. Tarvittaessa se tarkoittaa esim. kissan pitämistä narussa tai häkissä. Kissan kaulapantaan kiinnitettävistä kelloista on myös apua, kunhan kilisevät kunnolla. Kaikissa tapauksissa kuitenkin kissan vapaaksi päästäminen on arveluttavaa; ei vähiten siksi, että maisemissa liikkuu tiäremiehen kaltaisia sadistisia paskakasoja.

Vierailija

Joku tuossa vertasi kissaa petona esim. oravaan. Vertauksen ongelmana on, että orava kuuluu luontaisesti Suomen luontoon ja luonto myös säätelee oravakantaa. Kissakantaa ei taasen luonto säätele niinkään, sillä kissa saa ratkaisevan tärkeää taustatukea ihmiseltä, joka ruokkii sitä ja tarjoaa suojan Suomen ankaria oloja vastaan.

Luonto ei siis pääse tasapainottamaan kissakantaa siten, että se olisi sopusoinnussa vaikkapa saaliiden määrän kanssa. Normaalisti saaliseläinten kannan pienentyessä myös saalistajien kanta pienenee, jolloin saaliiden kanta pääsee taas elpymään. Kissa kuitenkin jatkaa porskuttamistaan, vaikka saaliseläinten kanta olisi todella pienenä, kun se käväisee välillä haukkaamassa ihmiseltä safkaa nasuun.

Vierailija
Aweb
Kyllä vapaana juoksenteleva kissa voi tehdä karmeaa jälkeä alueen linnustossa, etenkin pesimäaikaan. Tosin kissasta on tässä suhteessa hyötyäkin, koska se verottaa myös oravia, jotka ovat pesivien lintujen riesana.

Yhdyn Awebin mielipiteeseen siitä, että tieremiäs on kusipää.

Luonnonvaraisten eläinten, varsinkin lintujen, pahimpia tappajia ovat supikoira ja villiminkki. Yksi minkki tai supikoira voi tuhota satoja linnunpesiä. Olen nähnyt Viikin lintutornista kun supikoira kävi järjestelmällisesti läpi ruovikkoa. Viikissä on tapettu minkkejä ja supeja ottamalla ne kiinni loukuilla. Jututin yhtä loukuttajaa jo vuosia sitten. Hän oli loukuttanut kymmeniä supikoiria ja lopettanut ne.

Ihminen on syypää siihen, etteä luonnossa liikkuu villiintyneitä kissoja. Kissoja jätetään heitteille, ja ne lisääntyvät. Aikaisemmin ihmiset hylkäsivät kissoja syksyllä, nykyään niitä hylätään kesällä, kun lähdetään lomalle. Kissa heitetään ulos siinä luulossa, että se pärjää yksin luonnossa. Jokainen ihminen, joka hylkää kissan, on tiäremiehen kaltainen kusipää.

Jos otat kissan, et jätä. Jos jätät, et ota.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
geena
Olen nähnyt Viikin lintutornista kun supikoira kävi järjestelmällisesti läpi ruovikkoa. Viikissä on tapettu minkkejä ja supeja ottamalla ne kiinni loukuilla. Jututin yhtä loukuttajaa jo vuosia sitten. Hän oli loukuttanut kymmeniä supikoiria ja lopettanut ne.

Kyllähän supikoiralle lintupaisti kelpaa, mutta ulostetutkimusten mukaan sen pääasiallinen ravinto ovat kuitenkin jyrsijät ja sammakot. Ilmeisesti sen mainetta linnuston tuhoajana liioitellaan suuresti. Myös minkki saa pahaa jälkeä aikaan linnuille, mutta suurin harmi siitä lienee se, että se syrjäyttää kotimaamme pikkupetoja. Täytyy muistaa, että myös siellä missä minkki kuuluu luontoon pesii ja elää lintuja myös, ja pääosin vieläpä samoja lajeja kuin meillä, ja kylläpä niiden rinnakkainelo onnistuu niin, etteivät lajit hävitä toisiaan.

Vierailija

Kissan luontainen vihollinen toinen isompi kissa, kuten ilves tai pantteri, puumakin kävisi. Ilveksen pahin vihollinen, kuten kissankin pakkanen, ynnä saaliin, tälle jänisten, tai kissoejn puute. Tai myös ahma, siellä missä ahmoja on. Ahman vihollinen, kai susi tai karhu. Suden ja karhun vihollinen? Karhun pahin luotainen kai trikiinit, sudelle myös siperiantiikeri.

Olip minullakin kerran kolli. Se eli jotakin 13-vuotiaaksi. Vanhana se ei ollut enää sisäsiisti, ja söi myös päästäisiä, eli hajuaisti ol jo lähes mennyt. Lisäksi erä naapuri arveli sen olevan myös kuuron, ja todella auto taisi päästä sitä kerran kolhaisemaan.

Saalis luonnosta ei kissan tavaliseen oloon riittänyt, vaikka ollaan siis maalla. Niille oli hankittava kalaa. Ne olivat nirsoja, niille ei ainakaan sellaisenaan kelvannut silloin hiukan likaisen Kemijoen kala. Paremmin, jos kalat pesi. Minä en niitä kaloja onkinut tai uistanut, vaan äiti, eläessään.

Lintuja puista eivät ainakaan meidän kissamme hakeneet. Oravilta se pyynti onnistuu paremmin. Mutta maasta ne saattoivat pyytää jäniksenpoikia, saalis saattoi suurimmillaan olla lähes yhtä suuri kuin itse kissa. Tässähän oli se vaara, että metsämies vähän matkan päässä naapurissa saattoi tavata katin itse teossa. Samaisen metsämiehen äiit jo muutenkin oli kollilleni vihainen. Se kävi härnäämässä heidän koiraansa, joka oli aitauksessa. Käynnit nakun luonna eivät olleet niin tärkeitä, koska sille kuulemma annettiin ehkäisypillerietä, tai oliko se leikattu.

Afrikassa kissa on varsin varma turva myrkkykäärmeitä vastaan, ja se oli sen toinen ansio jyrsijöiden pyytämisen ohella kesytettäessä.
Amerikassa ei liene luontoperäisiä villikissoja, ja käärmeet siellä olisivat kissoille liian nopeita. Mutta on siellä paitsi kuningaskäärmeitä, myös puumia. Myös jotkut kotkat nappailevat siellä kalkkarokäärmeitä.
Ja on pohjoisimmassa Amerikassa myös ilveksiä.

En hankkinut enää kissaa. Täällä assutaa päästäsiperhe, ne tulivat ihan itse. Niille tavitsee antaa muonkais vain keitettyä perunaa. Ne ovat paremopiakin hiirten ja myyrien torjujia kuin kissa. Ne pääsevät ihan mihin hyvänsä koloon tai käytävään, jonne hiirikin on mahtunut. Huonoapa puolta, että ne myös kiipeilevät, sotkemaan ruokia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat