Kolesteroli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikäs on tarkalleen ottaen rasvan ja kolesterolin välinen yhteys? Onko kolesteroli siis jokin osa rasvaa vai onko se sivutuote, jota syntyy kovia rasvoja tehtäessä tai jotain? Laskeeko kolesteroli liikunnan vaikutuksesta siten, että rasvaa katoaa ja kolesteroli katoaa rasvan mukana? Polttavatko kolesterolinalennuslääkkeet rasvaa? Voiko luonnostaan korkeakolesterolinen ihminen syödä mitä tahansa, kunhan liikkuu tarpeeksi, vai jääkö kolesterolia elimistöön vaikka ihminen kuluttaisikin aina kaiken hankkimansa rasvan?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Kyllä mä Wikipediaa osaan lukea, kuitenkin 1000 muokkausta tullut tehtyä Erkkimonillakin. Wikipedian artikkeli ei vastaa kysymyksiini.

Vierailija

http://www.kolesteroli-info.fi/index.html

Normaalisti en keskustele linkeillä, mutta onhan se nyt ihme, jos ei osaa kirjoittaa Googleen "kolesteroli"...

Ja jos haluat keskustella aiheesta, niin lue ensin nuo perustiedot ja jatketaan sitten. Pahoitteluni jos olen vittuuntunut, mutta sen siitä saa, kun lukee palstaa sunnuntai aamupäivästä.

Vierailija
Erkkimon
Kyllä mä Wikipediaa osaan lukea, kuitenkin 1000 muokkausta tullut tehtyä Erkkimonillakin. Wikipedian artikkeli ei vastaa kysymyksiini.

Se vastaa nimenomaan kysymykseesi, jos ymmmärrät lukemasi. Eri asia, jos ei osaa lukea eikä sisäistää lukemaansa.

No minä otan uusiksi:

1) Kysymys: Mikäs on tarkalleen ottaen rasvan ja kolesterolin välinen yhteys? Onko kolesteroli siis jokin osa rasvaa vai onko se sivutuote, jota syntyy kovia rasvoja tehtäessä tai jotain?

Vastaus: kolesterolia on myös ravinnossa, mikään sivutuote se ei ole. On tai ei ole. http://www.fineli.fi kertoo mm. eri ravintoaineiden kolesterolipitoisuuden.

2) Kysymys: Laskeeko kolesteroli liikunnan vaikutuksesta siten, että rasvaa katoaa ja kolesteroli katoaa rasvan mukana?

Vastaus: Liikunta polttaa rasvaa (tietyllä teholla ja kestolla) ja nostaa etenkin HDL-kolesterolin osuutta

3) Kysymys: Polttavatko kolesterolinalennuslääkkeet rasvaa?

Vastaus: eivät polta

4) Kysymys: Voiko luonnostaan korkeakolesterolinen ihminen syödä mitä tahansa, kunhan liikkuu tarpeeksi, vai jääkö kolesterolia elimistöön vaikka ihminen kuluttaisikin aina kaiken hankkimansa rasvan?

Vastaus:

Ei voi, koska kolesterolin taso veressä määräytyy pääasiassa maksan synteesistä, joka on geeneissä peritty ominaisuus, eikä ole riippuvainen ravinnosta saadusta kolesterolista. Kolesterolin imeytymisessä ravinnosta ja vielä tärkeämpi tekijä; ja erityisesti enterohepaattisesta kierrosta - maksa - sappirakko - ohutsuoli - maksa ( kierto noin 15 x per vrk ), vaihtelevat yksilöillä suurestikin. Imeytyminen varioi 30-70%:n välillä eri yksilöillä ja on peritty ominaisuus sekin.

Vaikka lopettaisi kaiken rasvan syönnin ja liikkuisi maksimiteholla 24 t vrk:ssa ja olisi alipainoinen, kolesteroli voi olla koholla.

Nykytutkimusten valossa LDL eli huonon kolesterolin taso 1,5 mmol/l kyllästää LDL- reseptorit ja siitä ylimenevä osuus voikin sitten kertyä valtimoseinämiin.

Kolesterolilääkkeistä, statiineista on saatu lisänäyttöä niiden tulehdusta hillitsevästä vaikutuksesta, joten jopa voivat vaikuttaa antibiootin tavoin bakteeritulehduksissa.
Valtimokovettumatauti, arterioskleroosi on verisuonen/valtimon sisäseinämän tulehdustila. Yksin rasvan kertyminen ei aiheuta tuhoja, mutta sen seurauksena syntyvä tulehdusreaktio, inflammaatio.

PS. Kolesterolitasoa nostavat geenit aktivoituvat yleensä vasta iän myötä, 40 jälkeen. On myös vaikeita familiaarisia hyperkolesterelomioita/lipidemioita, jolloin arvot ovat koholla jo varhaisella iällä.

Meillä esim. terv. tarkastuksissa jo 30-kymppisiltä screenataan veren lipidit, sulkeaksemme pois em. tapaukset. Onneksi yrityksen johtohenkilöt ovat myötämielisiä ja valistuneita ja sisällyttävät ko tutkimukset terveystarkastuspakettiin.

Vierailija

Kiitos MD

Tästäkös syystä nykyisin ei suositeta kaiken rasvan poistamista ravinnosta, vaan hyvien rasvojen (= kalanrasvat, rypsiöljy) suosimista huonojen rasvojen (=transrasvat, eläinrasvat) sijaan?

Monet liian nopeasti laihduttavat saavat kuulemma sappikiviä. Nyrjähtääkö tuo maksa-sappi-ohutsuoli-kierto jotenkin?

Laskeeko pienasperiini (Primaspan) myös tulehdusta valtimonseinämissä? Sen infarkteja estävä vaikutus perustuu ainakin verihiutaleiden klönttiintymisen ehkäisemiseen.

Vierailija

Mummo kirjoitti:

Tästäkös syystä nykyisin ei suositeta kaiken rasvan poistamista ravinnosta, vaan hyvien rasvojen (= kalanrasvat, rypsiöljy) suosimista huonojen rasvojen (=transrasvat, eläinrasvat) sijaan?

Ei missään tapauksessa suositella. Mm. iho ja hiukset (keuhkoputkien limakalvot) tarvitsevat rasvaa, hyviä niitä ja kolesterolia, josta kylläkin maksa pitää huolen tarvittavasta määrästä, samoin hormoonisynteesi.

Monet liian nopeasti laihduttavat saavat kuulemma sappikiviä. Nyrjähtääkö tuo maksa-sappi-ohutsuoli-kierto jotenkin?

Tuosta en ole kuullut tai lukenut. En tiedä. Pidän mielessä.

Laskeeko pienasperiini (Primaspan) myös tulehdusta valtimonseinämissä? Sen infarkteja estävä vaikutus perustuu ainakin verihiutaleiden klönttiintymisen ehkäisemiseen.

Kyllä se myös vähentää tulehdusreaktiota, prostaglandiinien synteesiä. Sen lisäksi se estää verihiutaleiden kokkaroitumista, aggregaatiota. Pitää muistaa, että trombosyyttien elinikä on 10 pv, jona aikana asperiinin ottamisen jälkeen (isomman annoksen) voi esiintyä lisääntynyttä mustelmataipumusta. Vaaratonta.

Vierailija
Mummo
Tuon sappikivijutun olen vaan kuullut "laihdutuspiireistä, ei ole antaa tutkimuslinkkiä.

Vaikea sanoa, koska sappikivet korreloivat ylipainoon.
Ylipaino lisää riskiä, kuten myös perinnölliset tekijät. Olisiko sama geeni asialla?

Vierailija

Nyt menee aivan maallikoinniksi, mutta käsittääkseni sappikivet eivät ole mineraalia vaan rasvakasautumisa, jotka tukkiessaan sappitiehyet aiheuttavat melko kerpeleelisiä kipuja ja voivat johtaa vaikka hengenvaaralliseen haimatulehdukseen.

Ne eivät ole verrattavissa kihtikiteisiin tahi munuaiskiviin. Oonko ihan umpimetsässä?

Ylipainoisellahan on usein lipidit pielessä. Toisaalta laiheliinillakin voi olla perinnöllisistä syistä kurjat rasva-arvot.

Vierailija

Sappikivet muodostuvat sappirakossa. Sappikiviä voi poistua myös itsestään suoleen ja niitä löydetään ulosteesta. Sappikivet sisältävät yleensä kolesterolia, bilirubiinia, karbonaattia tai fosfaattia.

Hypertriglyseridemia on suuri riski haimatulehdukselle. Ystävättäreni veli kuoili 30- kymppisenä korkeiden triglyseridien aiheuttamaan hemorrhagiseen pankreatiittiin. Onneksi nykyisin on tehokkaita lääkkeitä alentamaan triglyseridejä, silloin ei ollut.

Sappikivi tukkiessaan haimatiehyen voi aiheuttaa samoin fataalin taudin.

Vaasan Keskussairaala 2056 Bi-Kivi
Laboratorio-ohjekirja Bi-Kivianalyysi

http://www.vshp.fi/medserv/klkemi/fi/ohjekirja/2056.htm

Vierailija
Mummo

Ai, mutta tulipa mieleen. Varsin loogista, että myös sappikivet voisivat lisääntyä.

Nopeassa laihdutuksessa rasvat mobilisoituvat verenkiertoon suurissa määrin, todennettu verikokeilla. Miksi ei siis ylenmäärin kolesterolia voisi kertyä myös sappirakkoon ja siten olla suurentunut riski sappikivitautiin.

Kiitos, ajattelemisen ja kyselyn arvoinen asia, ja siten tietenkin potilaan seurannassa huomioitava.

Vierailija

Vaikuttaako kolesterolilääkkeet siis siihen maksan toimintaan, vai nostavatko ne HDL-kolesterolitasoja, vai hävittääkö se vain jotenkin hyvin yksinkertaisesti LDL-kolesterolia? Onko HDL-kolesterolien määrällä oikeastaan väliä, kunhan elimistössä on riittävästi LDL-kolesterolia HDL-kolesteroliin verrattuna? Entä voinko juoda kupin kaakaota päivässä, jos syön muuten terveellisesti?

Kyselen, koska olen alle 20-vuotias ja minulla on hyvin korkea kolesteroli, vaikka urheilen erittäin paljon ja itse asiassa koko suvulla on korkea kolesteroli. Minulla on lääkitys ja mietin, että onko ruokavaliollani juurikaan merkitystä.

PS. Turkanen tossa Wikipedian artikkelissa ei todellakaan annettu vastauksia niihin mun kysymyksiin - ainakaan kovin suoraan. Ja mä en todellakaan oo kemiafriikki (vihaan kemiaa), joten saatoin kyllä jättää tajuamatta jonkin olennaisen jutun, josta noi vastaukset pitäis päätellä.

Vierailija

Parahin Erkkimon,

jos kolesterolin määrä veressä ei johdu mistään muusta kuin "taipumuksesta" kolesterolin paljouteen, niin tällöin ruokavaliolla on suurikin merkitys siihen. Käsittääkseni tietyissä, perinnöllisissä (?), sairauksissa voi kolesterolin määrä olla korkealla, vaikka ruokavalio ei niin implikosikaan.

Miten siis vähentää kolesterolia (sitä "pahaa").

Pois:

- voi

- margariinit (ei niistä hyötyäkään ole)

- rasvaiset lihat (sika, leikkeleet, makkarat)

- kerma

Tilalle:

- kasviöljyjä (rypsi/pellava miksi ei tietyissä määrin oliiviöljykin, kannattaa kuitenkin huomata omega-rasvahappojen saannin tasapaino)

- kana/kala/kalkkuna/ja riista tietyissä määrin

- rasvaton maito

- kasvikset / hedelmät (tietyissä määrin)

Jos tuon teet, niin ihmettelen miten saisit ruokavaliosta kolesterolia (siis sitä "pahaa") liikaa.

Huomattaisin myös suoloista yms. - ruokavalio vaikuttaa niin paljon eri asioihin, että ei kannata oikaista vain yhtä asiaa ja toivoa sen vaikuttavan kaikkeen. Suomalainen ruokavalio on yleisesti ottaen liian paljon kovia rasvoja (eläinrasvoja) sisältävää ja saamme myös runsaasti suolaa. Nää kummatkin vaikuttavat negatiivisesti terveyteemme.

Suosittelen kuitenkin, että tilaat ajan alueen terveysneuvojalle (miksi sitten kutsutaankaan), jolta saat tarkemmat ohjeet ruokavalion muuttamiseen.

Vierailija

Kuinka suuri riski on ruoasta saatava kolesteroli (maksa, kananmuna, yms.)? Onko tuolla millainen vaikutus elimistön tuottaman kolesterolin määrään nähden?(ruokavalion ollessa suht normaali)

Jostakin olen saanut tietooni, ettei runsaskolesterolinen ruoka olisi aivan niin suuri mörkö, mitä monasti oletetaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
re-Hobgoblin
Kuinka suuri riski on ruoasta saatava kolesteroli (maksa, kananmuna, yms.)? Onko tuolla millainen vaikutus elimistön tuottaman kolesterolin määrään nähden?(ruokavalion ollessa suht normaali)

Jostakin olen saanut tietooni, ettei runsaskolesterolinen ruoka olisi aivan niin suuri mörkö, mitä monasti oletetaan.

Ainakin kananmunan keltuaisessa on lesitiiniä, joka estää kolesterolin imeytymistä. Olen myös jostain suomalaisesta terveyslehdestä lukenut, että paljonkin kolesterolia syötyään elimistöön ei imeydy kuin pieni osa - elimistön oma kolesterolin tuotanto on merkityksellisempää.

Tästä asiasta olisi kyllä mukava saada ajan tasainen tieto!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat