Osmoosin käyttö autoteollisuudessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lukiessana uusinta Tekniikka ja Talous(24.8.2006) -lehteä sattui silmiini artikkeli osmoosivoimalaitoksista.
Norjalainen yritys suunnittelee maailman ensimmäistä osmoositekniikkaa käyttävää voimalaa.

Toiminta periaate on seuraava;
Suolainen vesi pumpataan suodattimen läpi, painestetaan ja syötetään kalvoyksikköön, missä sitä laimennetaa kalvon läpi tihkuva makea vesi.
Suolaveden virtaus makeaan veteen verrattuna on noin kaksinkertainen.
Kalvoyksiköstä pois virtaava murtovesi jakautuu kahteen virtaukseen; kolmannes johdetaan turbiiniin, joka pyörittää generaattoria ja kaksi kolmannesta palaa paineenvaihtimeen painestamaan suolaisen veden syöttöä. (T&T, 24.8.2006)

Eikös tätä toimintaperiaatetta voisi käyttää myös autoteollisuudessa? Meinaan että jos se toimii oikein niin auton liikuttamiseen tarvitseen vain suolaista ja makeaa vettä sekä sähkömoottori.

Kertokaas jos tälläinen ei ole mahdollista ja myös minkä takia.

Kommentit (2)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Siksi, että vettä tarvittaisiin kuutiometreittäin. Ei vaikuta kovin kätevältä, jos autossa pitäisi olla pari kuorma-auton perävaunua tankkeina, tai jos joka autosta pitäisi vetää letku mereen ja johonkin järveen. Autot lorottaisivat mennessään suolavettä teiden pientareille.

Empä ole kuullut hassumpaa ehdotusta

Vierailija
Heksu
Siksi, että vettä tarvittaisiin kuutiometreittäin. Ei vaikuta kovin kätevältä, jos autossa pitäisi olla pari kuorma-auton perävaunua tankkeina, tai jos joka autosta pitäisi vetää letku mereen ja johonkin järveen. Autot lorottaisivat mennessään suolavettä teiden pientareille.

Empä ole kuullut hassumpaa ehdotusta

Hyvä kommentti.
En tarkoita että käytettäisiin pelkkää merivettä, vaan suolaliuosta, jolloin mielestäni sitä ei tarvita niin paljon.
Eivätkä autot lorottaisi suolavettä pientareille vaan, riippuen siitä miten paljon homma tuottaa lämpöä, se höyrystettäisiin pois.

Uusimmat

Suosituimmat