Työntekijöiden sähköposti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Työnantaja haluaa oikeuden työntekijöidensä sähköpostiliikenteen, ei niiden sisällön, seuraamiseen. Osa työntekijäjärjestöistä hycäksyy sen. Seuranta koskisi käsittääkseni vain työnantajan oman postilaatikkopalvelun käyttöä. Mitä mietä itse olet?

Tässä äänestyksen kysymykset laajemmin esitettynä

A) Tottakai - se on vain työväline
- tottakai työnantajalla on oikeus seurata työntekijöiden työn suorittamista helpottavam järjestelmän käyttöä ihan kuten muidenkin työvälineiden käyttöä

B) Seuranta vain häiriötapauksissa
- kaikkinainen sähköpostiliikenteen seuraaminen olisi sallittua vain, kun se syystä tai toisesta aiheuttaa palvelun tai firman tietoverkon toiminnan häiriintymisen. Epäillyn roskapostin poisto mahdollista työntekijän luvalla.

C) Ei lainkaan yksityispostia
- yksityinen sähköposti pitäisi kokonaan kieltää työnantajan postilaatikkopalvelussa. Ei siis enää yksityisiä meiliosoitteita, kuten etunimi.sukunimi(at]firma.mail, vaan esimerkiksi myynti.sihteeri(at)firma.mail ja varasto.paallikko(at)firma.mail

D) Jokin muu ratkaisu
- oma ratkaisuehdotuksesi

E) En osaa sanoa

Oma kantani on vaihtoehto A. Sen toteutuminen olisi helpompaa, kun vaihtoehto C on käytössä.

Kommentit (2)

Vierailija

En näe mitään syytä miksei työantajani saisi lukea sähköpostiani.
En myöskään näe mitään syytä miksei puolisoni saisi lukea sähköpostiani.
Aikuisia lapsiani ei tippaakaan kiinnosta sähköpostini, myös he saisivat lukea ne.
En ymmärrä mistä tässä koko hommassa on kyse.
Kertokaa minulle.!!

Vierailija
cosini
En näe mitään syytä miksei työantajani saisi lukea sähköpostiani.
En myöskään näe mitään syytä miksei puolisoni saisi lukea sähköpostiani.
Aikuisia lapsiani ei tippaakaan kiinnosta sähköpostini, myös he saisivat lukea ne.
En ymmärrä mistä tässä koko hommassa on kyse.
Kertokaa minulle.!!

Kyllä muutaman pointin vastapuolellekin voi löytää:

- työpaikan postilaatikkopalvelua käytetään myös yksityisasioihin
- sisäiset postilaatikot, joista yhteys yleisiin postilaatikkoihin, voi hämärtää yksityisen/työasian rajaa
- työntekijät voivat keskenään kirjoitella yksityisiä, ja jopa työasioitaan, joita eivät halua muiden lukevan

Mun kanta on, että työasiat eivät ole yksityisiä, joten, lukuunottamatta työpaikan hierarkian ehkä sanelemia poikkeuksia, ne sähköpostitkin ovat periaatteessa työnantajan käytettävissä - eri asia on, että hyvin vapaana sellainen ei varmaan olisi järkevää.

Työntekijäjärjestöistä vain AKAVA vastustaa työnantajan seurantaoikeutta. Täytyy miettiä mitä se kertoo AKAVAn jäsenistä.

Uusimmat

Suosituimmat