Salamointia?

Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt31.7.2006

Viime yönä havahduin siihen, kun taivaalla välähteli jokin. No pistin sandaalit jalkaan ja menin katsomaan tarkemmin ulos. Aivan normaalilta elosalamoinnilta se näytti, mutta yksi kummallinen piirre siinä kuitenkin oli; oranssi väri.

Eli siis kysymys kuuluu, että voiko salama saada aikaa väriä?

En tiedä olivatko pilvi vai maasalamia, mutta sellainen valon kajo kuitenkin tuli yläilmoihin ja sen kajon keskustassa oli siis tämä oranssi väri.

(mulla on aina sellannen tunne, että kukaan ei tajua mun sepustuksista yhtään mitään)

Juu, ei

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Voisiko se olla sateenkaarentapainen ilmiö? Salama näkyy valkoisena sen laajan spektrin vuoksi.
Vesipisarat hajottavat valoa eri väreiksi.

Vierailija

Olet sopivassa paikassa, johon oranssi osa valosta osuu. Kastepisarakin välkyy eri väreissä, riippuen mistä kulmasta sitä katsoo.

Vierailija

Veikkaisin selitykseksi Venäjän metsäpalojen ilmaan syytämät pienhiukkaset. Samasta syystähän kuukin on viime aikoina usein ollut hyvin oranssin punainen. Salamoiden kelta-oranssi väri ei ole mikään kovin harvinainen ilmiö ja syynä on nimenomaan ilman pienhiukkaset kuten katupöly jne. Joskus ilmanlaatua on jopa päätelty salaman värin perusteella.

Vierailija

Korjaan oletustani. Ei se liity sateenkaareen.
Olen itsekkin nähnyt vastaavaa pilven värin vaihtelua, kun paksujen, hyvin tummien pilvien raosta on näkynyt ylempänä olevia pilviä, jotka ovat olleet punertavan sävyisiä. Niitä on tosin valaissut aurinko tai jokin muu valonlähde, joka on ollut punasävyinen. Joku valomainoskin käy.

Vierailija

Miten pienhiukkaset muuttavat salamanväriä? Kemian kirjassa oli selitys salaman keltaiselle värille; salaman energia riittäisi rikkomaan ilmassa olevan typen kolmoissidoksen ja kun typpi muodostaisi uusia yhdisteitä, vapautuva energia näkyisi keltaisena värinä.

Vierailija

Kysymys. Joitain päiviä sitten ilmeisesti suurin osa Poria heräsi kamalaan jysäykseen yöllä. Itse en ole koskaan kuullut niin kovaa ukkosen pamausta ja luulin sen olevan ihan päällä. Kuitenkin ympäri koko kaupunkia pamaus on kuulunut samoihin aikoihin todella rajuna. Minkälainen salama kosahtaa niin lujaa, että se kuuluu arvioni mukaan 8km säteellä kuin jonain räjähdyksenä ja tärityttää seiniä ja tavaroita.?

http://www.porilaiset.com/foorumi/viewtopic.php?t=4789

Tuolla jotain jauhantaa sattuneesta.

Jäi kiinnostamana, että millaisella voimalla ja mihin salama on iskenyt, kun koko kaupunki suurinpiirtein on herännyt siihen perimmäisiä lähiöitä myöten ja yli 12km päästäkin väitetään kuuluneen ja näkyneen.

Vierailija

Keijusalama
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

KeijusalamaKeijusalama (engl. red sprite) on parhaiten tunnettu yläsalamatyyppi. Se esiintyy voimakkaiden ukkosmyrskyjen yhteydessä, yleensä niiden loppupuolella ja näyttää liittyvän hyvin voimakkaisiin positiivisiin pilvestä maahan iskeviin salamoihin. Keijusalaman sai kuvattua ensimmäisenä Minnesotan yliopiston tutkijaryhmä 6. heinäkuuta 1989.

Keijusalama on pilvestä ylöspäin nouseva hyvin himmeä valoilmiö, joka kohoaa ukkospilven yläpuolella noin 90 kilometrin korkeudelle ilmakehään. Kirkkain osa on tyypillisesti 65–75 kilometrin korkeudessa. Salaman himmeä alaosa, joka alkaa noin 40 km korkeudelta, muistuttaa sinisiä kuituja kirkkaamman yläosan ollessa pilvimäinen ja kirkkaan punainen. On arvioitu, että keijusalaman energia on noin 10–100 MJ ja teho 5–50 GW. Keijusalamaa edeltää yleensä ilman kuumenemisesta ja ionisaatiosta aiheutuva himmeä, noin yhden millisekunin kestävä valoilmiö, jolle käytetään nimitystä sprite halo.

Vaikka keijusalama on hyvin lyhytaikainen ilmiö (yleensä isku kestää vain noin 3–10 millisekuntia) se on ilmiönä yleensä hitaampi kuin muut yläsalamat. Keijusalamat esiintyvät tavallisesti pieninä ryppäinä, johon kuuluu usein kaksi tai useampia samanaikaisia keijuja. Keijusalaman kirkkaus vastaa likimain revontulikaarta, mutta ilmiön lyhytkestoisuuden takia niiden näkeminen paljain silmin on hyvin vaikeaa. Suurinopeuksisella videokameralla ilmiötä on kuitenkin mahdollista tutkia.

Tuli vaan mieleen,aika kiinnostavia nämä keijut

Vierailija
Ataria
Kysymys. Joitain päiviä sitten ilmeisesti suurin osa Poria heräsi kamalaan jysäykseen yöllä. Itse en ole koskaan kuullut niin kovaa ukkosen pamausta ja luulin sen olevan ihan päällä. Kuitenkin ympäri koko kaupunkia pamaus on kuulunut samoihin aikoihin todella rajuna. Minkälainen salama kosahtaa niin lujaa, että se kuuluu arvioni mukaan 8km säteellä kuin jonain räjähdyksenä ja tärityttää seiniä ja tavaroita.?

http://www.porilaiset.com/foorumi/viewtopic.php?t=4789

Tuolla jotain jauhantaa sattuneesta.

Jäi kiinnostamana, että millaisella voimalla ja mihin salama on iskenyt, kun koko kaupunki suurinpiirtein on herännyt siihen perimmäisiä lähiöitä myöten ja yli 12km päästäkin väitetään kuuluneen ja näkyneen.

Voi olla supersalama, jonka napaisuus on eri kuin tavallisen. Se voi iskeä viistosti hyvinkin pitkä matkan päästä, josta johtuen pamaus kuuluu laajalti ja kovaa. Teho taisi olla kymmenkertainen tavalliseen verraten.
Eräässä tv-dokkarissa kerrottiin sellaisen iskeneen purjelentokoneen päreiksi.

Vierailija

Joku oli kysellyt asiaa ja vastaus oli tämä:

Hei,

Havaintolaitteistomme paikansi Porissa niihin aikoihin yhden salaman, klo 01:52:25. Paikka on 61.51N, 21.82E eli hiukan Ruosniemen länsipuolella. Paikannuksessa on vajaan kilometrin epävarmuus. Salama oli voimakkuudeltaan aivan tavanomainen.

Maasalama voi iskeä osan matkasta myös vaakasuoraan, mikä voi poikittaissuunnassa lisätä kuultavan pamauksen voimakkuutta. "Pallosalama" on mystinen mutta rauhallinen ilmiö, jota ei pidä sotkea tavalliseen rajuun maasalamaan.

Salama voi helisyttää ikkunoita (ja kuulostaa pamaukselta) vain iskupaikan lähellä, tuskin yli kilometrin päässä.

Terveisiä vain sinne jazzeille. Kyseessä ei ollut juhlien lieveilmiö.

Tapio Tuomi
Tutkimuspäällikkö
Ilmatieteen laitos

Askarruttamaan jäi, että miten on mahdollista normisalaman aiheuttama pamaus, joka on kuulunut koko kaupungin alueella ja ikkunat on kuulemma tärisseet ihan toisella puolella kaupunkia. No pakko se kai on uskoa tavalliseksi salamaksi, niin sanotaan.

Vierailija

Voi olla myös psykologinen vaikutus tuossa. Jos salama oli ainoa, niin yksittäinen pamaus saattoi kuullostaa kovemmalta kuin mitä todellisuudessa oli.

Tuosta jyrinästä tuli mieleen. Miksi kaukana tapahtuva salamointi kuuluu ensin kaikuina (jyrinänä) ja sitten vasta kovana pamahduksena? Eikö kaikujen pitäisi aina kulkea pitempi matka, kuin originellin äänen?

Vierailija

No ei ainakaan ollut psykologinen vaikutus. Ihan sydän hyppäsi kurkkuun. Olen asunut metsän keskellä, missä on paukkunut kiitettävällä voimalla, enkä ole oikeasti eläessäni pelästynyt niin. En jaksa uskoa mihinkään muutamankymmenen tuhannen ihmisen yhteispsykologiaan. Ihan tosi se oli aika kova paukku, olen minä ennenkin kuullut yksittäisiä salamoita ja ei ne ole samalta kuullostaneet

No ainakin se iski tuossa vajaan kilsan päässä, että mun kotiin se jysäys on hyvin kantanut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat