hopeiset välähdykset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin taas jonkin hopeisen välähdyksen olohuoneessa, kuin salaman
välähdyksen, mutta siellä ei ukkosta. Olen miettinyt onko lampuissa
vikaa, mutta nyt lamput ei olleet päällä. Eli olenko a) tulossa hulluksi
b) silmissä on vikaa c) aivoissa kasvain d) katulampun räpsyntä
näkyy paksun verhon läpi e) joku muu syy?

Kommentit (12)

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Jaa-a. Voi olla mikä tahansa noista edellä mainituista syistä.

Itse koin jokunen yö sitten jotain samanlaista. Olin kamalan väsynyt. Välillä näin / koin välähdyksen. Ajattelin kyseessä olevan väsyneen mielen aiheuttama harha mutta asia kiusasi mieltäni. Meni ehkä puoli tuntia kunnes selvisi että kyse oli todellakin kaukaisen ukkosen aiheuttamasta valosta. Ääntä ei kuulunut.

Nyt tarvittaisiin päivystävä sääheppu kertomaan miten valo liikkuu ilmakehässä erikoisissa sääoloissa.

HarryG
Seuraa 
Viestejä98
Liittynyt13.7.2006

mulla tulee autolla ajaessa tosi ussein sellasia harhoja, että näyttää, et autot vilkauttais valoja nopeasti...

Sama ilmiö toistuu myös vilkkujen kohdalla joskus.

äh.

Vierailija
HarryG
mulla tulee autolla ajaessa tosi ussein sellasia harhoja, että näyttää, et autot vilkauttais valoja nopeasti.

Auton keulan pystysuuntainen liike saa ainakin tällaista aikaan. Johtuu tien kuopista, nousuista ja laskuista.

Tulkuri.
Seuraa 
Viestejä478
Liittynyt12.1.2006
väläys
Näin taas jonkin hopeisen välähdyksen olohuoneessa, kuin salaman
välähdyksen, mutta siellä ei ukkosta. Olen miettinyt onko lampuissa
vikaa, mutta nyt lamput ei olleet päällä. Eli olenko a) tulossa hulluksi
b) silmissä on vikaa c) aivoissa kasvain d) katulampun räpsyntä
näkyy paksun verhon läpi e) joku muu syy?

Hei.

A. Hulluja ei ole olemassa.
B. Silmissäsi ei luultavasti ole vikaa.
C. Aivoissakaan ei liene kasvainta.
D. Voi osin olla.

E. Luultavasti migreenin oireita...........

Sitten kun näet silmät kiinni niitä välähdyksiä siten että ensin oli näkökentässä hämäryyttä ja sen jälkeen tulee näkökenttään selkeitä hopeisia tai kirkkaita väkäsiä tai rivi väkäsiä ja jos tulee väkäsiä nuolen tai ympyränmuodossa niin on kunnon migreenikohtaus tulossa. Niin, sen jälkeen tulee päänsärky kun ne näköhäiriöt katoaa. Mitä enemmän noita kirkkaita väkäsiä on, sitä suurempi päänsärky. Siinä vaiheessa kun tulee tuo ensimmäinen näköhäiriö, tuntuu että ei näe jotain kohtaa kunnolla, silloin pari särkylääkettä auttaa siihen että pääkipu jälkeenpäin ei ole niin suuri.

Lääke migreeniin on myös oleminen luonnollisessa väristyksessä ja valaistuksessa, vältä tietokonetta, televisiota, kirkkaita valoja, autojen kirkkaita valoja, peiliheijastuksia lasi-ja metallipinnoilta, jne. Ne yleensä aiheuttaa jonkinlaisen ylikuormituksen silmien kautta aivoihin ja näköjärjestelmä reagoi migreenin kaltaisella reaktiolla.

Migreenin voi aiheuttaa muutkin aivotoiminnan seikat?

Niin se vaan on, jos ei ole toisin. :)

Vierailija

Onko sulla energialamput? Ne saattavat välkähdellä itsekseen sammuttamisen jälkeen. Näyttävät vähän elosalaman kaltaisilta räppäisyiltä.

Vierailija

Minulla ei särje päätä noiden välähdysten jälkeen ja olen nähnyt
ne vain olohuoneessa. Lamput ovat halogeenilamppuja, voiko ne jotenkin
räpsyä vaikka katkaisin ei olisi päällä? Katulamppu se saattaisi muuten
olla, mutta näin välähdyksen kerran päivälläkin. Silmälasini ovat miinus-
lasit, en usko että ilmiö liittyy likinäköön mitenkään. Jos siirtyy erilaisesta
valaistuksesta toiseen, silmät ehkä reagoivat jotenkin. Kun katsoo kirkas-
ta valoa vasten ja laittaa silmät kiinni, näkee tietysti erilaisia värikkäitä
säteitä, mutta nämä välähdykset ovat erilaisia. Siis ihan kuin lyhyt salama
valaisisi sadasosasekunnin huonetta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Halogeeni- ja muut hehkulamput eivät vilku, mutta energiansäästölamput saattavat sitä tehdä. Kytkimet vuotavat vähän, ja pieni virta kytkeytyy johtimesta toiseen myös kapasitiivisesti, eritysesta kahden kytkimen kytkentä on altis tuolla. Energiansäästölampussa on kondensaattori, jota tuo virta varaa. Kun kondensaattorin jännite nousee tarpeeksi, lampun elektroniikka yrittää sytyttää sen. Kondensaattorin varaus purkautuu nopeasti ja lamppu välähtää. Kaikki lamput eivät välky, paremmissa on vastus konkan rinnalla tarkoituksenaan purkaa konkan varaus siltä varalta että joku menee ja purkaa lampun.

Vierailija

Tuo valon räpsähdys saattaa myös johtua siitä, että ulkona esimerkiksi auton valot heijastuvat jotakin pintaa pitkin sisälle. Olohuoneessani ainakin välillä välähtelee silmiin viereisen kerrostalon joidenkin parvekkeiden ovien kautta auringonvalo.

Vierailija

Itse olen kokenut vastaavaa, mutta välähdyksille ei ole ollut mitään tiettyä paikkaa. Eikä lähistöllä välttämättä ole ollut lamppuja lainkaan.

Kenties välähdykset liittyvät omalla kohdallani migreenin neurologiaan.

Uusimmat

Suosituimmat