Milloin uusi auto kannatavampi ympäristölle kuin vanha?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin eli oletetaan että minulla on vaikka vuoden 1995 toyota corolla 1.6 bensa ja ajan vuodessa 2000 kilometriä. Missä vaiheessa uusi auto tulee ympäristölle edullisemmaksi kuin vanha? (veikkaisin että ainaki 10 vuotta on vanha parempi)

Voi käyttää myös muita autoja ja kilometri määriä. Lähinnä kiinnostaa onko tuollaisia laskelmia jossain tehty?

Kommentit (12)

Vierailija

Ympäristön kannalta paras vaihtoehto on se, että viet Corollasi romuttamoon ja hankit tilalle polkupyörän sekä matkakortin. Jos tarvitset autoa työsi vuoksi, kannattaa sellaisesta työstä luopua pikimmiten.

Vierailija
Ertsu
Jos tarvitset autoa työsi vuoksi, kannattaa sellaisesta työstä luopua pikimmiten.

Tämän dilemman kanssa olen itsekin paininut, mutta työni vaikutukset ympäristöön jäävät reilusti plussan puolelle autoilustani huolimatta joten toistaiseksi pystyn vielä elämään itseni kanssa.

Aina kun mahdollista (eli aika harvoin), käytän toki työmatkoihini polkupyörää, tuota kaikkien aikojen parasta keksintöä.

Vierailija

Mulla on muistikuva tv-mainoksesta, jossa mainostettiin autoa (BMW?), jossa oli sisäilman suodatin, iskulauseella "Puhtaan ilman puolesta". Mainos aiheutti hämmästyksen ja raivonkin sekaisia tuntemuksia työpaikan kahvipöytäjutuissa. Päällimmäisenä oli tunne, että ihmisten älykkyyttä aliarvioitiin raskaasti, sillä jokainenhan ymmärtää, että parhaiten puhtaan ilman puolesta toimivat autotehtaat ovat suljetut autotehtaat.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Ertsu
Ympäristön kannalta paras vaihtoehto on se, että viet Corollasi romuttamoon ja hankit tilalle polkupyörän sekä matkakortin. Jos tarvitset autoa työsi vuoksi, kannattaa sellaisesta työstä luopua pikimmiten.

Kun pakokaasupäästöt ovat aivan mahdottomat eikä ole enää mahdollista korjata/säätää.. ja mielellään se auto sitten myös sellaiselle romuttamolle, mistä ei lähde pelkkää maantäytettä.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Diesel-auto muuten tuottaa aika paljon vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja biobensiini tietysti. Että kannattaa ostaa dieseli vaikka ei ajaisikaan paljon. Halvempaa bensiiniäkin ja vero kirpaisee kerran kuten auton käyttöverokin.

Kun kulutusta syyllistetään ympäristöasioissa, unohdetaan usein se että varakkaalla yhteiskunnalla on varaa panostaa tieteelliseen kehitykseen ja tutkimukseen ja kehitysapuun. Ei fuusiovoimalaakaan kehitysmaissa kehitettäisi kun on vähän isompia ongelmia. Tai biobensiiniä tai kierrätystä. Kyllä uudet teknologiat tarvitsevat rahaa. Ei tuuli- eikä aurinkovoimaloita kehitetä tai kaivoja ja kouluja rakenneta kehitysmaihin ilmaiseksi.

Vierailija

Katselin tuossa junalipun hintoja välille Oulu-Helsinki.
Meno-paluu pendolinolla 138.80e ja intercitylläkin 127.20e.

Nykyaikaisella diesel-henkilöautolla menisi samalla välillä polttoaineeseen 60e ja bensallakin luokkaa 100e. Tulee halvemmaksi vaikka ajaisi yksin.

Kannattaa käyttää joukkoliikennettä.

Edit. Kyseessä siis 2.lk hinnat. Meno-paluu 1. luokassa 190.80e - 214.60e. Ei paha.

Vierailija

Paras tapa, jos duunin puolesta joutuu autoa käyttämään, on tietenkin lompakon (ja muunkin) kannalta hommata diiisselivehje ja hoitaa toiminimen kautta työt,mikäli pomolle/lafkalle sopii, silloin ei tarvitse käyttöverosta ym. huolehtia

Vierailija

Kiinostaisi kovasti minuakin.

Paljonkoha uuden auton valmistaminen rahteineen ja varastointeineen tuottaa päästöjä maailmaan?

Eli missä on oikea raja, kunnes oikeasti kannattaa romuttaa se vanha kulkuneuvo.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Liittynyt18.3.2005

Jokin aika sitten Osmo Soininvaara kehoitti Helsingin Sanomien haastattelussa ihimsiä vaihtamaan vanhoja suurikulutuksisia autoja uusiin bensapiheihin malleihin.

Soininvaara ei kyllä tarkemmin määritellyt minkälaisia autoja pitäsisi vaihtaa, mutta halusi romuttaa myyttiä jonka mukaan auton valmistaminen olisi aina niin suuri rasite ympäristölle ettei uuden hankkimista voisi perustella ympäristösyillä.

Vierailija

Kysymys on epäoleellinen. Ympäristön kannalta mahdollisimman vähän ja harkiten käytetty asuto kannattaa ajaa niin kauan kuin kohduudella voi vaatia käyttökustannusten, käyttövarmuuden ja turvallisuuden suhteen.

Autossa kuitenkin ratkaisee käyttökelpoisuus, luottamus, imago ja mielihyvä. Jossain vaiheessa nämä vaatimukset eivät täyty vanhalla autolla ja houkutus vaihtaa käy ylivoimaiseksi.

Vierailija
tietää
Kysymys on epäoleellinen. Ympäristön kannalta mahdollisimman vähän ja harkiten käytetty asuto kannattaa ajaa niin kauan kuin kohduudella voi vaatia käyttökustannusten, käyttövarmuuden ja turvallisuuden suhteen.

Autossa kuitenkin ratkaisee käyttökelpoisuus, luottamus, imago ja mielihyvä. Jossain vaiheessa nämä vaatimukset eivät täyty vanhalla autolla ja houkutus vaihtaa käy ylivoimaiseksi.

Niinpä. Kysymykseen on mahdotonta vastata, ennenkuin vastataan kysymykseen "verrattuna mihin?".

Jos uusi auto kuluttaa suurinpiirtein yhtä paljon polttoainetta kuin entinenkin, niin silloin ei ole mitään järkeä ostaa uutta autoa ennenkuin entinen menee käyttökelvottomaksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että autoilijan pitäisi siirtyä yhä pienempiin ja pienempiin autoihin, mikäli haluaa ajaa aina muutaman vuoden jälkeen uudella autolla. Polttoaineenkulutusta kun ei voi leikata määrättömästi, sillä tekniikka ei polttomoottoreissa ole niin olennaisesti kehittynyt pitkään pitkään aikaan, eikä tässä muodossa edes voi kehittyä.

Pitäisi nähdä laskelma siitä, kuinka paljon energiaa yhden auton valmistaminen vaatii. Siitä voi sitten verrata, että jos henkilö autoilee koko elämänsä aikana X kilometriä, niin kuinka tiheään autoa voi vaihtaa, että syntyneet säästöt polttoaineessa ylittävät auton tuottamiseen kulutetun energian - ja se olettaa, että polttoaineenkulutus leikkaantuu jokaisessa vaihdossa tietyn verran.

Jossain vaiheessahan autotekniikassa saavutetaan sellainen piste, jossa käytettyä energiaa ei yksinkertaisesti voida enää leikata. Ero entiseen on niin pieni, että syntyvät säästöt eivät kata tuotantoon kuluvaa energiaa.

Liikkuminen kuluttaa tietyn verran energiaa, piste. Tällöin on ajamisen määrästä riippumatta ympäristöystävällisintä olla valmistamatta uusia autoja.

Uusimmat

Suosituimmat