Lapsellisen helppo yhtälö (Lukion 1. kurssia)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli olen tapellut jo jonkin aikaa yhden yhtälön kanssa, joka on jopa lapsellisen helppo. Aina kuitenkin päädyn umpikujaan tai väärään vastaukseen. Osaan kyllä laskea yhtälön mutta veikkaan että yhtälön muodastamisessa taphtuu virhe. Eli tehtävä on:'

Partiolairille osallistuneista 1/3 (yksikolmasosa) oli ulkomaalaisia. Ulkomaalaisista 2/5 (kaksiviideosaa) oli ruotsalaisia, 2/15 (kaksiviidestoistaosaa) oli norjalaisia ja 1/15 (yksiviidestoistaosa) oli tanskalaisia. Suomalaisia oli leirillä 72 enemmän kuin ruotsalaisia.

a.) Kuinka paljon osallistujia oli kaikenkaikkiaan?

Jos vaikka antaisitte neuvoa miten tuosta pitäisi muodastaa yhtälö niin voin itse yrittää laskea loput.

Kommentit (4)

Vierailija
Mosr
Eli olen tapellut jo jonkin aikaa yhden yhtälön kanssa, joka on jopa lapsellisen helppo. Aina kuitenkin päädyn umpikujaan tai väärään vastaukseen. Osaan kyllä laskea yhtälön mutta veikkaan että yhtälön muodastamisessa taphtuu virhe. Eli tehtävä on:'

Partiolairille osallistuneista 1/3 (yksikolmasosa) oli ulkomaalaisia. Ulkomaalaisista 2/5 (kaksiviideosaa) oli ruotsalaisia, 2/15 (kaksiviidestoistaosaa) oli norjalaisia ja 1/15 (yksiviidestoistaosa) oli tanskalaisia. Suomalaisia oli leirillä 72 enemmän kuin ruotsalaisia.

a.) Kuinka paljon osallistujia oli kaikenkaikkiaan?

Jos vaikka antaisitte neuvoa miten tuosta pitäisi muodastaa yhtälö niin voin itse yrittää laskea loput.

135 pirteää partiopoikaa on paikalla.

Vierailija

[size=59:2paj7euu]Ulkomaalaisia 1/3x, jossa x = osallistujien lukumäärä.

Ruotsalaisia 1/3x * 2/5 = 2/15x.

Suomalaisia 2/3x.

Kun tiedät, että suomalaisia on 72 enemmän kuin ruotsalaisia, voit muodostaa yhtälön
2/15x = 2/3x - 72, josta saadaan partiolaisten lukumääräksi 135.[/size:2paj7euu]

Edit: Olen pahoillani, että kerroin vastauksen suoraan, toivottavasti et ehtinyt lukea sitä.

Eli koska tiedät mikä on suomalaisten ja ruotsalaisten osuus kokonaismäärästä ja tiedät, että suomalaisia on 72 enemmän niin voit muodostaa yhtälön näistä tiedoista. Yllä on vastaus pienellä ja valkoisella.

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005

Kuulkaas vastaajat, koulutehtäviin on ihan OK antaa vihjeitä, mutta niitä ei lasketa eksplisiittisesti läpi kysyjän puolesta! Mosr itsekin pyysi vain neuvoa oikeaan suuntaan, ja olisi ilmeisesti halunnut laskea tehtävän loppuun itse.

Edit: No jäihän tuossa vielä jäljelle annetun yhtälön mekaaninen ratkaisu... mutta kuitenkin.

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Vierailija

Joo kiitos. Enköhän tajunnut jo hieman enmpi. Täytyy yrittää laskea vastaavanlaisia ihan itse vielä btw. Tiesin jo että siellä on 135, mutta yleensä kokeissa ei riitä pelkkä vastaus

Uusimmat

Suosituimmat