Ruumiistapoistumisilmiö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ruumiistapoistumisilmiöstä käytetään englanninkielistä nimitystä ”Out of Body Experience, OBE”. Tämä tunnetaan myös astraaliprojektion ja bilokaation nimellä. Ilmiön aikana henkiruumis irtoaa fyysisestä ruumiista ja voi energiaruumiina siirtyä ajatuksen voimalla hetkessä pitkien matkojen päähän ja palata takaisin fyysiseen ruumiiseen. Vaikka ihminen vain kerran olisi irtaantunut fyysisestä ruumiistaan, pitää kokemustaan ainutlaatuisena ja unohtumattomana. Se muistetaan pienimpiä yksityiskohtia myöten vielä vuosikymmenien kuluttua. Kirjallisuudessa asiaa on pyritty lähestymään myös tieteellisestä näkökulmasta, esim. Waldo Viera.

Vuosisadan alussa vaikutti Pekka Ervast, keskeinen teosofisen liikkeen vaikuttaja Suomessa. Hän kirjoitti useita kirjoja ja oli näkijä. Kirjoissa hän tuo esille sen, että pystyi halutessaan henkissielullisena olentona irtoamaan ruumiistaan. Hän kertoi, että pystyi liikkumaan toisessa, tälle fyysiselle silmälle näkymättömässä ruumiissa vapaasti ja itsetietoisesti, liikkumaan erilaisilla henkisillä tasoilla ja kommunikoimaan siellä.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Onko tälläistä kuvattu?
Minulla oli joitakin kertoja kokemus että minulla on aineeton ja näkymätön keho (tai vain sen osa) jolla voin koskettaa toista ihmistä vaatteiden ja esineiden läpi, samalla tuntumalla kuin normaalistikin. Näkökosketuksenkin ulottumattomissa. Ilmeisesti rajoittamattoman matkan päästä.
Kyseiset kokemukset liittyivät seksiin ym. kanssakäymiseen, mutta tarvittaessa muuhunkin. Kohteet ovat tietoisia kosketuksestani.

Vierailija

Ihmiset, jotka ovat edes kerran kokeneet ruumiista irtoamisen, ovat vakuuttuneet, ettei kysymys ole hallusinaatiosta, unesta tai aivojen hapen puutteen aiheuttamasta tilasta, kuten skeptikot ovat väittäneet. Etenkin lapset saattavat poistua ruumiistaan aivan spontaanisti. Aikuisilla se voi tapahtua myös stressin yhteydessä, lääkeaineiden, kuten LSD:n vaikutuksesta, narkoosissa, kuumeessa tai itseaiheutettuna.

OBE-tutkijoista kuuluisimpia ovat Robert Monroe ja Sylvia Muldoon. Heidän mukaansa yksi kymmenestä on kokenut OBE-ilmiön. Ruumiista irtautumisen aikana ihmisen tietoisuus on erittäin vireä. Tällöin aistit toimivat tarkemmin kuin fyysiset aistit. Valon kokemus on taustavaloa eikä valossa kylpemistä niin kuin kuolemanrajakokemuksissa. Tavallista on ajatuksen avulla seinien läpi liikkuminen. Robert Monroe ja Robert Bruce ovat jopa tehneet kirjan, miten voi harjoitella ruumiista irtautumista.

Vierailija

Ruumiista irtautumis- tai kuolemanrajakokemus yksilötasolla usein poistaa kuolemanpelon. Näissä materialistiselle tieteelle ongelmia aiheuttavat kuvaukset, mitkä eivät ole lääketieteellisesti selitettävissä.

Lääketieteellisesti ei ole selitettävissä myöskään Carl G. Jungin viittaama kollektiivinen piilotajunta, psykometria, telepatia eikä selvänäköisyys. Ihmisten näkemät enneunet liittyvät ilmeisesti kollektiivisen piilotajunnan alueeseen.

Vesilasikoe, missä hypnoosissa siirretään ihmisen tunto veteen, on fysiologisesti mahdotonta selittää (ihminen saa kipureaktion neulanpistosta veteen, vaikka se tehtäisiin toisessa huoneessa kolmannen henkilön toimesta).

Vierailija
tietää
Onko tälläistä kuvattu?
Minulla oli joitakin kertoja kokemus että minulla on aineeton ja näkymätön keho (tai vain sen osa) jolla voin koskettaa toista ihmistä vaatteiden ja esineiden läpi, samalla tuntumalla kuin normaalistikin. Näkökosketuksenkin ulottumattomissa. Ilmeisesti rajoittamattoman matkan päästä.
Kyseiset kokemukset liittyivät seksiin ym. kanssakäymiseen, mutta tarvittaessa muuhunkin. Kohteet ovat tietoisia kosketuksestani.

Pitää tarkentaa että olin samaan aikaan omassani ja siinä näkymättömässä kehossa, tuntien samaan aikaan molemmat. Sain sillä ulottuvuutta.
Pitänee lukea aiheesta jotain.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Henkiset

Kirjoitit:

Ihmiset, jotka ovat edes kerran kokeneet ruumiista irtoamisen, ovat vakuuttuneet, ettei kysymys ole hallusinaatiosta, unesta tai aivojen hapen puutteen aiheuttamasta tilasta, kuten skeptikot ovat väittäneet.

Pitäisi olla helppoa osoittaa skeptikoiden olkevan väärässä. Menee vain Randin tykö, ja osoittaa kykenevänsä hankkimaan poistumiskokemuksen aikana jotain uutta tietoa ulkomaailmasta. Helppo järjestely olisi sellainen, jossa vaikka viereisessä huoneessa olisi lappu, jonka poistuja kävisi leijaillessaan lukemassa.

Randin miljoonaa taalaa ei kuitenkaan ole haettu pois. Pitäisiköhän tästä päätellä jotain? Ja mitäs jos te Tietään kanssa lopultakin menisitte huuhailemaan jonnekin toisaalle.

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/kehos ... kemus.html

Vierailija

Täällä on onneksi niitä jotka näkevät laitostieteen ja hallitusten salaliiton läpi. On ollut jo kauan selvää että henkimaailma on osa kosmista älyä joka tulee lopullisesti näkyviin kun ihmiskunta on siihen valmis. Miten on mahdollista että ihmiset näkevät kaiken niin paljon paremmin kuin tiedemiehet?

Näkyvä todellisuus on vain häivähdys kaikkeuden eteerisestä henkisyydestä. Tunnen kontaktihenkilön. Hän on nähnyt sen kaiken. Hän tietää mutta hän ei saa kertoa koska se on salattua. Raamatussakin on paljon viitteitä sille joka haluaa nähdä. Eiväthän tiedemiehet älyä edes sitä sähköpistokkeiden asentoa mitä kaikkea siitä seuraa.

Vierailija

L
Eiköhän ole parempi ainakin kertoa näistä kokemuksista, vaikka ne sotivat arkipäiväisiä kokemuksia vastaan.
Haluat rajata tiukasti sen minkä pidät hyväksyttävä kokemuksena. Mitä sillä voitat? Toki ilmiön mitattavuus ja toistettavuus ovat arvokkaita ominaisuuksia, jos halutaan hallita ympäristöä.
Entä jos nämä ilmiöt ovat tarkoituksellisesti hallinnan ulottumattomissa, koska sitä tarvitaan jotakin päämäärää varten, ilman "mittamiesten" väliintuloa. Kyse on siis siitä kuka hallitsee tilannetta. Siksi tuo sinunkin ärhentelysi.
Sinun ja hengenheimolaistesi asenne hallitsee yleensä keskustelua, rajoittaen sitä. Ei auta muu kuin koettaa kertoa kokemuksistaan, kuin sillä olisi arvonsa, riippumatta sinun suhtautumisestasi, jolloin keskustelun sisältö laajenee ja paranee.

Olen itseasiassa yhtä kriittinen kuin sinäkin, mutta en niin tiukkapipoinen. Kokemus pehmentää asennetta.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

tietää

Kirjoitit:

Olen itseasiassa yhtä kriittinen kuin sinäkin, mutta en niin tiukkapipoinen. Kokemus pehmentää asennetta.

Väite kehosta poistumisesta sotii kaikkea fysikaalista tietämystä vastaan. Vaite, jos siis siinä olisi perää, on helppo osoittaa todeksi skeptikoille (ja Randilta saa miljoona taalaa kaupan päälle). Väitettä ei kuitenkaan ole onnistuttu osoittamaan todeksi.

Minua vähemmänkin kriittisen henkilön tulisi näistä lähtökohdista suhtautua kehostapoistumisväitteisiin humpuukina. Vai mitä sinä mahdat tarkoittaa kriittisyydellä?

Vierailija

L
Minun kriittisyyteni on puhtaasti sitä että haluan tietää missä ollaan ja minne ollaan menossa. Onko tilanne hallinnassani vai ei. Olen myös tarkkana puhutaanko totta vai ei. Liikaa toistoakaan en siedä.
Nuo kokemukset ovat olleet minun hallinnassani. En ole joutunut niihin minkään ulkopuolisen tahon tai aineen vaikutuksesta.
Tietenkin ne ovat rajoittuneet tiettyihin tilanteisiin, joiden hallitsemiseksi noita keinoja on ollut välttämätöntä käyttää.
Niissä tapahtumissa on hallinnan ja hallitsemattomuuden paradoksi. Voin käyttää niitä vain hyvin rajoitetusti.
Randi:n rahoja niillä keinoilla ei voi hakea. Ajatus yrityksestä tuntuu hölmöltä. (tunnen kyllä rahan arvon)
Jos tällä on jokin suuri päämäärä, en näe sitä. Näen arjessani vain osia, en kokonaisuutta.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

tietää

Kirjoitit kokemuksistasi:

En ole joutunut niihin minkään ulkopuolisen tahon tai aineen vaikutuksesta.

Nepä johtuvatkin pään sisisäisistä prosesseista. En tarkoita, että olisit hullu, tai siis mieleterveysrajoitteinen, mutta se mahdollisuus on tietenkin myös olemassa.

Jos OBE olisi todellinen ilmiö, eli siis joku kykenisi havainoimaan objektiivista todellisuutta tuollaisen tripin aikana, olisi se jo todeksi osoitettu, koska koejärjestely olisi niin helppo toteuttaa.

Vierailija

L
Olisi tietysti mielenkiintoista testata, mitä kestäisit nähdä siitä mitä olen kokenut. Olen luonteeltani kiltti, joten en tee tuollaisia temppuja.
Minulla olisi läheisiä ihmisiä, joihin haluaisin mieluimmin tehdä säväyksen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ruumiistapoistumisilmiö on aivan normaali ihmisen uneen liittymä tapahtuma. Mitään ruumiistapoistumista ei tietenkään tapahdu, vaan kyse on erityisen elävänä koettavasta unesta, jossa tietoinen mieli on hereillä - valveuni. Kokemukseen liittyy usein myös unihalvaus, jossa keho on väliaikaisesti liikuntakyvytön. Tällaiset kokemukset ovat hyvin vaikuttavia ja tietämätön voi helposti omaksua uskonnoista ja huuhailijoilta vääriä selityksiä.

Itse olen kokenut tuon muutaman kerran.

Vierailija

Onkos Volitans näin jostain lukenut vai itse päätellyt?

Unessa tapahtuva ruumiistapoistumisilmiö on yleensä lucid -uni.
Tiedät varmasti mikä se on. Älä sekoita OBE -kokemusta lucidiin.
OBE-kokemuksen voi kokea hereillä ja vaikka tilanteessa, jossa et sitä läheskään odottaisi.

Mitä tulee tähän tietäjän ja L:än keskusteluun, ette vie keskustelua mihinkään.

Ihmiset, jotka ovat kokeneet ruumiistapoistumista ovat avanneet vakavasti silmänsä ja tuntevat itsestään myös henkisen ruumiinsa. Useimmilla se on tukevasti neulottu kiinni, eikä heistä saa irti edes oikeaa ilon tunnetta.

Ilo on paljon enemmän, kuin miljoona taalaa.

Vierailija

Vaimoni väitti aikoinaan nähneensä kerran yöllä minun "henkiruumiini" leijailevan katonrajassa samalla kun fyysinen ruumiini nukkui vieressä. Näitä yhdisti "hopealanka". En enää muista, oliko hän hereillä vai unessa havaintoa tehdessään. Ateistina ja materialistina en ota tähän sen kummempaa kantaa, kunhan mainitsen asiasta. Olen kyllä 16-vuotiaasta saakka harjoitellut unennäön hallitsemista, tietoisuuden tarkoituksellista liikuttamista unen aikana. En tiedä, liittyykö se mitenkään A:n havaintoon.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Volitans
Ruumiistapoistumisilmiö on aivan normaali ihmisen uneen liittymä tapahtuma. Mitään ruumiistapoistumista ei tietenkään tapahdu, vaan kyse on erityisen elävänä koettavasta unesta, jossa tietoinen mieli on hereillä - valveuni. Kokemukseen liittyy usein myös unihalvaus, jossa keho on väliaikaisesti liikuntakyvytön. Tällaiset kokemukset ovat hyvin vaikuttavia ja tietämätön voi helposti omaksua uskonnoista ja huuhailijoilta vääriä selityksiä.

Itse olen kokenut tuon muutaman kerran.

Itsellä oli kerran valveuni ja unihalvaus. Oli ahdistava ja inhottava kokemus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat