Seuraa 
Viestejä45973

Miksikä traktorissa ei vilkku palaudu rattia kääntämällä niin kuin autossa? Kun harvoin istuu Valmetissa, vilkku jää helposti päälle kääntymisen jälkeenkin. Mikä tarkoitus tuolla ominaisuudella on? Traktori on aika uusi.

Sivut

Kommentit (25)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Armitage
Mihin traktorissa ylipäätään tarvitaan vilkkua? Ohittamiseen?

Ei sitä vilkulla ohiteta. Onnistunut ohitus perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen.

Armitage
Mihin traktorissa ylipäätään tarvitaan vilkkua? Ohittamiseen?
Kyllä olen ohittanut paikallaan olevan autonkin ja käyttänyt vilkkua. Se, ettei sillä juuri ohitella ei silti selitä sitä miksi vilkku ei palaudu.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Vähän vanhemmissa autoissakaan ei vilkku palauta automaattisesti. Sanoisin, ettei kyseessä ole ominaisuus, vaan ominaisuuden puuttuminen. Monesti olen huomannut, kuinka joku vähän iäkkäämpi paapparainen ajelee pitkät matkat vilkku päällä. Nykyään tämä ilmiö alkaa olla tosin jo kadonnutta aikaa. Sitä kyllä ihmettelen, että jos traktori on uusi, eikä siinäkään vilkku palauta.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

K. K.
Miksikä traktorissa ei vilkku palaudu rattia kääntämällä niin kuin autossa? Kun harvoin istuu Valmetissa, vilkku jää helposti päälle kääntymisen jälkeenkin. Mikä tarkoitus tuolla ominaisuudella on? Traktori on aika uusi.

Kaipa ei ole haluttu uhrata rahaa pieneen lisämekaniikkaan, kun se vilkku ei niitä kaikkein käytetyimpiä toimintoja kuitenkaan traktoreissa ole.

Voisi olla jopa turha vikaantumispaikkakin se palautusmekaniikka. Ladassa se(kin) hajosi mulla. ja Ladathan on/oli melkein traktoreita.

Marssilainen
Vähän vanhemmissa autoissakaan ei vilkku palauta automaattisesti. Sanoisin, ettei kyseessä ole ominaisuus, vaan ominaisuuden puuttuminen. Monesti olen huomannut, kuinka joku vähän iäkkäämpi paapparainen ajelee pitkät matkat vilkku päällä. Nykyään tämä ilmiö alkaa olla tosin jo kadonnutta aikaa. Sitä kyllä ihmettelen, että jos traktori on uusi, eikä siinäkään vilkku palauta.
Olisikohan pari kolme vuotta vanha. Muuten täysin hyvin varusteltu, taitaa olla ilmastointikin.

kunkku
Kepulaisten laiskuutta!

Ei jakseta kääntää vipua takaisin, kun siitä ei yhteiskunta maksa mitään tukea.

Ajelee niillä joskus sosdemitkin.

K. K.
kunkku
Kepulaisten laiskuutta!

Ei jakseta kääntää vipua takaisin, kun siitä ei yhteiskunta maksa mitään tukea.

Ajelee niillä joskus sosdemitkin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Voi sen vilkun palauttaa ihan sorminkin. Noissa automaattisissa palauttimissa on taas se vika, että monesti ne ottavat vilkun pois kesken kaiken. Esimerkiksi kotiin ajaessani tie kääntyy vasemmalla, josta sitten erkanee oikealle 90 asteen kulmassa tie, jonne pitää kääntyä. No laitan vilkun oikealle, mutta kun tie kääntyykin ensin vasemmalle, niin vilkku lopettaa toiminnan juuri kun pitää kääntyä.

Traktorit ovat käsittääkseni ihan työkaluja, joten turhia kummallisuuksia ei niihin tarvita.

Syinä voi olla se että:
1.Mekanismeja on ostettu varastoon kun on saatu halvalla jostain halpatuontimaasta, ostamalla iso erä.
2.Sitä ei ole katsottu kilpailuvaltiksi.
3.Sen muutos lisäisi hintaa.
4.Traktorissa on painoarvoltaan tärkeämpiä muutoskohteita, joiden toteutus on jaksotettu vilkun edelle.
5.Ongelma haluttaisiin ratkaista, mutta siihen ei tunnu löytyvän aikaa.
6.Ostajien kuvitellaan pitävän tuollaisia muutoksia epäolennaisina.

Marssilainen
Monesti olen huomannut, kuinka joku vähän iäkkäämpi paapparainen ajelee pitkät matkat vilkku päällä.

Tätä näkee paljon myös moottoripyörissä.
Jospa maataloustraktoreista puuttuu vilkun palautus, mutta kaupunkitraktoreissa se on. Vilkut olisivat maataloustraktoriin lähinnä lisävaruste, jotta sillä saa ajaa tiellä. Palautusmekanismi voi vaatia ohjauspylvään vaihtamisen. Pelkkä viiksi on yksinkertainen vaihtokytkin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
kuolevainen
Minusta tuntuu, että sitä vikaa taitaa useammin olla vilkun päällemenossa.

Joissakin kalliimmissa henkilöautoissa vilkku on lienee valinnainen lisävaruste. Myös MB on huomannut tämän ja kehitti kalliimpiin malleihinsa vilkun, joka aina vilkuttaa vähintään 4 kertaa. MB kun oli huolissaan väärän eli liian vähäisen vilkunkäytön vaikutuksesta automerkin imagoon - eikä varmaan ole tässä väärässä!

Vastaaja_s24fi
K. K.

Kaipa ei ole haluttu uhrata rahaa pieneen lisämekaniikkaan, kun se vilkku ei niitä kaikkein käytetyimpiä toimintoja kuitenkaan traktoreissa ole.

Jospa nyt tultaisiin takaisin nykypäivään... Valmetin mallistoissa saa mennä taaksepäin jonnekin 70-luvulle että löytää traktorin jossa ei ole vilkussa automaattipalautusta. Nimittäin se automaattipalautus löytyy jo ainakin 05-sarjalaisista.

Ja alkuperäiseltä kysyjältä tiedustelisin että mahtaako traktori olla käytetty? Nimittäin onhan mahdollista että alkuperäinen omistaja ei olisi tykännyt automaattipalautuksesta... Itse en ainakaan siitä pidä, ja jos omistaisin traktorin jossa se on, tekisin sen toimintakyvyttömäksi heti ensi tilassa.

Tämä siksi että ne automaattihärvelit palauttelevat joskus ihan itsekseen jopa pienimmästäkin heilahduksesta... Ja tavallaan ymmärränkin miksei sitä saada ihan toimimaan ihan sujuvasti, niinkuin autoissa, nimittäin siinä missä autossa se voidaan suunnitella toimimaan tietyssä asennossa, niin traktorissa - kiitos orbitrolin - voi ratin asento olla ihan mikä hyvänsä, etupyörien asennosta huolimatta.

Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että tarpeeksi moni kuski olisi kyllästynyt siihen automaattiin ja siitä olisi huonon palautteen takia luovuttu, mutta tuskinpa asia sentään on niin onnellisesti päässyt käymään. Kun moni ei osaa palauttaa vilkkua ilman automaattia...

Itse olen aina ihmetellyt mihin sitä automaattia tarvitsee, eihän se vilkkujen sammuttaminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin niiden päälle laittokaan. Kun vaan ottaa kummatkin tavakseen, niin ei tule ongelmia vaikka ajelisi vanhalla 02-sarjalaisella. (Nimimerkillä "seiska-nolla-kakkosta" parempaa ei olekaan.)

Ja alkuperäiseltä kysyjältä tiedustelisin että mahtaako traktori olla käytetty?
Kyllä traktori ostettiin uutena. Sillä tosin on muitakin ajajia kuin minä, mutta vilkun palautus ei ole toiminut kertaakaan, kun minä olen sillä liikkunut. Ei myöskään tätä edellisessä Valmetissa. Onko sitten niin, että ko. toiminto hajoaa helposti?

Unterseeboot
Vastaaja_s24fi
K. K.

Jospa nyt tultaisiin takaisin nykypäivään... Valmetin mallistoissa saa mennä taaksepäin jonnekin 70-luvulle että löytää traktorin jossa ei ole vilkussa automaattipalautusta. Nimittäin se automaattipalautus löytyy jo ainakin 05-sarjalaisista.

Kyllä sama ominaisuus löytyy uudemmistakin. Muistaakseni 900-sarjalainen jolla olen kotopuolessa ajellut, n. 5 vuotta vanha. Samanlainen vilkkukytkin löytyy kuin jostain 80-luvun 502:sta

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat