Maakaasu auton käyttövoimana

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vertailin Volvon bi-fuel auton tehoa ja vääntöä muihin saman mallin moottorivaihtoehtoihin. Maakaasulla toimivan auton suorituskyky oli ikävän heikko: vain 140 hv/192 Nm, kun saman kokoisessa puhtaasti bensamoottorissa luvut olivat 170 hv/225 Nm.

Voidaanko maakaasusta repiä tehoja samalla tavalla kuin bensasta? Ovatko maakaasuautot tuomittu heikon suorituskyvyn autoiksi, vai onko niistä mahdollista saada ~200hv tehoja?

Kommentit (4)

Vierailija

Maakaasuakaan ei hirveästi ole maailmassa. Jos se laajasti otettaisiin käyttöön autoissa niin tuskin hirveästi säästäisi, koska hinta olisi sitten bensan kanssa samaa tasoa. Ennemmin käyttää sitten vaikka sähköautoa, toi tesla on aika vakuuttavaa työtä jo. 4-5s 0-100km/h, tais olla 400km riitto täydellä akulla, ja akun kesto tais olla 160 000 km tms. Huono puoli oli se, että sitä pitää ladata törkeän kauan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
babun
Maakaasuakaan ei hirveästi ole maailmassa.

Itse asiassa on, merenpohjassa metaanihydraattina. Se on vaikeasti hyödynnettävissä, nykyisillä hinnoilla ja tunnetuilla maanpäällisillä ja ranikkoalueiden esiintymillä sitä ei ole kannattanut edes pahemmin tutkia, mutta kunhan öljy(ja vastaavat) harvinaistuvat ja kallistuvat, eiköhän merenpohjan metaanikin ala jossain vaiheessa kiinnostaa.

On myös arvioitu, että merenpohjan metaanin vapauttamisesta voisi mahdollisesti olla arvaamattomia ympäristövaikutuksia, mutta se tuskin tulee olemaan kynnyskysymys silloin kun joku pystyy hyötymään metaanista rahallisesti.

Vierailija

Maakaasun ongelma on pitkälti sama kuin muillakin kaasuilla, eli kaasu vie paljon tilaa, minkä vuoksi koneelta vaaditaan suurta tilavuutta, suuri tilavuus taas tekee koneesta suuren ja painavan. Ahtamalla voidaan toki tätä ongelmaa lievittää, mutta silläkin on omat rajoitteensa, eivätkä ahtimetkaan ole ihan ilmaisia.

Toisekseen maakaasun ympäristöystävällisyyskin on todella kyseenalainen, tokihan hiukkaspäästöt ovat reilusti pienemmät... Mutta IAEA on arvioinut maakaasun jotakuinkin yhtä pahaksi kasvihuonekaasun tuottajaksi kivihiilen kanssa. Tokihan maakaasussa on suhteessa vähemmän hiiltä kuin kivihiilessä, mutta IAEA:n arvioiden mukaan metaanivuodot nollaavat tämän hyödyn.

Joskin, myönnettäkööt että maakaasua olisi ainakin teoriassa aika helppo jatkaa biokaasulla, ja biokaasua on taas suhteellisen helppo valmistaa. Mutta kysymys kuuluukin, että voidaanko biokaasua tuottaa riittävästi? Ja miten suurimittainen biokaasutuotanto, ja sen käyttö liikenteessä, vaikuttaisi metaanivuotoihin?

Toisaalta mieleen tulee sellainenkin vaihtoehto, että voitaisiinko esim. biokaasusta valmistaa synteettistä bensaa, dieseliä, tai ylipäätään jonkinlaista nestemäistä polttoainetta, sillä nestemäisillä polttoaineillahan on tunnetusti korkea energiatiheys, ne ovat helppoja käsitellä jne.

Uusimmat

Suosituimmat