Pehmytkudos reuma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mua on askarruttanut jo kauan kysymys johon ei tunnu olevan oikein vastausta/tietoa ihmisilla. Mulle lääkäri sanoi että sairastan reumaa ja oletin sen olevan oikeassa. meni vuosia kipujen kanssa painiessa kunnes sit satuin lukemaan fysiatrian kirjoja ja huomasin että hermopinteet saattanee aiheuttaa samantyyppisiä oireita mitä mulla oli. Sit lisää luettuani huomasin että ne voinee johtua liiallisesta voimaharjoittelusta tai lihasryhmien epätasapainosta. Vaihdoin sitten treeniohjelmaa ja kokeilin harjoittaa heikommiksi jääneitä lihasryhmiä ja lihas kunnon kohotusta ja hups. Reuma ja kaikki muut ns. sairaudet hävisi kuin tuhka tuuleen. Nyt olen seurannut muutaman kaverini vaivoja jotka sairastavat ns. pehmytkudosreumaa ja olen miettinyt että onko se vain lääkärien keksimä selitys sille kun ei haluta tutkia tai ei ole asiantuntemusta asiasta.

Kommentit (14)

Vierailija
andrei83
onko se vain lääkärien keksimä selitys sille kun ei haluta tutkia tai ei ole asiantuntemusta asiasta.

Paljolti noita molempia... ja sitten kolmas tekijä lienee se, että heille ei opeteta asioita.

Vierailija
Leuka
parantunut: minkälainen koulutus sinulla on?

Niinku missä asiassa? Kaikenlaista koulutusta oon saanu... osa ollu ihan hyvääkin koulutusta. Ainaki omasta mielestäni...

Vierailija
andrei83
..kunnes sit satuin lukemaan fysiatrian kirjoja ja huomasin että hermopinteet saattanee aiheuttaa samantyyppisiä oireita mitä mulla oli. Nyt olen seurannut muutaman kaverini vaivoja jotka sairastavat ns. pehmytkudosreumaa ja olen miettinyt että onko se vain lääkärien keksimä selitys sille kun ei haluta tutkia tai ei ole asiantuntemusta asiasta.

Usein unohdetaan, että ihminen on kokonaisuus. Yhteen oireeseen tuijottaminen ei aina riitä - on tunnettava taustat. Lääkäreillä - yleislääkärillä on harvoin aikaa perehtyä asiakkaan kokonaistilanteeseen tai edes potilashistoriaan.

Autoimmuunisairaudet ovat lääkäreille (ihmisille) edelleen mysteereitä. Diagnoosin tekeminen on hankalaa - toisinaan täysin mahdotonta tai sen saaminen voi kestää useita vuosia.

Oireiden pitkittyessä toivon mukaan potilas tapaa lääkärin, joka ymmärtää - että yksi domino palikka kaatuessaan saattaa kaataa pitkän rivin seuraavia. Löytää se ensimmäinen palikka - Noh.. Siinä tieten on oma hommansa.

Ei sattumoisin sattuisi olemaan tuon kyseisen kirjan nimeä lähteeksi, josta löysit yhteyden hermopinteiden ja pehmytkudosreuman välillä?

Vierailija
Kaneli
Autoimmuunisairaudet ovat lääkäreille (ihmisille) edelleen mysteereitä. Diagnoosin tekeminen on hankalaa - toisinaan täysin mahdotonta tai sen saaminen voi kestää useita vuosia.

Niinpä

Vierailija

Ei sattumoisin sattuisi olemaan tuon kyseisen kirjan nimeä lähteeksi, josta löysit yhteyden hermopinteiden ja pehmytkudosreuman välillä? [/quote

Lukisitko tekstin uudestaan kiitos. Ei yhteyttä niiden välillä vaan minun oireitten ja kirjan kertomuksen hermopinteistä. Ja oma näkemykseni on yleisesti lääkärien linjasta. Miksi pitää olla joku selitys oireille kuten pehmytkudosreuma joka on niin vaikea todeta oikeaksi/vääräksi diagnoosiksi.

Vierailija

Oliko ne oireet tollasia:

"Venytyskipua, puutumista, pistelyä, hermosärkyjä ja lihasten heikkenemistä."

"hermon fysiologinen toimintahäiriö altistaa mekaanisille häiriöille"

"Hermoston patomekaniikka (esim. hermopinne, hankaus, venytys) voi aiheuttaa oireita jo päivittäisissä toiminnoissa"

jne

Vierailija

Kipu kuin kipu perustuu sihen että elimistön eri alueet eivät laajene/räjähdä tasapainoisesti, jolloin jollekin alueelle syntyy painetta, joka saa sieltä avautumaan normaalia enemmän energiaa, joka liikkuessaan hermostoa pitkin aivojen kipupisteeseen ilmoittaa väärästä paineesta.

Savor

;):)

Vierailija
Savor
Kipu kuin kipu perustuu sihen että elimistön eri alueet eivät laajene/räjähdä tasapainoisesti, jolloin jollekin alueelle syntyy painetta, joka saa sieltä avautumaan normaalia enemmän energiaa, joka liikkuessaan hermostoa pitkin aivojen kipupisteeseen ilmoittaa väärästä paineesta.

Entäs jos se väärä paine aiheutuukin siitä, että se energian kulku häiriintyy matkalla (hermokanava jumissa) ja siksi kipua tuntuu jossakin, vaikka vikaa, ja tuota painetta, ei siellä kivun kohdassa olekaan? vrt iskias.

Tuohan tässä ketjun avauksessakin lieni ideana? Energian kulku häiriintyy molempiin suuntiin. Lihaksen voimattomuus ja toimintahäiriöt toiseen suuntaan ja kivun tunne toiseen... Eli siellä missä ongelmia "tunnetaan" ei vikaa lopulta olekaan...

Vierailija
parantunut
Savor

Entäs jos se väärä paine aiheutuukin siitä, että se energian kulku häiriintyy matkalla (hermokanava jumissa) ja siksi kipua tuntuu jossakin, vaikka vikaa, ja tuota painetta, ei siellä kivun kohdassa olekaan? vrt iskias.

Aivan oikein, kokevathan kätensä menettäneet niin sanottuja haamukipuja kädessään jota ei enää ole.

Vaan paineen vaihteluun sekin perustuu.

Savor

;):)

Vierailija
andrei83
Ei sattumoisin sattuisi olemaan tuon kyseisen kirjan nimeä lähteeksi, josta löysit yhteyden hermopinteiden ja pehmytkudosreuman välillä? [/quote

Lukisitko tekstin uudestaan kiitos. Ei yhteyttä niiden välillä vaan minun oireitten ja kirjan kertomuksen hermopinteistä. Ja oma näkemykseni on yleisesti lääkärien linjasta. Miksi pitää olla joku selitys oireille kuten pehmytkudosreuma joka on niin vaikea todeta oikeaksi/vääräksi diagnoosiksi.

Luinhan minä.

Ymmärsin, että lukiessasi kirjoja olit löytänyt kuvauksen, jossa hermopinteet aiheuttaisivat vastaavanlaisia oireita kuin itselläsi, jotka oli diagnosoitu reumaksi. Eli siis "yhteys" kuvaukseni meni hiukan metsään, eikä niin hiukankaan, kun tarkoituskaan ei valjennut.

Sattuuhan näitä.

Nimenomaan tuo hermopinteiden oirekuvaus olisi kiinnostanut.

Ja mitä diagnosointiin ylipäätään tulee, sen saaminen muodossa tai toisessa voi olla suurikin helpotus. Yleensä mielletään, että mitään vikaa ei voi olla, kuin korkeintaan korvienvälissä, ellei sitten jonkin sortin diagnoosia ole lääkäri kirjannut.
Monesti siis tyhjää parempi ratkaisu - vaikka ei ihan tuubiin menisi. Ja toisinaanhan ei mene.

Mitä MS- tautiin tulee, se hyvinkin kirjavien oireyhtymiensä vuoksi on erittäin hankalasti diagnosoitavissa.

Ihminen ei ole kone, ei edes lääkäri.

Vierailija
Kaneli

Valitettavasti...

IL tänään:
"Kaikki lääkärit olivat tehneet väärän diagnoosin ja antoivat minulle lääkettä vatsakatarriin. Söin lääkettä kaksi kuukautta, mikä pahensi tilannetta, Linda kertoo.

- Menin yksityislääkärille ja tutkimusten jälkeen paljastui, että minulla oli liian vähän vatsahappoja. Sain vaivaan apua luontaistuotteista ja nyt kaikki on erinomaisesti."

Vierailija
parantunut
Kaneli

IL tänään:
"Kaikki lääkärit olivat tehneet väärän diagnoosin ja antoivat minulle lääkettä vatsakatarriin. Söin lääkettä kaksi kuukautta, mikä pahensi tilannetta, Linda kertoo.

- Menin yksityislääkärille ja tutkimusten jälkeen paljastui, että minulla oli liian vähän vatsahappoja. Sain vaivaan apua luontaistuotteista ja nyt kaikki on erinomaisesti."

Miten lie nyt tähän pehmytkudosreumaan liittynee tämä viulisti...mutta menköön nyt sitten nuotinvierestä.
Väärä diagnoosi - useita sellaisia. Vatsakatarri.

Hmm... Mitähän lie tällä katarrilla tässä tarkoitettaneen. Refluksitautia hoidetaan, mutta sekin vaatii pitkittyessään tähystyksen. Sen yhteydessä otetaan koepaloja, joista selviää mahdollinen helikobakteerin olemassaolo, sekä poissuljetaan keliakian mahdollisuus.
Refluksitaudin toteamiseksi tehdään usein myös vatsahappojen ph-mittaus, sekä virtaustutkimus.

Tällaisilla toimenpiteillä olisi Lindan vaiva selvinnyt.

Kyseisenlaisiin tutkimuksiin pääsee täällä meillä Suomessa ihan yleiselläkin puolella, jos oireet ovat kovin invalidisoivat.

Vierailija

Noissa reumadiagnooseissa tunnutaan tehtävän paljon virhediagnooseja, kun ei lääkärit ymmärrä hermopinteitä ja niiden vaikutuksia... yritän viikonlopun aikana puhtaaksikirjoittaa erään 30 vuotta "fibroa" (+tinnitus+kuulolaite) sairastaneen potilaan kertomuksen... ja ennen kaikkea potilaan tuntemukset, kun kivut yhtäkkiä poistuivatkin ja kuulolaitteen sai heittää pois turhana kapineena.

Uusimmat

Suosituimmat