Seuraa 
Viestejä45973

Katselin eilen kunka naapurini koulutti saksanpaimenkoiriaan. Melkoista retuutusta ja käskytystä.

Mieleeni tuli että kuinka kauan koiria on käytetty hyväksi sodassa?

Muistelen lukeneeni joskus että Rhodoksen ritarit käyttivät mastiffeja sodissaan muslimeja vastaan.

http://www.koirat.com/rotu.phtml?id=69

Lieneekö raadilla parempaa tietoa? Koira taitaa olla ensimmäinen "kotieläin" vai kuinka tuon nyt sanoisi.

Metsästyksessä koiraa on käytetty hyväksi ja jalostettu ilmeisesti aika pitkään. Näinhän tehdään nykyäänkin.

Seuraava linkki ei liity koiriin mutta historiaan kyllä. Laitan sen tänne ihan vain siksi että jos joku ihastuu historiaan linkkini vuoksi niin olen otettu.

http://agricola.utu.fi/

Tässä vähän tietoa ritareista:

http://www.katajala.net/keskiaika/elama/ritarit.html

Sivut

Kommentit (29)

Historia on mielenkiintoista, varsinkin 1000-luvun ympäristö (+-300 vuotta) Euroopassa.

Tuo ritarisivu on ihan ok, ja Katajalasta löytyy muutakin mielenkiintoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Desi
Historia on mielenkiintoista, varsinkin 1000-luvun ympäristö (+-300 vuotta) Euroopassa.

Väkivaltaisia sotia, silmitöntä kansanmurhaa, motiivitonta epäinhimillistä eriarvoisuutta ja kaiken tämän mahdollistanut kaksinaismoraalinen itseään ennen näkemättömän mustasukkaisesti suojannut täysmaallinen uskonto? Mielenkiintoistako?

Rollerball

Väkivaltaisia sotia, silmitöntä kansanmurhaa, motiivitonta epäinhimillistä eriarvoisuutta ja kaiken tämän mahdollistanut kaksinaismoraalinen itseään ennen näkemättömän mustasukkaisesti suojannut täysmaallinen uskonto? Mielenkiintoistako?

Kyllä, ja juuri noista syistä. Aina voi yrittää ymmärtää syitä tekojen takana, mutta niitä ei tarvitse hyväksyä. Historian ymmärtäminen on yksi keino tehdä nykyisyydestä parempi. Suomessa oli muuten vielä noihin aikoihin vahva muinaisusko, joka kiinnostaa minua paljon paljon enemmän kuin kristinuskon väkivaltainen levittäminen Skandinaviaan ja Suomeen. Taidehistorian kannalta taas tuo aika on hyvinkin mielenkiintoista, ehkä siksikin että sieltä on säilynyt suhteellisen vähän materiaalia.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Desi

Kyllä, ja juuri noista syistä. Aina voi yrittää ymmärtää syitä tekojen takana, mutta niitä ei tarvitse hyväksyä. Historian ymmärtäminen on yksi keino tehdä nykyisyydestä parempi. Suomessa oli muuten vielä noihin aikoihin vahva muinaisusko, joka kiinnostaa minua paljon paljon enemmän kuin kristinuskon väkivaltainen levittäminen Skandinaviaan ja Suomeen. Taidehistorian kannalta taas tuo aika on hyvinkin mielenkiintoista, ehkä siksikin että sieltä on säilynyt suhteellisen vähän materiaalia.

Historia ja erityisesti Suomen (tai nykyisen Suomen alueen ja itärajan takaisen karjalan) esihistorian viimeiset vuosisadat kiinnostavat myös minua. Tällä foorumilla syntyy harmillisen harvoin kunnollista keskustelua muinaishistoriasta.

Hiljattain FST-kanavalta tuli ruotsalaisen kirjailija/amatöörihistorioitsija Jan Guilloun juontama sarja Ruotsin keskiajan historiasta. Olisi hauska kuulla välillä samanlaista esitystä lahden tämän puolen historiasta. Jan Guillou esitti teesin: "Historiaa ei ole olemassa, se kirjoitetaan". Tälle uskollisesti hän esitti värikästä kuvausta ajoista joilta ei ole säilynyt kovinkaan runsaasti kirjallisia lähteitä (esim 1200-luvun alku Ruotsissa). Suomalaisille historioitsijoille moinen ratkaisu olisi kai ammatillinen itsemurha.

Vanha kiinalainen kirous on: "Toivottavasti elät mielenkiintoisia aikoja"

Kun tuota miettii hetken niin huomaa että onpa aika kettumaisesti sanottu.

Vaikkapa "Ruotsin ulkopolitiikka 1860-luvulla" ei oikein herätä mielenkiintoa ainakaan minussa. Sotahistoria taas kiinnostaa.

Monestiko muuten kaksikasvoisen Janus-jumalan temppelin ovet olivat suljettuina muinaisen Rooman valtakunnan aikana? Ovet suljettiin silloin kun valtakunnassa vallitsi rauha.

PS: Desille kiitos linkeistä.

Balthasar

PS: Desille kiitos linkeistä.

Ollos hyvä, Balt. Lisääkin noita historialinkkejä löytyy, ihan mielenkiinnosta riippuen voin niitä tänne postailla.

Tässähän näitä:

http://www.keskiaika.org/framesivu.htm [size=75:fw3mai72](<---Keskiaikaharrastajien sivut, täynnänsä linkkejä keskiaikaa käsitteleville sivuistoille yms.)[/size:fw3mai72]
http://www.csc.fi/arctinet/kivikaus/index.html [size=75:fw3mai72](<---Kivikauden historiaa)[/size:fw3mai72]
http://www.fordham.edu/halsall/sbook.html [size=75:fw3mai72](<--- Yleistä tietoa keskiajasta)[/size:fw3mai72]
http://www.san.beck.org/AB17-FeudalEurope.html#1 [size=75:fw3mai72](<--- Kaikennäköistä sälää)[/size:fw3mai72]
http://www.the-orb.net/encyclop/culture ... 4women.htm [size=75:fw3mai72](<--- Naisten käytöksestä keskiajalla)[/size:fw3mai72]
http://www.britannia.com/history/ [size=75:fw3mai72](<---Ison-Britannian historiaa)[/size:fw3mai72]
http://www.bodley.ox.ac.uk/dept/scwmss/ ... browse.htm [size=75:fw3mai72](<--- Kuvia keskiaikaisista ja muistakin käsikirjoituksista)[/size:fw3mai72]
http://www.bl.uk/onlinegallery/ttp/ttpbooks.html [size=75:fw3mai72](<--- täältä löytyy muun muassa skannattu, selailtava versio Lindisfarnen evankeliumeista. )[/size:fw3mai72]
http://mahan.wonkwang.ac.kr/link/med/fe ... /main.html [size=75:fw3mai72](<---Naisten asema työn suhteen keskiajalla)[/size:fw3mai72]
http://www.chronique.com/ [size=75:fw3mai72](<--- Ritareista yms.)[/size:fw3mai72]
http://www.loc.gov/exhibits/world/earth.html [size=75:fw3mai72](<--- karttoja, maailmankuvia)[/size:fw3mai72]
http://www.planetsimon.co.uk/ecorcheur_ ... _myths.htm [size=75:fw3mai72](<--- Väärinkäsityksiä keskiajasta ja niiden oikaisuja)
[/size:fw3mai72]
Eivätköhän nuo riitä hetkeksi. Seassa on linkkejä vähän kaikenmoiseen, mutta sieltä löytyy varmaan kaikille jotakin mielenkiintoista.

Edit. Brainfart, muistin siis kirjan nimen väärin...

Balthasar
Ohhoh! Mennään Desi naimisiin ja viivyttelemättä.. (heh)

Korjaanpa itseäni. Tuosta yhdestä linkistä löytyy siis Lindisfarnen evankeliumikirja, ei Kellsin kirja

Desi
Suomessa oli muuten vielä noihin aikoihin vahva muinaisusko, joka kiinnostaa minua paljon paljon enemmän kuin kristinuskon väkivaltainen levittäminen Skandinaviaan ja Suomeen.

Taidehistorian puolesta ymmärrän kiinnostuksen (tai sanon ymmärtäväni). Taitavat olla kaikki teokset palaneet niissä jatkuvissa sodissa tai vaihtoehtoisesti huonojen valmistusvälineiden ansiosta olla mennyttä muuten vaan.

Sen sijaan epäilen että Suomesta ennen Ruotsin vallan aikaa löytyy juuri minkäänlaista materiaalia.

Rollerball

Sen sijaan epäilen että Suomesta ennen Ruotsin vallan aikaa löytyy juuri minkäänlaista materiaalia.

Eipä sitä paljoa löydy, vain perimätietoa joka ei ole kovinkaan luotettavaa koska se on selvinnyt suurimmaksi osaksi suullisena. Esineistöä on löytynyt jonkin verran, mutta sitäkin on tulkittu paljolti väärin. Kuitenkin esimerkiksi muinaispukuja on pystytty "entisöimään" löytöjen perusteella, samoin kotitalousesineistöä ja joitakin aseita. Se siitä oikeastaan tekeekin mielenkiintoista, juuri se että esineistöä ei ole paljon ja historioitsijat ovat yhtä paljon etsiviä kuin arkeologeja.

Suomen alue oli tiiviissä yhteydessä naapurimaihin jo niinkin aikaisin kuin +- 1000 eaa., ja Hämeen härkätie valmistui kauppatieksi jo 800-luvulla jaa., siis Viikinkiajan sydämessä, ja he kävivät kauppaa myös Suomessa. Ainoa jäljelle jäänyt tieto aikalaisten elämästä ei siis tulekaan aina Suomesta, vaan myös muista pohjoismaista. Tiedot ovat kuitenkin todella vajavaisia, eikä kirjallisia lähteitä tai viittauksia juurikaan ole ennen Eerikin kronikkaa noin 1150-luvulta. On vain esineistöä, perimätietoa ja arvauksia.

Sinulla on kummallinen mielikuva siitä, että Euroopan keskiaikainen esineistö olisi jotenkin järjettömästi tuhoutunut aikalaisten sodissa. Tottakai niin on käynyt tietyissä määrin, mutta niin on tapahtunut tälläkin aikakaudella, ei keskiaika ollut /sotien/ kannalta yhtään sen pahempi kuin nyt. Esimerkiksi Lindisfarnen evankeliumikirja säilyi viikinkien hyökkäyksestä luostarisaarelle, sillä aikalaiset suojelivat tärkeitä esineitä. Jokapäiväisiä tarve-esineitä sen sijaan on säilynyt sen vuoksi, että niitä heitettiin pois aivan kuin nykyaikanakin. Koruja, vaatteita, kenkiä ja aseita on säilynyt haudoissa ja tunkioilla, ja koska kirjoja ei juurikaan tehty muualla kuin luostareissa ja niissäkin suhteellisen vähän prosentuaalinen säilymismäärä on oikeastaan melko hyvä. Ison-Britannian yliopistoissa on vanhempia kirjoja kuin voisit kuvitellakkaan. Jo mainitsemani Lindisfarnen kirja on noin vuodelta 698, eli se on säilynyt reippaasti yli tuhat vuotta. Kellsin kirja puolestaan noin vuodelta 800, samoin reilusti yli tuhatvuotias. Luuletko todella, että joku nykyisistä niteistä kestää edes kahtasataa vuotta? Puhumattakaan katedraaleista, kirkoista ja linnoista, niiden maalauksista, koristeluista ja patsaista. Ne kertovat aikakausista paljon sellaista, mitä kirjoitettu teksti ei voi välittää.

Ja kyllä, maalauksia ja muita teoksia on säilynyt noin vuodelta 400 jkr. Ne eivät ole kaikki palaneet, niin kuin tunnut kuvittelevan.

Edit. Jos haluat oikeasti muuttaa ennakkokäsityksiäsi, kannattaa lukea Hugh Honourin ja John Flemingin Maailman taiteen historia.

Rollerball
Desi
Historia on mielenkiintoista, varsinkin 1000-luvun ympäristö (+-300 vuotta) Euroopassa.



Väkivaltaisia sotia, silmitöntä kansanmurhaa, motiivitonta epäinhimillistä eriarvoisuutta ja kaiken tämän mahdollistanut kaksinaismoraalinen itseään ennen näkemättömän mustasukkaisesti suojannut täysmaallinen uskonto? Mielenkiintoistako?

Toisia ihmisiä historia kiinnostaa. Miksi sitä on niin vaikeaa ymmärtää?

Sotakoirista: Antiikin sotakoirat olivat molossi tyypin koiria joista nykyiset mastiffit polveutuvat. Jo Egyptiläiset ja Kreikkalaiset käyttivät sotakoiria ja Kserkses I toi molosseja Kreikkaan vuonna 480 eKr., joiden nimi tulee Kreikan Molossis-nimisen paikkakunnan mukaan. Hannibal käytti molossija Roomalaisia vastaan.

Molossejä käytettiin hyökkäyksiin ja vartiontitehtäviin.

Roomalaiset käyttivät koiria myöskin viestinviejinä. Koirat nielivät pienet kupariset kapselit, joissa viesti oli. Perille päästyään koira surmattiin, jotta viesti saatiin luettua. Myös gladiaattori taisteluissa oli usein mukana molosseja.

Hyökkäyksissä Roomalaiset käyttivät molosseja tehokkaasti sekä jalkaväkeä että ratsuväkeä vastaan. Ennen hyökkäystä koiria pidettiin nälässä ja ne oli kuolutettu katkomaan hevosten kinnerjänteet.

Keskiajalla Hunna Attila käytti jättimäisiä molosseja kampanjoissaan. Keskiajalla oli myös panssaroituja sotakoiria.

Antiikin ja keskiajan molossit ja mastiffit muistuttivat ulkonäöltään tätä koiraa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat