Veromuutoksilla terveemmät elintavat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Verotuksella voisi ehkä vaikuttaa ihmisten elintapoihin ja ruokailutottumuksiin. Itse ainakin ostaisin enemmän kasviksia jos ne olisivat halvempia. Tietysti jos veroja vähennetään jostain, niin menetetyt rahat pitää saada jostain muualta, eli nostetaan vaikka epäterveellisiksi luokiteltujen elintarvikkeiden verotusta, jolloin voidaan samalla vähentää niiden syöntiä.

Idea ei ole minun, vaan sitä taidetaan yrittää ajaa ihan eduskunnassakin läpi. Epäilen tosin että 0% verotukseen päästäisiin, mutta laskuun ehkä kuitenkin.

Kommentit (5)

Vierailija

olisihan sitä mukavaa ostaa hedelmiä halvemmalla. ikävä kyllä verotus on paha ja nostaa hintaa antibranlen korkeaksi. nykyajan ratkaisu kasvisten verotukseen: ostakaa kaikki ravintoaineet tabletteina. se on halpaa! en ole koskaan käyttänyt mitään ravintolisätabletteja, enkä aio käyttääkään. olen rikas, joten minulla on varaa kunnollisiin hedelmiin, jotka ovat terveellisiä ja maistuvat branlelta.

Vierailija

Muutin mieltäni, koska tykkään niin himpskattin hemmetinmoisesti suolakurkuista!

Mutta voi juukelipuukeli olen jo äänestääpäänestänyt! Ääntä ei enään saa muutettua.

Vierailija

Ehkä teoriassa jotenkin hyvää tarkoittava idea, mutta käytäntö olisi ongelmallinen. Saattaa teoriassa kuulostaa helpolta määritellä 'epäterveellinen ruoka', mutta käytännössä rajanveto on suorastaan älytön. Kuitenkaan harva ruoka sinäänsä on pahaksi, vaan ongelma on potentiaalisesti epäterveellisen ruuan määrä. Osittain epäterveellisestä ruuasta koostuva sekaravinto on täysin terveellistä.

Muutenkin henkilöiden alttius vaihtelee lihavuuteen (ilmeisesti pääasiallinen taistelukohde?) niin paljon, ettei ole mitään järkeä kohdentaa koko väestöön tällaisia toimia. Vaikuttaisiko se edes ongelmatapauksiin? Onko mitään näyttöä siitä, että keskivertoylipainoisen ongelma johtuisi terveellisen ruuan hinnasta?

Vierailija
Rollerball
Muutenkin henkilöiden alttius vaihtelee lihavuuteen (ilmeisesti pääasiallinen taistelukohde?) niin paljon, ettei ole mitään järkeä kohdentaa koko väestöön tällaisia toimia.

Itseasiassa en ajatellut lihavia ollenkaan. Lähinnä sydän- ja verisuonisairauksia. Tiedetään ns. pahat rasvat jotka edesauttavat em. , joten tuotteet, jotka sisältävät paljon pahoja rasvoja, olisivat nostouhan alla.

Jos yksilö ei muuttaisi elintapoja, hän maksaisi enemmän veroja kaupan kautta, mikä toisi enemmän rahaa hänen hoitoihinsa.

Uusimmat

Suosituimmat