Moottori

Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2347

Tästä minulla oli idea jo ennen kuin nämä herrat tekivät testinsä.
Hittolainen että harmittaa lukea jälkikäteen tälläisiä uutisia.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Kommentit (2)

Vierailija

Sitä vaan ihmettelen että miks eivät testaa jo valmiiksi keksittyjä ideoita mutta hiukan muunneltuna esimerkiksi vanteen muotoon väännetty luoti-juna rata jossa voisi kiihdyttää periaatteessa loputtomiin sitä alusta, jonka jälkeen alus voitaisiin ohjata kohteeseen suunnatulle raiteelle joka vapauttaisi aluksen suoralle lento radalle.
joten ei tarvisi miettiä kuin jarrutuksesta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Einesteini
Sitä vaan ihmettelen että miks eivät testaa jo valmiiksi keksittyjä ideoita mutta hiukan muunneltuna esimerkiksi vanteen muotoon väännetty luoti-juna rata jossa voisi kiihdyttää periaatteessa loputtomiin sitä alusta, jonka jälkeen alus voitaisiin ohjata kohteeseen suunnatulle raiteelle joka vapauttaisi aluksen suoralle lento radalle.
joten ei tarvisi miettiä kuin jarrutuksesta.

Useimmat "ideat" on helppo tyrmätä jo paperilla. Niin tuo esittämäsikin. Kosminen nopeus suljetulla radalla vaatisi radan säteeksi jotain tolkutonta. LEO-radalla säde on hieman päälle maapallon säteen ja keskihakukiihtyvyys on 1g. Jos kiihtyvyydeksi sallittaisiin 10 g, mikä asettaa jo äärimmäiset vaatimukset radana ja luotaimen rakenteille, radan säteen pitäisi olla noin kymmenesosa maan säteestä, 640 km.

Lisäksi radan pitäisi olla tyhjiössä, ilmakehän kitka estäisi saavuttamasta tuollaista nopeutta ilmassa millään realistisella teholla. Ilman kitkan polttovaikutus polttaisi luotaimen jo paljon ennen sitä. Normaalisti luotaimet tulevat yläilmakehään, joka on maanpäällisen näkökumasta kohtuullinen tyhjiö ilmanspaine on ehkä miljoonasosia maanpinnan paineesta, ja polttavat siellä 10 cm lämpökilvestään. Tiheä alailmakehä on kosmisella nopeudella ominaisuuksiltaan ja ennen kaikkea vaikutuksiltaan hyvin samanlainen kuin kallioleikkaus 200 km/h nopeudella.

Uusimmat

Suosituimmat