Ihmisen evoluutiosta.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen aikani kelaillut asiaa, enkä varmaa selitystä keksi. Eli miten/miksi ihmisen ja apinan kehitys aikoinaan erosi toisistaan? Jos ihminen ja esim. simpanssi ovat kehittyneet samasta lajista, niin miksi olemme nyt niin erinäköisiä?

Kommentit (5)

Vierailija
Geomancer
Olen aikani kelaillut asiaa, enkä varmaa selitystä keksi. Eli miten/miksi ihmisen ja apinan kehitys aikoinaan erosi toisistaan? Jos ihminen ja esim. simpanssi ovat kehittyneet samasta lajista, niin miksi olemme nyt niin erinäköisiä?

Luulen, että jos maapallolle saapuisi alieneita, niin he pitäisivät ihmisiä ja simpansseja hyvinkin saman näköisinä. Kun eurooppalaiset ensimmäisen kerran löytöretkien myötä joutuivat tekemisiin simpanssien kanssa, he noteerasivat saman seikan. Muistaakseni Lissabonin piispa tarkkailtuaan pitkään sinne tuotuja simpansseja lausui: "Jos puhut, niin kastan sinut".

Yleisin syy lajiutumiseen on maantieteellinen ero. Esimerkiksi ilmastomuutos tuottaa autiomaan, joka estää yhteydet ja erilaisille ilmastovyöhykkeille jääneet lajitoverit alkavat sopeutua ympäristöön. Muutos voi olla hyvinkin nopea. Siitä on esimerkkejä Euroopan perhosista ja Australian Wallabeista.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
Geomancer

Ihmisen 'älykkääksi' kehittyminen sai alkunsa siitä että silloiset apinaihmiset oppivat yhteistyön olevan tehokas tapa selviytyä kaikenlaisista ongelmista. Myös uudenlainen ruokavalio voi olla syynä aivojen kehittymiselle suuremmiksi. Kehittyneet taidot, ja muu kokemus yhteistyön tuloksena antoi etumatkaa muihin samankaltaisiin lajeihin nähden. Eri yhteisöiden yhteenotoissa kehittyneemmät, ja yhteistyötä tekevät yksilöt menestyivät paremmin, ja jyräsivät heikommat tieltään.

Ulkonäköseikkoihin vaikuttaa moni asia. Evoluutio muokkasi ihmisestä kahdella jalalla kävelevän, ja vähäkarvaisemman luultavasti siksi, että syöpäläiset ja muut taudinkantajat eivät kiusaisi meitä niin paljon.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija

Geomancer! Tämä ketju kuuluu foorumiin Evoluutio ja fossiilit. Vielä ei ole myöhäistä siirtää sitä sinne.

Vierailija
Geomancer
Olen itse melko simpanssi tämän foorumin käytössä, eli en tiedä miten näitä siirrellään..

Ei sitä voikaan siirtää, ellei satu olemaan MODERAATTORI. Tarkoitin, että koska ketju on vielä näin lyhyt, niin sen voi aloittaa alusta oikealla foorumilla. Ehkä jopa niin, että kopioi myös ne vastaukset omaan aloitukseensa, jotka vievät aihetta eteenpäin. Älä masennu! Alku aina hankalaa!

Uusimmat

Suosituimmat