Ylikunto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitkä ovat ylikunnon oireet ja minkälaisesta harjoittelusta ylikunto voi tulla?

Olen nyt jonkin aikaa käynyt joka toinen päivä salilla ja joka toinen päivä juoksemassa. Salilla olen tehnyt noin 12 ylä- ja keskivartalon liikettä kaikkia liikkeitä kolme 8-12 sarjaa (penkkiä välillä lyhempiä sarjoja). Juoksu on ollut HIIT-ohjelmaa (High Intensity Interval Training). Eli juostaan 30s hitaasti ja 30s täysiä tai melkein täysiä ja sitten taas hitaasti jne. Aloitin 4 minuutista ja joka toinen kerta lisään yhden minuutin. Lihakset eivät ole tulleet kipeiksi. Onko tahti liian kova? Pitäisikö pitää esimerkiksi 1 vapaapäivä viikossa?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Lepopulssi voi olla tavallista nopeampi ja unettomuutta voi ilmetä.
Ylikunto voi myös näkyä siten, että kehitystä ei tule sarjapainoissa.
Kyllä vähintäänkin 1 lepopäivä kannattaa pitää viikossa.

Ei myöskään salilla käydessä kannata vetää niitä sarjoja aivan "piippuun", koska se rasittaa hermostoa ja hermostonkin täytyy saada palautua.
Eli jätät loppuun 1-2 toistoa vajaata.
Joskus voi vetää piippuun ne sarjat, mutta aina ei kannata.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Itselläni ylikunto-oireet ovat olleet erittäin selkeitä, eli ylikovan salitreenin jälkeen monta tuntia olo kuin kuolemansairaalla. Tavallaan kuin kuumeinen, muttei kuitenkaan. Mitään ei jaksa tehdä ja olo on tosiaan kaamea. Kestää onneksi aika vähän aikaa.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
Juoni
Itselläni ylikunto-oireet ovat olleet erittäin selkeitä, eli ylikovan salitreenin jälkeen monta tuntia olo kuin kuolemansairaalla. Tavallaan kuin kuumeinen, muttei kuitenkaan. Mitään ei jaksa tehdä ja olo on tosiaan kaamea. Kestää onneksi aika vähän aikaa.

Onko sulla peruskunto kohdillaan?

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija
Juoni
Itselläni ylikunto-oireet ovat olleet erittäin selkeitä, eli ylikovan salitreenin jälkeen monta tuntia olo kuin kuolemansairaalla. Tavallaan kuin kuumeinen, muttei kuitenkaan. Mitään ei jaksa tehdä ja olo on tosiaan kaamea. Kestää onneksi aika vähän aikaa.

Eikös ylikunnolla tarkoiteta kroonista elimistön ylirasitustilaa, eikä tilapäistä väsymystä yhden kovan treenin jälkeen.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
Scylla

Eikös ylikunnolla tarkoiteta kroonista elimistön ylirasitustilaa, eikä tilapäistä väsymystä yhden kovan treenin jälkeen.

Krooninen ylikunto on nimensä mukaan pysyvämpi tila, kun taas nuo omani ovat tavallisen ylikunnon oireita.
Ja ei, peruskuntoni ei ole kohdallaan. Lihaskunto kyllä, mutta aerobinen on surkea.

Vierailija

Googletus tuo aiheesta paljon tekstiä...
Omista tuntemuksistaan kannattaa lähteä asiaa tutkiskelemaan, koska oireet vaihtelevat paljon.
Kuntoillessa elimistö ylikuormittuu, johon toivottukin kehitys perustuu. Tarvitaan palautumisaikaa, jotta elimistö korjaa vauriot ja täyttää energiavarastot. Ilman palautumista kuntoilu on turhaa rääkkiä.
Yliharjoitteluun sortuu jokainen eri syistä, mutta useimmat eivät tuhoisan paljon. Siihen voi jopa kuolla.
Hyvä keino kontrolloisa asiaa on pitää kirjaa kuntoilusta ja tuntemuksistaan sen aikana ja jälkeen. Toteaa pian että suoritustaso vaihtelee paljonkin. Päivittäin ja kausittain.

Vierailija
Massi^-
Mitkä ovat ylikunnon oireet ja minkälaisesta harjoittelusta ylikunto voi tulla?

Olen nyt jonkin aikaa käynyt joka toinen päivä salilla ja joka toinen päivä juoksemassa. Salilla olen tehnyt noin 12 ylä- ja keskivartalon liikettä kaikkia liikkeitä kolme 8-12 sarjaa (penkkiä välillä lyhempiä sarjoja). Juoksu on ollut HIIT-ohjelmaa (High Intensity Interval Training). Eli juostaan 30s hitaasti ja 30s täysiä tai melkein täysiä ja sitten taas hitaasti jne. Aloitin 4 minuutista ja joka toinen kerta lisään yhden minuutin. Lihakset eivät ole tulleet kipeiksi. Onko tahti liian kova? Pitäisikö pitää esimerkiksi 1 vapaapäivä viikossa?

Mun lyhyellä kuntoilijan taustalla voisin sanoa, että tuolla ohjelmalla kiivetään puuhun peräpää edellä ja kovaa vauhtia.

Lepää ihmeessä enempi. Levossa se kunnon nousu tapahtuu. 2 lepopäivää ei ole liioittelua vaan ihan normaalia !

HIIT treeni lasketaan tehotreeniksi ja niitä on järkevää tehdä yksi viikossa, jossei treenaa puhtaasti tehoja sillä viikolla, mutta ei siitä sen enempää tällä erää.
Voimaa ois fiksuinta tehdä levänneenä eikä tolla ohjelmalla tule hirveästi lepoa. Unohda vaan noi HIIT treenit ja ala tekemään puhtaasti aerobisia lenkkejä vaikka kävellen, vähintään 30min kerrallaan, mieluiten 45min, jotta siitä on jotain hyötyäkin. Jos välttämättä haluat tehdä HIITin, niin tee vaikka siten että seuraava päivä on lepo liikunnasta ja kerran viikkoon.

Niin ja ylikunnolla tarkoitetaan sellaista kroonista tilaa, johon pääsee kun treenaa työkseen ja vetää sen homman överiksi. Normaali ihminen voi ylirasittua, muttei tulla ylikuntoon, josta palautuminen voi kestää vuosia.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
peruskuntoni ei ole kohdallaan. Lihaskunto kyllä, mutta aerobinen on surkea.

Juu, kuulosti aika selvästi siltä että vaatii lisää aerobista. Ei kannata vetää hirmu rankkaa lihasmassa treeniä, jos yleiskunto kusee..

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija
ImmoTee
Massi^-
Mitkä ovat ylikunnon oireet ja minkälaisesta harjoittelusta ylikunto voi tulla?

Olen nyt jonkin aikaa käynyt joka toinen päivä salilla ja joka toinen päivä juoksemassa. Salilla olen tehnyt noin 12 ylä- ja keskivartalon liikettä kaikkia liikkeitä kolme 8-12 sarjaa (penkkiä välillä lyhempiä sarjoja). Juoksu on ollut HIIT-ohjelmaa (High Intensity Interval Training). Eli juostaan 30s hitaasti ja 30s täysiä tai melkein täysiä ja sitten taas hitaasti jne. Aloitin 4 minuutista ja joka toinen kerta lisään yhden minuutin. Lihakset eivät ole tulleet kipeiksi. Onko tahti liian kova? Pitäisikö pitää esimerkiksi 1 vapaapäivä viikossa?




Mun lyhyellä kuntoilijan taustalla voisin sanoa, että tuolla ohjelmalla kiivetään puuhun peräpää edellä ja kovaa vauhtia.

Lepää ihmeessä enempi. Levossa se kunnon nousu tapahtuu. 2 lepopäivää ei ole liioittelua vaan ihan normaalia !

HIIT treeni lasketaan tehotreeniksi ja niitä on järkevää tehdä yksi viikossa, jossei treenaa puhtaasti tehoja sillä viikolla, mutta ei siitä sen enempää tällä erää.
Voimaa ois fiksuinta tehdä levänneenä eikä tolla ohjelmalla tule hirveästi lepoa. Unohda vaan noi HIIT treenit ja ala tekemään puhtaasti aerobisia lenkkejä vaikka kävellen, vähintään 30min kerrallaan, mieluiten 45min, jotta siitä on jotain hyötyäkin. Jos välttämättä haluat tehdä HIITin, niin tee vaikka siten että seuraava päivä on lepo liikunnasta ja kerran viikkoon.

Niin ja ylikunnolla tarkoitetaan sellaista kroonista tilaa, johon pääsee kun treenaa työkseen ja vetää sen homman överiksi. Normaali ihminen voi ylirasittua, muttei tulla ylikuntoon, josta palautuminen voi kestää vuosia.

Täysin samaa mieltä kuin ImmoTee. Omien kokemuksieni mukaan puntti ja juoksu syövät tehoja toisiltaan (riippuu kuitenkin treenin intensiteetistä ja siitä miten punttia treenaa). Ongelma on nimenomaan palautumisessa. Lepoa sinun tulisi lisätä ja pitää ainakin yksi päivä viikossa totaalista huilia. Intervallien tilalle aerobisia peruslenkkejä.

Vierailija

Yllättävän samanlaista harjoitusta itsekkin olen tehnyt paitsi että se ajatus että joka toinen päivä juoksisin jäi teoriaksi... juoksen noin kerran viikossa tai enemmän... Intervallia tulee myös tehtyä paitsi teen sen esim. periaatteella juoksua puoli + kävelyä puoli kilsaa ja tätä toistaen. Lepopulssi 41 (mitattu aamulla rauhallisen heräämisen kanssa)... siis luultavasti ei vielä ylikuntoa.

Vierailija
ImmoTee
HIIT treeni lasketaan tehotreeniksi ja niitä on järkevää tehdä yksi viikossa, jossei treenaa puhtaasti tehoja sillä viikolla, mutta ei siitä sen enempää tällä erää.
Voimaa ois fiksuinta tehdä levänneenä eikä tolla ohjelmalla tule hirveästi lepoa. Unohda vaan noi HIIT treenit ja ala tekemään puhtaasti aerobisia lenkkejä vaikka kävellen, vähintään 30min kerrallaan, mieluiten 45min, jotta siitä on jotain hyötyäkin. Jos välttämättä haluat tehdä HIITin, niin tee vaikka siten että seuraava päivä on lepo liikunnasta ja kerran viikkoon.

Kun kuulin HIIT-ohjelmasta, minulle sanottiin, että on tarkoitus juosta 3 kertaa viikossa. En sitten tiedä oliko tarkoiutus ettei muina päivinä tehdä mitään. En ole ainakaan vielä väsynyt yhtään. HIIT:ssä kehityn koska se on joka kerta yhtä raskas vaikka minuutteja tulee lisää. Salilla pystyn aina välillä lisäämään treenipainoja.

En jaksaisi pitää niitä lepopäiviä niin usein. On liian turhauttavaa treenata liian harvoin.

Vierailija
Massi^-
ImmoTee
HIIT treeni lasketaan tehotreeniksi ja niitä on järkevää tehdä yksi viikossa, jossei treenaa puhtaasti tehoja sillä viikolla, mutta ei siitä sen enempää tällä erää.
Voimaa ois fiksuinta tehdä levänneenä eikä tolla ohjelmalla tule hirveästi lepoa. Unohda vaan noi HIIT treenit ja ala tekemään puhtaasti aerobisia lenkkejä vaikka kävellen, vähintään 30min kerrallaan, mieluiten 45min, jotta siitä on jotain hyötyäkin. Jos välttämättä haluat tehdä HIITin, niin tee vaikka siten että seuraava päivä on lepo liikunnasta ja kerran viikkoon.

Kun kuulin HIIT-ohjelmasta, minulle sanottiin, että on tarkoitus juosta 3 kertaa viikossa. En sitten tiedä oliko tarkoiutus ettei muina päivinä tehdä mitään. En ole ainakaan vielä väsynyt yhtään. HIIT:ssä kehityn koska se on joka kerta yhtä raskas vaikka minuutteja tulee lisää. Salilla pystyn aina välillä lisäämään treenipainoja.

En jaksaisi pitää niitä lepopäiviä niin usein. On liian turhauttavaa treenata liian harvoin.

Hei muutes, kerros vähän tavoitteistasi liikunnan suhteen ?
Ja samalla kuinka kauan vietät aikaa salilla yhdellä kertaa ja kauanko yksi HIIT treeni kestää sekä paljonko treenitunteja tulee viikossa ?

Vierailija
ImmoTee
Hei muutes, kerros vähän tavoitteistasi liikunnan suhteen ?
Ja samalla kuinka kauan vietät aikaa salilla yhdellä kertaa ja kauanko yksi HIIT treeni kestää sekä paljonko treenitunteja tulee viikossa ?

Treenitunteja viikossa en ole laskenut. HIIT treeniin tulee joka toinen kerta minuutti lisää. Tällä hetkellä 10min. Salilla olen 1-2 tuntia kerrallaan. 1,5 tuntia osuu ehkä lähimmäksi. Olen siis ollut joka toinen päivä salilla ja joka toinen päivä juoksemassa. Nyt on ollut pari päivää flunssa, joten olen joutunut pitämään taukoa. Muuten en ole pitänyt lepopäiviä.

Tavoitteina on voima ja yleiskunto. Lihasten koko ei erityisemmin, vain sen verran mitä tulee sivutuotteena. Pitäisi pyrkiä laskuvarjojääkäreihin ja testit ovat tammikuussa.

Vierailija
Massi^-
Treenitunteja viikossa en ole laskenut. HIIT treeniin tulee joka toinen kerta minuutti lisää. Tällä hetkellä 10min. Salilla olen 1-2 tuntia kerrallaan. 1,5 tuntia osuu ehkä lähimmäksi. Olen siis ollut joka toinen päivä salilla ja joka toinen päivä juoksemassa. Nyt on ollut pari päivää flunssa, joten olen joutunut pitämään taukoa. Muuten en ole pitänyt lepopäiviä.

Tavoitteina on voima ja yleiskunto. Lihasten koko ei erityisemmin, vain sen verran mitä tulee sivutuotteena. Pitäisi pyrkiä laskuvarjojääkäreihin ja testit ovat tammikuussa.

No tuota, en nyt ole mikään ammattilainen, mutta
Jos laskuvarjojääkäriksi haluat, niin kannattaisi ehkä miettiä kuntoilupohjaa vähän uusiksi.
10minuuttia kestävä suoritus ei varsinaisesti kehitä kuntoa, vaikka se alussa voi siltä tuntua. 5min menee siihen, että keho ymmärtää liikkeen ja 30min menee siihen, että verisuonisto pystyy pumppaamaan verta tarvittaviin paikkoihin, joten minimissään toi 30min menee siihen, että voidaan saattaa kuntoa kehittävä treeni aikaiseksi. 45min siis käytännössä minimissään.

Jos haluat hyvää kuntopohjaa luoda itsellesi, joka on jo sinällään perusedellytys päästä ljk:hon, niin tee viikossa vaikka 2 punttitreeniä ja kolme aerobista lenkkiä. Yksi kevyt, yksi vähän kovempi ja yksi kevyt mutta pitkä ja muista levätä !

Pienestä se lähtee, mutta pienestä kasvaa suuri kun on ahkera

Vierailija

ylikunto tulee vain, jos ei malta pitää taukoja harjoitusten välissä. minä käyn lenkillä joka toinen viikko, muuten istunkin sitten koneen ääressä. minun lenkkini koostuu mäkijuoksusta. ensin 5 km kevyttä juoksua lämmittelyksi. sitten voikin jo siirtyä varsinaiseen harjoitukseen. mäki täysillä ylös! syke niin korkeaksi kuin menee. alas rauhassa. taas täysillä ylos! toistan tämän niin usein, että branlet lentää. lopuksi venyttelen, sillä en halua lihasteni kipeytyvän.

harjoitukseni ei sovi sydänvikaisille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat