vaikku kuurouttaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Korvani ovat menneet taas tukkoon. En kuule kunnolla oikealla korvalla
koska se on täynnä vahaa. ( anteeksi että kerron tällaisia ällöjä) Olen
kuullut että jos ei mene ohi parissa päivässä, eikä mene lääkäriin, kuulo
voi vaurioitua pysyvästi. Voiko tuo pitää paikkaansa? Vaiva on ollut
minulla jo monta vuotta, korva aukeaa joskus vasta viikon kuluttua,
mutta kuulen mielestäni hyvin. Tiedättekö jotain kotikonsteja korvan
aukaisemiseen? Korvatipat ei auta.

Sivut

Kommentit (26)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Sama vaiva ilmenee minulla, keskimäärin 0.87 kertaa vuodessa. Korvat menevät tukkoon, ja ne pitää huuhdella auki. Huuhtelun voi käydä suorituttamassa esm. terveyskeskuksessa, tai sitä voi yrittää itse apteekista saatavalla korvatruutalla. Pelkkä vesi ei yleensä riitä kotikonsteilla, vaan kannattaa käyttää jotain korvavahaa liuottavaa ainetta. Viimeksi kokeilin apteekista saatavaa Softenz(r) Kit korvavahan liuotussettiä, joka toimi ohjeiden mukaan käytettynä erinomaisesti. Parin liuotuskerran jälkeen korva aukeni truutalla huuhtelemalla. Aiemmin olen käyttänyt removaxia, mutta se on aika mitätöntä teholtaan.

Vierailija

Mitään vaurioitumisvaaraa ei kyllä korvavahassa ole. Mutta jos vahatulppaa kovasti ronkkii, niin voi vahingossa vaurioittaa pahastikin korvaa. Apoteekista saa vahaa pehmentävää tippaa ja tämän jälkeen voi joko itse huuhdella tai tk:ssa käydä huuhteluttamassa korvan.

Vierailija

Eräs farmaseutti suositti manteliöljyä vaikun pehmittäjäksi.
Säännöllistä huuhtelua voi suositella, jottei sinne muodostu tulppaa.

Vierailija

Olen käyttänyt myös removaxia ilman mitään hyötyä. Kuuroutumisjuttu
liittyi siihen, että jos vaikku jää korvaan pitkäksi aikaa, se voi jäykistää
tärykalvoa, jolloin korkeiden äänien kuuleminen on vaikeaa. En tiedä
onko minulle käynyt niin, silloin kun vaikkua on korvassa, en tietenkään
kuule hyvin. Korva menee helpommin tukkoon jos nukun kyljelläni.
Koska en pysty nukkumaan selälläni, en saa kunnolla nukutuksi kun pitää
varoa korvaa. Miksiköhän korvan sisällä tapahtuu tukkeuma, jos korva
on ulkopuolella patjaa vasten?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko takeita että väläyksen korvassa on vaikkua, voi myös olla kuulovauriokin. Näitähän tulee ihan helposti nykyään ja sellainen on melkein miljoonalla ihmisellä suomessa.

kaikki 80 desibeliä korkeimmat äänet voivat aiheuttaa kuulovaurion. Yleensä kyllä korva kestää hetkellisiä ja koviakin äänenpaineitä hyvin. Mutta esimerkiksi yli 85 desibelissä ei kannata olla ilman suojausta koska se on terveydellä leikkimistä.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Itselläni lapsena kuulo huononi ja epäiltiin alkavaa kuuroutumista. Sain passituksen erikoislääkärille, joka sitten löysikin syyn eli korvat olivat täynnä vaikkua. Siellä sitten huuhtelivat korvat ja ottivat vaikkutulpat pois ja neuvoivat aina saunassa yms. käydessä sitten itse pesemään korvia ja myöskin säännöllisin ajoin pumpulipuikoilla niitä puhdistamaan. Näitä neuvoja noudattaen ovatkin korvat pysyneet sitten suhtkoht' vaikusta vapaina.

Kannattaa aina suihkussa käydessä sitten miedontaa sitä veden painetta siinä käsisuihkussa ja sillä varovaisesti sinne korvaan vettä suihkutella ja sen jälkeen pumpulipuikoilla vielä kuivaksi se varovaisesti pyyhkäistä.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Minä taas olen lukenut, ettei korvaa saisi pumpulilla tai vanupuikolla
sorkkia, koska niistä voi irrota hahtuvia jotka pahentavat tilannetta.
Kun kaivan korvaa sormella tai muulla instrumentilla, vaikku painuu
vain syvemmälle. Täytyy kokeilla sitä Heksun suosittelemaa ainetta.

Vierailija

No kyllä tässäkin pätee "kohtuus kaikessa", viitaten em. asioihin. Eli korvaa voi varovaisesti puhdistaa pumpulipuikolla korvanlehden alueelta sekä noin pumpulipuikon "pumpuli osan" verran sisään päin. Asiaa voi "harjoitella" esim
taitellulla wc paperilla, jolla tuskin merkittävää haittaa saa aikaiseksi.

Vierailija

Minulla on ollut tapana työntää pumpulipuikkoa varovasti keskeltä sisään, kunnes hipaisee tärykalvoa, sitten pyörittelen reunoja pitkin ulos. Ei tällä tyylillä pitäisi vaikkua sisään päin mennä. Ulos ainakin jotakin tulee! Onko jotakin lääketieteellisiä syitä, miksi es saisi em. tyyliä korvien puhdistukseen käyttää? Minulla ei ole koskaan ollut mitään kuulo-ongelmia; puhdistuksen syy on lähinnä ylimääräisen vaikun aiheuttama kutina.

Vierailija

Minä olen kerran kokeillut semmoista vaikunpoistonestettä ja sain sillä vain aikaan itselleni korvatulehduksen. Se ei ollut kivaa.

Vierailija

Kokeilin tänään Softenzer Kit liuosta, se toimi hyvin! Harmi vaan että
paketissa luki että aineet pitää heittää pois jo yhden käytön jälkeen.
En tajua miksi, koska aineita on yksi pieni ja iso pullollinen. Miksi
aineita on reilun kokoiset pullot, jos ne pitää käyttää saman päivän
aikana tai menee pilalle.

Vierailija

Kokeilin apteekista saatavaa korvienputsausnestettä tasan kerran, sillä korvani tulivat siitä todella kipeiksi moneksi päiväksi. Noudatin paketin ohjeita kirjaimellisesti ja huuhtelin aineen hyvin pois, joten siinäkään ei syy ole, vaan kenties yliherkkyydessä tai jossakin muussa sellaisessa.

Kävin aikoinani vuosia korva-, nenä-, ja kurkkutautien erikoislääkärillä kroonisen liimakorvan vuoksi, ja hän sanoi samaa mitä muut ovat jo kertoilleetkin, eli korvaa EI saisi kaivella vanupuikolla vaikka sitä käyttelisi kuinka varovaisesti. Ihonlämpöinen, kevyt vesisuihku on paras tapa pitää korvat puhtaina, eikä niitä oikeastaan saisi edes kuivata muuta kuin aivan korvakäytävän suulta pyyhkeellä.

Vierailija
määhi
Eli korvaa voi varovaisesti puhdistaa pumpulipuikolla korvanlehden alueelta

Korvanlehden alueelta???? Noin niin kuin mitä helvettiä!?

Peskää korvanne shampoolla samalla kun pesette hiuksenne. Siis ihan sormilla hangaten. Samoin sitä saippuaista etusormea voi tunkea korvan reikään sen verran kun mahtuu eli pari milliä. Sitten suihku käteen (jos on telineessä) ja suoralla suihkulla vettä reikään. Korvat jos huuhtelee joka päivä kun käy suihkussa niin ei voi olla mitään ongelmaa.

Ja vaikka ei hiuksia pesisikään joka päivä niin saippualla korvat nyt joka tapauksessa. Olen kyllä kuullut, että on ihmisiä, jotka eivät käy suihkussa joka päivä. Ilmeisesti heillä on näitä korvavahaongelmia. Sheesh!

Niin ja se vielä, että ne vanupuikot on ihan turhia.

Vierailija

Vaikkua ei saa pois pesemällä, jos se on syvällä korvan sisällä. Vaiva
johtuu liian ahtaista korvakäytävistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat