Seuraa 
Viestejä45973

Tältä sivulta näkee Burj Dubain pilvenpiirtäjän rakentamisen edistymisen ja muuta tietoa:
http://www.burjdubaiskyscraper.com/index.html

Meinaavat sitten vaan saada tuon pilvenpiirtäjän rakennettua. Karkeasti arvioiden neljännes on jo rakennettu ja valmiiksi olisi määrä tulla joulukuussa 2008. Yksi kerros valmistuu joka neljäs päivä. Uutisen mukaan 20.6.2006 oli 50 kerrosta valmiina. Rakennuksessa käytetään paljon huipputeknologiaa ja laitteita, mukana on tuuli-tekniikkaa, rakenne-tekniikkaa, rakennejärjestelmiä, rakennuslaitteita, materiaaleja ja menetelmiä. Lopulta 124:nnestä kerroksesta avautuu huimia näköaloja Dubain ympäristöön ja Arabian mereen. Valmiissa tornissa tulee olemaan jotain 154 - 189 kerrosta ja korkeutta 705 - 950 metriä. Dubain ympäristöön on kehittynyt myös monipuolinen kaupunki.

Onko tämä ainoastaan öljyn ansiota, ja mitä sitten, kun öljy joskus loppuu?

Sivut

Kommentit (127)

Toi on väärää tietoa että Dubai on saanu rahoituksensa vaan öljyn takia. Oikeastaan öljy on pieni osa Dubain rahaliikenteestä, ja jos ei oteta huomioon noita muutamia megaprojekteja niin ihan ulkomaiset sijottajat on rakentamas tonne Dubaihin, lähinnä sen takia että työvoima on lähes ilmaista kun ne käyttää jotain Intialaisia työmiehiä. Ja just sen takia tosta rakennetaan lomaparatiisia että rikkaus ei lopu sitten öljyn loppumisen jälkeen.

Katselin jotain matkailuohjelmaa, olisiko ollut Globetrotter, jossa kerrottiin että Dubain vauraudesta vain pieni osa tulee suoraan öljystä. Dubailaiset ovat pitkään oleet kauppiaita, ja nykyään sielläpäin kauppa käy. Suurimmaksi osaksi tietenkin öljyn ansiosta. Mutta tuskin he konkurssia tekevät, kun siirrytään öljyn sijasta polttamaan jotain muuta.

Tuosta tornista: Uskoisin ettei paljon yli 500 metrin ja 120 kerroksen mennä. Pilvenpiirtäjien suunnittelijat ovat todenneet että noin 100 kerrosta on korkein mitä nykytekniikalla pystytään järkevästi tekemään. Korkeammat rakennelmat tarvitsevat niin jykevät kantavat rakenteet, ettei vuokrattavaa tilaa jää tarpeeksi. Siksi onkin rakennettu yhden todella korkean tornin sijasta kaksi tornia, esim. WTC:t ja Petronas Towers.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää
Jo pelkkä henkilöliinteen vaatimat hissit vievät valtaosan kerrosalasta. Mitään todellista etua ei ylikorkealla tornilla saada.

Tuon rakennuksen huippu on kovin kapea, joten sinne ei montaa hissikuilua edes mahdu. Eikä tarvitakaan, kun kerrosalaa on vähän. Arvelisin, että tuo on suunniteltu juuri tuollaiseksi, jotta korkeutta saadaan paljon - ennätyskorkeuttahan tuolla piirtäjällä taidettiin alunperinkin havitella.

tietää
Jo pelkkä henkilöliinteen vaatimat hissit vievät valtaosan kerrosalasta. Mitään todellista etua ei ylikorkealla tornilla saada.

Ei ne hissit nyt sentään valtaosaa kerrosalasta vie vaikka suuren alan ottavatkin. Dubain tornissa hissien lukumäärää on rajusti vähennetty nostamalla niiden nopeutta, nehän tulevat liikkumaan yli 40 km/h nopeudella!

Snaut
tietää
Jo pelkkä henkilöliinteen vaatimat hissit vievät valtaosan kerrosalasta. Mitään todellista etua ei ylikorkealla tornilla saada.



Ei ne hissit nyt sentään valtaosaa kerrosalasta vie vaikka suuren alan ottavatkin. Dubain tornissa hissien lukumäärää on rajusti vähennetty nostamalla niiden nopeutta, nehän tulevat liikkumaan yli 40 km/h nopeudella!

Tuollaisessa voisi soveltaa putkipostia. Tyhjö voisi olla eduksi energiankulutuksen kannalta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää

Tuollaisessa voisi soveltaa putkipostia. Tyhjö voisi olla eduksi energiankulutuksen kannalta.

Miten putkipostissa olevat ihmiset saisivat ilmaa?

Entä, mitä tapahtuu, kun putkeen tulee vuoto - esim tiivisteen pettäessä?

Aikamoinen paineastia. Minne valtava ilmamassa puretaan, kun joku haluaa jäädä omassa kerroksessaan pois? Entä miten ja millaisilla pumpuilla tuo valtava paineastia taas paineistetaan?

Lyhyesti: Ei toimi.

Tyhjö oli liioittelua mutta paineen alentamisella ilmantiheys olisi pienempi ja siten hissikorien ilmanvastus pienempi ja kiihtyvyys parempi. Noilla (40 km/h) nopeuksilla alkaa ilmanvastus olla merkittävän suuri.

[...] the cabin is pressurized to enhance passenger comfort in adapting to rapid changes in air pressure.

Wikipedia osaa kertoa, että Taipei 101:ssä on jo paineistetut korit, joten koko kuilun (ali)paineistaminen ei näyttäisi olevan ainakaan siitä kiinni...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää
Tyhjö oli liioittelua mutta paineen alentamisella ilmantiheys olisi pienempi ja siten hissikorien ilmanvastus pienempi ja kiihtyvyys parempi. Noilla (40 km/h) nopeuksilla alkaa ilmanvastus olla merkittävän suuri.

Koko hissikuilun olisi oltava alipaineinen. Aikamoiset tiivisteet pitäisi olla - ja hissikorin tulisi vielä pystyä liikkumaan! Kova on haaste.

Ilmanvastusta voidaan edullisemmin pienentää vähentämällä ilmanvastuskerrointa. Neliön ilmanvastuskerroin Cv on 1, kun taas nykyaikaisella autolla usein alle 0,3.

Ongelmana vaan on, että kiihtyvyyttä ei voi matkustusmukavuuden vuoksi yhtään nykyisistä kasvattaa. Ilmanvastuksen alentaminen toisi säästöjä vain hissin energiantarpeena.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
lapio
[...] the cabin is pressurized to enhance passenger comfort in adapting to rapid changes in air pressure.



Wikipedia osaa kertoa, että Taipei 101:ssä on jo paineistetut korit, joten koko kuilun (ali)paineistaminen ei näyttäisi olevan ainakaan siitä kiinni...

Paineistus on vain matkustusmukavuuden vuoksi. Ilmanpaine laskee nopeasti ylöspäin mentäessä. Järjestelmä vain tasaa liian nopeita paineenmuutoksia - ylhäällähän ilmanpaine on jokatapauksessa alhaisempi, sillä muuten koko rakennuksen tulisi olla paineistettu. Koneellisessa ilmanvaihdossa koko rakennus tietyssä määrin onkin paineistettu, eli hieman ylipaineinen, ulkoilmaan nähden.

Volitans
Arvelisin, että tuo on suunniteltu juuri tuollaiseksi, jotta korkeutta saadaan paljon - ennätyskorkeuttahan tuolla piirtäjällä taidettiin alunperinkin havitella.

Juurikin näin. Tuo ilmoitettu korkeus valmistumisvaiheessa on rakentamisen edistyessä kasvanut, ettei kukaan yrittäisi päästä nysväämällä ohi. Torni puhkaissee km rajan.

Arabiemiraateissa rakennetaan muutakin mielenkiintoista, kuten jättimäisiä "palm" ja "world" -saarikomplekseja. Sieltä löytyy myös 321-metrinen hotelli Burj al Arab. Tässä kuva näytösottelusta hotellin avajaistilaisuudesta:

Täytynee joskus tehdä uusintavisiitti Dubaihin.

Paineen alentaminen taitaa olla liian haastavaa tiivistysongelmien kannalta. Korien sijoittaminen samaan suurempaan kuiluun ratkaisee ilmanvastusongelmaa, koska korit voi myotoilla virtaviivaisiksi ja kori ei puske koko ilmapatsasta edellään

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää
Paineen alentaminen taitaa olla liian haastavaa tiivistysongelmien kannalta. Korien sijoittaminen samaan suurempaan kuiluun ratkaisee ilmanvastusongelmaa, koska korit voi myotoilla virtaviivaisiksi ja kori ei puske koko ilmapatsasta edellään

Niin, mutta arvelisin, että tuosta voi tulla ongelmia hissien kohdatessa: Ilma pakkautuu hissien väliin, jolloin hissikori heilahtaa. Pitäisi olla sivuttaistukea.

En oikein jaksa "uskoa", että tuolla ilmanvastuksen alentamisella säästettäisiin mitään merkittävää. Tuo 40 km/h nopeuden saavuttamiseksi menee jo jokunen kymmenen kerrosta. Ja samat nopeuden laskuun, joten täyttä vauhtia päästään liikkumaan vain hetken.

Tuollainen nopea näköalahissi on muuten todella hauska värkki. New Yorkissa oli tuollainen, josta avautui näkymä suurehkolle puistomaiselle sisäpihalle. Menin sillä ravintolaan, joka oli muistaakseni 55:ssä kerroksessa. Muutaman kerroksen hissi kiihdytti niin, että selvästi tuntui jaloissa painon lisääntymisenä ja hetkessä sisäpiha loittoni pieneksi pisteeksi. Huikeaa!

Itselleni jäi arvoitukseksi, mikä pilvenpiirtäjä oli, kun sinne kyyditettiin limusiinilla ja pohjiakin oli siinä vaiheessa aika tavalla Tietäisikö joku, mikä rakennus mahtoi olla kyseessä?

ilesoft
Katselin jotain matkailuohjelmaa, olisiko ollut Globetrotter, jossa kerrottiin että Dubain vauraudesta vain pieni osa tulee suoraan öljystä. Dubailaiset ovat pitkään oleet kauppiaita, ja nykyään sielläpäin kauppa käy. Suurimmaksi osaksi tietenkin öljyn ansiosta. Mutta tuskin he konkurssia tekevät, kun siirrytään öljyn sijasta polttamaan jotain muuta.

Tuosta tornista: Uskoisin ettei paljon yli 500 metrin ja 120 kerroksen mennä. Pilvenpiirtäjien suunnittelijat ovat todenneet että noin 100 kerrosta on korkein mitä nykytekniikalla pystytään järkevästi tekemään. Korkeammat rakennelmat tarvitsevat niin jykevät kantavat rakenteet, ettei vuokrattavaa tilaa jää tarpeeksi. Siksi onkin rakennettu yhden todella korkean tornin sijasta kaksi tornia, esim. WTC:t ja Petronas Towers.

Tuollahan tuo sivuilla kerrotaan: 154 - 189 kerrosta ja korkeutta aikalailla

tavu
ilesoft
Tuosta tornista: Uskoisin ettei paljon yli 500 metrin ja 120 kerroksen mennä. Pilvenpiirtäjien suunnittelijat ovat todenneet että noin 100 kerrosta on korkein mitä nykytekniikalla pystytään järkevästi tekemään. Korkeammat rakennelmat tarvitsevat niin jykevät kantavat rakenteet, ettei vuokrattavaa tilaa jää tarpeeksi. Siksi onkin rakennettu yhden todella korkean tornin sijasta kaksi tornia, esim. WTC:t ja Petronas Towers.
Tuollahan tuo sivuilla kerrotaan: 154 - 189 kerrosta ja korkeutta aikalailla.
Ja edelleen epäilen noita annettuja tietoja. Jo se että ne ovat noin epämääräisiä, suunnittelijoilla on pakko olla tiedossa montako kerrosta rakennetaan, ei oikein vakuuta.

Tuo suunnitelma näyttää todellakin baabelin tornilta. Kun rakennetaan erittäin korkeita rakennuksia, ~100 kerrosta, tulevat ylimmät kerrokset niin kalliiksi, ettei hanke kannata. Koska alimpien kerroksien pitää kannattaa kaikki ylemmät kerrokset, tulee kantavista rakenteista niin massiivisia, että rakentaminen ei kannata. Toinen vaihtoehto on pienentää kerrospinta-alaa huippua kohden, mutta siinä tapauksessa ylimpiiin kerroksiin ei jää paljoa vuokrattavaa tilaa. Taas käy niin, ettei kannata.

On kuitenkin olemassa kolmas vaihtoehto, nimittäin piikin lisääminen katolle. Piikki lasketaan mukaan rakennuksen korkeuteen, myöhemmin lisättyjä antenneja taas ei. Esim. Malesian Petrinas-tornit ovat vain reilun 80-kerrosta korkeita, mutta silti ne ovat korkeampia kuin Chicagon 110-kerroksinen Sears Tower. Petronas-tornien piikit nousevat pari metriä korkeammalle, kuin Sears Towerin kattoraja.

Tarkkaa kerrosmäärää ei ole annettu kilpailullisista syistä, etteivät toiset saa kilpailuetua ja rakenna vain hiukan korkeampaa voittaakseen ennätyksen. Hintaa tornilla on jotain 800 miljoonaa tai 1 miljardi dollaria, vaikka työläiset tuolla ovatkin halpoja. Rahaa siis ainakin piisaa.

ilesoft
tavu
ilesoft
Tuosta tornista: Uskoisin ettei paljon yli 500 metrin ja 120 kerroksen mennä. Pilvenpiirtäjien suunnittelijat ovat todenneet että noin 100 kerrosta on korkein mitä nykytekniikalla pystytään järkevästi tekemään. Korkeammat rakennelmat tarvitsevat niin jykevät kantavat rakenteet, ettei vuokrattavaa tilaa jää tarpeeksi. Siksi onkin rakennettu yhden todella korkean tornin sijasta kaksi tornia, esim. WTC:t ja Petronas Towers.
Tuollahan tuo sivuilla kerrotaan: 154 - 189 kerrosta ja korkeutta aikalailla.
Ja edelleen epäilen noita annettuja tietoja. Jo se että ne ovat noin epämääräisiä, suunnittelijoilla on pakko olla tiedossa montako kerrosta rakennetaan, ei oikein vakuuta.

Tuo suunnitelma näyttää todellakin baabelin tornilta. Kun rakennetaan erittäin korkeita rakennuksia, ~100 kerrosta, tulevat ylimmät kerrokset niin kalliiksi, ettei hanke kannata. Koska alimpien kerroksien pitää kannattaa kaikki ylemmät kerrokset, tulee kantavista rakenteista niin massiivisia, että rakentaminen ei kannata. Toinen vaihtoehto on pienentää kerrospinta-alaa huippua kohden, mutta siinä tapauksessa ylimpiiin kerroksiin ei jää paljoa vuokrattavaa tilaa. Taas käy niin, ettei kannata.

Kannattavuushan riippuu myös paljonko otetaan vuokraa ylimmistä kerroksista.

Tässä progressbar:

Ja tässä luonnossa, 66 kerrosta:

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat