USAF:n synteettinen polttoaine

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

USA:n ilmavoimat on ottamassa käyttöön lentokoneissa synteettisen polttoaineen. Se tehdään maakaasusta ja hiilestä vanhalla kunnon Fisher-Tropsch menetelmällä.

Ohessa linkki MiamiHerald:n asiaa käsittelevään juttuun.
http://www.miami.com/mld/miamiherald/ne ... 314588.htm

Kommentit (5)

Vierailija

NIIN, USA on hiilisuurvalta siinä missä Venäjä öljy

Sitä riittää ja kun herrat Fischer ja Tropsh jo Aatun aikoina
kehittivät katalyytit "hiilen nesteyttämiseen" ( Hitler ei saanut
haltuunsa haluamiaan Romanian öljykenttiä ), niin miksi
ei soveltaa Lähi-Idän öljystä riippuvuuden vähentämiseen !
Muutenkin merkilliset tyypit hilluvat nyt öljylähteillä,
kuten tämä Venezuelan inkkari, onneksi ( tai onnettomuudeksi
Chavetsille ) USA maksaa öljystään paljon paremmin kuin
muut ja hammasta kiristellen tämän on tyydyttävä vain
uhkailemaan öljynviennin katkaisemisella USA:aan

Vierailija

Eikä tuo "Fischer-Tropsch"-synteesi suinkaan vaadi
maakaasua, vaan nestemäisiä bensiiniluokan hiilivety-
jakeita voidaan valmistaa suoraan lähtöaineina
vain hiili ja vesi, josta vety !

Vierailija

EU:ssa ja Suomessa on meneillään myös vastaavia hankkeita.


"EU:n rahoituksella käynnistyi vuoden 2004 alussa Volkswagen AG:n vetämä 20 M€
kehityshanke, jossa kehitetään erityisesti synteesikaasupohjaisia liikenteen biopolttonesteiden
tuotantoprosesseja. Siinä Fischer-Tropsch -dieselin tuotantokustannuksien tavoitearvona
on 0,70 €/ekvivalenttinen öljylitra tuotettuna Keski-Euroopassa paikallisesti
saatavasta raaka-aineesta. Suomessa puolestaan panostetaan synteesikaasun valmistusprosessin
kehittämiseen VTT:n vetämässä; "Ultra-clean gas" hankkeessa."

[url=http://www.vapo.fi/blog/index.php?entityId=55:17h1mjov]Vapo
"Synteesikaasulla biopolttoaineita voidaan valmistaa esim. turpeesta. Esim. Vapon tutkimusjohtaja Timo Nyrönen ehdotti haastattelussa Keski-Suomalainen lehdessä to 11.05.2006 turvebensiinin valmistamista Suomessa Fisher-Tropsch-synteesin avulla. Tämä on ilmastonmuutoksen kannalta kaikkea muuta kuin järkevä vaihtoehto, koska turve on fossiilinen polttoaine.

Teoriassa turve uudistuu hitaasti sammaleen kasvun myötä, eli turpeen hiilidioksiditase on tasapainossa. Soiden kuivatus turvetuotannon tarpeisiin saa kuitenkin aikaan metaanipäästöjä. Metaani on 20 kertaa hiilidioksidia pahempi kasvihuonekaasu. Lisäksi mikään kasvi ei pysty sitomaan metaania kasvaessaan.

Turpeen käyttöä voidaan harkita liikennepolttoaineen raaka-aineena ainoastaan, jos turpeen otto pystytään tekemään ilman suon kuivatusta. Teoriassa tämä onnistuu esim. talvisaikaan, kun suon pintakerros on jäinen ja jähmeä, jolloin myös kuivattamattomalta suolta pystyy ottamaan turvetta.

Paljon parempi vaihtoehto on, että Vapo valmistaa nestemäiset biopolttoaineensa uusiutuvista biomateriaaleista, kuten esim. puujätteistä ja ruokohelvestä. Myös ne voidaan kaasuttaa Fisher-Tropcsh-synteesin avulla nestemäiseksi polttoaineeksi.

Käytännössä Fisher-Tropsch synteesi ei nykyisellään ole niin hyvä tai edullinen, kuin mitä Pekkarisen työryhmä antaa raportissaan ymmärtää.

Fisher-Tropsch-prosessissa tapahtuu kaasutusvaiheessa aina häviötä, eli osa kaasutettavasta polttoaineesta hajoaa (palaa) suoraan vedeksi ja hiilidioksidiksi, jolloin niitä ei enää voida hyödyntää, mikä pienentää prosessin saantoa. Kaasutuksessa syntyvistä yhdisteistä ainoastaan vety- ja hiilimonoksidi, eli vety- ja häkäkaasu pystytään hyödyntämään nestemäiseksi polttoaineeksi muiden epäpuhtauksien mennessä suoraan prosessin läpi.

Prosessin jätekaasu on siis vielä poltettava, ennenkuin se johdetaan ympäristöön, jotta kaasutuksessa syntyneet myös muut mahdolliset hiilivetyepäpuhtaudet (esim. PAH-yhdisteet) palavat pois. Prosessissa saatava nestemäinen polttoaine (esim. diesel) sisältää epäpuhtautena vahaa, joka pitää hydrokrakata pienemmiksi hiilivetymolekyyleiksi. Lisäksi jos tavoitteena on bensiinin valmistus, niin hydrokrakkausta pitää edelleen jatkaa. Kaikki nämä lisäprosessit vaativat energiaa, joka ei ole ilmaista.

Saksalainen Choren yhtiö (http://www.choren.de) on tällä hetkellä pisimmällä mailmassa Fischer-Tropsch-synteesin kehityksessä biomassan kaasutuksen osalta. Tällä hetkellä saksalaisilla on valmistumassa 15000 tonnia vuodessa tuottava koelaitos. Jos Vapo haluaa perehtyä tarkemmin ko. prosessiin, niin sen kannattaa tehdä yhteistyötä saksalaisten kanssa. Suomalaisen VTT:n tietämys ko. asiassa on vielä aivan lapsenkengissä, eikä Suomalaisilla ole vielä valmiina edes yhtä pientä laboratoriomittakaavassa toimivaa prosessia. Saksalaisten prosessi tuottaa tällä hetkellä 200 kg nestemäistä polttoainetta 1000 kg:sta kuivaa biomassaa, joten prosessin hyötysuhde kaipaa vielä paljon parantamista. Loput 800 kg polttoaineeesta palaa vedeksi ja hiilidioksidiksi tuottaen samalla lämpöenergiaa, joka pitää hyödyntää, jotta prosessi kannattaa taloudellisesti."

Vierailija
Saksalaisten prosessi tuottaa tällä hetkellä 200 kg nestemäistä polttoainetta 1000 kg:sta kuivaa biomassaa, joten prosessin hyötysuhde kaipaa vielä paljon parantamista. Loput 800 kg polttoaineeesta palaa vedeksi ja hiilidioksidiksi tuottaen samalla lämpöenergiaa, joka pitää hyödyntää, jotta prosessi kannattaa taloudellisesti."

Nestemäisessä polttoaineessa on yleensä lähes 3 kertaa enemmän energiaa kuin biomassassa (öljy vs puu) joten ei sitä energiaa ihan tuota 80% huku (noin 40% lähempänä).

Vierailija
cyco
Saksalaisten prosessi tuottaa tällä hetkellä 200 kg nestemäistä polttoainetta 1000 kg:sta kuivaa biomassaa, joten prosessin hyötysuhde kaipaa vielä paljon parantamista. Loput 800 kg polttoaineeesta palaa vedeksi ja hiilidioksidiksi tuottaen samalla lämpöenergiaa, joka pitää hyödyntää, jotta prosessi kannattaa taloudellisesti."



Nestemäisessä polttoaineessa on yleensä lähes 3 kertaa enemmän energiaa kuin biomassassa (öljy vs puu) joten ei sitä energiaa ihan tuota 80% huku (noin 40% lähempänä).

Kivihiilessä on 24-30 MJ/kg ja raakaöljyssä on noin 45 MJ/kg. Ei välttämättä päästä edes kaksinkertaiseen energiasisältöön.

Kuivassa puussa tosin on vain 16 MJ/kg, mutta muussa biojätteessä voi olla oikeastaan mitä vain.

Koko prosessihan periaatteessa tapahtuu sen lämmön avulla, koska hiilivetyketjut pitää ensin purkaa, että ne voi kasata uudelleen vaikkapa dieseliksi. Tämä purkaminen vapauttaa energian, joka sidotaan uudelleen nestemäiseen lopputuotteeseen.

Uusimmat

Suosituimmat