Tietokoneen suojaus ukkoselta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos käyttää seuraavanlaista haaroitinta tietokonelaitteistossa

http://www.yleiselektroniikka.fi/productPics/401730.jpg

niin suojaako kuvassa näkyvän kytkimen käyttö mitenkään ukkoselta, vai kannattaako johdot ottaa kokonaan irti seinästä.

Kommentit (9)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Heppu
Jos käyttää seuraavanlaista haaroitinta tietokonelaitteistossa

http://www.yleiselektroniikka.fi/productPics/401730.jpg

niin suojaako kuvassa näkyvän kytkimen käyttö mitenkään ukkoselta, vai kannattaako johdot ottaa kokonaan irti seinästä.

Ei suojaa. Kytkimen jännitteenkesto lienee 1000 V:n luokkaa, kun taas salamasta voi saada miljoonien volttien jännitteen. Tuollainen jännite hyppää kyllä kytkimen yli.

Vierailija

Salamalle ei ole minkäänlaisia eristeitä eikä kytkimiä. "Faradayn häkki" on ainoa suoja. Töpselit voi vetää irti jos ukkostaa. Ylijännitesuoja kannattaa muiden ylijännitteiden varalta hankkia tiekkariin jossa voi olla korvaamatontakin tietoa.
Haulla löytyy täällä keskusteluja salamasta.

Vierailija

Tuo kuvassa oleva jatkojohto ei näytä sisältävän edes ylijännitesuojaa, joten ukkosta ajatellen siitä ei paljoakaan iloa ole. Kannattaa siis hommata sellainen ylijännitesuoja joka verkkovirran piikeiltä lisäksi suojaa puhelinjohtoa pitkin tulevilta jännitepiikeiltä. Maaseudullahan usein ukkosilmojen yhteydessä esintyy myös johtoverkoissa jännitepiikkejä, joita vastaan sellainen suoja hyvinkin auttaa. Mutta jos vaikkapa salama tulee tönöön sisälle puhelinjohtoa pitki, siinä ei tosiaankaan mitkään suojat auta, jännitteet ovat aivan liian isoja. Nuo halvat suojaimet selviävät tyypillisesti jostakin muutamasta tuhannesta aina tuonne jopa 30.000 voltin jännitepiikeistä.

Vierailija

Kaveri osti sellaisen jatkojohdon jossa luvataan estävän ukkosen aiheuttamaien jännite piikkien pääsyn koneelle/vastaavalle asti, ja jos jokin paikka särkyy niin he korvaavat alle 10 000€ vahingot.

Vierailija
Anteg
Kaveri osti sellaisen jatkojohdon jossa luvataan estävän ukkosen aiheuttamaien jännite piikkien pääsyn koneelle/vastaavalle asti, ja jos jokin paikka särkyy niin he korvaavat alle 10 000€ vahingot.

Itsellänikin on samanlainen, mutta takuupaperit on hukassa.
Olen nykyään siirtynyt kannettavaan osaksi sen takia, että siinä on sisäänrakennettu "alijännitesuoja" eli akku, joten ei enää tarvitse pelätä tietojen tuhoutumistakaan.

Vierailija
Tuppu L
joten ei enää tarvitse pelätä tietojen tuhoutumistakaan.

Katsoin kerran tilastoa siitä mitkä ovat todennäköisimmät syyt tietojen tuhoutumiselle. Salamat tai edes virtapiikit eivät edes mahtuneet näkyviin osuuksiin. Eli kyllä tietojen tuhoutumista on syytä pelätä jos salaman iskut ovat ainoa miltä on suojautunut.

Vierailija

Mulla on koneen kanssa nyt ollu sellasia ongelmia, että jostain syystä kone sammuttaa ittensä. Se on kahen roikan päässä ja ei ole maadotusta. Tää tapahtuu usein sillä tavalla, et kun samasta roikasta heittää jonkun muun sähkölaitteen päälle. Oon nyt siinä luulossa, et kyse on virtapiikistä ja se sammuttaa ittensä sen takia. Oiskohan apua jos ottas toisen roikan pois, et ois enää 1 välissä?

Tätä tapahtuu keskimäärin kerran viikossa.

Vai olenko vaan puhtaasti ihan hakoteillä?

Vierailija

Epäilykset kohdistuvat vialliseen johtoon itse tai rasiaan. Kokeile toisella jodolla ilmeneekö ongelma. Tai heiluttele nitä johtoja, kun kone on päällä. Konetta voi tuurata jokin lamppu, jonkä välkynnästä sen myös näkee.

Vierailija

Valokaari räpsähti huoneessa jossa olin. Jyrähdystä ei kuulunut eikä savua noussut mistään. Virrat olivat poikki katkaisijalla ja antenninjohdot kiinni laitteissa.
Kaikki laitteet näyttävät silti toimivan???

Piuhat irti ukkosella, tuntuu nyt varsin realistiselta varotoimelta. Vai mitä.

Uusimmat

Suosituimmat