Välilevytyrä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hmmm kertokaapas tost välilevytyrän hoidosta ?

Mulla on paukahtanut sellanen täs kesän aikana ilmeisimminkin, ja reumatologi ehotteli et mentäskö leikkaukseen...

Tyrä on L IV - L V tasolla, sentraalinen discusprolapsi, joka painaa durapussia (mitä lienee tarkoittaakin se durapussi???) , sen tiedän et se on jotenkin keskitetyn tai keskellä ja painaa suoraan napaa kohti, eli ei sivulle kummallekaan vaan suoraan napaa kohti...tosin painanee se välii kovast tasasest kumpaakin jalkaan säteillen hermokipua ja väliin vaihdellen puolta enemmä toiselle puolel....

Ja sit ol diskus viel vahvasti madaltunut, ja päätelevyissä reaktiiviset degeneraatiomuutokset...

Muis välilevyis on jotain pientä, mut ei pahempaa...

Millanen leikkaus mahtas tulla kyseeseen, ja mitä riskejä siinä on....

Ja sit ku ottaa huomioon et mulla on raskas reumalääkitys päällä, eli prednisolon, oxiklorin, metoject 25 mg ja neljäntenä tuo remicade nyt....nivelreuma edelleen vaikea ja erittäin äree....ei viel kovin ole auttanut siis remicade...mut vast kahet tiputukset ollu

ja on myös sit se immunoglubuliini A:n täydellinen puutos veressä....

Olen kuitenki käsittänyt ettei nykyste iha het lähetä leikkausta ehdottamaan et onko toi tyrä jotenki sit sellases paikas et siin on jotai riskejä enemmän vai tekeekö riskit tää mun perussairaus....

Kommentit (12)

Vierailija

Tota, tota, nyt kannattaisi luottaa täysin reumatologiisi. Aiemmista postauksistasi muistan, että sinulle on sattunut todella huippuasiantuntija lääkäriksi.

Mitens muuten reumasi jaksaa? Olen kesän aikana ajatellut välillä sinua. Pahensiko helle kipuja? Entä löytyikö parempi lääkitys? Oleko kokeillut kylmähoitoja?

lisäys: muistaakseni duura tarkoittaa kovakalvoa. Se on yksi keskushermostoa suojaavista (aivo-)kalvoista, joka siis jatkuu myös selkäytimen ympärillä

Vierailija

Vai sellainen on dura kuulostaa pahaenteiseltä se sit että sitä tyrä painaa....vai säikynkö turhaan....

Joka tapaukses todella kovasti särkee selkä nykysten...eikä kestä oikei mitää ilman et tulee kovat kivut....

Mulle alotettiin tuo remicade nyt elokuulla tiputetaan sairaalassa pväseltään aina...kaks kertaa on vast tiputettu, toisil kuulema auttaa eka tiputuksel jo, mut mulla ei sillo viel tuntunu mitää auttavaa vaikutusta...nyt must tuntuu et ehken se lievästi on lähteny toisen tiputuksen jälkee lievittää kipuja nivelis, niit kipuja siis on, mut ei nii rajuja...muual ku tuol selässä ja se ei liity reumaan nyt ollenkaan...

edelleen nivelet synoviittiset kyl ovat...mutta ehken tosiaan lievityst on...ei nii turvottele niitä

Kesä oli aika rankka helteineen, kuuma ei tee hyvää mulle.....ja kylmä ja kylmäpakkaukset taas sit ovat mun parhaat kaverit eli usein jopa nukun niiden kanssa kun oikein tuskaa, sitä kylmää olen tunkenut selän päällekin, kun meinaa kuumeta se kohta nyt seläst, eli tulehdusta tunkee sinne nyt....

Joo, tää toinen reumatologi suoraan ehdotteli leikkauspöytää, mut säikähdin hieman ku noin äkikseltää sellanen asia paljoo selittämättä eteen tyrkätään...huomeen soitan tälle omalla todella pätevälle reumatologilleni asiast, ja kysyn viel hänen kannan ja hieman riskeist ynnä muista, suuntaan jos toiseenkin, eli mitä jos ei leikata ja millanen leikkaus jos leikataan....

pelottaa kovin et miten onnistunee leikkaus, mut ei tää nautittavaa ole elämä näi kovis selkäkivuissakaan ku nyt on ja ku on hermokipua eikä siihe tahdo auttaa ku vahvemmat kiputropit....mikä taas sit nyt sotkee sitä, et en välttämättä osaa sanoa onko nivelten lievempi kipuilu siit ku joudun ottaa kovempia kipulääkkeitä vai remicadesta sitten

Remicade on kovasti kehuttu hoito muiden nivelreumaisten keskuudes ja melki kyl kaikille auttanut, et toivo on korkeella mulla sen suhteen...

Vierailija

Jopas.. Ihan niin kuin sinulla ei olisi jo noita vaivoja muutenkin..

Välilevytyrä eli välilevyn pullistuma. Ne pullistumat pyrkivät kuivumaan itsestäänkin pois. Joskus ei ole edes hermokipua, vaan siellä painahtelevat omaan tahtiinsa. Riippuen kuinka hermokanavassa on tilaa. Mutta jos se väläri on ihan romuna, niinkuin minulla oli –sehän saattaa purskautella sitä hapanta sisältöään sinne hermokanavaan useinkin. Niinkuin minullakin oli leikkauksen jälkeen uusi pullistuma lyhimmillään jo kahden viikon päästä.

Eli leikkaus sinänsä ei ole tae siitä etteikö uutta pullistumaa voisi tulla. Mutta jos se pullistuma ei ala pienenemään, on vaarana että hermokipu jää "päälle". Hermokipu kun kroonistuu jopa kolmessa kuukaudessa. Vaikka kivun aiheuttaja (tässä tapauksessa pullistuma) poistetaan, hermo on jo oppinut kivun. Toisaalta jos alkaa tulla halvaantumisoireita, virtsan/ulosteen pidätysongelmia, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa leikata. Näin minullakin.

Minulla oli välilevyongelmaa L4-5 välissä (se on se yleisin väli) jo -80 luvulla. Leikkausta ehdoteltiin jo aikoja sitten, mutta en antanut ennenkuin oli pakko.

Minulle tehtiin tähystysleikkauksena prolapsin poisto syksyllä -04. Tasan vuoden päästä oltiin uudelleen leikkauspöydällä. Ja tuosta siis parin viikon päästä uudelleen. Viimeisimmässä leikkauksessa poistettiin koko täysin degeneroitunut välilevy ja luudutettiin kyseinen väli. Luudutusta varten laitettiin titaaniset pedikkeliruuvit ja luusiirrehäkki. Näitä kutsutaan myös fiksaattoreiksi.

Luudutuksen jälkeen on hermovauriokin osittain alkanut osoittaa paranemisen merkkejä. Hermokipu voi jäädä ikuiseksi, parantua osin tai parantua kokonaan. Mutta kaikki tapahtuu hyvin hitaasti. Hyvänä apuna kuntoutuksessa ovat olleet allasjumpat ja OMT-fysioterapia.

Sinuna pyytäisin vielä toisenkin arvion ennen leikkausta. Se kyllä kertoo jotain, että leikkausta on ehdottanut joku muu kuin ortopedi. Ortopedi tarttuu skalpelliin kaikkein herkiten, onhan se hänen työkalu. Noita leikkauksia tekevät sekä ortopedit että neurokirurgit. Itse leikkaus tapahtuu useimmiten tähystysleikkauksena käyttäen mikroskooppia. Toipuminen tähystysleikkauksesta on nopeaa, minä palasin ensimmäisestä leikkauksesta takaisin töihin kuudessa viikossa.

L4-5 välin pitäisi tuntua polttavana hermosärkynä alkaen kankusta päätyen pahimmillaan jalkaterään saakka.

Vierailija

No sitä hermosärkyä kyl on joo, ja polttavaakin...toisaaltaan tuo selkä siit kohaltaankin käy aika kuumana aika ajoittain... Aika lailla sietämätöntä on särky

Kyl mie meinaan saada ortopedilta viel lausuntoo ennenku mun selkää puukotetaan kuten myös omalt toiselt reumatologiltani...

Eiks pullistuma ole eri kuin tyrä? Kun niit pullistumia mul ol ennenkin...ja siin vaihees ortopedi ei suositellu leikkausta ainakaan....ja pahimmillaan sillonki ol kovat kivut, hermokipua....muttei ehken ihan vastaavaa ku nyt...

Vierailija

Olen kuullut oman pullistuman kohdalla käytettävän sanoja prolapsi, välilevytyrä ja välilevypullistuma. Tuosta olen muodostanut käsityksen, että sama asia kaikki. Koska se oli yhtenä kappaleena omassa selässä.

Ortopedikin suosittelee ensisijaisesti konservatiivista hoitoa, vasta toissijaisesti leikkausta.
http://www.ppshp.fi/page.asp?Section=6666&Item=20943#iskias
Pidä kuitenkin puoliasi ettet joudu olemaan hermokivun kanssa liian kauan, se kun jää helposti "päälle". Nimittäin vaikka pääset leikkausjonoon, se ei takaa nopeaa leikkausaikaa. Voi olla että siksikin sitä tarjotaan varhaisessa vaiheessa sinulle. Ihan halvausoireiden kanssa leikkaus tehdäänkin sitten päivystysleikkauksena. Jolloin et pääse valitsemaan leikkaavaa lääkäriäkään. Minun leikkaukseni menivät kiireellisenä, joten alkutaival aina päiväkirurgian kautta. Tähystysleikkaus nimittäin voidaan tehdä Lyhkissäkin. Yksi yö heräämössä ja seuraavana aamuna pois.

Vierailija

Musta tuntuu, ett' oisko kyse siit et mun liitännäissairaudet eivät ole helpoimmasta päästä nekään et asiast ruvetaan näin varhases vaihees puhumaan...eniten mieki mietin täs just sitä, et jos hermot tuolt pääsee viottumaan jotenkin....aika mahdoton yhtälö tän kaiken muun kans hermovauriokipu jos viel päälle tulee

Vierailija

Varmaan juuri tästä syystä. Ihan hyvä olisi että leikkaustarpeen arvioisi pari eri asiantuntijaa. Minun viimeisimmässä leikkauspalaverissa oli kaksi ortopediä ja yksi neurokirurgi. Mutta silloin tuumattiinkin suurempaa leikkausta ja olipa eräänä vaihtoehtona keinotekoinen välilevyproteesi luudutuksen vaihtoehtona.

Vierailija

Ai, se on ton näkönen...lieneekö moisest suomes kokemust kovin useella viel, et miten toimii ja onko ollut ongelmia sen kans

No, mie paan huomen pyörät pyörii sen suhteen et haluan toisen lekurin sekä ortopedin kannan kuvien perusteella, ja sielhä mie sairaalas juoksen remicade tipas vähä välii et eiköhä ne tutkimukset siin sivus tullene sit...

Se täs hieman kans huolettaa, et jos joutuu noi reumalääkitykset keskeyttää leikkauksen takia, on omat riskisä siinäkin

Vierailija

Onhan noita asenneltu jo paljonkin. Ihan toimivia. Ainakin Ortossa ja OYS:ssa.

Jos joudutaan luuduttamaan useampia välejä, laitetaan joskus tuollainen jottei jäljelle jääneet joudu liian suureen taivutukseen. Osastolla naapuripedissä olevalle laitettiin tuollainen kaulaan. Kurkusta sisään. Keinonivelleikkaus tapahtuukin sitten etukautta (fasetit ja okahaarakkeet jäävät paikoilleen), joten alhaalla joudutaan tekemään tilaan suolien ja suurten verisuonien, miehillä eturauhasen ym. sekaan.

Vierailija
kirstiina1

Se täs hieman kans huolettaa, et jos joutuu noi reumalääkitykset keskeyttää leikkauksen takia, on omat riskisä siinäkin

Toisinaan tosiaan saattaa joutua luopumaan lääkityksestä tai osasta, ennen leikkausta. Yleensä silloin, jos lääkitys vaikuttaa esim. veren hyytymistekijöihin.

Oman lääkityksesi suhteen saat levollisen mielen keskustelemalla lääkärin kanssa. Älä suotta kehrää ylimääräisiä murheen aiheita

Voimia Sinulle!

Vierailija

Jeps, niin se kaneli on kyllä

Sovittiin tänää reumatologini kans jotta hän panee ne asiantuntijameetinkiin ne mun paprut plus magneettikuvat ja nykytilanteen, et miettiivät siel mikä ois nyt paras vaihtoehto alkaa hoitaa....

ja seuraavan tiputuksen yhteydes miettiivät jos ei ala rauhottuu pitäskö sinne jotai piikkii laittaa...kait tarkoittaavat jotain sellast jota kipupolil näihi vaivoihi käytetään, ja sen panee joku muu ku reumatologi...onkos tietoo noist piikeist, onkos se puudutetta vai mitä, ja mil nimel sitä kututaan....se laitetaan sinne likelle välilevyjä....ei si niveliin näin niinku ensiapuna ajateltuna toi mahollisest....

Ja remicadenki on kuulema tutkittu suotusast joillaki auttavan just näihi vaivoihin...ja sitähä mul tiputetaan nyt ties monta vuotta eteenpäin...

Et saapas nyt nähdä...

Kipu on kyl välil niin hermoja raastavan kovaa särkyy, että

Uusimmat

Suosituimmat