Kirkko!!!

Seuraa 
Viestejä89
Liittynyt1.6.2006

Uskonto.

On se ihmeellistä että suomessa/maailmassa voidaan harjoittaa, vieläpä yhteiskunnan kustannuksella moista "harhautusta". Mitä muuta uskonto on kuin hyväuskoisten (lue. heikkojen) ihmisten vähäisten resurssien hyödyntämistä. Sen sijaan että tosiasiaiota katsottaisiin silmiin ja käsiteltäisiin niitä, keskitytään kuvitteellisten henkilöiden ympäröimään taruun. Jos kristinusko ja/tai raamattu olisi uusi asia, saisi siitä loistavan Hollywood action-elokuvan.

Isäni kuoli muutama vuosi sitten. Hänet haudattiin kristillisin menoin. pyysimme nimenomaan ettei pappi toisi esille mitään kovin uskonnollisia näkökulmia tapahtumaan. Mitä vielä, isä "pääsi" taivaanisän hamaan, hänet oli "kutsuttu" taivaaseen, jne. Hermot meni. Meille - maallisille isä oli kuollut. Tuo uskonnollinen jaskanpauhanta vain teki tilanteen kuvottavammaksi. Miksi uskovaisten pitää tyrkyttää omaa uskomustaan uskottomille. Emme mekään kierrä jakamassa jakamassa "Herätkää vartiotorni kaatuu" lehteä kaduilla.

Jumala. Heppu joka on keksinyt kaiken ja hallitsee kaikkea. Ei voi muuta sanoa kuin että, huonosti hoitaa hommansa jos katsoo tämän päivän maailmaa. Toisaalta, jos jumala onkin pikkulapsi, ymmärrän hyvin. Minäkin rakensin legoista yhtä ja toista vain rikkoakseni ne.

Raamattu. Sen mukaan jumala on suunnitellut kaiken ja kaikki tapahtumat maanpäällä ovat hänen ohjaamiaan ja kontrollissa. Hienoa, kaikki tragediat, sodat, murhat, y.m. onkin jumalan tekemiä. Se siitä laupeudesta.On sillä omituinen käsitys armosta ja kauneudesta.

Kirkko ja vauraus. Ottaen huomioon sen että kirkon ja kirkonmiesten pääsääntöinen tehtävä on vähentää kärsimystä, sekä maallisesti että henkisesti, jakautuu kirkon hyvinvointi mielestäni vähintäänkin omituisesti. Katsokaa kirkon vaurautta verrattuna heidän sanomaansa. Puhun nyt suomalaisista kirkoista, niiden rakennuskustannuksista ja sisustuksesta. Vatikaani on sitten ihan oma lukunsa.

Puolustautukaa!

Kommentit (11)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
Thomaxx
Puolustautukaa!

En.

Sain kahvia ja pullaa kotipaikkakuntani demarien vaaliteltalla. Minua lähestyi hymyilevä mies.

— Sait jo kahvia, se sanoi.

— Sain, vastasin.

— Mitä pidät ohjelmasta?

— Ihan.

–  Haluaisitko tulla peremmälle, se kysyi.

— En, vastasin.

Suurella taululla kerrottiin miten elämäni muuttuisi paremmaksi. Olen sydämellisesti tervetullut äänestämään kotipaikkakuntani demareita jotka saavat yhteiskunnan maksamaa puoluetukea.

Tänä jumalan päivänä; ja mitä tuossa oli hyväuskoisuudesta, hyödyntämisestä, tyrkyttämisestä. Ei voi muuta sanoa kuin että, huonosti hoitaa hommansa jos katsoo tämän päivän maailmaa, ja miten kärsimys jakautuu epätasaisesti.

Sain kahvia, en mitään kohtausta — onko sinulla Thomaxx jokin?

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Kuka sitten ihmisiä auttaa jos eivät hyväntekijät? Ja yleensä hyväntekijät ovat köyhiä, koska he eivät rohmuitse maallista mammonaa, ja hyväntekijät vielä antavat vähästäänkin.

Jos kirkko onkin saanut kasaan joitan summia rahaa ja rakentanut joitain kirkkorakennuksia sinne tänne, niin ei se vielä tarkoita että kaikki Jumalan sana olisi siis pätemätöntä. Ja usein kirkko on saanut varoja lahjoituksin. On kirkko myös auttanut ihmisiä, ja kirkkorakennukset toimivat rauhan paikkoina ja siellä kerrotaan Jumalan sanaa. Toisaalta eivät kirkot mitään luxus-loistohotelleja ole. Puiset pehmustamattomat penkit siellä yleensä on. Taidekin on aihekuvitusta, joka esittää aiheeseen kuuluvia asioita kuten Jeesusta, viimeistä ateriaa, enkeleitä jne.. Ja monet keskiaikaiset taiteilijat eivät saaneet työstään mitään hirmu hyviä palkkoja. Ehkä jotkut saivat vähän parempaa palkkaa kuin joku feodaaliherran maaorja, mutta se vain osoittaa että kirkko sentään maksoi parempaa palkkaa, jolla pysyi hengissä.

Vierailija

Ennemmin tai myöhemmin kirkko erotetaan valtiosta jopa Suomessa. Sitä odotellessa kaikki kirkosta ahdistuvat voivat erota ko. laitoksesta, kuten minä tein.

Thomaxx, miksi ihmeessä isäsi haudattiin kristillisin menoin, jos ette halunneet kristillisiä hautajaisia? Sitä saa, mitä tilaa.

Vierailija

Joo, ei kannata tilata kristillisiä menoja, jos ei niitä halua. Hämmästyttävän monet niitä tuntuvat haluavan, vaikka eivät ko. uskonnosta piittaakaan. Silti vain pitää roikkua mukana ja maksaa kirkolle omakotitalon hinta verojen muodossa. On muka sukulaisten paineita ja muuta sontaa. Omaa saamattomuutta se on, jos ei eroa kirkosta ja järjestä itselleen juuri sellaisia poppamenoja kuin haluaa. Meidän lapsemme eivät ole kirkon jäseniä, eikä sukulaisten "paineista" piitattu mitään tässä yhteydessä. Isäni yritti sössöttää jotakin lasten kastamisesta, mutta sanoin, etten pidä Jeesuksesta, enkä kristinuskosta. Seuraavaksi hän yritti vaikuttaa vaimooni, mutta tämä väisti ovelasti sanomalla, että "Arnold päättää tällaisista asioista."

Vierailija

Jos haluatte omaisillenne "kristillisen hautauksen", teidän täytyy myös vastaanottaa kaikki se mitä se tuo mukanaan.

Vierailija
Thomaxx
Uskonto.

On se ihmeellistä että suomessa/maailmassa voidaan harjoittaa, vieläpä yhteiskunnan kustannuksella moista "harhautusta". Mitä muuta uskonto on kuin hyväuskoisten (lue. heikkojen) ihmisten vähäisten resurssien hyödyntämistä.


Aivan oikein, tätä maallistunut kirkko nimenomaan tekee.

Thomaxx
Sen sijaan että tosiasiaiota katsottaisiin silmiin ja käsiteltäisiin niitä, keskitytään kuvitteellisten henkilöiden ympäröimään taruun.

Ongelma on siinä, että tämä seurakunta on ns. kansankirkko. Suurin osa sen kohderyhmästä on ei-uskovia kristinuskosta kiinnostumattomia. Tästä syystä kirkko joutuu vuosi vuodelta joustamaan yhä enemmän opeissaan. Kirkko tekee suuren virheen, koska valtaosalle kristinusko on pelkkää satua ja tarua, vaikka sitä tunnustettaisiinkin. Kohderyhmä on täysin väärä joten koko hanke on suunniteltu tuhoutumaan omaan mahdottomuuteensa. On vain ajan merkki, milloin koko teatteri lakkaa lopullisesti toimimasta.

Thomaxx
Isäni kuoli muutama vuosi sitten. Hänet haudattiin kristillisin menoin. pyysimme nimenomaan ettei pappi toisi esille mitään kovin uskonnollisia näkökulmia tapahtumaan. Mitä vielä, isä "pääsi" taivaanisän hamaan, hänet oli "kutsuttu" taivaaseen, jne. Hermot meni. Meille - maallisille isä oli kuollut.

Tähän kirkko juuri perustuu. Ateisteja siunataan suurina uskovina ja taivaaseen astuneina pyhinä. Ateisti tai muuten uskosta kiinnostumaton on ”Jumalan kansaa” muka siksi, että hänet on lapsena kastettu. Tämä johtuu siitä, että kuolleiden omaiset tahtovat sulkea silmänsä ja korvansa Raamatun kuvaamilta realiteeteilta taivaasta ja helvetistä, ja uskovat mieluummin, että kyllä läheinen pääsi taivaaseen, kun oli niin hyvä tyyppi ja kun on vielä tämä hyysääjäkirkko perille pääsyä varmistamassa.

Thomaxx
Tuo uskonnollinen jaskanpauhanta vain teki tilanteen kuvottavammaksi. Miksi uskovaisten pitää tyrkyttää omaa uskomustaan uskottomille.

Aivan. Oman isoisäni hautajaisissa en tiennyt itkeäkö enemmän isoisän poismenoa vai tuota jumalanpilkkaa.

Thomaxx
Jumala. Heppu joka on keksinyt kaiken ja hallitsee kaikkea.

Aivan.

Thomaxx
Ei voi muuta sanoa kuin että, huonosti hoitaa hommansa jos katsoo tämän päivän maailmaa.

Tämä on ateistin tyypillisen lapsellinen logiikka. Älä kuitenkaan käsitä väärin, ymmärrän kyllä tällaistakin ajatuksenjuoksua varsin hyvin, enkä pidä näin ajattelevaa mitenkään vähempiälyisenä. Uskossa ei ole mitään hyötyä älystä.

Idea on siinä, että tämän päivän maailman on tarkoituskin olla täydellinen sekamelska ja yhteiskunnan syvältä laho. Ajalliset asiat menevät aina metsään, mikään ei kestä, mihinkään ei voi luottaa ja kärsimystä on. Jos maailma olisi täydellinen hedonistinen paratiisi, olisi se räikesti Raamatun vastainen. Silloin uskovilla vasta olisiki syytä epäillä.

Thomaxx
Raamattu. Sen mukaan jumala on suunnitellut kaiken ja kaikki tapahtumat maanpäällä ovat hänen ohjaamiaan ja kontrollissa.

Aivan oikein.

Thomaxx
Hienoa, kaikki tragediat, sodat, murhat, y.m. onkin jumalan tekemiä.

Eivät ole, Hän vain ja ainoastaan sallii niiden tapahtua.

Thomaxx
Se siitä laupeudesta. On sillä omituinen käsitys armosta ja kauneudesta.

Jumalan laupeus ei kohdistu tähän maailmaan. Ovathan uskovatkin kaikkina aikoina olleet vainottuja ja kidutettuja. Uskoontulo nykypäivän maailmassa tarkoittaa usein valtaviin kärsimyksiin suostumista. Uskovia on syrjitty, he ovat usein menettäneet perheensä ja läheisensä. Heitä on pantu vankilaan ja tapettu julkisesti, ja tätä on tehty myös valtavirran ”kristittyjen” kuten katolisen kirkon taholta.

Thomaxx
Kirkko ja vauraus. Ottaen huomioon sen että kirkon ja kirkonmiesten pääsääntöinen tehtävä on vähentää kärsimystä, sekä maallisesti että henkisesti, jakautuu kirkon hyvinvointi mielestäni vähintäänkin omituisesti. Katsokaa kirkon vaurautta verrattuna heidän sanomaansa. Puhun nyt suomalaisista kirkoista, niiden rakennuskustannuksista ja sisustuksesta. Vatikaani on sitten ihan oma lukunsa.

Puolustautukaa!


Seurakunnat eivät kestäneet Paavalin päiviä pidemmälle. Ei kiinnostanut pysyä alkuperäisissä opeissa, vaan kristinuskosta muodostui uskonto uskontojen joukkoon ja se lahkoutui pian.

Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa. (Ap.t. 20:29, 30)

Myös Martti Lutherin aloittamasta herätyksestä muodoistui pian ulkoisesti noudatettava uskonto, jonka nimissä sitten käytiin sotiakin. Pikkuhiljaa luterilainen uskonto alkoi sitten ulkoisen painostuksen takia ottaa joukkoonsa kaikkea sekakansaa uskovaisuudesta tai ei-uskovaisuudesta riippumatta.

Nyt meillä on sitten kirkko, joka ei palvele ketään.

Vierailija

Eikö koko kirkkolaitos ole kristinuskon vastainen? Palestiinalainen guru Jeesus ei kai puhunut mitään kirkon perustamisesta ja pappeudesta. Jeesus saarnasi köyhyyttä ja kirkko kerää mammonaa. Eikö kirkko ole silloin yhtä kuin antikristus? Tuntuu erityisen irvokkaalta nähdä katolisen kirkon pappien ja arkkitehtuurin kirjaimellista ulkokultaisuutta. Vaikea kuvitella, että henkiin herännyt Jeesus hyväksyisi nykyisiä kristinuskon muotoja. Taitaisi taas ruoska viuhua temppeleissä.

Vierailija
Arnold Goyakla
Eikö koko kirkkolaitos ole kristinuskon vastainen? Palestiinalainen guru Jeesus ei kai puhunut mitään kirkon perustamisesta ja pappeudesta.

Tämä on kyllä tarkemmin ajateltuna aivan totta. Olihan tosin seurakuntia, ja on pieniä uskovien yhteisöjä vieläkin, mutta ne eivät ole mitään muuta kuin uskovien yhteyttä varten. Näillä seurakunnilla on vanhimmat, mutta niillä ei ole arvoa instituutiona eikä mikään kirkko ole kenenkään hengellinen äiti ja kaitsija niinkuin muun muassa luterilaisuuden nimissä mielellään ajatellaan.

Arnold Goyakla
Jeesus saarnasi köyhyyttä ja kirkko kerää mammonaa. Eikö kirkko ole silloin yhtä kuin antikristus? Tuntuu erityisen irvokkaalta nähdä katolisen kirkon pappien ja arkkitehtuurin kirjaimellista ulkokultaisuutta. Vaikea kuvitella, että henkiin herännyt Jeesus hyväksyisi nykyisiä kristinuskon muotoja. Taitaisi taas ruoska viuhua temppeleissä.

Joitain vuosia sitten katolinen kirkko mainosti porttia, jonka paavi oli siunannut. Siitä läpi kulkemalla sai syntejä anteeksi pientä maksua vastaan. Olisiko Martti Luther ehkä saattanut tästä ärähtää?

Mutta ei, evankelis-luterilaisen kirkon piireistä on kuullut viime aikoina aivan uskomatonta saastaa, ollaan nimittäin rakentamassa jonkinlaista ekumeenista yhteyttä myös katolilaiseen kirkkoon. Oppeja muokataan, jotta ne olisivat paremmin kirkkorajoja ylittäviä ja uskonnollista dialogia pehmitetään entisestään. Ollaan tehokkasti integroitumassa takaisin katolilaiseen pimeyteen.

Vierailija
Tämä on ateistin tyypillisen lapsellinen logiikka. Älä kuitenkaan käsitä väärin, ymmärrän kyllä tällaistakin ajatuksenjuoksua varsin hyvin, enkä pidä näin ajattelevaa mitenkään vähempiälyisenä. Uskossa ei ole mitään hyötyä älystä.

Idea on siinä, että tämän päivän maailman on tarkoituskin olla täydellinen sekamelska ja yhteiskunnan syvältä laho. Ajalliset asiat menevät aina metsään, mikään ei kestä, mihinkään ei voi luottaa ja kärsimystä on. Jos maailma olisi täydellinen hedonistinen paratiisi, olisi se räikesti Raamatun vastainen. Silloin uskovilla vasta olisiki syytä epäillä.




Hyvin sanottu.

Kuitenkin nyt jos puolustellaan jumalaa niin kaikki kärsimys tässä maailmassa on ihmisen oma vika. Eihän se jumala ole sanonut, että meidän pitäisi maailmasta tälläinen tehdä. Kaikkihan alkoi jo Aatamin ja Eevan aikaan kun he eivät totelleet jumalaa. Lisäksi jumalahan loi ihmisen kuvakseen, niin mitä muuta voimme siltä odottaa kuin ihmismäistä käytöstä ja ihmisethän ovat tyhmiä?
Onhan sillä jumalalla hommaa ku joka puolella maailmaa tapahtuu jotain ja rukouksia satelee miljoonia koko ajan niin eihän tuo ihme oo jos se ei kerkeä joka asiaan vaikuttaa. Pienenä kun olin uskovainen niin päätin olla rukoilematta sen takia, että jumalle ei tule liikaa mietittävää rukousten kanssa, kun niitä muutenkin tulee paljon.

Enää en kuitenkaan ole uskovainen, koska niin monta asiaa on tullut jumalan olemassaoloa vastaan. Kohtaloon minä kuitenkin uskon. Uskon, että kohtalo on jumalan kaltainen olento, joka piristää itseään pistämällä ihmisille kaikkea ikävää, jota usein kutsutaankin kohtalon ivaksi. Minä sanoisin sitä enemminkin kohtalon huumoriksi. Kohtalo voi olla joko paras kaveri tai pahin vihamies.

Olenko ateisti jos minulla on tälläinen uskomus?[/quote]

Uusimmat

Suosituimmat